تحلیل تکنیکال و ترید

سه شنبه, 16 دی 1399 06:41

سفارش‌گذار (Maker) و سفارش بردار (Taker) چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

وقتی سفارش گذار می‌شوید که سفارش ثبت شده توسط شما بلافاصله اجرا نمی‌شود بلکه به دفتر سفارشات اضافه می‌شود. از آنجایی که سفارش شما منجر به اضافه شدن نقدینگی به این دفتر می‌شود، شما در اصل ایجاد کننده (maker) نقدینگی هستید.

معمولاً سفارشات محدود شبیه سفارش بازار اجرا می‌شوند البته نه در همه شرایط. برای مثال، فرض کنید شما یک سفارش محدود خرید با قیمت محدودی ثبت می‌کنید که بسیار بالاتر از قیمت فعلی بازار است. از آنجایی که هدف شما در اصل اجرای سفارش با قیمت محدود یا بهتر از آن است، سفارش شما با قیمت فعلی بازار اجرا می‌شود (چون قیمت فعلی کمتر از قیمت محدود تعیین شده توسط شماست).

وقتی تبدیل به سفارش بردار می‌شوید که سفارش شما بلافاصله اجرا می‌شود. در این حالت سفارش شما به دفتر ثبت سفارشات اضافه نمی‌شود و بلافاصله با یک سفارش موجود در دفتر سفارشات تطبیق پیدا می‌کند. از آنجایی که با این کار نقدینگی را از دفتر سفارشات برمی دارید، سفارش بردار محسوب می‌شوید. سفارشات بازار همیشه جزء این گروه محسوب می‌شوند چون شما سفارش خودتان را با بهترین قیمت موجود در بازار اجرا می‌کنید.

بعضی از اکسچنج‌ها برای انگیزه دادن به تریدرها جهت تأمین نقدینگی از مدل کارمزد چند سطحی استفاده می‌کنند. به هر حال به نفع خود اکسچنج‌هاست که تریدرهایی با حجم معاملات بالا را جذب کنند – چون نقدینگی باعث جذب نقدینگی بیشتری می‌شود. در چنین سیستم‌هایی معمولاً سفارش گذارها کارمزد کمتری پرداخت می‌کنند چون برای اکسچنج نقدینگی ایجاد می‌کنند. در بعضی از موارد حتی ممکن است کارمزد به سفارش گذار برگشت داده شود.