تحلیل تکنیکال و ترید

دوشنبه, 03 مرداد 1401 01:14

دارک پول تریدینگ در دنیای کریپتو چیست و آیا باید آن را امتحان کنید؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

ممکن است اصطلاح دارک پول برای شما یادآور فیلم‌های ترسناک هالیوودی باشد اما در واقعیت، دارک پول یک پلتفرم معاملاتی خصوصی است که با هدف مخفی نگه داشتن معاملات بزرگ از دید عموم ساخته شده است. در این مطلب با دارک پول‌های کریپتو، نحوه معامله در آنها و اینکه آیا این پلتفرم‌ها ارزش هیاهوی ایجاد شده را دارند یا خیر، آشنا می‌شوید.

دارک پول تریدینگ در دنیای کریپتو چیست؟

دارک پول تریدینگ کریپتو در اکسچنج‌های خصوصی انجام می‌شود و عمدتاً از آن برای اجرای سفارشات خیلی بزرگ استفاده می‌شود.

دارک پول‌ها کمیاب نیستند. این سیستم‌ها در دهه 1980 میلادی زمانی که سرمایه گذاران سازمانی نیاز به محلی برای معامله حجم زیادی سرمایه بدون آشکارسازی هویتشان داشتند، طراحی شدند.

مراجع اقتصادی با دارک پول‌ها مخالفت نکردند چون امکان اجرای معاملات بسیار بزرگ را بدون ایجاد ترس و نگرانی فراهم می‌کردند. ثبت سفارش در دارک پول به پیشگیری از نوسان قیمت شدید ناشی از اجرای سفارشات بزرگ در صرافی‌های عمومی کمک می‌کند.

از آنجایی که دارک پول‌ها اکسچنج‌های خصوصی هستند که در دسترس عموم سرمایه گذاران قرار ندارند، ممکن است از وجود آنها مطلع نباشید اما بخش مهمی از اکوسیستم معاملاتی محسوب می‌شوند. طبق گزارش اخیر رویترز، حدود 64 سیستم معاملاتی جایگزین ثبت شده وجود دارد که حداقل 15 درصد از حجم معاملات آمریکا را به خود اختصاص می‌دهند.

به دلیل ماهیت خاص اقتصاد غیرمتمرکز (دیفای)، دارک پول تریدینگ در این بازار روزبروز محبوب تر می‌شود. در سال‌های اخیر دارک پول‌های جدیدی تأسیس شده اند و قرار است تعدادی از آنها هم به زودی شروع به کار کنند. ظهور دارک پول‌ها در صحنه دیفای، باعث تغییر وضعیت معاملات در این حوزه شده است.

دارک پول تریدینگ در حوزه کریپتو چگونه انجام می‌شود؟

پیش از اینکه کسب اطلاعات و آموزش دارک پول تریدینگ را شروع کنید، باید دقت داشته باشید که این مفهوم هیچ ارتباطی با دارک وب و بازار سیاه ندارد. گرچه دارک پول‌ها کمی بحث برانگیز به نظر می‌رسند اما دهه‌هاست که در کنار بازار سنتی فعال هستند.

همانطور که قبلاً اشاره شد، دارک پول یا اکسچنج خصوصی به سرمایه گذاران سازمانی و تریدرهای ثروتمند امکان می‌دهد که بدون ایجاد اختلال در بازار معامله اجرا کنند.

اما چرا نمی‌توان سفارشات بزرگ را در یک کارگزاری سنتی ثبت کرد؟

زمانی که یک سفارش بزرگ چند میلیون دلاری در یک بازار ثبت شود، ممکن است باعث ایجاد ترس و وحشت شود. فرض کنید که خود شما به تازگی یک ارز دیجیتال خریده اید به این امید که قیمت آن ظرف یکی دو روز آینده افزایش پیدا کند اما یک نفر یک سفارش فروش چند میلیون دلاری ثبت می‌کند که در دفتر ثبت سفارشات قابل مشاهده است.

در این صورت، ممکن است با اجرای این سفارش قیمت به سرعت ریزش کند و این یعنی شما در سمت نادرستی از بازار قرار گرفته اید. حتی اگر بازار حجم کافی برای اجرای چنین معامله بزرگی را داشته باشد، باز هم تریدرهای روزانه و سایر تریدرهای کوتاه مدت معمولاً از روی میل و هوس معامله انجام می‌دهند. ذهنیت گله‌ای می‌تواند باعث شود که همه به سرعت تصمیم به فروش ارزهای دیجیتال خودشان بگیرند که در این حالت هم فشار فروش شدیدی ایجاد خواهد شد.

وقتی یک نفر یک سفارش فروش خیلی بزرگ را ثبت می‌کند دقیقاً همین اتفاق رخ می‌دهد. اگر تصمیم به فروش یک دارایی دیجیتال گرفته باشید، ممکن است وجود یک سفارش بزرگ در دفتر ثبت سفارشات باعث ایجاد حباب قیمت شده و شما را دچار وحشت کند.

برای به حداقل رساندن تأثیر سفارشات بزرگ، آنها را در یک اکسچنج خصوصی و دور از چشم عموم ثبت و اجرا می‌کنند. گرچه سفارشات بزرگ بر قیمت نهایی دارایی مورد نظر تأثیر دارند اما همه تصور می‌کنند که این تغییر ناشی از شرایط پویای بازار است. چنین فعالیت‌هایی تنها علت اجرای معاملات دارک پول نیستند - اما قطعاً مهم ترین دلیل آن هستند.

مزایای دارک پول تریدینگ در دنیای کریپتو

اگر می‌خواهید سفارشات بزرگی ثبت کنید اما مایل به افشای هویت خودتان نیستید، می‌توانید معامله در دارک پول‌ها را امتحان کنید. این کار چند دلیل دارد:

کاهش تأثیر بر جو احساسی بازار

معاملات خصوصی راه خوبی برای کنترل احساسات بازار هستند. همچنین با این معاملات تریدرها می‌توانند سفارشات بزرگ اجرا کنند بدون اینکه قصد و هویتشان افشا شود. به همین دلیل دارک پول تریدینگ از محاسبات چند جانبه[1] (MPC) استفاده می‌کند که سفارشات بزرگ را تجزیه می‌کند و باعث حفاظت از امنیت و ناشناس ماندن تریدر می‌شود.

نبود اسلیپیج

وقتی در یک اکسچنج عمومی سفارش بزرگی ثبت می‌کنید احتمال رخ دادن اسلیپیج وجود دارد. تریدرها می‌توانند در دارک پول‌های کریپتو از اسلیپیج جلوگیری کنند چون سفارش‌ها با قیمت از پیش تعیین شده اجرا می‌شوند. در این حالت، تریدر نرخ دلخواهش را دریافت می‌کند.

قیمت بهتر

دارک پول تریدینگ در دنیای کریپتو می‌تواند به بهبود قیمت کمک کند. از آنجایی که دو سفارش بر اساس بهترین نرخ پیشنهادی و درخواستی موجود با هم تطبیق داده می‌شوند، فروشنده و خریدار نسبت به بازار سنتی به قیمت مطلوب تری می‌رسند.

خطرات دارک پول تریدینگ

به دلیل ماهیت مبهم دارک پول تریدینگ، این سیستم‌ها همچنان بحث برانگیز هستند. قانونگذاران و عموم مردم همیشه درباره مقررات و اخلاقیات معاملاتی به این سبک بحث و اختلاف نظر داشته اند. قبل از ورود به این سیستم حتماً با خطرات آن آشنایی پیدا کنید مثل:

قیمت‌های غیردقیق

ممکن است قیمت‌ها در اکسچنج‌های خصوصی با قیمت‌های موجود در اکسچنج‌های کریپتو اختلاف داشته باشند. این اختلاف قیمت می‌تواند ناشی از نبود مقررات، تضاد منافع و حجم زیاد لات (lot) باشد.

عدم تقارن اطلاعات

گرچه دارک پول تریدینگ جذابیت‌های زیادی دارد اما باید مراقب عدم تقارن اطلاعات باشید. معمولاً تریدرهای سازمانی در دارک پول‌های کریپتو به اطلاعاتی دسترسی دارند که در دسترس تریدرهای خصوصی نیستند. اگر شما به چنین اطلاعاتی دسترسی ندارید، انجام معاملات بزرگ در بازار بدون داشتن اطلاعات لازم کار بسیار پرخطری است.

اقدامات سودجویانه

دارک پول تریدینگ می‌تواند منجر به انجام اقدامات سودجویانه‌ای مثل معاملات مکرر (HFT) شود. یکی از این فعالیت‌ها پینگ کردن (یا pinging) است که در آن شرکت‌های HFT، معاملات کوچکی ثبت می‌کنند تا سفارشات منطبق برای یک جفت ارز دیجیتال را پیدا کنند. اگر این سفارشات اجرا شوند، به آنها برای حضور یک سفارش بزرگ سیگنال می‌دهد تا بتوانند کل سهم‌های موجود در دارک پول را جذب کنند.

نبود شفافیت

دقت داشته باشید که وقتی در دارک پول‌های کریپتو معامله اجرا می‌کنید، در معرض ریسک بیشتری خواهید بود. دارک پول تریدینگ مقررات مشخصی ندارد. این مدل به دلیل فقدان اطلاعات بحث برانگیز است. در بعضی موارد، تریدرهای اختصاصی استخر می‌توانند در مقابل مشتریان معامله اجرا کنند.

مقایسه دارک پول تریدینگ با تریدینگ معمولی

معامله در دارک‌های پول کریپتو شبیه به معاملات معمولی کریپتو است. تنها تفاوت مهم آنها نبود جفت ارز برای معامله است. ممکن است یادگیری اجرای این معاملات هم کمی سخت باشد.

اگر قصد اجرای معاملات بزرگ را دارید، در این صورت ممکن است دارک پول تریدینگ برای شما مناسب باشد. به دلیل ماهیت ناشناس بلاک‌چین‌های کریپتو، تکنیک‌های رمزنگاری پیشرفته و استفاده از محاسبات همه جانبه می‌توانید با اطمینان خاطر سفارش ثبت کنید بدون اینکه هویت شما برای دیگران افشا شود.

همچنین در دارک پول تریدینگ دنیای کریپتو از موتورهای تطبیق دهی برای تجزیه بلاک‌های بزرگ استفاده می‌شود. اگر قصد دارید سفارش خودتان را به پیمانه‌های کوچک تقسیم کنید، این سیستم می‌تواند برای شما مناسب باشد.

با وجود این مزایا تصمیم نهایی با خود شماست که آیا دارک پول‌های کریپتو مزایای مورد نظرتان را در اختیار شما قرار می‌دهند یا خیر. مثلاً آمار اخیر کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) نشان داد که میانگین اندازه معاملات در دارک پول‌ها پیوسته رو به کاهش است. این سقوط بیشتر به دلیل پیشرفت‌های تکنولوژیکی معاملات خرد است.

همچنین در این شرایط اجرای معامله در اکسچنج‌های کوچک برای سرمایه گذاران سازمانی و تریدرهایی با ارزش خالص زیاد راحت تر خواهد بود. به غیر از این نگرانی‌ها همیشه بحث مقررات هم در این حوزه وجود داشته است. مراجع قانونی علاقه‌ای به تأیید دارک پول‌ها ندارند.

گرچه آمار نشان می‌دهند که دارک پول‌ها کم کم رونق خود را از دست می‌دهند اما همچنان این حوزه در دنیای کریپتو کاربران خود را دارد چون به مسائلی مثل حجم معاملات و ریسک‌های مربوط به دارک پول‌های معمولی رسیدگی می‌کند.

پلتفرم‌های دارک پول تریدینگ در دنیای کریپتو

اگر همچنان علاقمند به اجرای معامله در دارک پول‌ها هستید، در ادامه دو دارک پول را معرفی می‌کنیم که می‌توانید به عنوان گزینه برای شروع در نظر داشته باشید.

sFOX

sFOX یک پلتفرم آمریکایی است که به تریدرهای حرفه‌ای و سرمایه گذاران سازمانی امکان می‌دهد با دفتر ثبت سفارش جهانی 20 اکسچنج معامله اجرا کنند. این پلتفرم برای دارک پول تریدینگ در دنیای کریپتو طراحی شده و بهترین قیمت اجرای معامله از بین 80 بازار مختلف را در اختیار شما قرار می‌دهد. همه جفت توکن‌ها برای معامله در این پلتفرم در دسترس هستند و می‌توانید چند ارز دیجیتال و کوین باثبات مهم را معامله کنید.

به غیر از قابلیت‌های روتینگ پیشرفته، sFox ادعا می‌کند که نقدینگی 10 برابر بیشتری ارایه کرده و دفتر ثبت سفارش کاملاً شفافی دارد. با توجه به قابلیت مشاهده کامل دفتر ثبت سفارش، قبل از اجرای معامله تریدرها می‌توانند بررسی کنند که سفارششان کجا و چگونه اجرا خواهد شد.

Oasis Pro Markets

Oasis Pro Markets یک بانک سرمایه گذاری با خدمات کامل و یک بازار ثبت شده در FINRA برای سیستم‌های معاملاتی جایگزین است. این پلتفرم بیشتر به سرمایه گذاران سازمانی خدمات ارایه می‌دهد و به آنها امکان می‌دهد معاملات ارزهای دیجیتال را اجرا کرده و با کوین باثبات یا ارز فیات خرید انجام دهند.

در این پلتفرم می‌توانید سهام‌های ثبت شده و ثبت نشده را معامله کنید. همچنین این پلتفرم قانونمند است بنابراین می‌توانید در طرح‌های عرضه اولیه خصوصی که در بلاک‌چین‌ها ثبت می‌شوند هم شرکت کنید. فرایند ثبت نام در Oasis Pro Markets به سادگی و به صورت امن قابل انجام است که به اجرای روان تر دارک پول تریدینگ کمک می‌کند.

آیا همه باید دارک پول تریدینگ را تجربه کنند؟

شک و تردیدی وجود ندارد که دارک پول تریدینگ برای سرمایه گذارانی که به دنبال اجرای معاملات بزرگ هستند گزینه جذابی است. با این حال بازیگران فعال خیلی کمی در بازار دارک پول وجود دارند. به دلیل وجود مقررات و بیزنس مدل پیچیده، بسیاری از دارک پول‌های کریپتو به نتیجه نرسیدند.

حتی اگر دارک پول تریدینگ روش رایجی بود، ریسک معاملات بزرگ در بازاری با وضعیت قانونی مبهم یک عامل بازدارنده بزرگ محسوب می‌شود. نوسان قیمت و تاکتیک‌های سودجویانه در این بازار بسیار رایج هستند و اکثر افرادی که ارز دیجیتال زیادی دارند، حامی دارک پول تریدینگ نیستند.

در چنین شرایطی بهتر است از اکسچنج‌های معمولی مثل Bybit استفاده کنید که مناسب تریدرهای حرفه‌ای و همچنین سازمانی هستند.

جمع بندی

از دهه 80 میلادی دارک پول‌ها در کنار پلتفرم‌های معاملاتی معمولی فعالیت می‌کردند. این پلتفرم‌ها به تریدرهایی که فکر می‌کنند چنین پلتفرم‌هایی برایشان مفیدتر است خدمات ارایه می‌دهند. با وجود مزایای دارک پول تریدینگ، تعداد معاملات بزرگ در این پلتفرم‌ها همچنان رو به کاهش است که این نشان می‌دهد اکسچنج‌های معمولی از نظر امکانات به آنها رسیده اند و حالا مجهز به قابلیت‌هایی شده اند که زمانی نهنگ‌های کریپتو و سازمان‌ها برای دسترسی به آنها به دارک پول‌ها مراجعه می‌کردند.