تحلیل تکنیکال و ترید

شنبه, 24 دی 1401 01:21

آشنایی با انواع سبک‌های تریدینگ: اسکالپینگ، ترید روزانه و سوئینگ تریدینگ

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

پاسخ دادن به این سوال که کدام سبک تریدینگ مناسب شما است، کار سختی است اما انتخابی که در این زمینه انجام می‌دهید همیشگی نیست. خیلی از تریدرهای تازه کار سبک‌های مختلف را امتحان می‌کنند تا در نهایت مناسب‌ترین سبک و استراتژی را متناسب با سبک زندگی خودشان و میزان سرمایه‌ای که قرار است ریسک کنند، پیدا کنند. در هر صورت لازم است سبک معاملاتی مناسب خودتان را پیدا کنید چون این موضوع تأثیر زیادی بر نتیجه معاملات و میزان سود نهایی شما دارد.

در این مقاله به شما برای تصمیم گیری در این زمینه کمک می‌کنیم. اول، هر سه سبک معاملاتی را به صورت کامل بررسی کرده، سپس تفاوت‌های اصلی آنها را مشخص کرده و در نهایت به یک نتیجه گیری کلی می‌رسیم.

اسکالپینگ چیست؟

اولین سبک معاملاتی که در این مقاله بررسی می‌شود، اسکالپینگ است. اسکالپینگ یک روش تریدینگ است که در آن تریدرها (که به آنها اسکالپر گفته می‌شود) به دنبال دستیابی به سود از تغییرات کوچک قیمت هستند. اسکالپرها سعی می‌کنند از طریق باز و بسته کردن تعداد زیادی معامله در یک روز معاملاتی به این هدف برسند و این سود را افزایش دهند.

اسکالپرها در یک تایم فریم کوتاه وارد بازار معاملاتی شده و از آن خارج می‌شوند که معمولاً این تایم فریم در حد چند ثانیه یا چند دقیقه (حداکثر چند ساعت) است. همچنین اسکالپرها معمولاً از لوریج بیشتری استفاده می‌کنند.

هدف اصلی اسکالپینگ، سود بردن از تغییرات کوچک در کوتاه‌ترین تایم فریم ممکن است که معمولاً با بزرگتر کردن سایز پوزیشن این سود هم بیشتر می‌شود. این نوع معاملات، درون روزی هستند یعنی پوزیشن‌ها پیش از اتمام سشن یا روز معاملاتی بسته می‌شوند. اسکالپینگ به سرعت اجرای بالا شناخته شده است. در اکثر نمونه‌های خاص و حداکثری، اگر تغییر قیمت به اندازه کافی رخ داده باشد، معاملات ظرف چند ثانیه باز و بسته می‌شوند. به دلیل سرعت بالای اجرای این معاملات، تریدرها باید از نظر زمانبندی و اجرای معامله بسیار دقیق عمل کنند.

برای رسیدن به این هدف، سه نکته کلیدی وجود دارد:

  • معمولاً بر اساس تایم فریم‌های کوچکتر مثل 1 تا 5 دقیقه تصمیم گیری می‌کنند.
  • معمولاً منتظر تلاقی قوی سطوح پشتیبانی و مقاومت می‌مانند تا ستاپ‌هایی با بیشترین احتمال را پیدا کنند.
  • اندیکاتورهای تکنیکال هم نقش مهمی در استراتژی اسکالپرها دارند.

معمولاً این اندیکاتورها به دو گروه مختلف تقسیم می‌شوند یعنی مومنتوم و مقاومت و پشتیبانی (S&R). از جمله اندیکاتورهای مومنتوم می‌توان به اسیلاتور استوکاستیک، اندیکاتور MACD (همگرایی، واگرایی میانگین متحرک) و RSI (شاخص قدرت نسبی) اشاره کرد.

در مجموع، این سبک معاملاتی به سرعت بالا و تصمیم گیری فوری شناخته شده است. در سیستم اسکالپینگ معمولاً ستاپ‌های معاملاتی بیشتر، درصد پیروزی بالاتر و نسبت سود به ریسک کمتر است (به دلیل پیروزی‌های کوچکتر و مکررتر به همراه ضررهای کمتر اما بزرگتر). مهم‌ترین شرط این است که اندازه و درصد پیروزی‌ها به قدری باشد که ضررهای احتمالی را جبران کنند.

مدیریت چنین معاملاتی معمولاً مستلزم توجه زیاد است اما می‌توان از طریق تنظیماتی مثل حد سود یا یک حد توقف متحرک، این بار را کمتر کرد.

ترید روزانه

خیلی از تریدرها تصور می‌کنند که اسکالپینگ و تریدینگ روزانه شبیه هم هستند. گرچه هر دو سبک در یک روز معاملاتی انجام می‌شوند اما تفاوت‌های مهمی وجود دارند که باید به آنها توجه داشت. تریدرهای روزانه، نسبت به اسکالپرها ستاپ‌های کمتری را باز و بسته می‌کنند. این تریدرها گاهی اوقات در روز فقط یک معامله باز می‌کنند و معمولاً بیشتر از چند معامله در روز اجرا نمی‌کنند.

گرچه هر دو سبک، درون یک روز انجام می‌شوند اما استراتژی تریدر روزانه، تمرکز بر بهترین فرصت‌های روز و منتظر ماندن برای رسیدن به سود بیشتر است. در نتیجه معمولاً یک تریدر روزانه چند ساعتی منتظر ایجاد فرصت معامله می‌ماند اما نه بیشتر از یک روز معاملاتی کامل. هدف نهایی تریدر روزانه، استفاده از حرکات روزانه بزرگتر در یک معامله است. سه جنبه کلیدی که تریدرهای روزانه باید به آن دقت داشته باشند، عبارتند از:

  • تریدرهای روزانه، منتظر می‌مانند تا نمودار قیمت به نقاط تصمیم گیری مهمی برسد که بیشترین پتانسیل سود را از نظر درصد سود مورد انتظار داشته باشند نه اندازه سود.
  • این تریدرها باید صبور بمانند چون نمودار قیمت چند بار در روز همسو یا مخالف جهت پوزیشن آنها حرکت می‌کند.
  • همچنین، این تریدرها باید به برنامه خودشان پایبند بمانند و مراقب باشند که خیلی زود از پوزیشن خارج نشوند چون در غیر این صورت روش آنها تبدیل به یک ستاپ اسکالپینگ می‌شود.

به زبان ساده، هدف تریدر روزانه پیدا کردن پرسودترین نقطه خرید و فروش یک ابزار مالی در یک روز، ورود به پوزیشن و حفظ آن برای مدت زمان لازم است. تریدرهای روزانه هم از لوریج استفاده می‌کنند اما معمولاً نسبت به اسکالپرها از لوریج کمتری استفاده می‌کنند چون سود هدف آنها بیشتر است.

همچنین، تریدرهای روزانه در برنامه معاملاتی خودشان از ترکیب سبک‌های مختلف تحلیلی استفاده می‌کنند. معمولاً این تریدرها اندیکاتورهای کلاسیک مثل MACD و RSI را با پرایس اکشن مثل الگوهای کندل استیک ترکیب می‌کنند تا جهت حرکت، پشتیبانی و مقاومت را شناسایی کنند. گاهی اوقات، این تریدرها از الگوهایی مثل الگوهای موج هم برای درک بهتر ساختار قیمت و نمودار کلی استفاده می‌کنند.

سوئینگ تریدینگ چیست؟

آخرین سبک معاملاتی که در این مطلب به آن می‌پردازیم، سوئینگ تریدینگ است؛ سبکی که در آن تریدر هر از گاهی وارد پوزیشن شده یا از آن خارج می‌شود و معمولاً چند روز یا چند هفته پوزیشن خود را حفظ می‌کند. سوئینگ تریدینگ، سیستمی است که در آن هدف تریدر استفاده از فرصت‌های معاملاتی میان مدت است و تفاوت چشمگیری با تریدینگ طولانی مدت‌تر دارد (که ستاپ‌ها در آن برای چند هفته و حتی گاهی برای چند ماه حفظ می‌شوند).

تریدرهای سوئیگ از جهات مختلف، با تریدرهای روزانه یا اسکالپرها تفاوت دارند:

  • تریدرهای سوئینگ اغلب از لوریج کم استفاده می‌کنند که البته این مسئله قطعی نیست و کاملاً بستگی به انتخاب خود تریدر دارد.
  • این تریدرها از ترکیب تحلیل تکنیکال و بنیادی استفاده می‌کنند.
  • هدف این تریدرها، قیمت‌های بیشتر است و مدت‌ها صبر می‌کنند تا فرصت معامله فراهم شود.
  • این تریدرها از حد توقف وسیع‌تر استفاده می‌کنند تا جای بیشتری برای افزایش و کاهش قیمت وجود داشته باشد.

در بیشتر مواقع، ستاپ معاملاتی در یک روز بسته نمی‌شود. گاهی اوقات، تریدرهای سوئینگ ترجیح می‌دهند که ستاپ را ظرف یک هفته و پیش از آخر هفته ببندند و برخی دیگر پوزیشن را برای چند هفته باز نگه می‌دارند. تریدرهای سوئینگ می‌توانند از تایم فریم‌های مختلف استفاده کنند یعنی از چند هفته تا چند روز و از چهار ساعت تا یک ساعت. از جمله روش‌های استفاده از این سبک، می‌توان به این موارد اشاره کرد هر چند تریدر می‌تواند مطابق با شرایط و میل خودش، این ستاپ‌ها را تغییر دهد:

  • برای تعیین پشتیبانی، مقاومت و تشخیص الگوی کلی از تایم فریم‌های بالاتر استفاده می‌شود.
  • برای تشخیص الگوها از نمودارهای 4 ساعته استفاده می‌شود.
  • برای ورود به پوزیشن از نمودارهای 1 و یا 4 ساعته استفاده می‌شود.

در اکثر مواقع، سوئینگ تریدینگ گزینه محبوب تریدرهای الگوی موج الیوت، تریدرهای الگوی چارت و تریدرهای فیبوناچی است.

مقایسه اسکالپینگ و ترید روزانه و سوئینگ تریدینگ

اینکه کدامیک از این استراتژی‌های تریدینگ بهتر است، بستگی به شما دارد. بهترین سبک معاملاتی برای هر تریدری بسته به شخصیت، مهارت‌ها و تجربیات او فرق دارد.

اجرای اسکالپینگ در بازار فارکس نیاز به مهارت دارد. بیشتر تریدرهای مجرب، معتقدند که رسیدن به مهارت‌های لازم برای اجرای تکنیک‌های اسکالپینگ سال‌ها زمان می‌برد.

شیب یادگیری برای تریدرهای روزانه و سوئینگ تند است اما به اندازه اسکالپینگ به مهارت و تخصص نیاز ندارد. در نتیجه، برای تریدرهای مبتدی، ترید روزانه و سوئینگ تریدینگ می‌توانند بهترین گزینه‌ها باشند.

گرچه رسیدن به اعداد و ارقام دقیق از نظر درصد تریدرهای هر دسته بندی کار سختی است اما با توجه به داده‌های بروکرها و شواهد موجود می‌توان گفت که بیشتر تریدرهای فارکس جزء یکی از این دو گروه هستند.

هنگام انتخاب بهترین سبک معاملاتی برای خودتان، سوالات زیر را در نظر داشته باشید:

  • با کدام سبک بیشتر احساس راحتی دارید؟
  • برای ورود، مدیریت و خروج از پوزیشن‌ها چقدر وقت دارید؟ هر چقدر وقت بیشتری داشته باشید، بیشتر می‌توانید در بازار فعالیت کنید. تریدرهای سوئینگ می‌توانند در صورت داشتن یک شغل تمام وقت هم به راحتی پوزیشن‌های خودشان را مدیریت کنند اما این نکته برای اسکالپرها و تریدرهای روزانه صدق نمی‌کند.
  • چه اهدافی از ترید کردن دارید؟ قصد دارید یک تریدر تمام وقت باشید یا صرفاً به دنبال درآمد بیشتر هستید؟
  • چه سبک معاملاتی را ترجیح می‌دهید؟ (تحلیل تکنیکال، بنیادی، ترید کردن بر اساس الگوها، پرایس اکشن یا اندیکاتورها؟)

سوالات پرتکرار

آیا سوئینگ تریدینگ نسبت به ترید روزانه امن‌تر است؟

امنیت هر دو سبک بستگی به روش مورد استفاده شما برای کنترل ریسک دارد. مثل همیشه، باید از اقدامات افراطی خودداری کنید، مراقب باشید که سرمایه حسابتان کم نباشد و در جریان باشید که چطور می‌توانید از لوریج و مارجین به نفع خودتان استفاده کنید.

می‌توان گفت که سوئینگ تریدینگ امن‌تر است چون نسبت به یک تریدر روزانه، معاملات کمتری اجرا می‌کنید اما در فارکس تریدینگ نباید تصور کنید که یک سبک معاملاتی خاص نسبت به دیگران امن‌تر است.

اگر یک تریدر تازه کار هستید، باید تمرکز اصلی شما حفظ بقای خودتان باشد و همزمان که با این صنعت آشنا می‌شوید، محدودیت‌های لازم را برای خودتان در نظر داشته باشید.

آیا ترید روزانه سودآورتر است یا سوئینگ تریدینگ؟

منطق حکم می‌کند که هر چقدر فرصت‌های بیشتری برای ترید کردن داشته باشید، سودآورتر باشید. احتمالاً با ترید کردن روی تایم فریم یک ساعته فرصت‌های بیشتری نسبت به ترید کردن بر اساس تایم فریم روزانه به دست می‌آورید اما نسبت ریسک به سود هم معمولاً متناسب با تایم فریم انتخابی تغییر می‌کند.

بازهم همانطور که اشاره شد، اینکه کدام سبک تریدینگ سودآورتر است، بستگی به سایر اجزای طرح معاملاتی شما دارد.

برای سوئینگ تریدینگ چقدر سرمایه نیاز است؟

بسته به سبکی که برای ترید کردن انتخاب می‌کنید، به میزان سرمایه خاصی نیاز خواهید داشت. معمولاً اسکالپرها کمتر با مارجین کال روبرو می‌شوند و در هر معامله، مبلغ کمتری را ریسک می‌کنند. اگر به دنبال سوئینگ تریدینگ هستید، احتمالاً باید سرمایه بیشتری داشته باشید چون در این سبک، مدت بیشتری پوزیشن خودتان را حفظ می‌کنید و ممکن است به مارجین بیشتری نیاز داشته باشید.

می‌توانید در خیلی از بروکرهای معتبر یک حساب معمولی باز کنید با حدود صد دلار اما  برای تکنیک‌های طولانی مدت‌تر، ممکن است این مبلغ کافی نباشد.

صحبت‌های پایانی

در مجموع نمی‌توان گفت که یک سبک معاملاتی خاص درست یا غلط است. همه چیز به روانشناسی معاملاتی شما، میزان زمان آزادی که دارید، ریسک پذیری و ابزارهای مورد علاقه شما بستگی دارد. بر اساس این فاکتورها، باید یک تصمیم منطقی بگیرید که متناسب با سبک زندگی شما باشد. پیدا کردن گزینه مناسبی که با شخصیت تریدینگ شما تطبیق داشته باشد اهمیت زیادی دارد ولی متأسفانه خیلی از تریدرها این موضوع را نادیده می‌گیرند.

بهترین راه انتخاب سبکی متناسب با روانشناسی تریدینگ خودتان، این است که ایده‌ها را با اکانتی دارای ریسک بسیار کم امتحان کنید. برای این کار می‌توانید از یک اکانت نمایشی یا دمو استفاده کنید هر چند در نهایت، برای درک تأثیر فشارهای روانی بازار، باید از یک اکانت واقعی استفاده کرد.

مراحل استفاده از اکانت نمایشی به این ترتیب است:

  • می‌توانید برای هر سه سبک، یک اکانت دموی متفاوت باز کنید.
  • سپس هر سه سبک را برای یکی دو هفته امتحان کنید.
  • هنگام ترید کردن، ایده‌های خودتان را بنویسید:
    • این سبک معاملاتی چه ویژگی خوبی داشت؟
    • این سبک چه معایبی داشت؟
    • موانع ترید کردن با این سبک و راهکار آنها چیست؟
  • پس از تست هر سه روش یا حداقل دو مورد از آنها، یادداشت‌هایی که برای آنها نوشته بودید را مرور کنید.
  • اگر برای انتخاب تردید دارید، از یک دوست یا مشاور کمک بگیرید.
  • سبک مورد نظرتان را انتخاب کرده و با مدیریت درست ریسک، تریدینگ واقعی را شروع کنید.
  • دوباره ارزیابی‌های لازم را انجام داده و بررسی کنید که این سبک و استراتژی مناسب شما بوده یا خیر.

حتماً این روش را امتحان کنید چون می‌تواند تجربه‌ای آموزنده باشد و از آن به عنوان بهترین روش تشخیص آنچه می‌پسندید یا نمی‌پسندید استفاده کنید. حتماً وقتی این ایده‌ها را عملی کنید که درک کاملی از سلایق خودتان پیدا کردید و همیشه پیش از امتحان کردن ایده‌ها در محیط واقعی، اول آنها را با یک حساب دمو محک بزنید.