تحلیل تکنیکال و ترید

شنبه, 28 آبان 1401 03:10

آشنایی با mirror-trading یا معاملات آینه‌ای

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

آشنایی با میرور تریدینگ یا معاملات آینه‌ای

به دلیل نوسان شدید بازار ارزهای دیجیتال، کریپتو تریدینگ برای تریدرهای تازه کار ریسک بسیار زیادی دارد. ترید کردن با استراتژی‌هایی که حرکات تریدرهای مجرب و موفق را شبیه سازی می‌کند - مثل میرور تریدینگ و کپی تریدینگ - از جمله راه‌های کاهش ریسک است. در این مقاله نگاهی به استراتژی میرور تریدینگ و کاربرد آن برای بازار کریپتو خواهیم داشت.

میرور تریدینگ چیست؟

میرور تریدینگ استراتژی است که با آن شما همه حرکات یک تریدر موفق و باسابقه را به صورت بلادرنگ تکرار می‌کنید تا موفقیت او را تقلید کنید. در این استراتژی برای تکرار فوری همه معاملاتی که توسط تریدر اصلی انجام می‌شود، از اتوماسیون استفاده می‌شود و به نوعی جزء استراتژی‌های الگوریتمی محسوب می‌شود.

میرور تریدینگ در اوایل دهه 2000 میلادی و به لطف پیشرفت نرم‌افزارهای معاملاتی شکل گرفت. این استراتژی اولین بار توسط تریدرهای فارکس و بورس استفاده شد. اخیراً از این استراتژی در بعضی از پلتفرم‌های کریپتو تریدینگ هم پشتیبانی می‌شود.

میرور تریدینگ در ابتدا محدود به تریدرهای سازمانی بزرگ بود. از آنجایی که ترید کردن روزبروز بیشتر وابسته به اتوماسیون می‌شود و هزینه‌های نرم‌افزارهای تریدینگ رو به کاهش است، سرمایه گذاران شخصی هم شروع به استفاده از آن کردند. در حال حاضر میرور تریدینگ یکی از استراتژی‌های پرکاربرد بازار بورس، فارکس و بازارهای کالایی است و در بازار کریپتو هم محبوبیت آن رو به افزایش است.

میرور تریدینگ در بازار کریپتو

تریدرهایی که قصد استفاده از استراتژی میرور تریدینگ را دارند اول باید پلتفرمی را انتخاب کنند که از خدمات میرور تریدینگ پشتیبانی می‌کند؛ سپس باید تریدری را که قرار است حرکاتش او را تکرار کنند، انتخاب کنند. تاریخچه و آمار عملکرد این تریدرها که به آنها مَستر تریدر گفته می‌شود در پلتفرم مربوطه ثبت شده تا بتوانید هنگام تنظیم حسابتان تصمیم مناسبی بگیرید. خود مستر تریدرها در ازای دریافت درصدی از سود دنبال کنندگانشان این اطلاعات را در اختیار آنها قرار می‌دهند.

شما به عنوان تریدر تقلید کننده نیاز به انجام کار خاصی ندارید چون خود نرم‌افزار حرکات مستر تریدر را برای شما تکرار و تقلید می‌کند. همه تحلیل‌ها و کارهای اصلی توسط تریدر اصلی و نرم‌افزاری که حساب شما را به حساب او وصل می‌کند، انجام می‌شود.

هنگام استفاده از میرور تریدینگ دقت داشته باشید که با توجه به شرایط خاص بازار کریپتو باید ملاحظات خاصی را برای این بازار در نظر داشت. اولاً به دلیل نوسان و تغییرات سریع این بازار ممکن است بعضی از استراتژی‌های انتخاب شده توسط مستر تریدر نیاز به تنظیمات فوری داشته باشند. اگر مستر تریدر با سرعت کافی به تغییرات قیمت ناگهانی این بازار واکنش نشان ندهد ممکن است شما و خود او فوراً وارد منطقه ضرر شوید.

دوم اینکه گزینه‌های موجود برای انتخاب پلتفرم‌های میرور تریدینگ در بازار ارزهای دیجیتال هنوز نسبتاً محدود است. فقط چند اکسچنج خاص پلتفرم‌های میرور تریدینگ کاملی دارند که این موضوع باعث افزایش کارمزد و کمتر شدن گزینه‌های تخفیف شده است.

مقایسه میرور تریدینگ با کپی تریدینگ

میرور تریدینگ تا حدی به کپی تریدینگ شباهت دارد. در کپی تریدینگ هم شما حرکات یک تریدر مستر موفق را دنبال و تکرار می‌کنید. اما کپی تریدینگ قابل تنظیم است و تا حدی امکان تصمیم گیری را برای تریدر دنبال کننده فراهم می‌کند. میرور تریدینگ یعنی دنبال کردن حرکات یک تریدر اصلی به صورت خودکار و بدون قید و شرط اما در کپی تریدینگ تریدر تا حدی امکان تغییر تنظیمات را دارد.

علاوه بر انعطاف پذیری بیشتر، کپی تریدینگ برای کریپتو نسبت به میرور تریدینگ در پلتفرم‌های بیشتری پشتیبانی می‌شود.

بازده بالقوه

صرف نظر از اینکه از استراتژی کپی تریدینگ استفاده می‌کنید یا میرور تریدینگ، بازده بالقوه شما به میزان زیادی بستگی به سبک معاملاتی و مدیریت ریسک تریدر اصلی دارد. میرور تریدینگ و کپی تریدینگ هر دو نشان دهنده روش‌های تکرار و تقلید استراتژی هستند. به همین دلیل لزوماً از نظر نسبت سود به ضرر تفاوت چشمگیری ندارند.

اما از آنجایی که پلتفرم‌های کمتری از میرور تریدینگ پشتیبانی می‌کنند، کارمزد چنین معاملاتی بیشتر است و ممکن است همین کارمزدها سود به دست آمده را از بین ببرند. اما کپی تریدینگ در کل کارمزد کمتری دارد.

انعطاف پذیری و قابلیت تنظیم

همانطور که قبلاً اشاره شد، میرور تریدینگ نسبت به کپی تریدینگ کمتر قابل تنظیم است. در نتیجه برای اشخاصی که سعی دارند بر پوزیشن خودشان کنترل داشته باشند، کپی تریدینگ مناسب تر است. کپی تریدرها این امکان را دارند که حرکات تریدر اصلی را دنبال کنند یا نکنند اما در میرور تریدینگ چنین امکانی وجود ندارد.

مثلاً در کپی تریدینگ اگر تصور کنید که یکی از حرکات تریدر اصلی بیش از حد پرریسک یا غلط است، می‌توانید انتخاب کنید که آن حرکت خاص را تکرار نکنید. در مقابل، با میرور تریدینگ باید حرکات تریدر اصلی را به صورت دقیق تکرار کنید حتی اگر با بعضی از آنها مخالف باشید.

اتوماسیون

کپی تریدینگ و میرور تریدینگ هر دو متکی بر اتوماسیون هستند اما میرور تریدینگ اتوماسیون بیشتری دارد. در کپی تریدینگ این اختیار را دارید که معاملات را متوقف کرده و پوزیشن را قبل از بسته شدن توسط تریدر اصلی، ببندید.

تناسب

هر چند کپی تریدینگ هم برای تریدرهای تازه کار مناسب است اما میرور تریدینگ بیشتر مناسب چنین تریدرهایی است که با استراتژی‌های ساده هم آشنایی ندارند. تریدرهایی که مایلند وقت کمی برای مدیریت استراتژی‌های تریدینگ خودشان صرف کنند هم می‌توانند از میرور تریدینگ استفاده کنند.

مزایا و معایب میرور تریدینگ

میرور تریدینگ هم مثل هر روشی مزایا و معایب خاص خود را دارد، از جمله:

مزایا

امکان سودآوری تریدرهای مبتدی از همان شروع: با میرور تریدینگ می‌توانید قبل از اینکه در انواع تکنیک‌ها و روش‌های تریدینگ مهارت پیدا کنید، به سود برسید. خیلی از تریدرهای تازه کار فعالیت معاملاتی را به تعویق می‌اندازند تا اول اطلاعات لازم را به دست آورند. ممکن است این افراد زمان زیادی را صرف یادگیری تکنیک‌های ابتدایی، خواندن توصیه‌های تریدرهای حرفه‌ای، تحقیق درباره بازارها و امتحان کردن تکنیک‌های مختلف کنند.

گرچه این اقدامات مفید هستند اما ممکن است در این بازه زمانی فرصت‌های خوبی را از دست بدهید. با میرور تریدینگ می‌توانید همزمان با یادگیری، حرکات تریدر اصلی را تکرار کنید.

حذف احساسات از تصمیم گیری‌های معاملاتی: از آنجایی که این روش معاملاتی کاملاً خودکار و مبتنی بر تصمیمات تریدرهای دیگر است، احساسات شما را از معاملات حذف می‌کند. این موضوع برای تریدرهای تازه کاری که ممکن است در تصمیم گیری دچار استرس شدید شوند، یک نکته مثبت مهم محسوب می‌شود.

بهره وری زمانی: در ابتدا باید برای انتخاب تریدر مستر کمی وقت صرف کنید. بعد از آن سایر کارها به صورت خودکار انجام می‌شود. البته هر از گاهی باید به حسابتان سربزنید و بررسی کنید که عملکرد تریدر مستر تغییر چشمگیری نکرده باشد. به غیر از این، میرور تریدینگ نیاز به صرف زمان زیادی ندارد.

درس گرفتن از یک تریدر حرفه‌ای: می‌توانید با بررسی حرکات تریدر اصلی، با اقدامات و رفتار یک تریدر مجرب آشنا شوید.

معایب

میرور تریدینگ استراتژی کامل و بی نقصی نیست بلکه این استراتژی هم معایب و محدودیت‌های خاص خود را دارد.

وابستگی کامل به سبک و تصمیمات یک تریدر دیگر: به تدریج که اطلاعات شما در زمینه تریدینگ افزایش پیدا می‌کند، ممکن است متوجه شوید که بعضی از حرکات تریدر اصلی را درک نمی‌کنید یا با آنها موافق نیستید. ممکن است بعضی از این حرکات بیش از حد پرریسک یا برعکس، محتاطانه باشند. با اینکه ممکن است با رویکرد کلی موافق باشید و با تکرار آن به سود برسید اما بعضی از بخش‌های استراتژی تریدر اصلی از نظر شما بحث برانگیز باشد.

متأسفانه در میرور تریدینگ نمی‌توان به صورت انتخابی عمل کرد و باید همه حرکات تریدر اصلی را به صورت کامل و دقیق تکرار کنید.

گره خوردن عملکرد شما به عملکرد یک تریدر دیگر: گرچه معمولاً مستر تریدرها افراد موفقی هستند اما عملکرد خوب گذشته تضمینی بر موفقیت آینده نیست. اگر تریدر اصلی اشتباهی کرده و متضرر شود، این حرکت او شما را هم در معرض ریسک قرار می‌دهد.

آیا میرور تریدینگ قانونی است؟

میرور تریدینگ هم برای تریدرهای مستر و هم افرادی که رفتار آنها را تکرار می‌کنند کاملاً قانونی است. در خیلی از نقاط جهان، میرور تریدینگ تحت نظارت قانونی قرار دارد و تریدرهای اصلی باید از روش‌های معاملاتی معتبر و سالم استفاده کنند.

ممکن است بعضی از تریدرها به اشتباه تصور کنند که میرور تریدینگ غیرقانونی است. یکی از مهم ترین دلایل این دیدگاه، رسوایی میرور تریدینگ بود که دویچه بانک و چند مؤسسه مالی روسی هم در آن نقش داشتند. در این ماجرا، بزرگترین بانک آلمان درگیر یک طرح غیرقانونی برای انتقال وجه به خارج از روسیه شد.

موضوع بعدی مربوط به شباهت این طرح با یک نهاد آفریقایی به نام مؤسسه میرور تریدینگ است که گرداننده یک استخر بیت‌کوین غیرقانونی بود و در نهایت سرمایه مشتریانش را به سرقت برد. این مؤسسه هم مثل ماجرایی رسوایی دویچه بانک ارتباطی با استراتژی میرور تریدینگ ندارد.

نتیجه گیری

میرور تریدینگ هم برای تریدرهای تازه کار و هم افراد مجربی که سعی دارند وقت کمتری را صرف نظارت بر بازار و ثبت معاملات کنند، مفید است. از آنجایی که این استراتژی به صورت خودکار اجرا می‌شود برای همه تریدرها مزایای چشمگیری دارد.

البته مهم ترین محدودیت میرور تریدینگ، فقدان انعطاف پذیری در دنبال کردن استراتژی تریدر اصلی است. برای افرادی که به دنبال استراتژی‌های خودکار هستند اما مایلند قابلیت کنترل و تنظیم آن را داشته باشند، کپی تریدینگ می‌تواند جایگزین بهتری باشد.