تحلیل تکنیکال و ترید

چهارشنبه, 17 فروردين 1401 21:04

تلاقی Confluence در ترید

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

در حوزه تریدینگ، تلاقی به شرایطی گفته می‌شود که در آن چند فاکتور تحلیل تکنیکال با هم یک علامت ایجاد می‌کنند. ترکیب چند فاکتور مختلف با هم باعث می‌شود که اطمینان و دقت معاملات افزایش پیدا کند. می‌توان تلاقی را مهم ترین عامل افزایش احتمال در معاملات دانست.

نمونه‌های محبوب تلاقی عبارتند از:

  • نقطه ای که در آن مقاومت شکسته شده (که حالا مثل پشتیبانی عمل می‌کند) با یک خط روند پشتیبانی همگام می‌شود.
  • نقطه ای که در آن یک سطح پشتیبانی با یک سطح فیبوناچی اصلاحی برخورد می‌کند.
  • نقطه ای که در آن یک نوع پشتیبانی پویا (مثل پشتیبانی MA) با یک پشتیبانی ایستا (مثل یک سطح افقی) برخورد می‌کند.
  • نقطه ای که در آن یک اوسیلاتور (مثل RSI) در یک سطح سیگنالی قوی ایجاد می‌کند که مثل پشتیبانی عمل می‌کند (مثل یک واگرایی صعودی در سطح پشتیبانی افقی).

نمودار زیر مثالی بسیار خوب از یک تلاقی را نشان می‌دهد. واگرایی صعودی در RSI کاملاً با خط پشتیبانی افقی همگام شده و نشانه ای بسیار مطمئن برای اجرای معامله ایجاد کرده اند.

خودداری از ترکیب فاکتورهای بهم مرتبط

وقتی از مفهوم تلاقی استفاده می‌کنید نباید فاکتورهایی که به شدت بهم وابسته هستند (یعنی اندیکاتورهایی که چیزهایی مشابه را ارزیابی می‌کنند) را ترکیب کنید. RSI، MFI، استوکستیک‌ها و Stoch RSI را نمی‌توان با هم ترکیب کرد تا تلاقی شکل بگیرد چون همگی اوسیلاتور هستند. می‌توان اوسیلاتور را با سایر فاکتورهای تحلیل تکنیکال (مثل پشتیبانی افقی) ترکیب کرد اما ترکیب تعدادی اوسیلاتور یا سایر فاکتورهایی که ارتباطی قوی با هم دارند، نه باعث افزایش اطمینان و نه سودآوری می‌شود.