تحلیل تکنیکال و ترید

یکشنبه, 28 فروردين 1401 02:07

هر آنچه که باید درباره معاملات مارجین و معاملات فیوچرز بدانید

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نکات کلیدی

  • مارجین تریدینگ امکان دسترسی به جفت ارزهای مختلف مثل ADA/ETH یا BTC/ETH را برای کاربران فراهم می‌کند. به این ترتیب کاربران می‌توانند درباره عملکرد دو ارز دیجیتال مختلف نسبت به هم گمانه زنی کنند.
  • مارجین تریدینگ هزینه‌های روزانه خاصی دارد که به مرور زمان انباشته می‌شود. در عین حال قراردادهای آتی فصلی کارمزدی ندارند و برای هولدرهای طولانی مدت ایده آل هستند.
  • قیمت جفت ارزهای معاملات مارجین با قیمت‌های آنی برابر است اما قیمت‌های آتی متشکل از یک نرخ مبنای مشخص نیز هستند که ممکن است با توجه به تغییرات عرضه و تقاضا تغییر کند و به این ترتیب فرصت آربیتراژ را فراهم می‌کند.

با ادامه نوسان بازار کریپتو و گمانه زنی‌های افراد درباره قیمت اتریوم، بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال، قابلیت اجرای معاملاتی فراتر از بازارهای آنی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

سیستم معاملات آتی بایننس امکان اجرای معاملاتی به سبک متفاوت در قالب قراردادهای مشتق کریپتو و مارجین را فراهم می‌کند. هر دوی این ابزارها به تریدرها امکان می‌دهند که سودشان را در بازارهای خرسی یا گاوی چند برابر کنند اما همیشه سود بیشتر با ریسک بیشتر همراه است و ممکن است هزینه‌های زیادی برای کاربران در پی داشته باشد.

با ما همراه باشید تا با این سبک‌های معاملاتی و تفاوت بین مارجین تریدینگ و معاملات آتی آشنا شوید.

تعریف مارجین تریدینگ

مارجین تریدینگ نوعی سیستم معاملاتی است که کاملاً بر اساس گمانه زنی درباره عملکرد یک دارایی انجام می‌شود. چنین معاملاتی شبیه معاملات آنی هستند از این جهت که شامل معامله یک ارز دیجیتال مثل بیت‌کوین یا BNB هستند. با این تفاوت که معاملات مارجین بر اساس سرمایه قرض گرفته شده انجام می‌شود تا با استفاده از همین پول، روی تغییرات قیمت آینده ارز مربوطه سرمایه گذاری شود.

تفاوت اول اکانت‌های مارجین با حساب‌های آنی این است که کاربران این حساب‌ها امکان قرض گرفتن وجه را دارند. استفاده از مبالغ قرض گرفته شده، امکان اجرای معاملات بزرگتر را به کاربران می‌دهد که به آن استفاده از لوریج گفته می‌شود. وام دهنده بر اساس نرخی که طبق تقاضای موجود در بازار محاسبه می‌شود، از وام گیرنده بهره دریافت می‌کند.

برای باز کردن یک معامله مارجین اول باید به اندازه مبلغ معامله وثیقه ثبت کنید. به این وثیقه مارجین گفته می‌شود. سپس تریدر می‌تواند لوریجی که مایل است با آن معامله کند را انتخاب کند.

مثلاً اگر نسبت لوریج 10 به 1 باشد، در این صورت تریدر می‌تواند با پرداخت هزار دلار به عنوان وثیقه، یک پوزیشن مارجین 10 هزار دلاری باز کند.

یکی دیگر از جنبه‌های کلیدی مارجین تریدینگ، امکان اجرای معاملات دائم است. یعنی پوزیشن مارجین تا زمانی که تریدر مایل باشد باز می‌ماند به این شرکت که تریدر سرمایه لازم برای در جریان نگه داشتن پوزیشن‌ها را داشته باشد. اما زمانی که معامله مارجین بر خلاف میل تریدر پیش برود، مارجین کال برای او فعال می‌شود که در این صورت تریدر باید برای پیشگیری از تسویه پوزیشن خودش، وثیقه بیشتری به پوزیشنش اضافه کند یا اینکه لوریج را افزایش دهد.

می توان از معاملات مارجین به عنوان پوششی در برابر ریسک تغییر قیمت و همچنین سرمایه گذاری روی پورتفولیو استفاده کرد. در رابطه با حفاظت از پورتفولیو از طریق پوشش ریسک با مارجین، تریدرها می‌توانند یک پوزیشن long یا short باز کنند. اگر انتظار می‌رود که قیمت افزایش پیدا کند، تریدرها گزینه long (خرید) را انتخاب می‌کند و اگر پیش بینی می‌کنند که قیمت‌ها ریزش می‌کند، حالت short (فروش) را انتخاب می‌کنند.

تعریف معاملات آتی

معاملات آتی شبیه معاملات مارجین هستند اما چند تفاوت کلیدی با هم دارند. اول اینکه تریدرها وقتی معامله آتی انجام می‌دهند قراردادهایی را خرید یا فروش می‌کنند که معادل با قیمت یک ارز دیجیتال خاص هستند. یعنی بر خلاف معاملات مارجین تریدر خود ارز دیجیتال مورد نظر را ندارد بلکه قراردادی را معامله می‌کند که قیمت خرید یا فروش آن ارز در تاریخ مشخصی در آینده را تعیین می‌کنند.

معمولاً از قراردادهای آتی کریپتو برای پوشش در برابر نوسان بازار و تغییر قیمت نامطلوب یک ارز استفاده می‌شود. قراردادهای آتی هم مثل مارجین تریدینگ به سرمایه گذاران امکان می‌دهند که برای حفاظت از پورتفولیوی خودشان، به سرمایه قابل توجه دست پیدا کنند. تریدرها با این پوشش نیازی ندارند که دارایی‌های کریپتوی خودشان را به خطر بیندازند یا آنها را با قیمت نامطلوب معامله کنند.

از آنجایی که با قراردادهای آتی مستقیماً یک دارایی معامله نمی‌شود، نوسان قیمت امکان سودآوری را حتی در صورت ریزش بازار فراهم می‌کند. بنابراین تریدرهای آتی می‌توانند طبق صلاح‌دید خودشان و با وجود آنچه که ممکن در پرایس اکشن رخ دهد، روی نوسان بازار سرمایه گذاری کنند.

یکی از جنبه‌های مهم قراردادهای آتی این است که قابلیت‌های حفاظتی خاصی برای محافظت از تریدرها، وام دهنده‌ها و اکسچنج‌ها دارند. سیستم معاملات آتی بایننس مکانیزم‌های مدیریت ریسکی مثل صندوق بیمه دارد که از نقدینگی و سرمایه‌های موجود در آن حفاظت می‌کند.

تفاوت معاملات مارجین و معاملات آتی

  • جفت ارزهای معاملاتی: مارجین تریدینگ امکان دسترسی به جفت ارزهای نامتعارف را فراهم می‌کنند. در سیستم معاملات مارجین سنتی جفت ارز نامتعارف متشکل از دو ارز بین المللی است که با یکدیگر جفت شده اند مثل دلار استرالیا و فرانک سوئیس. تریدر به جای خرید یا فروش خود ارزها، درباره عملکرد این دو نسبت به هم گمانه زنی می‌کند. این شرایط درباره ارزهای دیجیتال هم صدق می‌کند و به جای دلار استرالیا و فرانک سوئیس، ارزهایی مثل بیت‌کوین و اتر در این بازار وجود دارد. در این حالت شما عملکرد بیت‌کوین و اتریوم را نسبت به هم پیش بینی می‌کنید. نکته‌ای که در اینجا باید به آن توجه داشت این است که هر چقدر یک ارز نوسان بیشتری داشته باشد، به طور کلی بازار آن نقدینگی کمتری را حفظ می‌کند. در عین حال، قراردادهای آتی جفت ارزهایی مثل قراردادهای مارجین ندارند بلکه این قراردادها فقط بر حسب قیمت یک ارز دیجیتال یا ارز فیات خاص (مثل BUSD، USDT یا دلار) مشخص می‌شوند.
  • پرداخت بهره روزانه: هنگام اجرای معامله با قراردادهای آتی دائمی یا مارجین که در Binance Futures موجود هستند، تریدرها باید یک هزینه روزانه را پرداخت کنند. برای همه معاملات در هر روز کارمزد تأمین سرمایه و پرداخت بهره در نظر گرفته می‌شود. ممکن است خیلی زود در صورت حفظ پوزیشن برای مدتی طولانی این هزینه‌ها روی هم انباشته شوند. در صورت اجرای معاملات آتی فصلی می‌توان این کارمزدها و بهره‌ها را حذف کرد. قراردادهای فصلی در Binance Futures شامل هیچ کارمزد یا هزینه بهره روزانه‌ای نیستند و همین ویژگی آنها را برای بلندمدت ایده آل کرده است.
  • انقضا: همانطور که قبلاً اشاره شد، معاملات مارجین نیاز به دقت و توجه بیشتری از سمت تریدر دارند به این دلیل که می‌توان آنها را به صورت پیوسته یا دائم اجرا کرد. با قراردادهای آتی و به ویژه قراردادهای آتی فصلی تریدرها باید به بازه زمانی مشخص شده در قرارداد پایبند بمانند.
  • قیمت‌ها: هنگام اجرای معامله با مارجین، قیمت جفت ارزها با قیمت موجود در بازار آنی یکسان است. اما قیمت‌های آتی مبتنی بر قیمت آنی بعلاوه هزینه‌های انتقال پیش از تحویل هستند که به آن نرخ مبنا گفته می‌شود. ممکن است به دلیل تغییر عرضه و تقاضا قیمت مبنا هم تغییر کند و همین مسئله باعث اختلاف موقت قیمت آن با نرخ‌های آنی می‌شود. چنین شرایطی فرصت آربیتراتژ بین معاملات مارجین و قراردادهای آتی را فراهم می‌کند. مثلاً اگر فاندینگ ریت یک قرارداد آتی منفی است می‌توان با ورود به پوزیشن Short در معاملات مارجین و Long در قراردادهای آتی دائمی از این اختلاف قیمت استفاده کرد.

از کدام گزینه استفاده کنیم؟

برای انتخاب بین معاملات مارجین و آتی باید به تجربیات خودتان و میزان سرمایه‌ای که در اختیار دارید توجه داشته باشید.

طراحی قراردادهای آتی در Binance Futures به صورتی است که استفاده از آن بسیار راحت و قابل درک است در نتیجه برای کاربران مبتدی بسیار مناسب است. یکی از مزایای مهم قراردادهای آتی به خصوص قراردادهایی با مارجین USDT این است که می‌توان به سرعت بازده آنها را بر حسب فیات محاسبه کرد.

مثلاً وقتی 500 USDT سود داشته باشید می‌توانید به راحتی محاسبه کنید که این سود تقریباً 500 دلار ارزش دارد - چون هر یک USDT تقریباً معادل یک دلار است. بعلاوه تریدرهای آتی نیاز به نگرانی برای قرض گرفتن و بازپرداخت وام‌ها برای تأمین وجه پوزیشن خودشان ندارند. بلکه می‌توانند وثیقه لازم را واریز کنند تا یک پوزیشن آتی باز کنند در نتیجه اجرای معامله برای آنها بسیار راحت و ساده خواهد بود.

مارجین تریدینگ هم مزایای خاص خود را دارد. در این سیستم تریدر اغلب آزادی عمل بیشتری برای انتخاب زمان و محل پیاده سازی استراتژی خودش خواهد داشت. مثلاً اگر تریدری پیش بینی می‌کند که در بلندمدت اتریوم از کاردانو بهتر عمل می‌کند، ورود به پوزیشن Short روی جفت ارز مارجین ADA/ETH با لوریج منطقی به نظر می‌رسد.

در قراردادهای آتی امکان اجرای معامله روی جفت ارزها مثل ADA/ETH وجود ندارد و همین قابلیت جزء ویژگی‌های بسیار مفید معاملات مارجین است. یکی از مزایای واضح معامله با مارجین این است که می‌توانید به سرعت ارز دیجیتال دلخواهتان را خرید و فروش کنید.

هر دو نوع معامله انتخاب‌های بسیار خوبی هستند و می‌توانند شما را به موفقیت چشمگیری برسانند اما باید قدرت مدیریت ریسک آنها را داشته باشید. اگر تازه وارد دنیای معاملات شدید، بهتر است اول با طرز کار بازار مورد نظر آشنا شوید و اطلاعات بیشتری درباره شرایط بازار و مفاهیم و استراتژی‌های معاملاتی کسب کنید.

  • بایننس از هر دو استراتژی و همچنین معاملات آنی چندین ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند و کارمزدهای مناسبی هم دارد.