تحلیل تکنیکال و ترید

شنبه, 23 مهر 1401 02:41

بلاک ترید: راهکاری برای تریدرهای سازمانی

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

ترید کردن حجم زیادی سهام یا هر اوراق بهاداری در بازار می‌تواند تآثیر چشمگیری بر قیمت‌ها داشته باشد. سرمایه گذاران یا تریدرها می‌توانند برای پیشگیری از نوسان قیمت از ترید بلاک در بازار خصوصی یا فرابورس استفاده کنند.

در بسیاری از موارد، اجراکنندگان چنین معاملاتی مؤسسات بزرگ مثل اتحادیه‌های اعتباری، بانک‌های سرمایه گذاری و شرکت‌های سرمایه گذار در حوزه املاک هستند. اما تریدرهای شخصی هم می‌توانند بلاک ترید اجرا کنند. در این مطلب شما را با این سیستم معاملاتی آشنا می‌کنیم.

بلاک ترید چیست؟

بلاک ترید، به اجرای حجم زیادی سفارش در قالب یک تراکنش گفته می‌شود. معمولاً سرمایه گذاران سازمانی مثل صندوق‌های پوشش یا صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک از بلاک ترید برای خرید یا فروش حجم زیادی سهام به منظور پیشگیری از نوسان بازار استفاده می‌کنند.

معمولاً بلاک تریدها با قیمت تخفیف خورده اجرا می‌شوند و می‌توان گفت که یک نوع توافقنامه خرید هستند چون معمولاً پس از بسته شدن بازار اجرا می‌شوند.

بلاک ترید با ریسک‌های خاصی همراه است چون معمولاً شامل چند سهام یا اوراق بهادار می‌شود. اگر قیمت دارایی مورد نظر بر خلاف منافع تریدر حرکت کند، ممکن است متحمل ضرر شود. به همین دلیل، تریدرها باید درک خوبی از بازار و دارایی که معامله می‌کنند داشته باشند.

همچنین، از آنجایی که بلاک تریدها مشمول قوانینی مشابه با معاملات معمولی نیستند، می‌توان این معاملات را بدون نیاز به ارایه اطلاعات درباره معامله اجرا کرد. این فقدان شفافیت منجر به ایجاد بحث‌هایی در جامعه تریدرها شده و عده‌ای معتقدند که بلاک تریدینگ باعث می‌شود تریدرهای سازمانی بزرگ، نسبت به دیگران مزایای خاصی داشته باشند. با این حال، همچنان این واقعیت پابرجاست که بلاک تریدینگ یکی از اجزای مهم و ضروری بازارهای مالی مدرن است و نقش مهمی در تسهیل سرمایه گذاری‌های سازمانی دارد.

هر بلاک ترید چه تعداد سهم دارد؟

معمولاً بلاک تریدها تعداد زیادی سهام یا اوراق بهادار دارند. مثلاً در بازار بورس، یک بلاک ترید از سهام اپل (با نماد AAPL) می‌تواند شامل خرید یا فروش 100 هزار سهم اپل باشد.

اندازه هر بلاک ترید می‌تواند متفاوت باشد. بعضی از بلاک تریدها شامل چند صد سهم هستند و بعضی دیگر میلیون‌ها سهم دارند. هیچ حداقل یا حداکثر مشخصی برای این معاملات وجود ندارد.

بلاک ترید چه تأثیری بر قیمت دارد؟

بلاک ترید با فراهم کردن امکان خرید یا فروش تعداد زیادی سهام بدون ایجاد تأثیر شدید بر حرکات قیمت در بازار، می‌تواند برای بازار سهام مفید باشد. از آنجایی که معمولاً بلاک ترید در اکسچنج‌های خصوصی یا خارج از ساعات معاملاتی اجرا می‌شود، سرمایه گذاران سازمانی می‌توانند از نوسانی که در اثر چنین معاملاتی در بازار رخ می‌دهد، پیشگیری کنند.

با توجه به این که بلاک ترید شامل تعداد زیادی سهام می‌شود، معمولاً این معاملات با تخفیف انجام می‌شوند در نتیجه استفاده از آنها به نفع تریدرها است.

مثال

فرض کنید یک صندوق پوشش ریسک قصد خرید 10 میلیون دلار سهام اپل (AAPL) را دارد. اگر این صندوق در بازار معمولی سفارش خرید 10 میلیون دلاری ثبت کند، به احتمال زیاد این حرکت باعث افزایش قیمت سهام اپل می‌شود. این شرکت می‌تواند با اجرای این معامله در یک دارک پول، همان تعداد سهام را بخرد بدون اینکه باعث ایجاد اثر موجی شکل شود - در این روش، هویت تریدرها مخفی نگه داشته می‌شود و دفتر ثبت سفارش در دسترس عموم نخواهد بود.

بلاک ترید چگونه انجام می‌شود؟

بلاک ترید در اکسچنج‌های عمومی مثل بورس سهام نیویورک یا نزدک اجرا نمی‌شود بلکه معمولاً در اکسچنج‌های خصوصی یا فرابورس اجرا می‌شود.

معمولاً بلاک تریدهای فرابورس بین دو سرمایه گذار سازمانی بزرگ مثل دو بانک سرمایه گذاری اجرا می‌شوند. این معاملات از طریق تماس تلفنی یا سیستم چت الکترونیک انجام می‌شوند. وقتی دو طرف بر سر شرایط به توافق رسیدند، می‌توان معامله را اجرا کرد.

در اکسچنج‌ها امکان بلاک ترید برای همه تریدرها وجود دارد و مختص تریدرهای سازمانی نیست. این معاملات از طریق فرایندی موسوم به "درخواست قیمت" (RFQ) اجرا می‌شوند. RFQ که یک سیستم الکترونیک است، به تریدرها امکان می‌دهد از چند بازارگردان قیمت بگیرند. پس از ثبت RFQ، بازار گردان‌ها قیمت را به اطلاع تریدر می‌رسانند. سپس تریدر می‌تواند بهترین نرخ را انتخاب کرده و بر اساس آن معامله اجرا کند.

مثال

در بازار کریپتو، معمولاً از بلاک ترید برای خرید یا فروش حجم زیادی از دارایی‌های دیجیتال مثل بیت‌کوین استفاده می‌شود. مثلاً ممکن است یک بلاک ترید بیت‌کوین شامل خرید 25 هزار کوین در یک تراکنش باشد.

مزایای بلاک تریدینگ

  1. با بلاک تریدینگ، تریدرهای سازمانی می‌توانند تعداد زیادی سهام را با تخفیف خرید یا فروش کنند.
  2. معمولاً کارمزد تراکنش در این روش نسبت به بازار عمومی کمتر است. مثلاً برای معاملات دارک پول، نیازی به پرداخت کارمزد اکسچنج وجود ندارد.
  3. بلاک تریدینگ برای بازار هم مفید است چون تأمین نقدینگی می‌کند و امکان خرید یا فروش تعداد زیادی سهام را بدون تأثیرگذاری شدید بر بازار فراهم می‌کند.
  4. بدون وجود بلاک تریدینگ، خرید یا فروش حجم زیادی سهام بدون تأثیرگذاشتن بر بازار و کاهش نقدینگی کار سختی است.

ریسک‌های بلاک تریدینگ

  1. بلاک تریدینگ معمولاً از طریق فرابورس انجام می‌شود در نتیجه به اندازه معاملات اکسچنج‌های عمومی قانونمند نیست. همین فقدان قانون و مقررات می‌تواند باعث ایجاد ریسک زیادی برای تریدرها شود.
  2. معمولاً بلاک ترید بین دو سرمایه گذار سازمانی بزرگ اجرا می‌شود و شامل استراتژی‌هایی است که درک آنها می‌تواند سخت باشد.
  3. چنین معاملاتی شامل تعداد زیادی سهام یا اوراق بهادار هستند بنابراین ممکن است تریدرهای شخصی نتوانند از آنها استفاده کنند.

آیا شما هم باید بلاک تریدینگ را امتحان کنید؟

ممکن است بلاک تریدینگ برای همه مناسب نباشد. بعلاوه، معمولاً سرمایه گذاران شخصی منابع یا دانش لازم را برای اجرای چنین معاملاتی ندارند. اگر یک سرمایه گذار شخصی هستید، می‌توانید از روش‌های دیگری مثل معامله در اکسچنج‌های عمومی استفاده کنید که قانونمندتر هستند و استفاده از آنها راحت تر است.

جمع بندی

در مجموع، بلاک تریدینگ می‌تواند راه خوبی برای خرید یا فروش تعداد زیادی سهم بدون ایجاد تأثیر شدید بر قیمت‌های بازار باشد. اگر قصد استفاده از این سبک معاملاتی را دارید حتماً تحقیقات لازم را انجام داده و با سطح ریسک و سود آن آشنا شوید.