تحلیل تکنیکال و ترید

شنبه, 27 اسفند 1401 05:41

رنج باند تریدینگ چیست (Range-Bound Trading)؟ آشنایی با انواع استراتژی‌های رنج باند برای بازارهای افقی

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

خلاصه

استراتژی‌های رنج باند به روش‌هایی گفته می‌شود که در آنها تریدرها از بازاری با حرکت افقی به نفع خودشان استفاده می‌کنند - بازار رنج یا خنثی. مثلاً کاربرانی که در بازار افقی ترید می‌کنند، به طور پیوسته یک دارایی را در سطوح مقاومت آن خریده و در سطح پشتیبانی می‌فروشند.

بازار افقی چگونه کار می‌کند؟

تریدرها باید برای درک استراتژی‌های رنج باند ابتدا با طرز کار بازار افقی (یا بازار رنج) آشنا شوند.

همانطور که از این نام مشخص است، بازار افقی به محیط تریدینگی گفته می‌شود که در آن پرایس اکشن در یک کانال افقی بین قیمت‌های اوج و کف حرکت می‌کند. ایده این است که حرکات افقی، به طور پیوسته اوج و کف‌هایی قابل پیش بینی برای ترید کردن دارایی‌ها ایجاد می‌کنند. می‌توانید برای شناسایی بازارهای رنج باند از اندیکاتورهای تکنیکالی مثل میانگین محدوده واقعی (Average True Range یا ATR) و باندهای اوج کف (HLB) استفاده کنید.

البته، پیش بینی رفتار بازار با دقت 100% غیرممکن است. ممکن است تریدرهایی که سعی دارند از یک بازار افقی استفاده کنند مثلاً یک بریک اوت پیش رو را از دست دهند یا بدتر اینکه، در یک روند نزولی خرسی، ضرر شدیدی را تجربه کنند.

رنج باند تریدینگ چیست؟

رنج باند تریدینگ در اصل ریشه در بازارهای سنتی مثل بورس و فارکس دارد اما بین تریدرهای کریپتو هم بسیار محبوب است.

تریدرهای کریپتو می‌توانند با شناسایی سطوح مقاومت (قیمت بالا) و پشتیبانی (قیمت کم) از بازارهای افقی استفاده کنند. دارایی‌هایی که در محدوده پشتیبانی قرار دارند، فرصت خوبی برای خرید در کف ایجاد می‌کنند و در مقابل قرار داشتن یک دارایی در سطح مقاومت می‌تواند فرصت خوبی برای فروش در اوج ایجاد کند. این محدوده که در آن قیمت دائماً بالا و پایین می‌شود، رنج یا کانال قیمت نام دارد.

برای درک بهتر این توضیحات، این مثال را در نظر بگیرید: فرض کنید قیمت یک دارایی در چند روز اخیر به صورت پیوسته بین 50 و 53 دلار جابجا شده است. تریدرهایی که از استراتژی رنج باند استفاده می‌کنند، این دارایی را با نرخ 50 دلار (پشتیبانی) خریده و با نرخ 53 دلار (مقاومت) می‌فروشند.

حرکت روند صعودی نسبت به انتظار برای ایجاد یک بریک اوت بسیار کوتاه‌تر است اما بازار تا ابد در یک جهت حرکت نمی‌کند. گاهی اوقات بازار پیش از ادامه روند قبلی خودش، متوقف شده و حرکتی افقی پیدا می‌کند. از طرفی، ممکن است پیش از اینکه نیروهای مخالف باعث ایجاد حرکتی معکوس شوند، بازار یک دوره بلاتکلیفی را طی کند.

انواع مختلف استراتژی‌های رنج باند تریدینگ

آنی

پس از شناسایی رنج بازار، ساده‌ترین استراتژی قرار دادن یک سفارش خرید نزدیک پشتیبانی و یک سفارش فروش نزدیک مقاومت است.

شکست و شکست حمایتی (Breakout و breakdown)

ریسک اصلی استفاده از استراتژی رنج باند، اشتباه در تعیین زمان یک بریک اوت یا بدتر از آن، یک شکست حمایتی در روند نزولی است.

معمولاً تریدرها با تنظیم سفارش حد توقف نزدیک خط پشتیبانی و مقاومت دارایی مورد نظر، از این ریسک پیشگیری می‌کنند. اگر یک دارایی از کانال قیمت خارج شود، تریدرها معمولاً استراتژی خودشان را تغییر داده یا صبر می‌کنند تا وقتی که دوباره شرایط رنج باند ایجاد شود.

مثال رنج باند تریدینگ و استراتژی‌های تریدینگ خودکار

برخی کاربران کریپتو برای ساده شدن کار از محصولاتی استفاده می‌کنند که استراتژی‌های رنج باند تریدینگ را شبیه سازی می‌کنند. این محصولات به کاربران امکان می‌دهند که از بازار افقی استفاده کنند بدون اینکه نیاز به ثبت سفارش معاملاتی داشته باشند. معمولاً این محصولات یک اینترفیس مخصوص دارند که:

  1. برای ریسک صعودی و نزولی محدودیت (limit) ایجاد می‌کنند.
  2. به کاربران امکان می‌دهد که در یک تایم فریم انعطاف پذیرتر وارد بازار شده یا از آن خارج شوند.

مثلاً محصول Range Bound از بایننس، استراتژی‌های پیچیده لازم برای روبرویی با بازار افقی را ساده‌تر می‌کند.

بدیهی‌ترین ریسک دارایی‌هایی که حرکتی افقی دارند این است که در سمت اشتباه بازار قرار بگیرید. بازار ارزهای دیجیتال به شدت پر نوسان و پیش بینی آن سخت است. هیچ شخص، استراتژی تریدینگ یا الگوریتمی قادر به پیش بینی دقیق پرایس اکشن نیست.

ممکن است یک بازار در حال حرکت افقی باشد و الگوهای به ظاهر مشابهی تشکیل دهد اما نمی‌توان با قطعیت پیش بینی کرد که این بازار چه زمانی به خطوط روند رسیده یا آنها را می‌شکند. در این حالت دارایی مورد نظر یا وارد رکود شده یا در حالت قفل قرار می‌گیرد تا زمانی که سطوح خرید یا فروش فعال شوند. بعلاوه، ریسک ضرر تریدرهایی که از حد ضرر استفاده نمی‌کنند بیشتر است.

برای برخی از محصولات رنج باند اگر قیمت مرجع دارایی مورد نظر از محدوده قیمت از پیش مشخص شده فراتر برود، ممکن است در نهایت دارایی کاربر از آنچه که در ابتدا سرمایه گذاری کرده بود کمتر شود.

بعلاوه، وقتی کاربران اشتراک یک محصول رنج باند را تهیه می‌کنند، موجودی آنها قفل شده و پیش از تاریخ سررسید اجازه لغو یا بازخرید را نخواهند داشت.

کلام آخر

رنج باند تریدینگ می‌تواند برای تریدرهای مجربی که از میزان تحمل ریسک خودشان آگاه هستند و درک خوبی نسبت به تحلیل تکنیکال دارند یک استراتژی مناسب باشد. با توجه به ماهیت پرنوسان بازار کریپتو، ساختن استراتژی رنج باند تریدینگ مستلزم تلاش، نظم و هوشیاری است.

اگر شما هم قصد ترید کردن در یک بازار افقی را دارید می‌توانید برای شروع از اطلاعات ارایه شده در این مطلب استفاده کنید و البته مثل همیشه تحقیق و مطالعه را برای سرمایه گذاری نادیده نگیرید.