تحلیل تکنیکال و ترید

سه شنبه, 29 شهریور 1401 05:19

NUPL در تحلیل آنچین چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

سود و زیان تحقق نیافته خالص (NUPL) تفاوت بین ارزش بازار و ارزش تحقق یافته تقسیم بر ارزش بازار است.

تعریف

سود و زیاد تحقق نیافته خالص (NUPL) با به دست آوردن اختلاف ارزش بازار و ارزش تحقق یافته، تقسیم بر ارزش بازار محاسبه می‌شود.

تفسیر

بر اساس مقدار

با فرض اینکه آخرین جابجایی‌های کوین‌ها به دلیل خرید ایجاد شده، NUPL نشان دهنده کل سود/ضرر همه کوین‌ها است.

  • مقدار بیشتر از صفر (مثبت): تعداد کوین‌ها یا سرمایه گذارانی که در وضعیت سود هستند نسبت به سرمایه گذارانی که در وضعیت ضرر هستند بیشتر است. برای اینکه NUPL مثبت باشد، باید ارزش بازار از ارزش تحقق یافته بیشتر باشد. وقتی ارزش بازار از ارزش تحقق یافته پیشی می‌گیرد، این یعنی مبلغ مورد معامله در بازار بیشتر از مبلغ مورد انتظار درون زنجیره‌ای است. مثلاً اگر مقدار NUPL به 0.75 برسد یعنی ارزش بازار چهار برابر ارزش تحقق یافته است. می‌توان فرض کرد که کوین‌های جابجا شده در وضعیت سوددهی بوده اند و فاصله زیاد بین ارزش تحقق یافته و ارزش بازار می‌تواند نقش فشار فروش را بازی کند.
  • مقدار کمتر از صفر (منفی): تعداد کوین‌ها یا سرمایه گذارانی که وضعیت ضرر هستند نسبت به آنهایی که در وضعیت سود هستند بیشتر است. برای اینکه NUPL منفی باشد، باید ارزش بازار از ارزش تحقق یافته کمتر باشد. پیشی گرفتن ارزش تحقق یافته از ارزش بازار، یعنی اینکه مبلغ مورد معامله در بازار از مبلغ مورد انتظار درون زنجیره‌ای بیشتر است. مثلاً اگر مقدار NUPL به 0.5- برسد این یعنی ارزش بازار نصف ارزش تحقق یافته است. می‌توان فرض کرد که بیشتر کوین‌های جابجا شده در وضعیت ضرر بوده اند و فاصله زیاد بین ارزش تحقق یافته و ارزش بازار می‌تواند عاملی برای ایجاد انگیزه فروش باشد.

بر اساس بررسی روند

روند صعودی: افزایش فشار فروش

  • کوین‌ها یا سرمایه گذاران بیشتری در وضعیت سود قرار گرفته اند که طبیعتاً این نشان می‌دهد انگیزه فروش برای حفظ سود بیشتر شده در نتیجه فشار فروش بیشتر می‌شود. همچنین این وضعیت نشان می‌دهد که ارزش بازار از ارزش تحقق یافته بیشتر است در نتیجه فروش کوین‌ها در بازار سرمایه گذاران را به سود می‌رساند.

روند نزولی: کاهش فشار فروش

  • کوین‌ها یا سرمایه گذاران بیشتری در وضعیت ضرر قرار گرفته اند و طبیعتاً این فاز نشان دهنده کاهش انگیزه برای تحقق ضرر است که منجر به کاهش فشار فروش می‌شود. همچنین این وضعیت نشان می‌دهد که ارزش تحقق یافته از ارزش بازار پیشی گرفته در نتیجه فروش کوین‌ها در بازار به ضرر منجر می‌شود.

سناریوی سرمایه گذاری

معمولاً وقتی بازار بیت‌کوین به NUPL 0.7 یا بیشتر می‌رسد، این یعنی بازار به اوج خودش نزدیک شده است. بهتر است سرمایه گذاران در این شرایط محتاط عمل کنند. همچنین وقتی NUPL -0.2 یا کمتر باشد، احتمالاً بازار به کف نزدیک شده است. این وضعیت می‌تواند فرصتی برای خرید و جمع آوری بیت‌کوین باشد.