تحلیل تکنیکال و ترید

پنج شنبه, 25 خرداد 1402 02:06

معرفی 5 استراتژی مدیریت ریسک

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

خلاصه

مدیریت ریسک یکی از اجزای مهم و ضروری سرمایه‌گذاری و تریدینگ است. با مدیریت ریسک می‌توانید به روش‌های مختلف ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش دهید - مثلاً از طریق تنوع بخشی به سرمایه‌گذاری‌های خودتان، پوشش ریسک در برابر رویدادهای ناخواسته بازار یا پیاده سازی سفارشات حد سود و حد ضرر.

مقدمه

یکی از اولویت‌های بسیاری از تریدرها و سرمایه‌گذاران، مدیریت ریسک است. حتی اگر سطح تحمل ریسک شما زیاد باشد، باز هم از جهاتی باید ریسک سرمایه‌گذاری را نسبت به مزایای آن بسنجید. اما مدیریت ریسک، فراتر از انتخاب سرمایه‌گذاری‌ها یا معاملات کم ریسک‌تر است. در این مطلب شما را با انواع تکنیک‌های مدیریت ریسک آشنا می‌کنیم که برخی از آنها برای تریدرهای مبتدی هم مناسب هستند.

مدیریت ریسک چیست؟

مدیریت ریسک یعنی پیش بینی و شناسایی ریسک اقتصادی سرمایه‌گذاری‌ها برای به حداقل رساندن آنها. سرمایه‌گذاران از استراتژی‌های مدیریت ریسک استفاده می‌کنند تا ریسک پورتفولیوی خودشان را کاهش دهند. یکی از اولین گام‌ها در این مسیر، ارزیابی سطح ریسک فعلی و سپس طراحی استراتژی و برنامه ریزی بر اساس آن است.

استراتژی‌های مدیریت ریسک طرح‌ها و اقدامات استراتژیکی هستند که سرمایه‌گذاران و تریدرها پس از مشخص کردن ریسک سرمایه‌گذاری، آنها را پیاده سازی می‌کنند. این استراتژی‌ها، سطح ریسک را کاهش داده و می‌توانند شامل طیف وسیعی از فعالیت‌های مالی باشند مثل تنوع بخشی به دارایی‌ها و استفاده از کلاس‌های دارایی مختلف.

علاوه بر اصول مدیریت ریسک، باید با اصول برنامه ریزی برای مدیریت ریسک هم آشنا باشید. چهار روش کلیدی برای برنامه ریزی جهت مدیریت ریسک وجود دارد که بهتر است اول با آنها آشنا شوید.

چهار روش برنامه ریزی برای مدیریت ریسک

  1. پذیرش: تصمیم به پذیرش ریسک سرمایه‌گذاری روی یک دارایی چون ضرر بالقوه آن چندان چشمگیر نیست.
  2. انتقال: انتقال ریسک سرمایه‌گذاری به یک شخص ثالث با هزینه‌ای مشخص.
  3. اجتناب: خودداری از سرمایه‌گذاری روی دارایی‌هایی با سطح ریسکی مشخص.
  4. کاهش: کاهش پیامدهای یک سرمایه‌گذاری پرریسک از طریق تنوع بخشی پورتفولیو. این تنوع بخشی ممکن است روی یک کلاس دارایی یا در چند دارایی و صنعت مختلف انجام شود.

چرا داشتن یک استراتژی مدیریت ریسک در حوزه ارزهای دیجیتال مهم است؟

قطعاً شما هم در جریان هستید که ارزهای دیجیتال جزء پر ریسک‌ترین سرمایه‌گذاری‌های موجود هستند. قیمت این ارزها دائماً در حال نوسان است، پروژه‌ها ممکن است یک شبکه سقوط کنند و آشنایی با تکنولوژی بلاک‌چین برای افراد مبتدی سخت است.

با توجه به سرعت بالای رشد و تغییر دنیای کریپتو، استفاده از استراتژی‌ها و اصول مدیریت ریسک برای کاهش سطح ریسک ضروری است. همچنین این کار برای موفقیت در حوزه تریدینگ لازم است.

در ادامه مطلب پنج استراتژی مدیریت ریسک را معرفی می‌کنیم که می‌توانند برای مدیریت پورتفولیوی کریپتو مفید باشند.

استراتژی اول: قانون یک درصد

قانون یک درصد یکی از استراتژی‌های ساده مدیریت ریسک است که طبق آن، شما نباید بیشتر از 1 درصد دارایی خودتان را صرف یک سرمایه‌گذاری یا معامله کنید. اگر 10 هزار دلار برای سرمایه‌گذاری دارید، طبق قانون 1 درصد چند گزینه خواهید داشت.

مثلاً می‌توانید 10 هزار دلار بیت‌کوین بخرید و حد توقف یا ضرر را 9900 دلار تنظیم کنید. به این ترتیب شما 1 درصد از کل سرمایه خودتان (100 دلار) ریسک کرده‌اید.

همچنین می‌توانید 100 دلار اتر بخرید بدون تنظیم سفارش حد ضرر چون اگر قیمت اتر به صفر هم برسد، شما حداکثر 1 درصد از سرمایه خودتان را ریسک کرده‌اید. قانون یک درصد تأثیری بر اندازه سرمایه‌گذاری شما ندارد بلکه میزان ریسکی که در هر سرمایه‌گذاری قبول می‌کنید را تعیین می‌کند.

به دلیل نوسان شدید بازار ارزهای دیجیتال، قانون 1 درصد برای تریدرهای کریپتو بسیار مهم است. در این بازار تریدرها به راحتی دچار طمع می‌شوند و برخی از سرمایه‌گذاران بیش از حد روی یک سرمایه‌گذاری هزینه می‌کنند و با برگشتن ورق و تغییر اوضاع، به شدت متضرر می‌شوند.

استراتژی دوم: تنظیم حد ضرر و حد سود

در سفارش حد ضرر، قیمتی که در آن پوزیشن بسته خواهد شد، تعیین می‌شود. قیمت حد ضرر کمتر از نرخ فعلی تنظیم می‌شود و تریگر شدن آن به حفاظت از تریدرها در برابر ضرر بیشتر کمک می‌کند. سفارش حد سود بر عکس حد ضرر است و در این حالت شما قیمتی را که در آن پوزیشن بسته شده و سودتان ثبت می‌شود، تعیین می‌کنید.

سفارش حد ضرر و حد سود به دو روش به مدیریت ریسک کمک می‌کنند. اول اینکه می‌توان آنها را از قبل تنظیم کرد تا به صورت خودکار اجرا شوند. نیازی نیست که شبانه روز فعال باشید چون با رسیدن قیمت به سطح تعیین شده، سفارش از پیش تنظیم شده شما به صورت خودکار اجرا می‌شود. به این ترتیب می‌توانید برای سود و ضرر خودتان یک حد مشخص تعریف کنید.

بهتر است حد سود و ضرر را از قبل مشخص کنید نه اینکه در لحظه و زمانی که مشغول معامله هستید، تصمیم بگیرید. شاید تنظیم سفارش حد سود به عنوان بخشی از استراتژی مدیریت ریسک عجیب به نظر برسد اما فراموش نکنید که هر چقدر بیشتر منتظر بمانید، احتمال اینکه همچنان که منتظر صعود بیشتر قیمت‌ها هستید، شرایط برعکس شود، وجود دارد.

استراتژی سوم: تنوع بخشی و پوشش ریسک

تنوع بخشی به پورتفولیو یکی از محبوب‌تری و بنیادی‌ترین ابزارهای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری است. در یک پروتفولیوی متنوع شما بخش زیادی از سرمایه خودتان را روی یک دارایی یا کلاس دارایی صرف نمی‌کنید تا در صورت ریزش شدید یکی از آنها، دچار ضرر زیادی نشوید. مثلاً ممکن است کوین‌ها و توکن‌های مختلفی داشته باشید و در عین حال کارهایی مثل تأمین نقدینگی انجام دهید.

پوشش ریسک، استراتژی نسبتاً پیشرفته‌تری است که در آن شما با خرید یک دارایی دیگر، از خودتان در برابر ریسک حفاظت کرده یا سودتان را حفظ می‌کنید. معمولاً این دارایی‌ها ارتباط معکوسی با هم دارند. تنوع بخشی می‌تواند یک نوع پوشش ریسک باشد اما شناخته شده‌ترین آنها، قراردادهای آتی هستند.

فرض کنید که شما پیش بینی می‌کنید که قیمت بیت‌کوین دچار ریزش می‌شود بنابراین تصمیم می‌گیرید که از خودتان در برابر این ریسک حفاظت کنید و یک قرارداد آتی برای فروش بیت‌کوین به مبلغ 20 هزار دلار در سه ماه آینده ثبت می‌کنید. اگر قیمت بیت‌کوین تا سه ماه آینده به 15 هزار دلار برسد، از پوزیشن آتی خودتان سود می‌برید.

لازم به ذکر است که قراردادهای آتی از نظر اقتصادی تسویه می‌شوند و نیازی به تحویل فیزیکی کوین‌ها نیست. در این صورت، شخص مقابل در قرارداد، 5 هزار دلار به شما پرداخت می‌کند (تفاوت بین قیمت آنی و قیمت آتی) و از سرمایه شما در برابر ریسک ریزش قیمت بیت‌کوین حفاظت می‌شود.

همانطور که اشاره شد، دنیای کریپتو بسیار پرنوسان است اما باز هم فرصت‌هایی برای تنوع بخشی در این کلاس دارایی و استفاده از فرصت‌های پوشش ریسک وجود دارد. تنوع بخشی در حوزه ارزهای دیجیتال نسبت به بازارهای سنتی که نوسان کمتری دارند، ضروری‌تر است.

استراتژی چهارم: داشتن یک استراتژی خروج آماده

داشتن استراتژی خروج یکی از روش‌های ساده اما مؤثر برای کاهش ریسک ضرر سنگین است. می‌توانید با پایبند ماندن به برنامه خودتان، در سطحی از پیش مشخص شده، سودتان را تثبیت کرده یا ضرر را کاهش دهید.

اغلب اوقات خیلی از ما وقتی به سود می‌رسیم، تصمیم به حفظ پوزیشن برای رسیدن به سود بیشتر می‌گیریم یا با وجود ریزش یک ارز دیجیتال، باز هم باورمان را به آن حفظ می‌کنیم. گیر افتادن در تله احساسات، هیاهوی بازار، زیاده خواهی یا آرمان گرایی یک جامعه معاملاتی هم می‌تواند تأثیر بدی بر تصمیم گیری‌های شما داشته باشد.

یکی از روش‌های موفقیت آمیز پیاده سازی استراتژی خروج، استفاده از حد ضرر است. می‌توانید حد ضرر را طوری تنظیم کنید که در یک سطح قیمت خاص به صورت خودکار فعال شود و می‌توانید این کار را برای تعیین حداکثر ضرر قابل تحمل یا سود هدف خودتان انجام دهید.

استراتژی پنجم: تحقیقات

انجام تحقیقات کامل، جزء استراتژی‌های مهم کاهش ریسک برای هر سرمایه‌گذار محسوب می‌شود. در عصر اینترنت، تحقیق و مطالعه پروژه‌های مختلف به راحتی انجام می‌شود. پس قبل از سرمایه‌گذاری روی یک توکن، کوین، پروژه یا هر دارایی دیگری حتماً تحقیقات کامل را انجام دهید. حتماً در رابطه با مقاله سفید، اقتصاد توکنی، همکاران، مسیر آینده، جامعه کاربران و سایر ویژگی‌های بنیادی هر پروژه‌ای که قرار است روی آن سرمایه‌گذاری کنید، مطالعه و تحقیق کامل را انجام دهید.

اما اطلاعات غلط به سرعت منتشر می‌شوند و ممکن است هر شخصی دیدگاه‌های خودش را به عنوان واقعیت در اینترنت منتشر کند. هنگام تحقیق و مطالعه مراقب باشید که این اطلاعات را از کجا و چه شرایطی دریافت می‌کنید. در دنیای ارزهای دیجیتال برخی سرمایه‌گذاران یا پروژه‌ها اطلاعات غلط، مغرضانه یا اخبار تبلیغاتی را به نفع خودشان و برای فریب دادن سرمایه‌گذاران منتشر می‌کنند.

جمع بندی

با استفاده از پنج استراتژی مدیریت ریسکی که در این مطلب معرفی شدند، یک مجموعه ابزار مناسب برای کاهش ریسک پورتفولیوی خودتان خواهید داشت. حتی با پیاده سازی روش‌هایی ساده اما مؤثر هم می‌توانید مسئولانه‌تر سرمایه‌گذاری کنید. از طرف دیگر می‌توانید با استفاده از استراتژی‌های حرفه‌ای‌تر و عمیق‌تر هم برای خودتان طرح مدیریت ریسک ایجاد کنید.