تحلیل تکنیکال و ترید

دوشنبه, 15 دی 1399 07:48

لغزش (slippage) چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

یکی از موضوعاتی که در رابطه با سفارش بازار باید با آن آشنا باشید، بحث لغزش است. وقتی می‌گوییم سفارش‌های بازار با بهترین قیمت موجود اجرا می‌شوند یعنی سفارش‌ها از دفتر ثبت سفارش‌ها اجرا می‌شوند تا وقتی که کل سفارش مورد نظر تکمیل شود.

اما اگر نقدینگی کافی برای اجرای یک سفارش بازار وجود نداشته باشد، ممکن است بین قیمتی که انتظار دارید سفارش شما با آن قیمت اجرا شود و قیمت اجرای آن تفاوت زیادی باشد. به این تفاوت لغزش گفته می‌شود.

فرض کنید که قصد باز کردن یک پوزیشن long 10 بیت‌کوینی با یک آلت کوین را دارید اما این آلت کوین سهم بازار نسبتاً کمی دارد و در بازاری با نقدینگی کم ترید می‌شود. اگر از سفارش بازار استفاده کنید، سفارشات دفتر ثبت سفارش یک به یک اجرا می‌شوند تا وقتی سفارش 10 بیت‌کوینی شما تکمیل شود. در یک بازار نقد شما می‌توانید بدون ایجاد تأثیر چشمگیری بر قیمت‌ها سفارش 10 بیت‌کوینی خودتان را اجرا کنید اما در این مورد نبود نقدینگی یعنی فروشنده کافی در دفتر ثبت سفارشات برای قیمت فعلی وجود ندارد.

بنابراین ممکن است تا اجرای سفارش 10 بیت کوینی، میانگین قیمت پرداخت شده توسط شما بسیار بیشتر از حد مورد انتظار باشد. به بیان دیگر، نبود سفارش فروش باعث می‌شود که سفارش شما به بالای دفتر حرکت کند در نتیجه با سفارش‌هایی منطبق می‌شود که بسیار گران تر از قیمت اولیه بودند.

هنگام تریدینگ با آلت کوین‌ها مراقب لغزش باشید چون بعضی از جفت ارزها نقدینگی کافی برای اجرای سفارش بازار شما را ندارند.