تحلیل تکنیکال و ترید

جمعه, 15 ارديبهشت 1402 23:49

معرفی 6 اندیکاتور برتر برای سوئینگ تریدینگ در سال 2023

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

 

سوئینگ تریدینگ به همراه ترید روزانه و پوزیشن تریدینگ جزء رایج‌ترین سبک‌های تریدینگ است. برای کاربران مبتدی این سبک ترید کردن راحت‌تر است چون پیچیدگی و استرس معامله با این سبک نسبت به ترید روزانه کمتر است اما در عین حال به اندازه‌ای راحت است که تریدرها بتوانند با استفاده از آن از نوسانات قیمت روزانه سود ببرند.

معمولاً تریدرهایی که این سبک را ترجیح می‌دهند از اندیکاتورهای سوئینگ تریدینگ استفاده می‌کنند چون شناسایی سطوح پشتیبانی و مقاومت هنگام تغییر روند که فرصت‌های تریدینگ جدیدی ایجاد می‌کند، برای این افراد اهمیت زیادی دارد. برای تأیید روند پیش از ورود به معامله، استفاده از چند اندیکاتور تکنیکال توصیه می‌شود چون ممکن است گاهی اوقات یک اندیکاتور تکنیکال تنها دقیق عمل نکند و نیاز به تأیید بیشتر وجود داشته باشد.

در این مقاله به معرفی سوئینگ تریدینگ در حوزه ارزهای دیجیتال پرداخته و یکسری از بهترین اندیکاتورهایی که می‌توانید برای شروع از آنها استفاده کنید را توضیح می‌دهیم.

سوئینگ تریدینگ چیست؟

سوئینگ تریدر، پوزیشن را بر اساس انتظاراتی که از قیمت دارد باز می‌کند به این امید که وقتی بازار در جهت مورد انتظار حرکت می‌کند، به سود برسد. معمولاً پوزیشن‌های سوئینگ تریدینگ یک روز حفظ شده و ممکن است روزها یا هفته‌ها باز بمانند.

سوئینگ تریدینگ مبتنی بر این ایده است که در بازار ارزهای دیجیتال، اصلاح قیمت پدیده رایجی است. وقتی قیمت بالا و پایین می‌رود، به این حرکت سوئینگ (نوسان) گفته می‌شود. تریدرهای سوئینگ از این شرایط برای ورود به پوزیشن و رسیدن به سود استفاده می‌کنند. با اینکه ممکن است برخی از این نوسان‌ها کوچکتر باشند و در نتیجه سود کمتری ایجاد کنند اما مادامی که سوئینگ تریدر استراتژی‌های خودش را منسجم اجرا کند، می‌تواند سود چشمگیری به دست آورده و انباشته کند. معمولاً تریدرهای سوئینگ از اندیکاتورهای تکنیکال برای ورود و خروج به پوزیشن‌های خودشان استفاده می‌کنند.

در یکی از روش‌های پرکاربرد، تریدرهای سوئینگ از اندیکاتوری موسوم به بولینگر باند برای رسم تعدادی انحراف معیار حول یک میانگین متحرک استفاده می‌کنند اما برخی از تریدرها ترجیح می‌دهند که برای ارزیابی نوسان بازار از اندیکاتور محدوده میانگین واقعی استفاده کنند. در هر صورت برای درک و پیش‌بینی پرایس اکشن‌های بازار ارزهای دیجیتال و تصمیم گیری بهتر در این زمیینه، ترکیب اندیکاتورهای مختلف سوئینگ تریدینگ ضروری است.

سوئینگ تریدینگ چگونه کار می‌کند؟

پیش از معرفی بهترین اندیکاتورهای تکنیکال برای سوئینگ تریدینگ، اول مروری بر یک معامله سوئینگ داریم.

با سوئینگ تریدینگ، می‌توانید مادامی که روند کلی بازار طبق پیش‌بینی شما است، پوزیشن خودتان را برای چند روز یا هفته باز نگه دارید. معمولاً تریدرها ترجیح می‌دهند که وقتی نشانه‌های معکوس شدن روند مشاهده می‌شود، پوزیشن خودشان را ببندند. با توجه به اینکه سوئینگ تریدرها با بازه‌های زمانی طولانی‌تر کار می‌کنند، به اندازه تریدرهای روزانه به نوسان کوتاه مدت قیمت توجه زیادی ندارند. برای تریدرهای سوئینگ، تنها مسئله مهم این است که اوج سوئینگ در بازار صعودی بالاتر رفته و کف سوئینگ در بازار خرسی پایین‌تر برود.

اوج سوئینگ

اوج‌های سوئینگ قله‌های پی در پی هستند که نمودار قیمت یک ارز دیجیتال پیش از اصلاح، به آنها برخورد می‌کند. گاهی اوقات ممکن است اصلاح تبدیل به معکوس شدن روند شود که از قله‌های متوالی سوئینگ عبور می‌کند. شکل گیری اوج فعلی که از اوج قبلی بالاتر است می‌تواند نشان دهنده روند صعودی باشد.

کف سوئینگ

کف‌های سوئینگ، به کف‌های متوالی گفته می‌شود که پس از لحظات بازگشت (rebound) موقت ایجاد می‌شوند. زمانی که کف فعلی پایین‌تر از کف‌های قبلی باشد، می‌توان گفت که احتمالاً روند نزولی شکل گرفته است.

برخی از تریدرهای سوئینگ ترجیح می‌دهند که فقط بین اوج‌ها و کف‌های سوئینگ معامله کنند که معمولاً این روش باعث شکل گیری یک نسخه کوتاه مدت‌تر از سوئینگ تریدینگ می‌شود.

اندیکاتورهای سوئینگ تریدینگ

اندیکاتورهای سوئینگ تریدینگ برای تعیین جنبه‌های مختلف پرایس اکشن بر اساس تاریخچه داده‌ها، از محاسبات ریاضی استفاده می‌کنند. می‌توان این اندیکاتورها را روی نمودار روزانه یا با تایم فریم‌های دیگر پیاده سازی کرد که تریدرهای سوئینگ از آنها برای ارزیابی شرایط بازار استفاده می‌کنند.

این اندیکاتورها به تریدرها برای تشخیص صعودی یا نزولی بودن یک روند و مومنتوم آن کمک می‌کنند. گرچه برخی از تریدرهای سوئینگ بیشتر متکی بر اخبار و تحلیل بنیادی هستند اما برای تعیین بهترین نقاط ورود و خروج استفاده از اندیکاتورهای تکنیکال ضروری است.

مهم‌ترین انواع اندیکاتورهای سوئینگ تریدینگ عبارتند از:

  • اندیکاتورهای روند: این اندیکاتورها جهت بازار را نشان می‌دهند و اینکه آیا می‌توان در بازار یک روند مشخص را دید یا خیر. در مجموع، از اندیکاتورهای روند عمدتاً برای روان سازی نوسان بازار جهت مشخص کردن روند اصلی استفاده می‌شود. میانگین‌های متحرک، مشهورترین اندیکاتورهای روند هستند.
  • اندیکاتورهای مومنتوم: اندیکاتورهای مومنتوم نشان می‌دهند که یک روند چقدر قوی است و آیا معکوس شدن در راه هست یا خیر. همچنین این اندیکاتورها می‌توانند اشباع خرید یا فروش را مشخص کنند. پرکاربردترین اندیکاتور مومنتوم، شاخص قدرت نسبی (RSI) است.
  • اندیکاتورهای حجم: این اندیکاتورها نشان می‌دهند که چه تعداد تریدر در یک بازه زمانی خاص یک دارایی را خرید و فروش می‌کنند.

بهترین اندیکاتورهای سوئینگ تریدینگ

در این بخش به بررسی برخی از بهترین اندیکاتورهای سوئینگ تریدینگ می‌پردازیم. اما باید دقت داشت که صرف نظر از نوع اندیکاتور مورد استفاده، تضمین رسیدن به سود تقریباً غیرممکن است. به این دلیل که اندیکاتورهای تکنیکال برای پیش‌بینی آینده از تاریخچه داده‌ها استفاده می‌کنند و همیشه یکسری تناقض وجود دارد که منجر به ایجاد نتایج متفاوتی می‌شود.

6 مورد از پرطرفدارترین اندیکاتورهای تکنیکال مورد استفاده در سوئینگ تریدینگ، عبارتند از:

1. شاخص قدرت نسبی ([1]RSI)

RSI یکی از مهم‌ترین اندیکاتورهای کریپتو تریدینگ است. ممکن است این اندیکاتور را در دسته اوسیلاتورها هم پیدا کنید. این اندیکاتور اندازه و بزرگی آخرین تغییرات قیمت را ارزیابی می‌کند. تریدرهای سوئینگ بیشتر از RSI برای تعیین سطوح اشباع خرید یا اشباع فروش یک ارز دیجیتال استفاده می‌کنند.

اندیکاتور RSI به صورت یک اوسیلاتور نمایش داده می‌شود - یعنی یک نمودار خطی که بین دو نقطه صفر و صد حرکت می‌کند.

معمولاً وقتی RSI بالاتر از 70 باشد یعنی ارز دیجیتال مورد نظر در محدوده اشباع خرید قرار دارد و احتمال معکوس شدن روند صعودی وجود دارد. در مقابل، وقتی RSI کمتر از 30 باشد این یعنی بازار در وضعیت اشباع فروش است و می‌توان انتظار داشت که بازار نزولی به زودی معکوس شود.

یکی دیگر از روش‌های استفاده از این اندیکاتور، توجه به عبور از (کراس اوور) خط مرکزی است. مثلاً وقتی اندیکاتور RSI از بالای خط مرکزی آن عبور می‌کند این یعنی روند صعودی در پیش است.

2. میانگین متحرک (MA)

از میانگین متحرک برای تحلیل تکنیکال سهام شرکت‌ها و کالاها در بازارهای مالی سنتی هم زیاد استفاده می‌شود. همانطور که از نام این اندیکاتور مشخص است، تریدرهای سوئینگ از آن برای ارزیابی میانگین حرکات قیمت در یک بازه زمانی خاص استفاده می‌کنند. بنابراین میانگین متحرک، نوسان کوتاه مدتی که ممکن است برای تریدرها گیج کننده باشد را هموارتر می‌کند.

لازم به ذکر است اندیکاتورهای MA تأخیری هستند و بر اساس پرایس اکشن گذشته شکل می‌گیرند. بنابراین، بهتر است از آنها برای تأیید روند استفاده کنید نه پیش‌بینی حرکات آینده.

میانگین‌های متحرک می‌توانند مربوط به بازه‌های زمانی کوتاه، متوسط یا بلند مدت باشند. مثلاً MA کوتاه مدت بازه‌های زمانی 5 تا 50 را پوشش می‌دهد و میانگین بلند مدت، تا 100 را پوشش می‌دهد.

میانگین‌های متحرک دو نوع اصلی دارند یعنی: میانگین متحرک ساده و میانگین متحرک نمایی. میانگین متحرک نمایی با در نظر گرفتن وزن بیشتر برای پرایس اکشن‌های جدیدتر، تمرکز بیشتری بر آنها دارد.

معمولاً وقتی MA کوتاه مدت از روی MA بلندمدت عبور می‌کند سیگنال خرسی شکل می‌گیرد و بالعکس، یعنی وقتی MA بلندمدت از پایین MA کوتاه مدت عبور می‌کند، باید مراقب معکوس شدن احتمالی روند باشید.

3. همگرایی، واگرایی میانگین متحرک (MACD)

همگرایی واگرایی میانگین متحرک (MACD) یکی از اندیکاتورهای تکنیکال پیچیده‌تر است که دو میانگین متحرک معمولی را با هم ترکیب می‌کند. MACD با کم کردن EMA 26 دوره‌ای از EMA 12 دوره‌ای به دست می‌آید اما می‌توانید پارامترهای آن را متناسب با نظر و نیاز خودتان تنظیم کنید. لازم به ذکر است که دو خط نمایش داده شده در یک نمودار MACD نشان دهنده 2 MA مورد استفاده برای محاسبه آن نیستند بلکه سه بخش یک اندیکاتور MACD عبارتند از:

  • خط MACD که فاصله بین دو MA انتخابی را محاسبه می‌کند.
  • خط سیگنال که می‌تواند تغییرات مومنتوم قیمت را مشخص کند و به عنوان فعال کننده سیگنال‌های خرسی و گاوی در نظر گرفته می‌شود.
  • هیستوگرام که نشان دهنده تفاوت بین خط MACD و خط سیگنال است.

معمولاً تریدرهای سوئینگ وقتی خرید می‌کنند که خط MACD از بالای خط سیگنال آن عبور می‌کند که در شکل بالا با دایره سبز مشخص شده و زمانی فروش انجام می‌دهند که MACD از پایین خط سیگنال عبور می‌کند که این موضوع با دایره‌های قرمز مشخص شده است.

یکی دیگر از روش‌های استفاده از MACD پیدا کردن واگرایی بین هیستوگرام و پرایس اکشن است که معمولاً نشان دهنده معکوس شدن روند است.

4. حجم

برای تریدرهای سوئینگ، حجم یکی از مهم‌ترین اندیکاتورها است اما معمولاً تریدرهای مبتدی این اندیکاتور را نادیده می‌گیرند. در حالت پیش فرض، این اندیکاتور پایین نمودار اصلی رسم می‌شود و نشان می‌دهد روندی که تازه شکل گرفته، چقدر قدرتمند است. در واقع اندیکاتور حجم نشان می‌دهد که در یک بازه زمانی خاص، چه تعداد تریدر یک دارایی یا ارز دیجیتال را خرید یا فروش می‌کنند. بنابراین، هر چقدر حجم بیشتر باشد، روند مربوطه قوی‌تر است.

استفاده از حجم همراه استراتژی‌های بریک اوت بسیار مفید است یعنی وقتی قیمت یک دارایی از بالای خط مقاومت یا پایین خط پشتیبانی عبور می‌کند. اگر بریک اوت همراه با حجم زیاد باشد، این یعنی احتمالاً روند تازه شکل گرفته، مهم و قابل توجه است.

5. بولینگر باند

باندهای بولینگر یک اندیکاتور مومنتوم است که از سه خط تشکیل شده است - یک میانگین متحرک و دو انحراف معیار (مثبت و منفی). تریدرهای سوئینگ از این اندیکاتور استفاده می‌کنند چون به سرعت وضعیت روند، سطوح اشباع خرید، اشباع فروش و نوسان را مشخص می‌کند. همچنین این اندیکاتور به خوبی و به صورت شفاف روی نمودار شکل می‌گیرد.

عرض BB با نوسان افزایش یافته و وقتی نوسان کمتر می‌شود، کاهش پیدا می‌کند. در واقع هر چقدر باندها نزدیک‌تر به هم باشند، نوسان کمتر است.

BB برای بازارهایی که خط روند مشخصی دارند مناسب است اما وقتی مسیر حرکت بازار افقی باشد هم بسیار خوب عمل می‌کند یعنی وقتی نمودار قیمت در یک محدوده خاص حرکت می‌کند. در این حالت، وقتی نمودار قیمت به خط بالایی برخورد می‌کند تریدرهای سوئینگ می‌توانند وارد پوزیشن Short شوند و وقتی به خط پایینی برخورد می‌کند، ممکن است شاهد احیای قیمت باشیم.

در این مرحله معمولاً همیشه نمودار قیمت به سمت مرکز BB حرکت می‌کند. اگر عرض بین باندها شروع به پهن شدن کرد در این صورت یک روند جدید در حال شکل گیری است و باید برای ترید کردن در این محدوده مراقب باشید.

6. اوسیلاتور استوکاستیک

اوسیلاتور استوکاستیک یکی دیگر از اندیکاتورهای مومنتوم است که شبیه به RSI عمل می‌کند اما محاسبات آن متفاوت است. این اندیکاتور، قیمت بسته شدن یک دارایی را با محدوده قیمت آن در یک بازه خاص مقایسه می‌کند.

اوسیلاتور استوکاستیک هم مثل RSI با نموداری بین صفر تا صد نمایش داده می‌شود اما محدوده‌های اشباع خرید و اشباع فروش به ترتیب بالای 80 و پایین 20 هستند.

تفاوت بعدی این است که استوکاستیک بر خلاف RSI از دو خط تشکیل شده که یکی قیمت فعلی و دیگری MA سه روزه را نشان می‌دهد.

تریدرها از استوکاستیک برای تعیین سطوح اشباع خرید و اشباع فروش استفاده می‌کنند. همچنین برخورد این دو خط می‌توان پیش‌بینی کننده معکوس شدن روند باشد.

بهترین ابزارها برای سوئینگ تریدینگ

اندیکاتورهای بررسی شده در این مطلب می‌توانند برای ایجاد سیگنال‌های مرتبط مفید باشند اما ترکیب آنها با سایر ابزارهای نمودار بسیار مفیدتر و بهتر است از جمله:

خط مقاومت و پشتیبانی

تریدرهای سوئینگ باید به سطوح مقاومت و پشتیبانی که معمولاً قیمت ارز دیجیتال به سختی از آنها عبور می‌کند توجه ویژه‌ای داشته باشند.

خط مقاومت، یک خط فرضی است که نمودار قیمت (در مسیر صعودی) برای برخورد به آن ناکام می‌ماند. خط پشتیبانی هم یک خط فرضی متشکل از کف‌های اخیر قیمت است که معمولاً مانع از ریزش بیشتر نمودار قیمت شده و باعث برگشت آن به مسیر صعودی می‌شود.

الگوهای نمودار

تریدرهای سوئینگ می‌توانند از الگوهای نمودار که معمولاً به صورت کندل استیک نمایش داده می‌شوند هم استفاده کنند. این الگوها دو دسته بندی کلی دارند:

  • الگوهای تداوم روند که پیش‌بینی کننده ادامه یک روند هستند از جمله مثلث، مستطیل و فلگ.
  • الگوهای معکوس شدن روند که نشان دهنده احتمال معکوس شدن روند هستند از جمله دو قله، کف و سر و شانه.

جمع بندی

سوئینگ تریدینگ می‌تواند برای تریدرهای مبتدی مناسب باشد و با در نظر گرفتن اندیکاتورهای تریدینگ می‌توانند از نوسان قیمت بهره ببرند.

اما در این تکنیک هم نباید مدیریت ریسک را نادیده بگیرید. می‌توانید با استفاده از حد توقف از ضرر قابل توجه پیشگیری کنید.

ممکن است اندیکاتورهای تریدینگ نتوانند انتظار تریدرها را برآورده کنند اما نباید فراموش کرد که این اندیکاتورها برای پیش‌بینی کاملاً دقیق قیمت‌های آینده طراحی نشده‌اند بلکه هدف آنها کمک به تصمیم گیری بهتر بر اساس تاریخچه داده‌ها و اطلاعات جامع‌تر درباره بازار است.

 

[1] Relative Strength Index