تحلیل تکنیکال و ترید

دوشنبه, 21 فروردين 1402 00:01

تفاوت مقیاس لگاریتمی و مقیاس خطی در نمایش قیمت چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

هنگام مشاهده داده‌ها، بسته به نوع مقیاس مورد استفاده برای نمایش قیمت، تفسیر نمودار می‌تواند متفاوت باشد. بیشتر نرم‌افزارهای رسم نمودار آنلاین و بروکرها می‌توانند سبک‌های مختلفی از نمودارها را نمایش دهند. دو سبک پرکاربرد برای نمایش و تحلیل حرکات نمودار قیمت عبارتند از:

  1. مقیاس لگاریتمی - که به آن Log هم گفته می‌شود - بسته به تغییرات قیمت دارایی مورد نظر، فاصله بازه‌های قیمت را روی محور عمودی یا y بر اساس درصد تغییر قیمت دارایی مورد نظر نمایش می‌دهد که معمولاً حالت نمایش پیش فرض به همین صورت است.
  2. مقیاس خطی - که به آن مقیاس حسابی یا arithmetic هم گفته می‌شود - داده‌ها را با استفاده از فواصل مساوی روی محور Y نمایش می‌دهد. در این روش، مقادیر به صورت مطلق نمایش داده می‌شوند.

نکات کلیدی

  • هنگام مشاهده داده‌ها، بسته به نوع مقیاس مورد استفاده برای نمایش قیمت، تفسیر نمودار می‌تواند متفاوت باشد.
  • مقیاس لگاریتمی قیمت، درصد تغییر دیتاپوینت‌های مختلف (نقاط داده) را نشان می‌دهد بنابراین در این روش، فاصله بین قیمت‌ها یکسان نیست.
  • در مقیاس خطی، بین نقاط مختلف نشان دهنده قیمت فاصله یکسانی وجود دارد.

مقیاس لگاریتمیِ قیمت

مقیاس لگاریتمی طوری رسم می‌شود که داده‌ها در آن فاصله‌ای مساوی با هم ندارند. در این روش، دو درصد تغییر برابر، فاصله عمودی برابری با هم دارند.

بیشتر تریدرها و تحلیلگران تکنیکال از مقیاس لگاریتمی برای نمایش تغییرات قیمت استفاده می‌کنند. در این روش، درصد تغییرات برابر با فاصله‌ای برابر روی مقیاس رسم می‌شوند. مثلاً فاصله بین 10 دلار و 20 دلار برابر با فاصله بین 20 دلار و 40 دلار است چون در هر دو حالت شاهد افزایش 100% قیمت هستیم.

مقیاس لگاریتمی نسبت به مقیاس خطی برای نمایش افزایش یا کاهش ملایم‌تر قیمت بهتر است. با استفاده از این روش می‌توانید بهتر درک کنید که برای رسیدن به نقطه فروش یا خرید هدف، قیمت چقدر باید تغییر کند. اما اگر قیمت‌ها به هم نزدیک باشند، ممکن است مقیاس‌های لگاریتمی قیمت به هم نزدیک شده و خواندن آنها سخت شود.

برای مثال اگر قیمت یک دارایی از 100 دلار به 10 دلار ریزش کند، فاصله بین هر یک دلار روی نمودار خطی بسیار کوچک خواهد بود در نتیجه تشخیص حرکت از 15 به 10 دلار غیرممکن می‌شود.

مقیاس خطی قیمت

مقیاس خطی قیمت که به آن مقیاس حسابی گفته می‌شود، حرکات را نسبت به درصد تغییر رسم نمی‌کند بلکه تغییرات سطوح قیمت را بر اساس یک واحد ثابت مشخص می‌کند. مقدار هر تغییر قیمت روی این نمودار ثابت است بنابراین رسم دستی مقیاس خطی قیمت آسان‌تر است.

مقیاس خطی قیمت روی محور عمودی نمودار رسم می‌شود. بین قیمت‌های ثبت شده در این روش یک فاصله برابر وجود دارد. همچنین هر تغییر قیمت در نمودار با یک فاصله مشخص نمایش داده می‌شود صرف نظر از اینکه قیمت قبل از تغییر در چه سطحی قرار داشته است.

برای خواندن نمودارها درک تفاوت بین مقیاس‌های خطی و لگاریتمی قیمت مهم است اما انواع دیگری از تحلیل تکنیکال هم وجود دارند که می‌توانید از آنها برای تشخیص و بهره برداری از روند حرکت قیمت استفاده کنید.

تفاوت‌های کلیدی

در نمودار خطی، افزایش قیمت از 10 به 15 دلار به اندازه افزایش از 20 به 25 دلار است. در هر دو حالت قیمت 5 دلار بیشتر شده و نمودار، قیمت را به فواصل مساوی تقسیم کرده و نمایش می‌دهد. اما نمودار لگاریتمی برای تغییر از 10 به 15 و از 20 به 25 دلار، حرکات عمودی متفاوتی را نشان می‌دهد.

از نظر تغییر دلاری، هر دو حالت با هم برابر هستند اما در حالت اول، 5 دلار تغییر معادل با افزایش 50 درصدی قیمت دارایی مورد نظر است. در حالت دوم، 5 دلار تغییر معادل با افزایش 25 درصدی قیمت دارایی مورد نظر است. از آنجایی که تغییر 50 درصدی نسبت به تغییر 25 درصدی قابل توجه‌تر است، تغییر نمایش داده شده در این حالت بزرگتر به نظر می‌رسد.

هنگام استفاده از نمودار لگاریتمی، فاصله عمودی بین قیمت‌های روی نمودار در صورتی برابر خواهد بود که درصد تغییرات قیمت برابر باشد. در مثال قبل، فاصله بین 10 و 15 دلار برابر با فاصله بین 20 و 30 دلار است چون هر دو نشان دهنده افزایش 50 درصدی قیمت هستند.

در مجموع، بیشتر نرم‌افزارهای رسم نمودار و تریدرها از مقیاس لگاریتمی استفاده می‌کنند اما توصیه می‌شود که روش‌های دیگر را هم بررسی کنید تا مناسب‌ترین روش را برای سبک معاملاتی خودتان انتخاب کنید.