تحلیل تکنیکال و ترید

شنبه, 13 دی 1399 07:08

نظریه موج الیوت (Elliott Wave) چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظریه موج الیوت (EWT) اصلی است که بر اساس آن حرکات بازار طبق وضعیت روحی و روانی شرکت کنندگان در بازار تعیین می‌شود. هر چند در خیلی از استراتژی‌های تحلیل تکنیکال از این نظریه استفاده می‌شود اما یک اندیکاتور یا تکنیک تردینگ خاص نیست بلکه راهی برای تحلیل ساختار بازار است.

الگوی موج الیوت معمولاً به راحتی و با هشت موج قابل شناسایی است که هر یک از آنها موج انگیزه (Motive Wave) یا موج اصلاحی (Corrective Wave) هستند. باید 5 موج انگیزشی وجود داشته باشد که طبق روند بازار باشند و سه موج اصلاحی که بر خلاف آن حرکت کنند.

یک چرخه موج الیوتی با امواج انگیزشی (آبی) و امواج اصلاحی (زرد)

این الگوها یک ویژگی فراکتال هم دارند یعنی می‌توانید روی یک موج زوم کنید تا یک الگوی الیوتی دیگر را ببینید. یا می‌توانید آن را از حالت زوم خارج کنید (اصلاحاً Zoom out کنید) تا ببینید الگوهایی که در حال مشاهده آنها بودید خودشان بخشی از یک چرخه الیوتی بزرگتر هستند.

درباره نظریه امواج الیوتی دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد. عده ای بر این باورند که این روش بیش از حد ذهنی است چون می‌توانید امواج را به روش‌های مختلفی تشخیص دهد بدون اینکه از قوانین تخدی کند. نظریه امواج الیوتی هم مثل نظریه داو اثبات شده نیست بنابراین نباید آن را به عنوان یک علم دقیق در نظر گرفت. با این حال خیلی از تریدرها فقط با ترکیب EWT و سایر ابزارهای تحلیل تکنیکال به موفقیت‌های خوبی رسیده اند.