تحلیل تکنیکال و ترید

شنبه, 20 دی 1399 03:56

حجم معاملات (trading volume) چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

حجم معاملات یکی از مهم ترین اندیکاتورهای اقتصادی است. این شاخص تعداد واحدهای منحصربفرد معامله شده از یک دارایی خاص را در یک بازه زمانی مشخص می‌کند و در واقع نشان می‌دهد که چقدر از آن دارایی در بازه زمانی مورد نظر دست به دست شده است.

عده‌ای، حجم معاملات را مهم ترین اندیکاتور تکنیکال می‌دانند و حتی این شعار مشهور هم درباره آن وجود دارد که "حجم مقدم بر قیمت" است. این یعنی حجم بالای معاملات می‌تواند نشان دهد که به زودی یک تغییر قیمت قابل توجه خواهیم داشت (صرف نظر از جهت آن).

تریدرها می‌توانند با استفاده از این شاخص قدرت روند مربوطه را مشخص کنند. اگر نوسان بالا با افزایش حجم معاملات همراه شود پس تغییر قیمت قابل تأیید است چون بالا بودن میزان فعالیت‌های معاملاتی باید معادل با حجم بالای معاملات باشد به این دلیل که در این حالت خیلی از تریدرها و سرمایه گذاران در این قیمت خاص فعال شده اند. اما اگر نوسان با حجم بالای معاملات همراه نباشد، ممکن است روند جاری ضعیف باشد.

قیمت‌هایی که همیشه در آن بازه حجم معاملات زیاد است، می‌توانند یک نقطه ورود یا خروج خوب برای تریدرها باشند. از آنجایی که معمولاً وقایع تکرار شونده هستند، احتمال افزایش فعالیت‌های معاملاتی در این سطوح بیشتر است. در حالت ایده آل سطوح پشتیبانی و مقاومت باید با افزایش حجم همراه شوند که این امر قدرت سطح مورد نظر را تأیید می‌کند.