تحلیل تکنیکال و ترید

چهارشنبه, 30 آذر 1401 02:34

استفاده از اندیکاتور حجم تعادلی OBV برای اجرای معاملات کریپتو

این مورد را ارزیابی کنید
(3 رای‌ها)

حجم، یکی از اندیکاتورهای مهمی است که هر تریدر کریپتو باید با آن آشنا باشد. بخصوص در دنیای کریپتو و در سطح بازار سهام، این اندیکاتور کاربرد زیادی دارد و معمولاً از آن به عنوان مرجع استفاده می‌شود.

معمولاً دو اصطلاح پرکاربرد مربوط به حجم یعنی حجم درون زنجیره‌ای و حجم معاملات با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند.

حجم درون زنجیره‌ای به تعداد تراکنش‌های معتبری گفته می‌شود که روی یک بلاک‌چین اجرا شده اند اما حجم معاملات به تراکنش‌هایی گفته می‌شود که خارج از زنجیره و در اکسچنج‌های متمرکز مثل FTX و کوکوین اجرا می‌شوند.

حالا که با تفاوت این دو آشنا شدید، در ادامه حجم معاملات را مفصل تر بررسی می‌کنیم و توضیح می‌دهیم که چطور می‌توانید از حجم به عنوان یک راهنما برای اجرای معاملات استفاده کنید.

حجم تعادلی چیست؟

حجم تعادلی، فشار خرید و فروش را به صورت یک اندیکاتور تجمیعی محاسبه می‌کند که در روزهای صعودی افزایش یافته و در روزهای نزولی کاهش پیدا می‌کند.

وقتی قیمت سهامی نسبت به نرخ بسته شدن روز قبل، در سطح بالاتری بسته می‌شود، کل حجم آن روز صعودی در نظر گرفته می‌شود و بالعکس.

در واقع، در این حالت تمرکز ما جهت است نه مقدار واقعی.

این اندیکاتور چگونه کار می‌کند؟

همانطور که در نمودار زیر مشخص است، 2 خط پشتیبانی رسم شده یکی روی پرایس اکشن ارز مورد نظر و دیگری روی خود اندیکاتور OBV.

در روند صعودی

وقتی قیمت و OBV اوج‌های بالاتری ایجاد می‌کنند، احتمال ادامه روند صعودی وجود دارد.

نمودار Matic در تریدینگ ویو با OBV

ممکن است صعود OBV ناشی از شروع فاز انباشت باشد و می‌تواند سیگنال بریک اوت از روند صعودی باشد.

در روند نزولی

وقتی قیمت و OBV اوج‌ها و کف‌های پایین تری شکل می‌دهند، احتمال تداوم روند نزولی وجود دارد.

نمودار Matic در تریدینگ ویو با OBV

ممکن است ریزش OBV ناشی از شکل گیری فاز توزیع باشد و می‌تواند سیگنال بریک اوت از روند نزولی باشد.

واگرایی مثبت

وقتی نمودار قیمت کف پایین تری ایجاد کرده اما OBV نمی‌تواند کف پایین تر ایجاد کند، احتمالاً روند نزولی متوقف شده یا شکست می‌خورد. به این وضعیت واگرایی مثبت گفته می‌شود.

نمودار بیت‌کوین در تریدینگ ویو همراه OBV

واگرایی منفی

زمانی که نمودار قیمت قله‌های بالاتری ایجاد کرده و OBV در ایجاد قله‌های بالاتر ناکام می‌ماند، احتمالاً روند نزولی متوقف شده یا شکست می‌خورد. به این حالت واگرایی منفی می‌گوییم.

نمودار بیت‌کوین در تریدینگ ویو همراه OBV

 

نتیجه گیری

حجم تعادلی یک اندیکاتور ساده است که استفاده از آن به همراه سایر اندیکاتورهای پیشگو مثل بولینگر باند می‌تواند بسیار مفید باشد. همچنین استفاده از خط MA (میانگین متحرک) و OBV می‌تواند بریک اوت در قیمت را مشخص کند.

اما باید توجه داشت که نهنگ‌ها توانایی دستکاری بازار را با سرمایه عظیم خودشان دارند. به خصوص در بازار کریپتو ممکن است چنین حرکاتی باعث جهش شدید حجم معاملات شده و این اندیکاتو را بی فایده کنند. اگر فقط از این اندیکاتور استفاده کنید احتمال تصمیم گیری اشتباه وجود دارد.