تحلیل تکنیکال و ترید

پنج شنبه, 17 تیر 1400 15:21

آموزش جامع سایت tradingview

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

تریدینگ ویو معروفترین پلتفرم آنلاین معاملاتی و ابزاری بسیار ساده و کارآمد برای تحلیل تکنیکال است که شامل تمام ابزارهای لازم برای بررسی ارزها و معاملات، تحلیل سهام، شاخصها و ... در بازارهای مالی می باشد. در این سایت دسترسی به نمودار قیمتی تمامی ارزها در اکثر بازارها در هر لحظه امکان پذیر است. همچنین به شما این امکان را می دهد که در بازار معامله کنید و حتی با دیگر معامله گرها در ارتباط باشید و ایده های معاملاتی جدید بدست بیاورید.

به چهار حالت می توان در تریدینگ ویو اکانت داشت: اکانت تستی و رایگان، اکانت pro، اکانت pro پلاس و اکانت premium که مستلزم پرداخت هزینه هستند. اگر قصد دارید به طور دائمی از این سایت استفاده کنید بهتر است یکی از نسخه های پرو را داشته باشید. این امکان برای شما وجود دارد که قبل از پرداخت هزینه، امکانات نسخه های غیر رایگان را در یک بازه ی 30 روزه امتحان کنید. سپس می توانید هزینه ی اکانت را از قسمت پرداخت پروفایل و وصل شدن به درگاه بانکی از طریق مسترکارت بپردازید و یا به راحتی از طریق کریپتوکارنسی اکانتتان را شارژ کنید و به این ترتیب از تمامی امکانات tradingview بهره ببرید. 

اگر بخواهید در تریدینگ ویو یک اکانت رایگان داشته باشید، ابتدا به آدرس https://www.tradingview.com بروید و سمت راست بالای صفحه روی sign in  کلیک کنید.

 

در صفحه ی sign in شما می توانید از بین گزینه های ایمیل، جیمیل، توییتر، یاهو، فیسبوک، اپل یا لینکداین یکی را انتخاب کنید. در این آموزش ما از آدرس جیمیل استفاده می کنیم.

 

 

حالا دکمه ی Create account را می زنیم و اطلاعات خود را وارد می کنیم.

اینک ما یک حساب رایگان در تریدینگ ویو داریم. واضح است که اکانت رایگان امکانات کمتری نسبت به سه اکانت دیگر دارد. مثلا فقط از تایم فریم های پیش فرض می توانیم استفاده کنیم یا استفاده ی همزمان از بیش از سه اندیکاتور با این نوع اکانت مجاز نیست و ... . ولی با همین اکانت هم می توانیم از این سایت استفاده های زیادی کنیم از جمله دسترسی به تمام نمودارها و اندیکاتورها (با محدودیت استفاده از حداکثر سه اندیکاتور)، تایم فریمهای یک دقیقه ای تا یک ماهه، دسترسی به اکثر بازارهای مالی، واچ لیست، اسکرینرها، تست عملکرد استراتژی معاملاتی (backtesting) و ... . همچنین در نسخه ی رایگان با تبلیغات زیادی مواجه می شویم که شاید گاهی اوقات کلافه کننده باشند.

بعد از ساخت اکانت برای دیدن نمودارها در صفحه ی اصلی سایت روی گزینه ی chart کلیک کنید.

 

به این ترتیب به صفحه ی نمودارهای tradingview هدایت می شوید که باید کار با  آیتمهای این صفحه را به خوبی یاد بگیرید. در ابتدا شاید نمودارها و ابزارهای این صفحه کمی پیچیده به نظر بیایند ولی با یادگیری قدم به قدم، موضوع تا حد زیادی برایتان روشن خواهد شد. 

 

معرفی آیکنهای منوی اصلی

برای راحتی کار دکمه های منوی اصلی را شماره گذاری می کنیم:

 

 1. جستجوی نماد

اولین آیکن از سمت چپ برای جستجوی ارزها در بازارهای مختلف است. با انتخاب این گزینه نام تمام ارزها و دارایی ها در تمامی بازارهای مالی از جمله بازارهای سهام، فارکس، کریپتوکارنسی و ... برای شما لیست می شود. فقط کافیست نماد دارایی مورد نظرتان را وارد کنید و نماد موردنظر را از لیست انتخاب کنید و با انتخاب گزینه ی All Exchanges می توانید در تمامی صرافی ها و بازارهای مالی به جستجو بپردازید.

 

2. انتخاب بازه ی زمانی

 دومین آیکن از سمت چپ برای انتخاب تایم فریمها یا بازه های زمانی مختلف است. اگر شما اکانت رایگان داشته باشید تنها می توانید نمودار ارز موردنظرتان را در بازه های زمانی 1 ثانیه تا 1 ماه مشاهده کنید،ولی با داشتن نسخه ی premium می توانید در هر بازه ی زمانی دلخواهی نمودار ارز موردنظرتان را یررسی کنید.

 

3. انتخاب نوع نمودار

آیکن بعدی برای انتخاب نحوه ی نمایش نمودار است. شما می توانید بسته به نیازتان از بین انواع نمایش نمودار یکی را انتخاب کنید و ارزتان را راحتتر تحلیل کنید. 

 

 4.مقایسه ی حرکات قیمتی دو یا چند ارز با یکدیگر

اگر بخواهید نوسانات قیمتی چند ارز را با یکدیگر مقایسه کنید می توانید با انتخاب این گزینه و جستجوی ارز موردنظرتان در کادر جستجو، نمودار ارزهای مختلف را روی یکدیگر بیندازید و تغییرات قیمتشان را در بازه های زمانی مختلف تحلیل کنید.

 

برای مثال در شکل زیر نمودار خطی دو ارز بیتکوین و دوجکوین در بازه ی زمانی یک روزه با یکدیگر مقایسه شده اند.

 

5.اندیکاتورها

اندیکاتورها یکی از ابزارهای کمکی مهم در تحلیل تکنیکال هستند که اطلاعاتی را از قیمت سهم و حجم معاملات یک ارز به عنوان ورودی می گیرند و با کمک توابع و محاسبات ریاضی نمودارهایی را به عنوان خروجی تحویل می دهند و سیگنالهای خرید و فروش می دهند. تحلیلگران می توانند از این نمودارهای کمکی برای اعنبارسنجی و تصمیم گیری بهتر استفاده کنند.

با کلیک بر روی این گزینه پنجره ای باز می شود که در آن امکان جستجوی اندیکاتور دلخواه در کادر جستجو برای شما فراهم است. به طور پیش فرض پنجره روی بخش Built-ins باز می شود که شامل تعداد زیادی اندیکاتور می باشد.

 

در قسمت My scripts شما می توانید با استفاده از Pine Script اندیکاتور خود را بسازید.

Candlestick Patterns الگوهای کندلی را به شما نمایش می دهد.

در بخش Public Library اندیکاتورهای محبوبی قرار دارند که توسط کاربران ساخته شده اند.

در نسخه ی رایگان قادر به استفاده از volume profile که یکی از اندیکاتورهای بسیار کاربردی تریدینگ ویو است نخواهید بود. این اندیکاتور قیمت‌هایی که بیشترین میزان معاملات در آن سطوح بوده است را به شما نشان می‌دهد. 

هیچگاه نباید بر اساس اطلاعاتی که فقط یک اندیکاتور به شما می دهد ترید کنید، بلکه باید اطلاعاتی که چند اندیکاتور به شما میدهند را با هم ترکیب کنید تا بتوانید پیشبینی درستی از صعود و سقوط یک ارز داشته باشید. با اکانت رایگان تنها می توانید از سه اندیکاتور به صورت همزمان استفاده کنید در حالی که اگر اکانت خود را ارتقا دهید می توانید از بیش از 25 اندیکاتور در آن واحد بر روی یک نمودار استفاده کنید. اگر بتوانید در استفاده از چند اندیکاتور به مهارت بالایی دست یابید، می توانید از به تصویر روشنی از آنچه در بازار می گذرد برسید. برای اینکه بدانید یک اندیکاتور چه اطلاعاتی به شما می دهد به نمودار اندیکاتور RSI (شاخص قدرت نسبی) در شکل زیر دقت کنید:

 

RSI یکی از اندیکاتورهای مهم و مورد توجه تریدرهاست که نشان می دهد یک ارز چه زمانی بیش از حد فروخته یا خریداری شده است. تریدرها برای RSI حد بالا و پایینی در نظر می گیرند که کف آن معمولا بین 20 تا 33 درصد و سقف آن بین 66 تا 80 درصد است. وقتی نمودار RSI بالاتر از حد ماکسیمم خود برود یعنی وارد ناحیه ی اشباع خرید قرار گرفته است و احتمال کاهش قیمت آن زیاد است. و هرگاه زیر حد مینیمم خود باشد یعنی وارد منطقه ی اشباع فروش شده، پس احتمالا قیمتش افزایش خواهد یافت و زمان مناسبی برای خرید است. به عبارتی به شما کمک می کند که تصمیم بگیرید آیا زمان مناسبی برای ورود به یا خروج از بازار است یا نه. ولی هیچ تضمینی برای بالا یا پایین رفتن قیمت در این نواحی وجود ندارد و نتایج شاخص قدرت نسبی باید با نتایج سایر اندیکاتورها تلفیق شود تا بتوان بهترین تصمیم را گرفت.

 

6. معیارهای اساسی سهام (Fundamental metrics for stocks)

با انتخاب این گزینه اطلاعات بنیادی در مورد ارز موردنظرتان در زیر نمودار نمایش داده می شود.

 

7.قالبهای اندیکاتور

با این آیکن می توانیم از الگوهای از پیش تعریف شده اندیکاتوری برای یک استراتژی خاص استفاده کنیم.

در شکل زیر نمودار سه خطی بیل ویلیامز را روی نوسانات قیمت دوجکوین در بازه ی زمانی یک روزه مشاهده می کنید.

 

8.هشدار

تریدینگ ویو این امکان را برای شما فراهم کرده است که بتوانید در یک قیمت خاص آلارم تنظیم کنید و در صورت رسیدن یا عبور قیمت ارز موردنظرتان از آن نقطه به شما هشدار داده شود تا شما بتوانید به موقع برای خرید یا فروش تصمیم گیری کنید. 

برای تنظیم هشدار روی آیکن آن کلیک کنید و شرایطی که می‌خواهید پس از رخ دادنش، هشدار به صدا در بیاید را تنظیم کنید. قیمت مورد نظرتان را در کادر مربوطه وارد کنید و انتخاب کنید که در چه حالتی به شما هشدار دهد، این حالت می تواند در هنگام عبور، بالا رفتن، پایین آمدن، بیشتر یا کمتر بودن از یک قیمت خاص، وارد یا خارج شدن از کانال و ... باشد.

همچنین می توانید تنظیم کنید که این هشدار فقط برای یک بار باشد یا هروقت شرایط موردنظر شما رخ داد به شما اطلاع داده شود.

شما می توانید تاریخی برای منقضی شدن هشدار معین کنید و می توانید تعیین کنید که هشدار چگونه به اطلاع شما برسد؛ مثلا به صورت پیامک، ایمیل، pop up و ... .

 

 

9.پخش دوباره ی نوار

هرگاه بخواهید نوسانات قیمت یک ارز را در تاریخی مشخص بررسی کنید باید از این گزینه استفاده کنید.

فرض کنید می خواهید تحولات و حرکات قیمت سهام اپل را در تاریخ 16 دسامبر 2020 تا 30 جولای 2021 بررسی کنید. برای این کار بعد از کلیک بر روی آیکن Bar Replay در پایین صفحه روی آیکن تقویم کلیک کنید و تاریخهای مورد نظر را انتخاب کنید.

 

 

اکنون می توانید با تنظیم سرعت پخش و کلیک بر روی دکمه ی play نوسانات قیمت را مشاهده کنید.

 

 

10. آندو و ریدو

این دکمه ها صفحه را یک قدم عقبتر یا جلوتر میبرند. 

 

11. تنظیم چینش صفحه

 گاهی لازم است چند بازار را همزمان در یک مانیتور مورد بررسی قرار دهید یا از چند نمودار در بازه های زمانی متفاوت در کنار یکدیگر استفاده کنید. برای اینکه بتوانید از این امکان بهره مند شوید باید حساب کاربری خود را ارتقا دهید و نیاز به مانیتور بزرگ دارید. با انتخاب این گزینه شما قادر خواهید بود تعداد نمودارهایی که می خواهید روی یک صفحه ببینید را انتخاب کنید. همچنین می توانید انتخاب کنید که چه مواردی بین چارتهای شما همگام شوند.

 

12. نمایه ها و قالبهای جدید برای لایه ها

تریدینگ ویو امکان شخصی سازی نمودارها را برای کاربران خود فراهم آورده است. شما می توانید برای اهداف و معاملات مختلف طرحهای متفاوتی داشته باشید. بعد از اعمال تغییرات دلخواه و شخصی سازی، شما می توانید با انتخاب این گزینه طرح (layout) موردنظر خود را ذخیره کنید. تعداد طرحهایی که می توانید ذخیره کنید برای حساب رایگان محدود است. بعد از ذخیره ی طرحهای سفارشی خود، هر بار می توانید با زدن روی گزینه ی  Load Chart Layout طرح دلخواه خود را بارگذاری کنید. 

 

13. ویژگی های نمودار

با انتخاب این گزینه می توانید تنظیمات نمودار و موقعیت‌های معاملاتی خود را  از جمله رنگ و ظاهر، ناحیه ی زمانی، خطوط وضعیت، مقیاس و رویدادها هنگام معامله و گرفتن پوزیشن‌های معاملاتی با توجه به نیازتان سفارشی کنید. 

با انتخاب گزینه‌ی Events در همین پنجره می‌توانید رویدادهای اخباری را مستقیماً بر روی نمودار ببینید و با بررسی آنها  تحلیل فاندامنتال انجام دهید.

 

 

 14. تمام صفحه

دکمه Full screen، اندازه نمودار شما را به‌ حداکثر می‌رساند. برای خروج از این حالت فقط کافی است دکمه escape را فشار دهید.

 

15. اسنپ شات

این دکمه یک لینک برای نمودار شما می سازد که می‌توانید تصویر نمودار خود را ذخیره یا آن را توئیت کنید.

 

16. انتشار

با انتخاب این گزینه شما می‌توانید ایده‌های خود را در عرض چند ثانیه منتشر کنید. ولی قبل از آن باید اکانت شما به کمک شماره ی تلفنتان اعتبارسنجی شود.

 

 ابزارهای طراحی در تریدینگ ویو

 

 ابزارهای طراحی در منوی سمت چپ تریدینگ ویو به صورت عمودی قرار گرفته اند.

 

1. پروفایل

تریدینگ ویو را می توان یک شبکه ی اجنماعی بسیار کاربردی برای ارتباط هزاران کاربر و تریدر در جهان به شمار آورد. با تنظیم قسمت پروفایل می توانید خود را بهتر به سایر تریدرها بشناسانید و با آنها تعاملات بهتری داشته باشید، به لیست افرادی که فالو کرده اید دست بیابید و ایده های منتشر شده توسط خود و دیگر تریدرها را مشاهده کنید.

 

 

2.مکان نما

این دکمه به شما امکان این را می دهد که انتخاب کنید نشانگر ماوس شما از بین اشکال dot، crosshair و arrow کدام یک باشد. همچنین با استفاده از ابزار پاککن (eraser) موجود در این منو می توانید هر موردی را که نمی خواهید ببینیند از نمودار خود پاک کنید. 

 

 

3.ابزارهای ترسیم خطوط روند

این دسته ابزارهایی مانند خطوط روند، خطوط افقی و عمودی، کانال موازی و روند رگرسیونی است و بیشترین کاربرد را در تحلیل قیمتها و تریدینگ دارد. ابزارهای روند شامل خطوط حمایت و مقاومت و انواع کانال هاست و عموما دو نقطه‌ای هستند و با قرار دادن دو نقطه بر روی کف یا سقف مورد نظر به آسانی ترسیم می‌شوند. 

ابزارهای Horizontal Line و Horizontal Ray برای ترسیم خطوط افقی در نمودار و ابزار Vertical Line برای ترسیم خطوط عمودی در نمودار به کار می‌رود. ابزارهای دیگر این دسته نیز کارکردهای گوناگونی دارند، برای مثال ابزار Info Line با ترسیم بین دو نقطه اطلاعاتی مانند تفاضل قیمتی بین این دو نقطه و مقدار درصدی آن، فاصله‌ی زمانی بین دو نقطه و زاویه‌ی خط روند ترسیم شده را به ما می‌دهد. ابزار Trend Angle نیز زاو‌یه‌ی خط روند ترسیم شده را به ما می‌دهد. برای ترسیم کانال بر روی نمودار نیز از ابزار Parallel Channel استفاده می‌کنیم. کانال موازی و ابزار Flat Top / Bottom به شما امکان می دهد یک کانال هایلایت شده را روی نمودار خود قرار دهید.

 

 

4. ابزارهای چنگال اندروز،  گن و فیبوناچی

      دکمه همراه با چنگال مجموعه ای از ابزارهای مختلف فیبوناچی را برای کاوش شما در اختیار دارد.

 

 

ابزار چنگال اندروز سه نقطه‌ی محوری دارد و پس از ترسیم شکلی همانند چنگال ایجاد می‌کند. استراتژی‌های معاملاتی گوناگونی با استفاده از چنگال اندروز وجود دارد اما نکته‌ای که باید در ترسیم همه‌ی این چنگال‌ها در نظر گرفته شود این است که نقطه‌ی سوم چنگال یا C باید بین بازه‌ی قیمتی دو نقطه‌ی A و B قرار بگیرد.

 

 

روش معاملاتی گن یکی از روشهای محبوب برای تحلیل و پیشبینی قیمت در بین معامله گرها است که بر مبنای تجربه و مشاهدات و بر اساس نظم و مشابه بودن رفتار بنا شده و بر اساس روابط علمی نیست. در این روش رفتار آینده ی بازار با استفاده از روابط ریاضی پیشبینی می شود. مربع ۹ تایی گن و زوایای گن از مهمترین نظریات گن هستند. استفاده از این تکنیک برای ترید کردن مستلزم تسلط کافی بر روی این نظریه و روشهای آن است.

محبوب ترین و پرکاربرد ترین دسته در این قسمت از ابزار، ابزار فیبوناچی هستند که شامل فیبوناچی اصلاحی (Fib Retracement)، فیبوناچی مقاومت سرعت کمانی (Fib speed resistance arcs)، فیبوناچی اصلاحی گسترشی، فیبوناچی دایره ای و مارپیچ، کانال و گُوِه ی فیبوناچی و انواع دیگر می شود. این ابزار برای پیش بینی سطوح قیمتی و بازه های زمانی صعود و نزول قیمت کاربرد دارند.

 

5. ابزار هندسی

این قسمت از منوی ابزار شامل انواع اشکال هندسی از جمله مربع، بیضی، مثلث، کمان، انواع منحنی، قلمو و هایلایتر است که می توانید در جای خود از آنها استفاده کنید.

 

 

6. ابزار حاشیه نویسی

با استفاده از ابزار موجود در این دسته به راحتی می توانید در هر جای نمودارتان یادداشت بنویسید و اهداف قیمتی تان را مشخص کنید، با فلش علامتگذاری کنید، توئیت بزنید و نکات و موارد مهم را مشخص کنید تا هروقت که بخواهید به راحتی یادآوری شوند. یادداشت های ضروری سبب می شود شما در مواقع ضروری روی نمودار تسلط بیشتری داشته باشید.

 

 

7. الگوها

تریدینگ ویو برای کاربرانش این امکان را فراهم آورده که از الگوهای قیمتی برای ورود به بازار، تایید یا پیشبینی جهت حرکت قیمت استفاده کنند. الگوهای مهمی همچون الگوی سر و شانه، الگوهای هارمونیک، مثلث، ABCD و انواع امواج الیوت در این قسمت در دسترس هستند.

 

 

8. ابزار پیش بینی و اندازه گیری

با بکار گیری ابزار این دسته به راحتی می توانید اهداف معاملات را با محاسبه ی نسبت سود به ضرر و یا درصد تغییرات قیمت و… مشخص کنید و متوجه شوید که آیا حد سود و زیان را رعایت کرده اید یا نه.

دو ابزار اول این مجموعه long position و short posıtıon در بین تریدرها بسیار محبوب و کاربردی هستند و به ترتیب برای تعیین حدود سود و ریسک در معامله‌های (buy) و فروش (sell)  بکار می روند و به تریدرها کمک می کنند تا اهداف قیمتی یا نقاط حد ضرر، ورود و ذخیره ی سود خود را به آسانی روی نمودار ببینند. از جمله موارد دیگری که می توان با این ابزار به آن پی برد نسبت ریسک به پاداش (Risk to Riward) در هر معامله است و مدیریت ریسک را برای معامله گران ممکن می کند.

از ابزارهای مهم دیگر برای تعیین نقاط ورود و خروج، ابزار Forecast یا پیشبینی است.

 

 

9. آیکنها

از آیکنها می توانید برای نمایش بهتر و جذابتر شدن نمودارتان استفاده کنید.

 

10. خط کش

 با استفاده از خط کش می توان اطلاعات جامعی از تغییرات قیمت یک ارز و درصد آن و دامنه ی امواج در یک بازه ی زمانی خاص بدست آورد.

 

 

 

11. زوم

همانطور که از نامش پیداست برای زوم کردن و تمرکز بر روی یک نقطه ی خاص از این ابزار استفاده می شود.

 

12. آهنربا

گاهی نیاز است خطوط و عناصر مدنظرمان را دقیق تر روی نقطه ای از نمودارمان قرار دهیم؛ برای مثال شاید بخواهیم دقیقا کف قیمت را در یک بازه ی زمانی پیدا کنیم. برای این کار دو ابزار مگنت ضعیف و قوی را می توانیم بکار بگیریم.

 

 13. ماندن در حالت رسم

در تریدینگ ویو وقتی ابزاری را انتخاب می کنیم، بعد از استفاده از آن ابزار به حالت پیش فرض برگردانده می شویم. با انتخاب این گزینه ابزار قبلی تا زمانی که ابزار دیگری انتخاب نکرده اید به صورت مداوم به صورت انتخاب شده باقی می ماند و دیگر لازم نیست هر بار به منوی قبلی بازگردید.

 

14. قفل تمام ابزار

با فعال کردن این گزینه تمام ابزاری که روی نمودار قرار داده اید قفل می شود و دیگر نگران نخواهید بود که به اشتباه جابجا یا پاک شوند.

 

15. پنهان کردن تمام ابزار رسم شده

اگر بخواهید نمودارتان را بدون ابزاری که روی آن ترسیم کرده اید ببینید بدون اینکه ابزار را پاک کنید، می توانید از این گزینه استفاده کنید و تا زمانی که بخواهید ابزار دیده نشوند. برای برگشتن به حالت قبلی و دیدن دوباره ی ابزار دوباره روی همین دکمه کلیک کنید.

 

16. سطل آشغال

با پاک کن می توانید ابزاری را که نمی خواهید روی نمودار ببینید یک به یک انتخاب و پاک کنید؛ ولی اگر بخواهید تمام ابزارهایی را که روی نمودارتان قرار داده اید یکباره حذف کنید فقط کافیست یک بار روی آیکن سطل آشغال کلیک کنید.

 

همانطور که مشاهده کردید تریدینگ ویو لیست کاملی از ابزار مختلف برای کاربران خود دارد. ولی هر معامله گری در این لیست ابزارهای مورد علاقه ی خود را می تواند داشته باشد؛ ابزارهایی که استفاده از آنها برای او راحت تر و کاربردی تر است. بدین منظور تریدینگ ویو کنار آیکن تمامی ابزارهایش یک ستاره قرار داده است که با فشردن آن، ابزار مربوطه به لیست مورد علاقه ی شما وارد می شود. بدبن ترتیب با انتخاب این لیست شما فهرستی از ابزارهای محبوبی دارید که بسیار سریع در اختیار شما قرار می گیرند.