تحلیل تکنیکال و ترید

یکشنبه, 14 دی 1399 05:53

روش وایکوف Wyckoff Method چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

روش وایکوف یکی از استراتژی‌های سرمایه گذاری و تریدینگ است که در دهه 1930 میلادی توسط چارلز وایکوف ابداع شد. در بسیاری از بازارهای مالی، کار او به عنوان سبنگ بنای تکنیک‌های تحلیلی مدرن شناخته می‌شود.

وایکوف سه قانون اساسی را معرفی کرد یعنی قانون عرضه و تقاضا، قانون علت و معلول و قانون تلاش و نتیجه. همچنین او نظریه Composite Man را معرفی کرد که همپوشانی زیادی با دسته بندی انواع روند بازار که توسط چارلز داو پیشنهاد شد، دارد. کار او در حوزه برای تریدرهای حوزه ارزهای دیجیتال هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

از نظر عملی و کاربردی، روش وایکوف یک رویکرد 5 مرحله‌ای برای تریدینگ است که می‌توان آن را به این مراحل تقسیم کرد:

  • تعیین روند بازار: روند فعلی چیست و به چه سمتی حرکت می‌کند؟
  • شناسایی دارایی‌های قوی: آیا این دارایی‌ها مطابق با روند بازار حرکت می‌کنند یا خلاف آن؟
  • پیدا کردن دارایی‌هایی با ریشه‌هایی قوی: آیا دلایل کافی برای ورود به پوزیشن مورد نظر وجود دارد؟ آیا این ریسک منجر به ایجاد سود ارزشمندی می‌شود؟
  • ارزیابی احتمال حرکت: آیا تست‌های خرید و فروش وایکوف به یک حرکت احتمالی خاص اشاره دارند؟ قیمت و حجم معاملات چه چیزی را نشان می‌دهد؟ آیا این ارز آماده حرکت است؟
  • زمان ورود: وضعیت دارایی‌های مورد نظر نسبت به شرایط کلی بازار چگونه است؟ بهترین زمان برای ورود به پوزیشن چه زمانی است؟

روش وایکوف حدود یک قرن پیش معرفی شد اما هنوز هم بسیار کاربردی و مفید است. محدوده مطالعات وایکوف بسیار وسیع بود و به همین دلیل موارد ذکر شده در این مطلب یک خلاصه کلی از اصول پیشنهادی او است. توصیه می‌شود که کارها و مطالعات او را بیشتر دنبال کنید چون قطعاً منجر به ارتقای دانش تحلیلی شما خواهد شد.