تحلیل تکنیکال و ترید

شنبه, 20 فروردين 1401 19:56

گپ یا شکاف بیت‌کوین CME چیست و چگونه از آن برای اجرای معامله استفاده کنیم؟

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

گپ بیت‌کوین CME (که به آن گپ CME) هم گفته می‌شود تفاوت بین قیمت بسته شدن قراردادهای آتی بیت‌کوین CME در روز جمعه و قیمت باز شدن در روز یکشنبه است. این یک اندیکاتور مهم برای بسیاری از تریدرها و ابزاری بسیار مفید برای بهبود سودآوری است.

در مجموع می‌توانید با یادگیری نحوه استفاده از گپ‌ها به عنوان اندیکاتور، استراتژی معاملاتی ارزهای دیجیتال خودتان را تقویت کنید. برای شروع باید با مفاهیم ابتدایی گپ‌های CME آشنا شوید از جمله تعریف کلی و انواع آنها.

گپ چیست؟

گپ زمانی ایجاد می‌شود که یک دارایی روز جدید را با قیمتی بالاتر یا پایین تر از نرخ بسته شدن روز پیش شروع می‌کند و این بین هیچگونه جابجایی قیمتی ثبت نشده است. به زبان ساده، فضای ایجاد شده در نمودار قیمت در اثر سناریوی بالا، گپ یا شکاف نام دارد.

یکی از عوامل مؤثر در شکل گیری چنین حرکاتی، اخبار است. اکثر مواقع زمانی که بازار بسته شده و اخبار مثبت یا منفی منتشر می‌شود، تغییرات قیمت ثبت نشده و یک گپ ایجاد می‌شود. در اکثر مواقع این گپ‌ها باید نشان دهنده شروع یا خاتمه یک روند بازار باشند.

گپ‌ها به طور کلی چهار نوع دارند که شامل گپ‌های رایج، گپ‌های شکست (Breakaway gap)، گپ‌های فرار و گپ‌های خستگی هستند.

گپ‌های رایج

همانطور که از نام این گپ‌ها مشخص است، چنین گپ‌هایی زیاد رخ داده و معمولاً به سرعت پر می‌شوند. هیچ رخداد مهمی وجود ندارد که باعث فعال شدن چنین گپ‌هایی شود چون معمولاً با نیروهای عادی بازار فعال می‌شوند. به گپ‌های رایج گپ محدوده‌ای یا گپ تریدینگ هم گفته می‌شود.

گپ‌های شکست

گپ‌های شکست زمانی رخ می‌دهند که نمودار قیمت یکی از الگوهای برقرار شده در نمودار را می‌شکند. معمولاً چنین گپی در الگوهای نموداری مثل مثلث، سر و شانه، فنجان و دسته و کنج رخ می‌دهند.

گپ‌های فرار

گپ فرار زمانی رخ می‌دهد که نمودار قیمت یک نقطه قیمت مشخص شده را رد می‌کند. گپ‌های فرار ناشی از توجه شدید سرمایه گذاران هستند و معمولاً زمانی رخ می‌دهند که تغییری در مالکیت دارایی وجود دارد.

گپ خستگی

ویژگی چنین گپی، شکل گیری فضایی پایین تر در قیمت پس از افزایش سریع قیمت یک دارایی طی چند هفته است. چنین گپی نشان دهنده یا سیگنال خاتمه روند صعودی است.

حالا که با مباحث مقدماتی درباره گپ آشنا شدید، شما را با CME آشنا می‌کنیم.

معرفی CME

بورس کالای شیکاگو (Chicago Mercantile Exchange یا به اختصار CME) بزرگترین بورس معاملات مشتقات اقتصادی در جهان است. CME میزبان قراردادهای آپشن و آتی برای هر گونه دارایی قابل تصوری است. این دارایی‌ها بسیار متنوع هستند و اقلامی مثل محصولات کشاورزی، کالاهای مختلف، ارزهای دیجیتال، سهام، انرژی و حتی فارکس را شامل می‌شوند.

CME در 18 دسامبر 2017 عرضه قراردادهای آتی بیت‌کوین را شروع کرد. از نظر حجم معاملات، CME بزرگترین منبع معاملاتی قانونمند آمریکا برای معامله قراردادهای آتی بیت‌کوین است و همین مسئله آن را تبدیل به یکی از ابزارهای مهم برای سرمایه گذاران کرده است.

قراردادهای آتی بیت‌کوین

به زبان ساده، قراردادهای آتی بیت‌کوین مشتقاتی هستند که به خریدار و فروشنده امکان می‌دهند قیمت معامله بیت‌کوین در آینده را مشخص کنند.

مثلاً یک سرمایه گذار تصمیم می‌گیرد که وارد قرارداد خرید بیت‌کوین به قیمت 40 هزار دلار در انتهای بازار شود در حالیکه قیمت فعلی بیت‌کوین در بازار 50 هزار دلار است. خریدار، یک هزینه کوچک برای باز کردن این قرارداد پرداخت کرده و حق اجرا یا عدم اجرای این معامله با قیمت مشخص شده در تاریخ مشخص شده را پیدا می‌کند. اگر در تاریخ سررسید، قیمت بیت‌کوین به قیمت اعمال قرارداد نرسد، قرارداد منقضی شده و خریدار تنها هزینه کمی که برای باز کردن این قرارداد پرداخت کرده بود را از دست می‌دهد.

قراردادهای آتی بیت‌کوین از این جهت ایده آل هستند که به سرمایه گذاران امکان می‌دهند از افزایش یا کاهش قیمت بیت‌کوین به سود برسند بدون اینکه خود بیت‌کوین را داشته باشند. همچنین این قراردادها به نوعی یک نوع پوشش ریسک برای سرمایه گذاران طولانی مدت هستند چون می‌توانند بدون فروش دارایی طولانی مدتشان، از پرایش اکشن به نفع خودشان استفاده کنند.

توضیح گپ بیت‌کوین CME

می توانید ارزهای دیجیتال را به صورت شبانه روزی و در هر منطقه‌ای معامله کنید اما ارزهای سنتی معامله شبانه روزی و هفت روز هفته ندارند. برای اکثر بورس‌های سنتی یک زمان باز و بسته شدن مشخص وجود دارد و CME هم از این روند تبعیت می‌کند.

گپ CME چه زمانی ایجاد می‌شود؟

معاملات CME هر هفته روز جمعه ساعت 5:45 عصر به وقت منطقه زمانی استاندارد شرقی (EST) یا 10:45 عصر به وقت لندن بسته می‌شوند. این معاملات روز یکشنبه ساعت 6 عصر به وقت EST و 11 عصر به وقت لندن از سر گرفته می‌شوند.

از آنجایی که معاملات قراردادهای آتی بیت‌کوین CME روز جمعه بسته می‌شوند تا از یکشنبه از سرگرفته شوند، همیشه هنگام باز شدن مجدد آنها یک اختلاف قیمت وجود دارد که به آن گپ CME بیت‌کوین می‌گوییم.

(Source: TradingView)

برای درک بهتر این موضوع مثال بیت‌کوین را در نظر بگیرید. می‌توانید هر زمان که خواستید در بایننس معامله کنید چون زمان ثابتی برای باز یا بسته شدن آن وجود ندارد. اما CME زمان باز و بسته شدن ثابت و مشخصی دارد.

وقتی CME بسته می‌شود، قیمت بیت‌کوین باز هم در حال افزایش یا کاهش است. به دلیل بسته بودن بازار تغییرات قیمت روی نمودار قیمت CME ثبت نمی‌شوند بنابراین زمانی که CME روز یکشنبه باز می‌شود، قیمت‌ها با همان نرخ بازار آنی از سرگرفته می‌شوند و به این ترتیب یک گپ روی نمودار قیمت ایجاد می‌شود که باید پر شود.

گپ CME بیت‌کوین چه تأثیری بر قیمت بیت‌کوین دارد؟

همانطور که توضیح دادیم، هر هفته زمانی که قراردادهای آتی بیت‌کوین CME بسته می‌شوند، یک گپ ایجاد می‌شود. این گپ معمولاً پر می‌شود از این جهت که قیمت بیت‌کوین به قیمت بسته شدن CME برمی گردد.

فرض کنید که CME با نرخ 50200 دلار بسته و با نرخ 53 هزار دلار باز می‌شود. یک گپ 2800 دلاری در این بین ایجاد شده که روی نمودار قیمت CME ثبت نشده است. بنابراین وقتی فعالیت CME از سر گرفته می‌شود، بسته به نوع گپ این احتمال وجود دارد که قیمت‌ها به قیمت بسته شدن برگشته و این گپ پر شود.

گپ‌های CME معمولاً در آخر هفته‌ها یا در تعطیلات عمومی رخ می‌دهند.

چگونه با استفاده از گپ CME بیت‌کوین درآمدزایی کنیم؟

ممکن است قیمت بیت‌کوین با نرخ بالا بسته شده و با نرخ پایین باز شود. زمانی که چنین شرایطی رخ می‌دهد، قیمت آنی معمولاً افزایش پیدا می‌کند تا گپ CME ایجاد شده را پر کند اما اگر قیمت باز شدن پس از آخر هفته نسبت به قیمت بسته شدن روز جمعه بیشتر باشد، در این صورت ممکن است قیمت آنی ظرف 24 ساعت پس از باز شدن مجدد بازار اصلاح شود.

با استفاده از این اطلاعات می‌توانید تصمیماتی بگیرید که معاملات شما را سودآورتر می‌کنند.

مثلاً فرض کنید که یک گپ روی یک نمودار قیمت ایجاد شده و CME بیت‌کوین با نرخ 46 هزار دلار بسته و با 43700 دلار باز می‌شود. می‌توان به راحتی پیش بینی کرد که چه اتفاقی رخ می‌دهد چون شما نوع این گپ را تشخیص داده اید و در جریان هستید که احتمالاً قیمت افزایش پیدا می‌کند تا این گپ پر شود.

وقتی گپ شکست وجود داشته باشد، می‌توان گفت که پایان الگوی قیمت نزدیک است و بسته به این الگو، می‌توان آنچه که بعداً ممکن است رخ دهد را پیش بینی کرده و تصمیمات را بر اساس آن گرفت.

گپ‌های بیت‌کوین CME چقدر دقیق هستند؟

معمولاً 60 الی 80 درصد گپ‌های CME پر می‌شوند. از این رو استفاده از آن به عنوان یک اندیکاتور، مقداری دقت فراهم می‌کند. بررسی رویدادهای گذشته می‌تواند صحت این ادعا را بهتر نشان دهد.

مثال اول

عکس بالا یک گپ رایج را نشان می‌دهد. در 31 دسامبر 2020، قراردادهای بیت‌کوینی CME با نرخ 29410 دلار بسته شده اند اما هنگام باز شدن CME در سوم ژانویه، قیمت آنی بیت‌کوین تا حدود 33050 دلار افزایش یافته است.

 ل

قیمت آنی بیت‌کوین 31 دسامبر تا 3 ژانویه 2021

با وجود باز شدن مجدد CME در نرخ قیمت حدود 33 هزار دلار پس از تعطیلات، نمی‌توان به نمودار اول که به محض باز شدن بازار، گپ CME بیت‌کوین آن ظرف 12 ساعت پر شده توجه نکرد. قیمت به نقطه‌ای که در 31 دسامبر بازار با آن نرخ بسته شده، ریزش کرده است.

مثال دوم

یک گپ رایج کوچک دیگر در تصویر بالا مشاهده می‌شود. این گپ روز جمعه 12 مارس تا روز یکشنبه 14 مارس ایجاد شده است. معاملات در نرخ 57515 دلار بسته و در نرخ 58695 دلار باز شده اند و با نرخ لحظه‌ای بیت‌کوین در آخر هفته تطبیق پیدا کرده اند.

قیمت آنی بیت‌کوین در 12 تا 14 مارس 2021

روز بعد، گپ کوچک 1050 دلاری پر شده است.

لازم به ذکر است که گپ‌های بیت‌کوین CME به شکل یکسانی ایجاد نمی‌شوند چون بعضی گپ‌ها از بقیه وسیع تر هستند. همچنین، با اینکه اکثر گپ‌های CME بیت‌کوین ظرف 24 ساعت پر می‌شوند، بعضی از آنها چند روز طول می‌کشند و ممکن است همه آنها پر نشوند. مثلاً در سال 2020 زمانی که بیت‌کوین هنوز حدود 10 هزار دلار بود، یکسری گپ CME بیت‌کوین ایجاد شدند. همچنین یکسری گپ تاریخی بین 8 تا 24 هزار دلار ایجاد شده اند که ممکن است هیچ وقت پر نشوند.

چرا گپ‌های CME پر می‌شوند؟

گپ‌های CME به دلیل وجود تأثیر اجماع پر می‌شوند. از آنجایی که اکثر تریدرهای بیت‌کوین فرض می‌کنند که گپ پر می‌شود، معاملات را با در نظر گرفتن گپ اجرا می‌کنند. این موضوع بر تغییرات قیمت تأثیرگذار است و کاری می‌کند که گپ‌های CME به همان شکلی که پیش بینی شده بود پر شود. لازم به ذکر است که ممکن است با رشد و بلوغ بیت‌کوین به عنوان یک کلاس دارایی، شاهد تغییر این شرایط باشیم.

نتیجه گیری

در این مقاله با گپ یا شکاف و انواع آن آشنا شدیم. همچنین عوامل تأثیرگذار بر گپ CME بیت‌کوین را بررسی کردیم. پس از آن نمودارهای مختلف را برای نشان دادن مفهوم CME و اینکه چطور می‌توان از آن استفاده کرد، بررسی کردیم.

در نهایت با یکسری مثال توضیح دادیم که چرا گپ‌های CME دقت بین 60 تا 80 درصدی دارند و اینکه چطور شکل می‌گیرند و پر می‌شوند. وقتی تجربه بیشتری کسب کنید می‌توانید از این شاخص به نفع خودتان استفاده کنید.

در مجموع شکاف بیت‌کوین CME یکی دیگر از اندیکاتورهای جذابی است که هر تریدر باید در نظر داشته باشد.