تحلیل تکنیکال و ترید

یکشنبه, 20 شهریور 1401 03:03

معرفی 7 الگوی هارمونیک مهم که همه تریدرها باید با آنها آشنا باشند

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

می‌توان از الگوهای هارمونیک برای تشخیص روند حرکت قیمت و فرصت‌های معاملاتی جدید استفاده کرد اما به این شرط که بدانید دقیقاً باید به دنبال چه چیزی باشید. با ما همراه باشید تا با بهترین الگوهای هارمونیک و شیوه استفاده از آنها آشنا شوید.

الگوی هارمونیک چیست؟

الگوهای هارمونیک، جزء ابزارهای تنظیم استراتژی تردینگ محسوب می‌شوند و می‌توانند به تریدرها کمک کنند که با پیش بینی حرکات آینده بازار، روند حرکت قیمت را مشخص کنند. این الگوها با استفاده از اعداد فیبوناچی الگوهای قیمت هندسی ایجاد می‌کنند که به تشخیص تغییرات قیمت یا معکوس شدن روند کمک می‌کنند. تریدرها می‌توانند این الگوها را شناسایی کرده و از آنها برای تصمیم گیری‌های معاملاتی استفاده کنند.

چندین الگو وجود دارند که می‌توانید بین آنها انتخاب انجام دهید و هر کدام برای تشخیص یک نوع خاص از روند مناسب هستند. اما باید دقت داشته باشید که برای دنبال کردن هر الگویی باید به توانایی خودتان برای انجام تحلیل‌های تکنیکال اطمینان داشته باشید تا همیشه بهترین و سریع ترین تصمیم را انتخاب کنید.

هفت الگوی هارمونیک مهم

1.  الگوی ABCD

الگوی ABCD (یا AB=CD) که از همه الگوها راحت تر است متشکل از سه حرکت و چهار نقطه است. اول، حرکت جنبشی (impulsive) AB، سپس یک حرکت اصلاحی (BC) و بعد یک حرکت جنبشی دیگر (DC) در مسیری مشابه AB ایجاد می‌شود.

در صورت استفاده از ابزار فیبوناچی اصلاحی روی ساق یا لگ AB، ساق BC باید دقیقاً به 0.618 برسد. طول خط CD دقیقاً با خط AB برابر خواهد بود و زمان لازم برای رسیدن نمودار قیمت از A به B باید برابر با زمان لازم برای رسیدن از C به D باشد.

تریدرها می‌توانند انتخاب کنند که سفارشات ورود را نزدیک نقطه C قرار دهند که به آن منطقه معکوس شدگی بالقوه (PRZ) گفته می‌شود یا اینکه صبر کنند تا کل الگو کامل شود و بعد از نقطه D وارد پوزیشن long یا short شوند.

2. الگوی BAT

نام الگوی BAT به دلیل شباهت آن به خفاش انتخاب شده است. الگوی BAT که در سال 2001 توسط اسکات کارنی شناسایی شد، متشکل از المان‌های دقیقی است که نقاط PRZ را شناسایی می‌کنند.

این الگو یک ساق و یک نقطه بیشتر از الگوی ABCD دارد که به آن X می‌گوییم. اولین ساق (XA) منجر به حرکت اصلاحی BC می‌شود. اگر حرکت اصلاحی تا نقطه B به اندازه 50 درصد از حرکت اولیه XA باشد، در این صورت احتمالاً با الگوی BAT روبرو هستید.

طول CD باید حداقل به اندازه 1.618 برابر ساق BC باشد و می‌تواند به 2.618 هم برسد. طول CD نباید کمتر از BC باشد وگرنه الگوی مورد نظر نامعتبر است. نقطه پایانی (D) PRZ را شکل می‌دهد که این یعنی تریدرها می‌توانند پوزیشن لازم را بر اساس معکوس شدن صعودی یا نزولی قیمت باز کنند.

3. الگوی گارتلی

الگوی گارتلی که توسط اچ.ام گارتلی ابداع شده، دو قانون کلیدی دارد:

  • اصلاح نقطه B باید به اندازه 0.618 از طول XA باشد.
  • اصلاح نقطه D باید به اندازه 0.786 از طول XA باشد.

این الگو شبیه به الگوی BAT است از این جهت که ساق XA منجر به اصلاح BC می‌شود با این تفاوت که اصلاح نقطه B دقیقاً باید به اندازه 0.618 از XA باشد. معمولاً حد توقف در نقطه X و حد سود در نقطه C تنظیم می‌شود.

4. الگوی پروانه

الگوی پروانه توسط برایس گیلمور ابداع شد که از ترکیبات مختلف نسبت‌های فیبوناچی برای تشخیص اصلاح بالقوه استفاده می‌کرد. الگوی پروانه از الگوهای نشان دهنده معکوس شدگی روند است که از چهار ساق تشکیل شده یعنی X-A، A-B، B-C و C-D.

مهم ترین نسبت، اصلاح به اندازه 0.786 از ساق XA است. این نسبت مهم، به رسم نقطه B کمک می‌کند که به نوبه خود منجر به شناسایی PRZ می‌شود.

5. الگوی خرچنگ

حرکات الگوی خرچنگ که یکی دیگر از الگوهای ابداع شده توسط اسکات کارنی است، از دنباله‌های X-A، A-B، B-C و C-D تشکیل شده که به تریدرها امکان می‌دهد در نقاط اوج یا کف شدید وارد بازار شوند. مهم ترین ویژگی الگوی خرچنگ حرکت XA به اندازه 1.618 است که نشان دهنده شکل گیری PRZ است.

در حالت صعودی، ساق اول وقتی ایجاد می‌شود که نمودار قیمت به شدت از نقطه X به نقطه A صعود می‌کند. ساق AB به اندازه 38.2 تا 61.8 درصد از XA اصلاح دارد. معمولاً پس از این شرایط شاهد شکل گیری یک پروجکشن از BC (2.618 - 3.14 - 3.618) هستیم که نشان دهنده محدوده معتبر برای تکمیل الگو و معکوس شدگی احتمالی روند فعلی است.

در خرچنگ نزولی، یک ریزش از نقطه X داریم که بعد از آن نمودار قیمت کمی بالا رفته و بعد دوباره کمی ریزش می‌کند. در نهایت هم یک ریزش شدید نمودار را به نقطه D می‌رساند.

6. الگوی خرچنگ عمیق

خرچنگ عمیق کمی با الگوی خرچنگ که قبلاً توضیح دادیم تفاوت دارد. تنها تفاوت این دو الگو از این جهت است که اصلاح نقطه B باید به اندازه 0.886 از حرکت XA باشد و از نقطه X عبور نکند.

پروجکشن BC می‌تواند بین 2.24 تا 3.618 باشد.

7. الگوی

الگوی کوسه هم که توسط اسکات کارنی ابداع شده، شباهت‌هایی با الگوهای خرچنگ دارد. این الگو یک الگوی معکوس شدگی با پنج ساقه و نقاط O، X، A، B و X است.

الگوی کوسه باید سه قانون فیبوناچی زیر را برآورده کند:

  • برگشت ساق AB باید به اندازه 1.13 و 1.618 از ساق XA باشد.
  • ساق BC باید به اندازه 113 درصد از ساق OX باشد.
  • ساق CD 50 درصد از فیبوناچی اصلاحی ساق BC را هدف می‌گیرد.

همه معاملات الگوی کوسه بر اساس نقطه C انجام می‌شوند و نقطه D به عنوان سطح سود از پیش تعیین شده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دلیل محبوبیت الگوهای هارمونیک بین تریدرهای فارکس چیست؟

تریدرهای فارکس علاقه زیادی به الگوهای هارمونیک دارند چون این الگوها برای شرایط بلادرنگ بازار فارکس بسیار مناسب هستند. اگر از این الگوها درست استفاده شوند می‌توانند به تریدرها نشان دهند که با توجه به تاریخچه داده‌ها، چه موقع ممکن است شرایط موجود منجر به ریزش قیمت شود.

چگونه الگوهای هارمونیک را تشخیص داده و رسم کنیم؟

نحوه تشخیص و رسم الگوهای هارمونیک بستگی به نوع حرکات (صعودی یا نزولی) دارد. بنابراین با اینکه الگوهای هارمونیک مختلفی وجود دارند، می‌توان همه آنها را به طور کلی به دو گروه صعودی (گاوی) و نزولی (خرسی) تقسیم کرد.

فرق الگوهای هارمونیک صعودی و نزولی چیست؟

تریدرهای صعودی (خریداران) معتقدند که بازار به زودی یک حرکت صعودی را تجربه می‌کند و تریدرهای نزولی (فروشنده‌ها) معتقدند که مسیر پیش رو نزولی است. برای درک تفاوت الگوهای صعودی و نزولی هم این قوانین وجود دارد.

اگر یکسری الگوی هارمونیک نشان دهند که بازار رو به صعود است، تریدرها می‌توانند از آن برای ورود به پوزیشن long و سود بردن از صعود استفاده کنند.

اگر تریدرها متوجه شکل گیری الگوی نزولی شدند، وارد پوزیشن short شده و فرض می‌کنند که سهام یا کالای مورد نظر به زودی سقوط می‌کند.

چگونه با الگوهای هارمونیک معامله کنیم؟

برای معامله با الگوهای هارمونیک، این نکات را دنبال کنید:

  1. حتماً کمی وقت صرف کنید و با نظریه الگوهای هارمونیک آشنا شوید.
  2. مشخص کنید که استراتژی صعودی را در پیش می‌گیرید یا نزولی.

جمع بندی الگوهای هارمونیک

  • تریدرها از الگوهای هارمونیک برای پیش بینی حرکات بازار استفاده می‌کنند.
  • تریدرها می‌توانند از روش صعودی (گاوی) یا نزولی (خرسی) استفاده کنند.
  • الگوهای هارمونیک خرسی نشان دهنده احتمال ریزش بازار هستند.
  • الگوهای هارمونیک گاوی نشان دهنده احتمال صعود بازار هستند.