تحلیل تکنیکال و ترید

دوشنبه, 19 دی 1401 11:47

فلگ لیمیت در تریدینگ چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(3 رای‌ها)

تعریف

فلگ لیمیت یکی از اصطلاحات مربوط به پرایس اکشن است و یعنی محدوده‌ای که قیمت را حفظ می‌کند و در تحلیل تکنیکال، قیمت در همین محدوده جهش می‌کند.

رالی بیس رالی (Rally base rally) و دراپ بیس دراپ (drop base drop) دو مورد از اصطلاحات مربوط به عرضه و تقاضا هستند که فلگ لیمیت را مشخص می‌کنند.

بیشتر تریدرهای حرفه‌ای، در تحلیل‌های خودشان برای پیش بینی قیمت یک دارایی خاص از فلگ لیمیت استفاده می‌کنند.

چگونه فلگ لیمیت را در فارکس تشخیص دهیم؟

فلگ لیمیت یکی از الگوهای پیشرفته پرایس اکشن است و بسته به نوع پرایس اکشن مثل رالی بیس رالی و دراپ بیس دراپ، به دو دسته صعودی و نزولی تقسیم می‌شود.

این اصطلاح بر اساس کلمه فلگ به معنی پرچم شکل گرفته است. پرچم همیشه یک پایه دارد. پایه نشان دهنده موج تکانشی و پرچم نشان دهنده ساختار یک بازار افقی است.

هدف فلگ لیمیت، حفظ قیمت است.

  • اگر قیمت، پایین منطقه FT باشد، در این صورت فلگ لیمیت قیمت را پایین آن منطقه حفظ می‌کند و زمانی که FT شکسته شود، قیمت از این محدوده خارج می‌شود.
  • به همین ترتیب، اگر قیمت بالای منطقه FL باشد، در این صورت FL قیمت را بالای این منطقه نگه می‌دارد تا زمانی که شکسته شود.

رالی بیس رالی و دراپ بیس دراپ در پرایس اکشن، منجر به شکل گیری FL می‌شوند.

انواع فلگ لیمیت در تریدینگ

فلگ لیمیت دو نوع دیگر هم دارد

  • فلگ لیمیت بالایی
  • فلگ لیمیت پایینی

فلگ لیمیت بالایی

فلگ لیمیت بالایی به شکل گیری الگوی رالی بیس رالی روی نمودار گفته می‌شود.

منظور از رالی، موج تکانشی صعودی است و منظور از بیس یک ساختار قیمت با محدوده‌ای مشخص است.

برای درک بهتر، تصویر زیر را ببینید.

فلگ لیمیت پایینی

FL پایینی به شکل گیری یک الگوی دراپ بیس دراپ روی نمودار گفته می‌شود.

دقت داشته باشید که حین شکل گیری بیس، نمودار قیمت حرکت افقی دارد یعنی به نوعی مثل تردید و بلاتکلیفی در بازار است.

فلگ لیمیت روی نمودار چه نقشی دارد؟

پس از فرایند شناسایی فلگ لیمیت، باید طرز کار آن را درک کنید تا بتوانید بر اساس آن ترید کنید.

فلگ لیمیت اشکال مختلفی روی نمودار دارد اما همه انواع فلگ لیمیت مهم نیستند. تریدر همیشه باید احتمالات را بررسی کند تا شانس بیشتری برای انتخاب یک ستاپ برنده داشته باشد.

اولین روش، شناسایی فلگ لیمیت در یک سطح کلیدی یا سطح SR flip است.

در این روش، باید سطوح کلیدی یا SR flip را روی نمودار پیدا کنید. سطوح کلیدی، سطوحی از قیمت هستند که تحت نظر تریدرها قرار دارند و همیشه قیمت بالا یا پایین این سطوح جهش دارد. این سطوح روی نمودار کندل استیک، سطوح اصلی معکوس شدن روند قیمت هستند.

همانطور که در جریان هستید، محدوده‌های FL به عنوان سطوح معکوس شدن قیمت عمل می‌کنند. بنابراین اگر تأثیر سطوح کلیدی و محدوده‌های FL را ترکیب کنیم، در این صورت خیلی از مواقع احتمال معکوس شدن روند قیمت افزایش پیدا می‌کند.

نکته‌ای که در اینجا باید به آن توجه داشت این است که فقط باید فلگ لیمیت‌هایی را شناسایی کنید که در سطوح کلیدی خاصی شکل می‌گیرند.

سطوح کلیدی انواع مختلفی دارند که سه مورد از مهم‌ترین آنها عبارتند از:

  • سطوح SR flip
  • سطوح معکوس شدن قوی به دلیل انتشار اخبار یا رویدادهای مهم
  • سطوح آخرین سوئینگ قیمت

فلگ لیمیت، چه اطلاعاتی به تریدرها می‌دهد؟

فلگ لیمیت، یک محدوده تصمیم گیری روی نمودار است. خریداران و فروشندگان، در این محدوده درباره حرکت بعدی خودشان تصمیم گیری می‌کنند. به همین دلیل، هنگام شکل گیری FL نمودار قیمت حرکتی افقی دارد. تریدرها در این محدوده تصمیم می‌گیرند که یا روند قبلی را ادامه داده یا معکوس شدن روند را ایجاد کنند.

در نتیجه، وقتی FL شکل می‌گیرد، تبدیل به یک محدوده مهم برای تریدرها می‌شود چون همیشه قیمت از یک محدوده به محدوده‌ای دیگر حرکت می‌کند.

در آینده، وقتی نمودار قیمت برای اولین بار به محدوده FL برمی‌گردد، به آن FTB یا اولین برگشت گفته می‌شود. در این زمان، نمودار قیمت دوباره درباره جهت حرکتش در این محدوده تصمیم گیری می‌کند. احتمال زیادی وجود دارد که فلگ لیمیت، قیمت را حفظ کند.

هیچ تضمینی وجود ندارد که FL همیشه صددرصد حفظ شود. ما از استراتژی‌های دیگر مثل الگوی معکوس شدن در محدوده FL برای افزایش احتمال معکوس شدن روند استفاده می‌کنیم.

پس برای همه ستاپ‌های معاملاتی، وجود تلاقی لازم است.

مثال اولa

در این مثال، به پرایس اکشن روی نمودار نگاه کرده و ببینید که چطور نمودار قیمت، محدوده FL را رعایت می‌کند. محدوده رسم شده در بیس FL، قیمت را در جهت نزولی حفظ می‌کند. در اینجا چهار محدوده FTB قرار دارد که این یعنی این محدوده FL قوی است و به زودی شکسته می‌شود.

FTB یعنی اولین برگشت. وقتی نمودار قیمت به محدوده FL برمی‌گردد، به آن اولین برگشت گفته می‌شود.

بهترین روش ترید کردن بر اساس محدوده FL، توجه به FTB2 و FTB3 است که یکی از روش‌های پرایس اکشن تریدینگِ قدرتمند است.

نکته: ساده ترین روش شناسایی یک فلگ لیمیت خوب، تشخیص موج تکانشی، سپس فاز حرکت افقی بازار و بعد یک موج تکانشی دیگر است.

مثال دوم

این مثال مربوط به فلگ لیمیت بالایی در سطح کلیدی است. همانطور که قبلاً اشاره شد، احتمال معکوس شدن از FL در صورت شکل گیری آن در یک سطح قیمت کلیدی افزایش پیدا می‌کند.

در این تصویر، سطح کلیدی یک سطح مقاومت قوی بوده. خروج نمودار قیمت از این سطح مقاومت، یک حرکت افقی در این محدوده شکل داده و روند صعودی ادامه پیدا می‌کند. شکل گیری این محدوده، منجر به ایجاد منطقه FL شده است. سپس نمودار قیمت سه FTB ایجاد کرده و FL با موفقیت این سطح قیمت را حفظ کرده است.

جمع بندی

پس از تشخیص الگوی معکوس شدن روند، همیشه باید گذشته را نگاه کنید تا محدوده FL را پیدا کنید چون محدوده فلگ لیمیت به تشخیص یک رنج ثابت که می‌توان از آن برای تنظیم حد توقف امن استفاده کرد، کمک می‌کند.

برای رسم یک محدوده FL معتبر، باید سطوح کلیدی نمودار و سطوح قیمت مهم را بررسی کنید.

بعد از مقاومت و پشتیبانی، فلگ لیمیت یکی دیگر از مفاهیم پیشرفته پرایس اکشن است. برای درک بهتر این الگو حداقل آن را 100 بار مشاهده و بررسی کنید. به مرور یاد می‌گیرید که چطور محدوده‌های FL خوب را شناسایی کرده و بر اساس آنها ترید کنید؛ این الگو حتماً کمک زیادی به ارتقای عملکرد شما خواهد کرد.