تحلیل تکنیکال و ترید

پنج شنبه, 27 بهمن 1401 05:13

معرفی استراتژی پول هوشمند یا Smart Money در ترید

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

اسمارت مانی، سرمایه‌ای است که تحت کنترل بانک‌های مرکزی، سرمایه گذاران سازمانی و سایر حرفه‌ای‌ها یا مؤسسات مالی قرار دارد.

اسمارت مانی چیست؟

اسمارت مانی به سرمایه‌ای گفته می‌شود که تحت کنترل بانک‌های مرکزی، سرمایه گذاران سازمانی و سایر حرفه‌ای‌ها یا مؤسسات مالی قرار دارد. اسمارت مانی توسط سرمایه گذاران متخصصی مدیریت می‌شود که می‌توانند الگوهای بازار را پیش بینی کرده و بیشترین بهره را از آن ببرند. اسمارت مانی در اصل یک اصطلاح در قماربازی بوده و به قماربازهایی گفته می‌شود که اطلاعات زیادی درباره فعالیتی که روی آن شرط بندی می‌کنند، دارند یا به اطلاعات اختصاصی دسترسی دارند که در دسترس عموم مردم قرار ندارد.

اسمارت مانی، پول نقدی است که توسط افرادی حرفه‌ای سرمایه گذاری می‌شود که دانش یا تخصص بیشتری دارند (یا هر دو). این دیدگاه وجود دارد که این پول، روی ابزارهای مناسب و در زمان مناسب سرمایه گذاری شده و بیشترین بازده را خواهد داشت.

از این رو، این دیدگاه وجود دارد که شانس موفقیت اسمارت مانی بیشتر است چون اعتقاد بر این است که سرمایه گذاران سازمانی استراتژی‌های سرمایه گذاری بهتری دارند که آنها را از سرمایه گذاران شخصی مجزا می‌کند. اسمارت مانی در صورتی که تحت کنترل بانک‌های مرکزی باشد، می‌تواند با حجم و نیروی زیادش، بازار را جابجا کند. سپس این پول تبدیل به یک نیروی مشترک شامل حجم زیادی پول و استراتژی‌های خوب می‌شود که به موفقیت این سرمایه گذاران کمک می‌کنند.

خلاصه

  • اسمارت مانی به سرمایه‌ای گفته می‌شود که تحت کنترل سرمایه گذاران سازمانی، بانک‌های مرکزی و سایر افراد حرفه‌ای یا مؤسسات مالی قرار دارد.
  • اسمارت مانی یک نیروی جمعی است که توانایی تکان دادن بازار را دارد.
  • این باور وجود دارد که شانس موفقیت اسمارت مانی نسبت به سرمایه گذاران شخصی بیشتر است.

شناسایی اسمارت مانی

می‌توان برای تشخیص اقدامات اسمارت مانی، از منابع زیر استفاده کرد:

1. حجم معاملات

ممکن است اسمارت مانی به موقعیتی برسد که منجر به ایجاد حجم معاملات زیاد روی یک سهام شود در حالی که اخبار صنعتی یا اطلاعات عمومی منجر به ایجاد این حجم از معاملات نشده‌اند.

2. قیمت سهام و آپشن‌های ایندکس

سرمایه گذاران حرفه‌ای‌تر می‌توانند با تحلیل آپشن‌های ایندکس و قیمت سهام، به اطلاعات بیشتری درباره اسمارت مانی دست پیدا کنند. اطلاعات به دست آمده از این منابع می‌توانند نشان دهند که اسمارت مانی چگونه خودش را برای معاملات آینده آماده می‌کند.

بنابراین، پیش بینی پوزیشن‌های اسمارت مانی و سهامی که ترید می‌کنند می‌تواند برای سرمایه گذاران شخصی مفید باشد تا با استفاده از پوزیشن‌های پیشرفته، به موفقیت برسند.

3. منابع داده و روش‌ها

می‌توان از برخی منابع داده و روش‌ها برای دسته بندی فعالیت‌های تریدینگ در قالب تریدرهای آگاه و ناآگاه استفاده کرد. تحلیلگران از گزارشات داده‌ای منابع مختلف - مثل گزارش تعهد معامله گران - برای تشخیص فعالیت‌های تریدینگ تجاری و غیرتجاری استفاده می‌کنند.

چنین منابعی، نشان می‌دهند که هر دو گروه چگونه موقعیت خودشان را در بازار تنظیم می‌کنند. اما لازم به ذکر است که اقدامات سرمایه گذاران به تنهایی نمی‌تواند هدف و نیت کامل سرمایه گذاران را مشخص کند.

شاخص اسمارت مانی

از شاخص اسمارت مانی برای مقایسه عملکرد اسمارت مانی در بازار بورس با دامب مانی (dumb money به پولی که توسط سرمایه گذاران خرد سرمایه گذاری شده گفته می‌شود) استفاده می‌شود. سرمایه گذاران سازمانی، در طی روز پرایس اکشن بازار را بررسی می‌کنند بنابراین اسمارت مانی در همه ساعات روز معاملاتی، معامله می‌شود.

در مقابل، دامب مانی بیشتر در شروع روز ترید می‌شود چون معمولاً به اخبار اولیه روز، اخبار آخر شب یا داده‌های مالی واکنش نشان می‌دهد.

کاربردهای شاخص اسمارت مانی

تریدرها به دو روش از شاخص اسمارت مانی استفاده می‌کنند:

1. تأیید روند دارایی

شاخص اسمارت مانی مشخص نمی‌کند که چه موقع دارایی‌های خاصی را ترید کنیم بلکه نشان می‌دهد که سرمایه گذار در کوتاه مدت چه انتظاراتی می‌تواند از دارایی‌های خودش داشته باشد. مثلاً اگر یک دارایی روندی صعودی داشته، ممکن است اسمارت مانی بتواند مشخص کند که روند چه موقع تغییر می‌کند.

2. تغییرات شاخص اسمارت مانی و روند بازار

سرمایه گذاران سعی می‌کنند تغییرات روند بازار را نسبت به روند مشخص شده توسط شاخص اسمارت مانی ارزیابی کنند. به این کار شناسایی واگرایی گفته می‌شود. وقتی قیمت یک دارایی کاهش پیدا می‌کند اما شاخص اسمارت مانی رو به صعود است، معمولاً این یعنی احتمال افزایش قیمت وجود دارد.