تحلیل تکنیکال و ترید

سه شنبه, 03 مرداد 1402 01:06

حد ضرر متحرک چیست و چطور از آن استفاده کنیم؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

در بازارهای مالی، حد توقف یا ضرر متحرک نسخه پیشرفته سفارش حد توقف معمولی است. بر خلاف حد توقف ثابت و مشخص، حد توقف متحرک از یک مقدار متحرک استفاده می‌کند تا زمان ثبت سفارش بازار را مشخص کند.

در این مقاله به بررسی مفهوم سفارش حد ضرر متحرک، نحوه استفاده از یک درصد به عنوان مبلغ متحرک، دلایل استفاده از حد ضرر متحرک، مزایا و معایب این حد ضرر و مقایسه آن با سفارشات استاپ لیمیت متحرک می‌پردازیم.

نکات کلیدی:

  • حد ضرر متحرک یک نسخه پیشرفته از حد ضرر ساده است که در آن برای تعیین زمان ثبت سفارش بازار، از یک مقدار متحرک استفاده می‌شود.
  • سفارشات حد ضرر متحرک به صورت پویا و زمانی که بازار به نفع تریدر حرکت می‌کند تغییر کرده و یک راهکار بی‌نیاز به نظارت دائم برای مدیریت ریسک ایجاد می‌کنند.
  • استاپ لیمیت متحرک یک نسخه خاص از سفارش حد توقف متحرک است که به تریدرها امکان می‌دهد یک تضمین قیمت مشخص برای اجرای معامله داشته باشند.

حد ضرر متحرک چیست؟

حد ضرر متحرک یک سفارش شرطی است که در آن به جای استفاده از یک حد ضرر (یا حد توقف) ثابت، از یک مقدار متحرک که با نرخ جاری بازار فاصله دارد استفاده می‌شود تا شرایط فعال شدن سفارش بازار مشخص شود.

بنابراین، حد ضرر متحرک نسخه پیشرفته حد ضرر معمولی است. در سفارش حد ضرر معمولی یک قیمت ثابت مشخص می‌شود که برای بسته شدن پوزیشن یک سفارش بازار در آن نرخ اجرا می‌شود و ضرر بالقوه کاربر را کاهش می‌دهد اما حد ضرر متحرک به صورت پویا و طبق نرخ‌های بازار تغییر می‌کند.

زمانی که یک سفارش حد ضرر متحرک را ثبت می‌کنید، یک مبلغ دلاری یا درصد مشخص را که کمتر از نرخ جاری بازار باشد برای پوزیشن long و بیشتر از نرخ جاری بازار برای پوزیشن short تعیین می‌کنید. زمانی که قیمت‌های بازار به نفع شما تغییر می‌کنند، سفارش حد ضرر متحرک هم بر این اساس تغییر کرده و یک فاصله مشخص را تا بیشترین نرخ ایجاد شده حفظ می‌کند. اگر بازار معکوس شده و قیمت به حد توقف متحرک برسد، سفارش حد توقف متحرک فعال شده و پوزیشن شما بسته می‌شود.

سفارشات حد توقف متحرک انعطاف پذیری و پتانسیل لازم برای ثبت سودهای بیشتر را در بازارهایی با روند مشخص فراهم می‌کنند. زمانی که بازار به نفع شما حرکت کند، حد توقف متحرک نقش یک مکانیزم محافظ را فراهم کرده و به شما امکان می‌دهد که در معامله بمانید و از حرکات مهم قیمت استفاده کنید. با استفاده از این سفارش، می‌توانید استراتژی خروج را اتوماسیون کنید تا نیازی به تنظیم دستی دائم سطوح حد ضرر نداشته باشید.

چگونه برای مبلغ متحرک از یک رقم درصدی استفاده کنیم؟

استفاده از یک درصد به عنوان رقم متحرک در سفارش حد ضرر متحرک به تریدر امکان می‌دهد که استراتژی خروج خودش را متناسب با شرایط خاص بازار و نوسان دارایی مورد نظر تنظیم کند. هنگام تنظیم حد توقف با یک عدد درصدی، نسبت تغییر قیمت را برای فعال شدن حد ضرر مشخص می‌کنید.

برای مثال فرض کنید که شما با نرخ 50 هزار دلار وارد یک پوزیشن long بیت‌کوین شده و یک حد توقف متحرک 5 درصدی تنظیم می‌کنید، به این ترتیب با افزایش قیمت، حد توقف متحرک شما افزایش پیدا می‌کند. اگر قیمت به 60 هزار دلار برسد، حد توقف 57 هزار دلار خواهد بود (5 درصد کمتر از اوج قیمت). اگر قیمت ریزش کرده و به 57 هزار دلار برسد، حد توقف فعال شده، یک سفارش فروش تنظیم شده و پوزیشن شما بسته می‌شود.

استفاده از یک درصد مشخص به عنوان مبلغ متحرک به تریدرها امکان می‌دهد که برای استراتژی خروج خودشان یک رویکرد پویا داشته باشند. تریدرها می‌توانند با تنظیم این درصد بر اساس شرایط بازار و نوسان قیمت، سود بالقوه خودشان را به حداکثر رسانده و مدیریت ریسک را بهینه سازی کنند.

چرا از سفارش حد ضرر متحرک استفاده کنیم؟

سفارشات حد ضرر متحرک چندین مزیت دارند که آنها را تبدیل به یکی از ابزارهای مهم برای تریدرها کرده‌اند.

1. مدیریت ریسک

مدیریت ریسک مؤثر و کارآمد برای تریدرها ضروری است و سفارشات حد ضرر متحرک هم در این زمینه نقش مهمی دارند. تریدرها می‌توانند با تنظیم حد ضرر متحرک طبق یک مبلغ دلاری یا درصد مشخص، ریسک بالقوه را کنترل کنند. اگر بازار بر خلاف میل تریدر حرکت کند، حد توقف متحرک فعال شده و ضرر بالقوه تریدر را محدود می‌کند. این قابلیت به تریدرها کمک می‌کند تا در بازارهای پرنوسان از سرمایه خودشان حفاظت کرده و ریسک معاملات را کاهش دهند.

2. حفاظت از سودها

یکی از مزایای اصلی سفارشات حد ضرر متحرک، قابلیت آنها برای حفاظت از سودها است. حد ضرر متحرک با تنظیم خودکار قیمت توقف همزمان با تغییر قیمت‌های بازار به نفع شما، کمک می‌کند که سودتان را تثبیت کرده و زمانی که بازار بالاخره شروع به حرکت بر خلاف میل شما کرد، بخشی از سودتان را حفظ می‌کند. این قابلیت برای بازارهایی که یک خط روند مشخص دارند و ممکن است نوسان قیمت شدیدی را تجربه کنند، مفید است.

3. به حداکثر رساندن بازده

حد ضرر متحرک به تریدرها امکان می‌دهد که برای مدتی طولانی در معاملات موفق خودشان باقی بمانند و بخش بزرگتری از روندهای قوی بازار را به نفع خودشان استفاده کنند. در این روش به جای بستن زود هنگام پوزیشن، شما می‌توانید از روند جاری استفاده کرده و بازده خودتان را به حداکثر برسانید. به خصوص این قابلیت در بازارهایی که برای مدتی طولانی یک روند را حفظ می‌کنند، بسیار ارزشمند است.

4. تصمیم گیری فارق از احساسات

سفارشات حد ضرر متحرک، نیاز به تنظیم دستی پیوسته سطوح حد ضرر را از بین برده و تأثیر تصمیم گیری احساسی را کاهش می‌دهند. زمانی که سفارش حد ضرر متحرک تنظیم شود، به صورت خودکار همگام با بازار تنظیم می‌شود و وسوسه تصمیم گیری احساسی بر اساس نوسانات کوتاه مدت بازار را حذف می‌کند. این روش خودکار به تریدرها امکان می‌دهد که به طرح معاملاتی از پیش تعیین شده خودشان پایبند مانده و از سوگیری‌های احساسی جلوگیری کنند.

چه زمانی از حد ضرر متحرک استفاده کنیم؟

گاهی اوقات استفاده از این سفارش تخصصی معقول است و گاهی اوقات نمی‌توان با این معاملات به سود زیادی رسید. برخی سناریوهایی که در آنها حد ضرر متحرک می‌تواند مفید باشد، عبارتند از:

حرکت طبق روند بازار: سفارشات متحرک برای استفاده از پتانسیل روندهای قوی ایده آل هستند. زمانی که بازار یک روند صعودی یا نزولی قوی را تجربه می‌کند، حد ضرر متحرک به شما امکان می‌دهد که تا زمان باقی ماندن روند، در معامله مانده و از سودتان در این مسیر حفاظت کنید.

مدیریت نوسان: در بازارهای پرنوسان، قیمت‌ها به سرعت تغییر می‌کنند. حد ضرر متحرک به شما امکان می‌دهد که از طریق تنظیم پویای پوزیشن با قیمت بازار، سطح ریسک را مدیریت کنید. این سفارشات می‌توانند یک بافر در برابر معکوس شدن ناگهانی قیمت ایجاد کنند و به شما امکان دهند که سودتان را حفظ کنید و در عین حال فرصت تنفس را برای شما فراهم کنند.

حفاظت از سودهای کلان: اگر در یک معامله سود زیادی را انباشته کردید، سفارش حد متحرک به شما برای حفاظت از این سودها کمک می‌کند. وقتی بازار به نفع شما حرکت کند، قیمت توقف افزایش پیدا می‌کند تا شما با بخش قابل توجهی از سودتان از پوزیشن خارج شوید.

اتوماسیون استراتژی خروج: حد ضرر متحرک نیاز به نظارت پیوسته و تنظیم دستی سطوح حد ضرر را از بین می‌برد. به خصوص این قابلیت برای تریدرهایی که زمان محدودی دارند یا ترجیح می‌دهند که کمتر نیاز به مدیریت پیوسته پوزیشن خودشان داشته باشند، مفید است.

معمولاً زمانی که قصد دارید برای چند روز یا بیشتر در یک معامله باقی بمانید، این سفارشات مناسب هستند. می‌توانید از سفارش حد ضرر متحرک در یک تایم فریم کوتاه‌تر و برای معاملات چند ساعته هم استفاده کنید اما برای تریدرهای روزانه، این سفارشات کارایی کمتری دارند. به این دلیل که حرکات صعودی یا نزولی در یک روز کوچک هستند در نتیجه حد ضرر یا حد سود مشخص و ثابت برای چنین بازه‌هایی مفیدتر است.

مزایا و معایب سفارشات حد ضرر

مثل هر ابزار معاملاتی دیگری، سفارشات حد ضرر هم مزایا و محدودیت‌های خاص خودشان را دارند که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

مزایا

حفاظت از سود: با استفاده از یک حد ضرر متحرک می‌توانید از سودهای خودتان حفاظت کنید چون با حرکت بازار به نفع شما و طبق شرایط دلخواهتان، حد ضرر به صورت خودکار تنظیم می‌شود. این قابلیت به شما برای ثبت سود و کاهش ریسک ضرر بالقوه کمک می‌کند.

انعطاف پذیری: سفارش حد ضرر متحرک انعطاف پذیری لازم را برای مدیریت معاملاتتان فراهم می‌کند. با استفاده از این سفارشات می‌توانید از پتانسیل‌های روند جاری بازار استفاده کنید و ضرر احتمالی خودتان را در صورت معکوس شدن قیمت کاهش دهید.

مدیریت ریسک: با تنظیم حد ضرر متحرک می‌توانید ضرر بالقوه را در صورت حرکت بازار بر خلاف پوزیشن خودتان کاهش دهید. این قابلیت مدیریت ریسک به شما برای حفاظت از سرمایه خودتان و حفظ نظم در استراتژی معاملاتی کمک می‌کند.

کاهش سوگیری احساسی: حد ضرر متحرک با اتوماسیون استراتژی خروج، به کاهش تصمیم گیری احساسی کمک می‌کند. این قابلیت به پیشگیری از واکنش‌های ناگهانی و احساسی به نوسانات بازار کمک کرده و به شما امکان می‌دهد که یک رویکرد منظم‌تر برای معاملاتتان داشته باشید.

معایب

ریسک Whipsaw: در یک بازار پرنوسان و پرتلاطم، ممکن است احتمال قیمت فعال شدن یک حد ضرر متحرک زیاد باشد. در نتیجه اگر بازار بعداً به نفع شما ثبات پیدا کند، ممکن است این شرایط منجر به خروج پی در پی و از دست رفتن فرصت‌ها شود.

تأثیر نویز بازار: حد توقف متحرک در برابر نویز کوتاه مدت بازار آسیب پذیر است. نوسانات کوچک قیمت می‌توانند باعث فعال شدن زودهنگام حد توقف شده و در نهایت منجر به خروج زودهنگام و احتمال از دست رفتن فرصت‌های آتی شوند.

حفاظت کم برای گپ‌ها: ممکن است سفارشات حد توقف متحرک حفاظت کافی را در هنگام ایجاد گپ یا حرکات شدید قیمت فراهم نکنند. در چنین مواقعی ممکن است سفارش با نرخی متفاوت با قیمت مورد انتظار اجرا شده و باعث از دست رفتن فرصت کسب سود یا ایجاد ضرر چشمگیر شود.

تنظیم مقدار حرکت: انتخاب یک مقدار مناسب برای میزان حرکت، نیاز به ملاحظات و بررسی‌های دقیق دارد. وسیع بودن بیش از حد این مقدار می‌تواند باعث خروج زودهنگام از معامله شود و تنظیم سختگیرانه و دقیق آن، برای پرتفولیوی شما ریسک غیرضروری ایجاد خواهد کرد.

مقایسه حد ضرر متحرک و استاپ لیمیت متحرک

حد ضرر متحرک و استاپ لیمیت متحرک دو نوع از حد توقف متحرک هستند اما هر کدام کاربرد و هدف خاص خود را دارند.

حد توقف متحرک: سفارش حد توقف متحرک با این هدف طراحی شده که از طریق تنظیم خودکار قیمت توقف همزمان با حرکت بازار به نفع شما، از سودتان حفاظت کند. این سفارش بیشترین نرخی که بازار از زمان ثبت سفارش به آن رسیده را دنال می‌کند و یک سطح توقف پویا را کمتر از نرخ بازار حفظ می‌کند. اگر قیمت افت کرده و به حد توقف برسد، سفارش فروش فعال شده و پوزیشن با نرخ جاری بازار بسته می‌شود.

استاپ لیمیت متحرک: سفارش استاپ لیمیت متحرک ترکیبی از ویژگی‌های حد ضرر متحرک با سفارش لیمیت است. در این روش هم بیشترین نرخی که بازار از بعد از ثبت سفارش به آن رسیده دنبال می‌شود اما پس از تریگر شدن، به جای سفارش بازار به یک سفارش لیمیت تبدیل می‌شود. این یعنی وقتی قیمت به سطح حد ضرر متحرک برسد، یک سفارش لیمیت با نرخ تعیین شده فعال می‌شود. تنها در صورتی پوزیشن بسته می‌شود که بازار به نرخ لیمیت یا بهتر از آن برسد و امکان کنترل بیشتر را بر قیمت خروج فراهم می‌کند.

هر دو نوع این سفارش‌ها مزایا و ملاحظات خاصی دارند. انتخاب بین این دو بستگی به این دارد که آیا به دنبال ضمانت اجرای معامله هستید یا ضمانت قیمت.

جمع بندی

سفارشات حد ضرر متحرک ابزارهایی قدرتمند برای تریدرها محسوب می‌شوند و به مدیریت ریسک، حفاظت از سودها و به حداکثر رساندن بازده کمک می‌کنند. این سفارش‌ها با اتوماسیون استراتژی خروج و تنظیم پویا طبق نرخ بازار، به تریدرها برای فعالیت در بازارهای دارای روند و مدیریت کارآمد پوزیشن‌های خودشان کمک می‌کنند.