تحلیل تکنیکال و ترید

شنبه, 30 مهر 1401 05:25

راهنمای گام به گام تریدینگ بر اساس الگوی هارمونیک

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

استراتژی تریدینگی که در این مطلب معرفی می‌شود، درک کاملاً جدیدی از پرایس اکشن برای شما فراهم می‌کند. در بازارهای مالی هم طبیعت الگوهای مشخصی پیدا می‌شود از جمله الگوهای هارمونیک. احتمال تکرار و ایجاد چنین الگوهایی باعث شده که استراتژی‌های فارکس طراحی شده بر اساس آنها بسیار قوی و کارآمد باشند.

الگوهای هارمونیک جزء الگوهای پیچیده بازار فارکس هستند. اگر قصد دارید از یک الگوی پرایس اکشن ساده تر شروع کنید، توصیه ما به شما استراتژی مبتنی بر الگوی سر و شانه است.

در مجموع الگوهای هارمونیک فارکس چند دسته بندی دارند که عبارتند از:

  • الگوی گارتلی: این الگو که توسط اچ.ام گارتلی طراحی شده، در بین تریدرهای هارمونیک محبوبیت زیادی دارد. الگوی گارتلی سعی دارد با استفاده از نسبت‌های فیبوناچی نمونه‌های بریک اوت، مقاومت و پشتیبانی را شناسایی کند. مشخصه این الگو یک روند صعودی است که پس از آن یک معکوس شدن کوچک، سپس یک روند صعودی کوچکتر و در نهایت یک معکوس شدگی بزرگتر قرار دارد (که شکل M یا W ایجاد می‌کنند).
  • الگوی پروانه: دو نوع الگوی پروانه وجود دارد یعنی الگوی پروانه صعودی و نزولی. این الگو هم مثل الگوی گارتلی برای تشخیص احتمال معکوس شدن روند کاربرد دارد. با استفاده از مثلث‌های ایجاد شده درون پروانه تریدرها می‌توانند تشخیص دهند که آیا پوزیشن short سودآورتر است یا long.
  • الگوی خرچنگ: الگوی خرچنگ برای تریدرهایی که سعی دارند حرکات قیمت را به صورت دقیق شناسایی کنند مفید است. این الگو به تریدرها امکان می‌دهد بازده سرمایه را افزایش و نوسان آن را کاهش دهند. الگوی خرچنگ شبیه به الگوی پروانه است اما متراکم تر از آن است در نتیجه قابلیت شناسایی تغییرات کوچکتر قیمت را دارد.
  • الگوی خفاش: الگوی خفاش هم حالت ذوزنقه‌ای دارد اما متقارن تر است. در هر دو الگوی خفاش صعودی و نزولی، سمت راست و چپ تقریباً ارتفاع یکسانی دارد.
  • الگوی کوسه: الگوی کوسه یکی از الگوهای تریدینگ هارمونیک جدیدتر است و از سال 2011 مورد استفاده قرار گرفته است. این الگو هم از یک دنباله خط معکوس هم تشکیل شده است. شیب تند خطوط بیرونی و عمق کم بین آنها نموداری ایجاد می‌کند که شبیه به باله پشتی کوسه است و به همین دلیل به آن الگوی کوسه می‌گوییم.
  • الگوی سایفر: الگوی سایفر یک الگوی پیشرفته است که مفاهیم فیبوناچی را با اندیکاتورهای دیگر (مثل RSI) ترکیب می‌کند. در الگوی سایفر از نسبت‌های فیبوناچی متراکم تر (معمولاً کمتر از 1 استفاده می‌شود) که منجر به ایجاد شیب بیشتر می‌شود.

این الگوها به شما کمک می‌کنند که حد توقف و ضرر را به صورت کارآمد تنظیم کنید. برای رسیدن به یک دید جامع از بازار می‌توانید همزمان از چند الگوی هارمونیک استفاده کنید.

ترید کردن بر اساس الگوهای هارمونیک مزایای زیادی دارد. مثلاً اگر در یکی از الگوهای هارمونیک فارکس مهارت پیدا کنید، می‌توانید تشخیص دهید که چطور از آن برای جفت ارزهایی خاص استفاده کنید. همچنین می‌توانید بهترین زمان برای ترید کردن و اینکه بازار چه موقع چه واکنش خاص نشان می‌دهد را تشخیص دهید.

یکی از ابزارهای مفید برای ترید کردن بر اساس این استراتژی، یک اسکنر الگوی هارمونیک یا داشبوردی است که همه الگوها را در ابزارهای مختلف به شما نمایش می‌دهد. اما توصیه می‌کنیم که پیش از استفاده از اسکنر یا داشبورد، با خود الگوها آشنا شوید.

تایم فریم مورد استفاده ما برای استراتژی تریدینگ بر اساس الگوی هارمونیک، یک ساعت، چهار ساعت یا روزانه است. ما برای ساده تر شدن مطلب، به طور خلاصه به این «استراتژی تریدینگ بر اساس الگوهای هارمونیک» AHPT می‌گوییم. ما از تایم فریم‌های کوچکتر استفاده نمی‌کنیم چون بعد از ارزیابی‌های وسیع به این نتیجه رسیدیم که این استراتژی با تایم فریم‌های بالاتر بهتر کار می‌کند.

پیش از شروع توضیحات، اول به توضیح اندیکاتورهایی می‌پردازیم که به شما برای استفاده از استراتژی الگوهای هارمونیک کمک می‌کنند:

اگر هندسه شما خیلی قوی نیست، می‌توانید از اندیکاتور الگوی هارمونیکی استفاده کنید که در بیشتر پلتفرم‌های فارکس تریدینگ استاندارد وجود دارد. به این ترتیب می‌توانید الگوی هارمونیک فارکس را تشخیص داده و ارزیابی کنید. در الگوهای هارمونیک فارکس برای تعریف نقاط تریدینگ دقیق از اعداد فیبوناچی استفاده می‌شود.

اندیکاتور الگوی هارمونیک در پلتفرم TradingView

با استفاده از اندیکاتور الگوی هارمونیک می‌توانید نقاط چرخش بازار را با دقت زیاد تشخیص دهید. اگر اطلاعاتی درباره استراتژی تریدینگ بر اساس معکوس شدن روند ندارید، توصیه ما به شما آشنایی با استراتژی تریدینگ پین بار پرایس اکشن است.

نکته: در ادامه مطلب تمرکز ما الگوی هارمونیک پروانه است که یکی از پرکاربردترین الگوهای هارمونیک فارکس است.
الگوی هارمونیک پروانه چیست؟

در تحلیل تکنیکال، الگوی هارمونیک پروانه یک الگوی معکوس شدگی است که از چهار ساق (leg) تشکیل شده است. ساق، یک حرکت موج سوئینگ است که از یک اوج سوئینگ و کف سوئینگ تشکیل می‌شود.

خلاصه قوانین الگوی هارمونیک پروانه:

  1. AB = 0.786 یا اصلاح 78.6 درصدی نسبت به ساق سوئینگ XA؛
  2. BC = حداقل 38.2 و حداکثر 88.6 درصد از ساق سوئینگ AB؛
  3. CD = حداقل 1.618 و حداکثر 2.618 از ساق سوئینگ AB؛
  4. XD = حداقل 1.272 و حداکثر 1.618 درصد از ساق سوئینگ XA.

تعریف الگوی هارمونیک پروانه.

الگوی هارمونیک پروانه به نقطه B بستگی دارد که ساختار سایر بخش‌های الگو را برای تعریف فرصت‌های معاملاتی مشخص می‌کند. در الگوی پروانه، نقطه B باید دقیقاً 78.6 درصد از سوئینگ XA برگشت داشته باشد. یکی دیگر از قوانینی که ساختار این الگو را تعریف می‌کند، پروجکشن BC است که حداقل باید 1.618 باشد.

همچنین در الگوی پروانه باید AB=CD باشد که این حداقل است و 1.27×AB=CD رایج تر است.

همین که دو ساق اول این الگو را داشته باشید، می‌توانید آن را رسم کنید. وقتی نقاط X، A و B را داشته باشید می‌توانید پرایس اکشن را تحت نظر بگیرید. بعد از آن می‌توانید به دنبال تطبیق پیدا کردن موج C با قوانین الگوی پروانه باشید.

قوانین استراتژی ترید بر اساس الگوی هارمونیک

در این قسمت به بررسی قوانین کلی استراتژی مورد نظر می‌پردازیم اما قبل از هر چیزی باید با نحوه استفاده از اندیکاتور الگوی هارمونیک آشنا شوید.

مرحله اول: چگونه از اندیکاتور الگوی هارمونیک استفاده کنیم؟

برای استفاده از این الگو کافیست این راهنمای ساده را دنبال کنید. برای درک بهتر این نکات، به تصویر زیر دقت کنید:

  • اولاً روی اندیکاتور الگوی هارمونیک کلیک کنید که معمولاً در سمت راست نوار ابزار پلتفرم TradingView قرار دارد. در ترمینال MT4 این الگو در کتابخانه اندیکاتورها قرار دارد.
  • نقطه شروع یعنی X را روی نمودار تشخیص دهید که می‌تواند یک اوج یا کف سوئینگ در نمودار باشد.
  • پس از تشخیص اولین نقطه اوج/کف سوئینگ، کافیست حرکات موجی شکل سوئینگ را دنبال کنید.
  • باید 4 نقطه یا 4 نقطه کف/اوج سوئینگ پیدا کنید که به هم وصل شده و الگوی هارمونیک را تشکیل دهند. هر ساق سوئینگ باید مطابق با قوانینی باشد که قبلاً توضیح دادیم.

نقطه ورود برای خرید

در حالت ایده آل باید پس از تکمیل نقطه D وارد معامله شوید. همانطور که قبلاً اشاره شد، اصلاح نقطه D از الگوی هارمونیک پروانه می‌تواند بین 1.27 تا 1.618 درصد از ساق A باشد. از آنجایی که بازار هیچ الگوی رفتاری دقیقی ندارد، توصیه ما ثبت سفارش خرید در نقطه 1.27 است.

در مثال بالا ما در نقطه 1.272 وارد شدیم اما مشاهده می‌کنیم که نقطه D به اندازه 1.573 گسترش یافته است که هنوز در محدوده 1.272 – 1.618 قرار دارد پس الگوی هارمونیک پروانه ما تأیید می‌شود.

حد توقف

برای الگوی هارمونیک پروانه معمولاً حد توقف را پایین تر از اصلاح 1.618 درصدی فیبوناچی (Fibonacci extension) ساق XA قرار می‌دهیم. چون هر گونه عبور از این مرز، الگوی هارمونیک پروانه را نقض می‌کند.

 

تنظیم حد سود

اضافه کردن چند نقطه حد سود برای استراتژی AHPT می‌تواند تأثیر بهتری بر سود نهایی شما داشته باشد چون تقریباً حفظ سود شما را تضمین می‌کند. گرچه الگوهای هارمونیک فارکس قابل اعتماد هستند اما باید به حد سودتان توجه داشته باشید.

به شکل زیر دقت کنید:

 

حد سود اول استراتژی AHPT در نقطه B تنظیم می‌شود و محافظه کارانه تر است. معمولاً انتظار داریم که در این نقطه، در مسیر رو به بالا با کمی مقاومت روبرو شویم چون یکی از نقاط مهم سوئینگ است.

بخش دوم معامله را وقتی می‌بندیم که به فیبوناچی اصلاحی 0.618 درصد از ساق CD برسیم. حتی می‌توان صبر کرد تا دوباره به نقطه A برگردیم. اما بهتر است وقتی در کار با اندیکاتور هارمونیک تجربه کافی را به دست آورید، از این سطح هدف استفاده کنید.

نمودار زیر را ببینید:

توجه: مثال بالا مربوط به یک ترید خرید با استفاده از الگوی هارمونیک پروانه بود. این قوانین برای ترید فروش هم صدق می‌کند. در شکل زیر یک مثال واقعی از ترید خرید را مشاهده می‌کنید. می‌توانید این کار را با استفاده از الگوی پروانه هارمونیک خرسی انجام دهید.

اگر در ابتدای کار برای درک این نمودارها با مشکل روبرو شدید، نگران نباشید. با کمی تمرین و مطالعه قطعاً می‌توانید به خوبی از قوانین ذکر شده استفاده کنید.

نتیجه گیری

برای همه الگوهای هارمونیک فارکس و در مجموع برای تریدینگ، دقت اهمیت زیادی دارد چون با توجه و دقت می‌توانیم اشتباهاتمان را به حداقل برسانیم. استراتژی ترید بر اساس الگوی هارمونیک می‌تواند شانس موفقیت شما را افزایش دهد. ویژگی خوب الگوهای هارمونیک فاکرس این است که می‌توانند نقش عرضه و تقاضا را شناسایی و مشخص کنند که جزء مهم ترین نیروهای بازار هستند.