تحلیل تکنیکال و ترید

پنج شنبه, 27 بهمن 1401 02:41

آشنایی با الگوی دراپ بیس رالی Drop Base Rally

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

تعریف

دراپ بیس رالی (drop base rally یا به اختصار DBR) یکی از الگوهای پرایس اکشن است که شکل گیری منطقه تقاضا را روی نمودار قیمت پیش‌بینی می‌کند. این منطقه تقاضا نشان دهنده حضور خریدار در یک رنج قیمت خاص است که DBR آن را مشخص می‌کند.

تریدرهای کوچک از این رنج قیمت برای شناسایی سفارشات خرید سازمانی استفاده می‌کنند. سپس آنها از این راهنما برای خرید پیروی می‌کنند تا سود بیشتری کسب کنند. در واقع 1 درصد برتر تریدرهای شخصی به همین روش از مؤسسات تقلید می‌کنند و در تقابل با آنها ترید نمی‌کنند. این روند می‌تواند دوست شما باشد و پیروی از روند بازار، رویکرد تریدرهای بزرگ است.

در این مقاله شما را با دراپ بیس رالی، که یک نوع سبک تریدینگ بر اساس عرضه و تقاضا است، آشنا می‌کنیم. پس از مطالعه این مقاله، می‌توانید محدوده تقاضا را روی یک نمودار قیمت رسم کنید.

چگونه دراپ بیس رالی را تشخیص دهیم؟

برای پیدا کردن الگوی دراپ بیس رالی روی یک نمودار کندل استیک، دو روش وجود دارد.

  • در روش اول، از کندل استیک برای پیدا کردن الگوی DBR استفاده می‌کنیم.
  • در روش دوم، موج‌های قیمت را تحلیل می‌کنیم تا الگوی DBR را پیدا کنیم.

روش اول دقیق‌تر و درک آن برای تریدرهای مبتدی راحت‌تر است. اما اگر تریدری مجرب هستید، باید روش دوم را برای کاوش عمیق‌تر تریدینگ بر اساس عرضه و تقاضا یاد بگیرید.

استفاده از کندل استیک‌ها برای پیدا کردن الگوی DBR

در این روش، دراپ نشان دهنده کندل استیک نزولی بزرگ، بیس نشان دهنده کندل استیک دوجی کوچک با فیتیله‌های بزرگ و رالی نشان دهنده کندل استیک صعودی است. به این ترتیب یک الگوی دراپ بیس رالی شکل می‌گیرد.

کندل استیک‌ها باید به ترتیب زیر شکل بگیرند:

کندل استیک نزولی بزرگ + دوجی یا کندل استیک کوچک + کندل استیک صعودی بزرگ

یکی از نکات مهمی که نباید فراموش کنید این است که ممکن است بیس شامل بیشتر از یک کندل استیک کوچک باشد. تعداد کندل استیک‌ها در محدوده بیس با قدرت محدوده تقاضا نسبت عکس دارد. یعنی محدوده بیسی با سه کندل استیک دوجی، نسبت به محدوده بیسی با یک کندل استیک دوجی، ضعیف‌تر است.

نکته حرفه‌ای: فقط بیسی با حداکثر سه کندل استیک دوجی را پیدا کنید.

روش موج قیمت

در این روش، دراپ نشان دهنده یک موج قیمت نزولی بزرگ است. حتماً به خاطر داشته باشید که هر دو روش (کندل استیک و موج) از نظر باطن مفهوم یکسانی دارند. تنها تفاوت این دو، در روش تشخیص روی نمودار قیمت است.

پس از موج نزولی (یا خرسی)، قیمت وارد ساختار افقی می‌شود. این وضعیت نشان دهنده محدوده بیس است. پس از حرکت افقی بازار، قیمت وارد جهت صعودی می‌شود و یک موج تکانشی بزرگ شکل می‌گیرد. این موج تکانشی بزرگ نشان دهنده قسمت رالی از الگوی دراپ بیس رالی است.

چگونه در الگوی دراپ بیس رالی، محدوده تقاضا را رسم کنیم؟

برای رسم محدوده تقاضا، در نظر گرفتن محدودیت‌های منطقه بیس ضروری است.

وقتی سعی داریم با استفاده از کندل استیک‌ها DBR را شناسایی کنیم، از محدوده کندل استیک‌های کوچک برای رسم این منطقه استفاده می‌کنیم. پس مستطیل را با استفاده از اوج و کف کندل استیک کوچک رسم کرده و آن را به سمت راست ادامه می‌دهیم. این قسمت، محدوده تقاضا است و نشان می‌دهد که خریداران سازمانی، از این طیف قیمت خرید می‌کنند.

از طرفی، وقتی سعی داریم الگوی DBR را با استفاده از موج‌های قیمت شناسایی کنیم، از محدوده‌های قیمت افقی استفاده می‌کنیم. پس با استفاده از بیشترین اوج و کمترین کف بازار افقی حین شکل گیری DBR، یک مستطیل رسم کرده و آن را به سمت راست ادامه می‌دهیم. این محدوده قیمت، نقش محدوده تقاضا را دارد.

دقت داشته باشید که مستطیل را فقط باید پس از تکمیل الگوی دراپ بیس رالی، بکشید.

الگوی DBR چه اطلاعاتی به تریدرها می‌دهد؟

بدیهی‌ترین پاسخ این سوال این است که الگوی دراپ بیس رالی، به تریدرهای پرایس اکشن یک محدوده قیمت کوچک می‌دهد که نشان دهنده حضور سفارش خرید تریدرهای سازمانی است.

بر خلاف سه الگوی دیگر در روش تریدینگ بر اساس عرضه و تقاضا، دراپ بیس رالی یک الگوی طبیعی است. تریدرهای حرفه‌ای، فعالیت مؤسسات و بانک‌ها را با استفاده از الگوهای کندل استیک مشخص می‌کنند. این یعنی خواندن واقعی قیمت که خواندن قیمت روش تریدرهای برتر است.

چگونه بر اساس الگوی دراپ بیس رالی، ترید کنیم؟

ترید کردن بر اساس محدوده تقاضا ایجاد شده توسط الگوی دراپ بیس رالی، کار بسیار ساده و مشخصی است. محدوده عرضه نشان دهنده انباشته شدن سفارشات خرید بازار در یک بازه قیمت خاص است. بنابراین، وقتی یک الگوی DBR شکل می‌گیرد، سفارشات خرید محدود را در اوج این محدوده باز کرده و حد توقف را چند پیپ پایین‌تر از محدوده عرضه قرار می‌دهیم.

وقتی قیمت، به محدوده تقاضا برسد، سفارشات محدود به صورت خودکار اجرا می‌شوند.

جمع بندی

اولین توصیه من به شما این است که یاد بگیرید قیمت را روی نمودار بخوانید. این کار به شما برای تعیین حرکت بعدی بازارگردان‌ها کمک می‌کند. در نهایت، یاد خواهید گرفت که چطور از همان ابتدا یک روند را دنبال کنید.

قطعاً نمی‌توان بازار را صددرصد درست پیش‌بینی کرد اما با استفاده از مدیریت ریسک و قابلیت خواندن قیمت، می‌توانید جزء یک درصد تریدر برتر باشید.