تحلیل تکنیکال و ترید

سه شنبه, 16 دی 1399 06:36

سفارش حد توقف (stop-loss) چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

سفارش حد توقف یک نوع سفارش بازار یا محدود است که در صورت رسیدن قیمت به یک حد مشخص اجرا می‌شود. به این قیمت، قیمت توقف گفته می‌شود.

هدف اصلی سفارش حد توقف، محدود کردن ضرر است. هر تریدری باید یک نقطه لغو اعتبار خاص داشته باشد که از قبل آن را تعریف می‌کند. با رسیدن قیمت به این سطح در واقع شما به این نتیجه می‌رسید که ایده اولیه اشتباه بوده در نتیجه برای پیشگیری از ضرر بیشتر باید از بازار خارج شوید. بنابراین، نقطه لغو اعتبار در اصل همان نقطه‌ای است که سفارش حد توقف را در آن تنظیم می‌کنید.

همانطور که پیش از این اشاره شد، سفارش حد توقف می‌تواند از نوع سفارش بازار یا محدود باشد. به همین دلیل به آن Stop-limit یا Stop-market هم گفته می‌شود. مهم، درک این نکته است که حد توقف تنها وقتی قیمت به یک مرز خاص برسد فعال می‌شود. با رسیدن قیمت به حد توقف، یک سفارش محدود یا بازار دیگر فعال می‌شود. در واقع شما قیمت توقف را به عنوان محرکی برای فعال شدن سفارش بازار یا محدود خودتان تنظیم می‌کنید.

اما یک نکته مهم را باید در نظر داشت. همانطور که اشاره شد، سفارشات محدود تنها با قیمت محدود یا بهتر از آن اجرا می‌شوند. اگر یک سفارش stop-limit اجرا کنید و بازار بلافاصله یک سقوط ناگهانی را تجربه کند، ممکن است قیمت‌ها به سرعت با قیمت سفارش شما فاصله بگیرند در نتیجه سفارش شما هرگز اجرا نخواهد شد. به عبارت دیگر، قیمت توقف منجر به فعال شدن سفارش stop-limit می‌شود اما به دلیل افت شدید قیمت‌ها، سفارش شما هیچ وقت اجرا نخواهد شد. به همین دلیل، سفارشات stop-market بهتر از سفارش stop-limit در نظر گرفته می‌شوند. با این روش حتی در شرایط بدتر هم با رسیدن به نقطه لغو اعتبار، از بازار خارج خواهید شد.