تحلیل تکنیکال و ترید

چهارشنبه, 27 مرداد 1400 07:32

الگوهای پوشا در کندل استیک

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

الگوهای کلاسیک کندل استیک می توانند صعودی یا نزولی باشند و بر اساس تعداد کندلی که این الگوها تشکیل می دهند به سه گروه تک کندلی، دو کندلی و سه کندلی تقسیم می شوند. تشکیل الگوهای کندل استیک در سطوح حمایت یا مقاومت و یا به عبارتی هنگامی که به انتهای روندی میرسند می توانند سیگنالی برای تغییر روند محسوب شوند.

تشکیل هر کدام از این الگوها دارای شرایط و ضوابط خاصی می باشد. برخی از الگوهای صعودی شامل الگوی تک کندلی چکش، الگوی دو کندلی پوشای صعودی، الگوی سه کندلی سه سرباز سفید هستند. برخی از الگوهای نزولی نیز شامل الگوی تک کندلی مرد آویزان، الگوی دو کندلی پوشای نزولی و الگوی سه کندلی سه کلاغ سیاه می باشند.

 

از مهم ترین الگوهای دو کندلی الگوهای پوشا (engulfing) هستند که الگوهای بازگشتی می باشند. الگوهای بازگشتی الگوهایی هستند که بعد از مشاهده ی آنها انتظار داریم روند تغییر جهت بدهد. این الگوها از دو کندل با رنگهای متفاوت تشکیل شده و به این دلیل به این الگوها پوشا گفته می شود که بدنه ی کندل دوم کاملا بدنه ی کندل اول را پوشش می دهد.  به طور کلی دو نوع الگوی پوشا وجود دارد: الگوی پوشای صعودی و الگوی پوشای نزولی.

منظور ما از پوشش، پوشش بدنه ها و نقاط باز و بسته شدن قیمت است و به high و low ها یا به اصطلاح شاخ و دم ها کاری نداریم. در حالت استاندارد شاخ و دم کندل اول را نیز در بر می گیرد ولی حتی اگر شدوی کندل اول از کندل دوم بالاتر هم رفته باشد، مادامی که بدنه ی کندل دوم بدنه ی کندل اول را پوشش داده است، پوشا در نظر گرفته می شود.

الگوی پوشای نزولی معمولا در انتهای روند صعودی هنگامی که قیمت به یک سطح مقاومت قوی برخورد می کند و دیگر نمی تواند بالاتر برود شکل می گیرد. این الگو نشان دهنده ی این است که قدرت فروشنده ها خیلی بالا رفته است و به اصطلاح بازار در دست خرس هاست. با مشاهده ی این الگو انتظار اتمام روند صعودی و شروع روند نزولی را داریم. در این الگو کندل اول سبز رنگ و صعودی، و کندل دوم قرمز رنگ و نزولی است.

مهم این است که در الگوهای پوشای نزولی نقطه ی باز شدن کندل قرمز رنگ هم سطح یا بالاتر از کندل سبز رنگ باشد و بهتر است که شاخ و دم کندل سبز رنگ را هم در بر بگیرد. نکته ی قابل توجه این است که هر چقدر گپ قیمتی بین بسته شدن کندل اول و باز شدن کندل دوم بیشتر باشد، این الگو از اعتبار بیشتری برخوردار است. هم چنین در الگوی پوشای نزولی باید نقطه ی بسته شدن کندل دوم نیز پایین تر از نقطه ی باز شدن کندل قبل از خودش باشد.

 

 

در الگوی پوشای صعودی عکس مطالب بالا صدق می کند. الگوی پوشای صعودی در انتهای روند نزولی و هنگامی که قیمت به یک سطح حمایت قوی برخورد می کند ایجاد می شود. این الگو از دو کندل که اولی نزولی و دومی صعودی است تشکیل می شود. بعد از مشاهده ی این الگو انتظار اتمام روند نزولی و شروع روند صعودی را داریم. در این الگو کندل اول به رنگ قرمز و کندل دوم به رنگ سبز می باشد. کندل اول که کوچک و منفی است نشان می دهد که فروشنده های سهم در روز اول قدرتی نداشته اند. کندل دوم که مثبت و بزرگتر است نشانه ی توقف قدرت فروشنده هاست و حجم معاملات در این کندل بسیار بیشتر است به طوری که خریداران آنقدر می خرند که دیگر فروشنده ای باقی نمی ماند. اگر بر اساس این الگو می خواهید خرید انجام دهید بهتر است حد ضرر را در پایین ترین نقطه ی کندل صعودی قرار دهید. اگر بدنه ی کندل دوم آن قدر بزرگ باشد که نه تنها کندل قبلی که حتی بدنه ی چندین کندل قبل از خودش را پوشش بدهد، این الگو قدرت و اعتبار بیشتری دارد.

 این نکته حائز اهمیت است که الگوهای کندلی به تنهایی اعتبار لازم برای تصمیم گیری در خرید و فروش را ندارند. به عبارتی این الگوی کندلی نیست که روند را تغییر می دهد؛ بلکه تغییرات روند بازار خود را به صورت الگوهای کندلی به ما نشان می دهد. در کنار الگوهای کندلی  باید از یک یا چند ابزار دیگر مثل سطوح حمایت و مقاومت یا سطوح فیبوناچی یا اندیکاتور میانگین متحرک یا بولینگر باند و ... نیز استفاده کرد ولی نکاتی وجود دارد که با در نظر گرفتن آنها اعتبار و قدرت الگو افزایش پیدا می کند. برای مثال همان طور که قبلا هم اشاره کردیم در الگوهای پوشا هر چقدر اندازه ی بدنه ی کندل دوم بزرگتر و اندازه ی بدنه ی کندل اول کوچکتر باشد، اعتبار الگو بیشتر است. همچنین وجود الگوی پوشای صعودی در نزدیکی خط حمایت می تواند سیگنال خرید، و وجود الگوی پوشای نزولی در نزدیکی خط مقاومت می تواند سیگنال فروش در نظر گرفته شود. در نظر داشته باشید الگوهای کندلی به ما حد سود هم نمی دهند. برای پیدا کردن حد سود باید از سایر معیارهای تحلیل تکنیکال استفاده کنیم یا حد سودمان را با استفاده از گذشته ی قیمت و سطوح حمایت پیدا کنیم.