تحلیل تکنیکال و ترید

دوشنبه, 22 دی 1399 07:11

استوکاستیک RSI (StochRSI) چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

استوکاستیک RSI یا StochRSI یک نوع اندیکاتور RSI است. هدف اصلی این اندیکاتور هم مثل RSI مشخص کردن شرایط اشباع خرید یا فروش یک دارایی است اما بر خلاف RSI، StochRSI از اطلاعات قیمت به دست نمی‌آید بلکه بر اساس مقادیر RSI محاسبه می‌شود. در بیشتر ابزارهای ترسیم نمودار، مقادیر StochRSI بین صفر تا یک (یا صفر تا صد) هستند.

در صورتی که StochRSI نزدیک نقاط منتهی الیه بالا یا پایین محدوده خودش باشد مفیدتر است اما به دلیل سرعت و حساسیت بیشتر آن، ممکن است منجر به ایجاد سیگنال‌های اشتباهی شود که تشخیص و تفسیر آنها سخت است.

توضیح و تفسیر سنتی StochRSI به نوعی شبیه RSI است. وقتی مقدار این شاخص بیشتر از 0.8 باشد، احتمالاً دارایی مورد نظر وارد شرایط اشباع خرید شده و وقتی مقدار آن کمتر از 0.2 باشد، آن دارایی دچار بیش فروش شده است. اما نباید این اندیکاتور را سیگنال مستقیمی برای ورود و خروج به معاملات در نظر گرفت و هر چند این اطلاعات یک سمت ماجرا را به شما نشان می‌دهند، اما ممکن است این ماجرا جنبه‌های دیگری هم داشته باشد. به همین دلیل همیشه توصیه می‌شود که ابزارهای تحلیل تکنیکال در کنار سایر تکنیک‌های تحلیل بازار مورد استفاده قرار بگیرند.