تحلیل تکنیکال و ترید

سه شنبه, 10 مرداد 1402 01:19

میانگین متحرک ساده SMA چیست و چطور از آن استفاده کنیم؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

میانگین متحرک ساده، یکی از ابزارهای پرکاربرد تحلیل تکنیکال است که میانگین قیمت یک ابزار مالی را روی یک دوره زمانی خاص محاسبه می‌کند. این میانگین "متحرک" است چون دائماً با تشکیل هر میله قیمت جدید به روزرسانی شده و یک خط روی نمودار قیمت ایجاد می‌کند. در این مطلب به شما توضیح می‌دهیم که میانگین متحرک ساده چیست، چه مزایا و معایبی دارد و چطور می‌توان از آن استفاده کرد.

نکات کلیدی

  • میانگین متحرک ساده، میانگین قیمت یک دارایی را روی یک بازه زمانی خاص محاسبه کرده و یک میانگین و ارزش منصفانه برای آن ارایه می‌دهد.
  • میانگین‌های متحرک اغلب به عنوان یک فیلتر روند یا برای مشخص کردن سطوح پشتیبانی جهت خرید یا مقاومت جهت فروش کاربرد دارند.
  • میانگین متحرک یک اندیکاتور تأخیری است در نتیجه معمولاً تریدرها از آن در ترکیب با سایر ابزارهای تحلیلی یا اندیکاتورها استفاده می‌کنند.

میانگین متحرک ساده چیست؟

میانگین متحرک ساده (SMA) ابزاری است که تریدرها برای تحلیل تکنیکال از آن استفاده می‌کنند و میانگین قیمت یک ابزار را طی یک بازه زمانی مشخص نشان می‌دهد. به این میانگین "متحرک" گفته می‌شود چون مربوط به تنها یک داده است که با شکل گیری هر میله قیمت یا کندل استیک جدید دوباره محاسبه می‌شود. در نتیجه، با شناسایی و ترید شدن داده‌های قیمت جدید، این میانگین جابجا شده و یک خط روی نمودار قیمت تشکیل می‌دهد.

می‌توان میانگین‌های متحرک را به هر ابزار مالی روی هر تایم فریمی اعمال کرد. می‌توان برای استراتژی‌های سرمایه گذاری "خرید و نگهداری"، استراتژی‌های سوئینگ و حتی مشخص کردن روندهای کوتاه مدت‌تر در معاملات روزانه از این میانگین استفاده کرد.

تریدرها به چند دلیل از میانگین‌های متحرک استفاده می‌کنند. اولاً این میانگین‌ها به تشخیص روند کلی بازار کمک می‌کنند. مثلاً تریدرها می‌توانند با بررسی اینکه میانگین متحرک در حال صعود است یا ریزش (و یا حرکت افقی)، در رابطه با جهت حرکت و فرصت‌های بالقوه اطلاعات کسب کنند.

بعلاوه، می‌توان برای شناسایی سطوح مقاومت یا پشتیبانی قیمت هم از SMA استفاده کرد. وقتی نمودار قیمت، از بالا به میانگین متحرک برخورد می‌کند، معمولاً سیگنال ایجاد شده صعودی (گاوی) تلقی می‌شود که نشان دهنده فرصت خرید است. برعکس، زمانی که نمودار قیمت از پایین میانگین متحرک عبور می‌کند، این یک سیگنال خرسی است که فرصت فروش را نشان می‌دهد.

بعضی از تریدرها برای ایجاد سیگنال‌های معاملاتی از چندین میانگین متحرک استفاده می‌کنند. می‌توان این کار را با بررسی کراس اور بین خطوط مختلف میانگین متحرک انجام داد مثل عبور SMA 50 روزه از بالا یا پایین SMA 200 روزه. کراس اور صعودی که به آن صلیب طلایی هم گفته می‌شود زمانی ایجاد می‌شود که یک SMA کوتاه مدت از بالای یک SMA 200 روزه عبور می‌کند. به همین ترتیب، وقتی یک SMA کوتاه مدت از پایین یک SMA 200 روزه عبور کند، یک کراس اور نزولی به نام صلیب مرگ تشکیل می‌شود. این کراس اورها نشان دهنده تغییر بالقوه در مسیر روند هستند اما چنین سیگنال‌هایی چندان قابل اطمینان نیستند.

چگونه میانگین متحرک ساده را محاسبه کنیم؟

محاسبه SMA یک فرایند نسبتاً ساده است که چند مرحله دارد. برای محاسبه میانگین متحرک تنها نیاز به یک متغیر وجود دارد یعنی طول میانگین مورد نظر شما.

مقادیر ورودی رایج برای طول میانگین متحرک عبارتند از: 10، 20، 50، 100 و 200.

فرمول میانگین متحرک ساده

در این قسمت SMA 10 روزه یک سهام خاص را محاسبه می‌کنیم. در این محاسبات از قیمت‌های بسته شدن 10 روز معاملاتی اخیر استفاده شده است. قیمت‌های بسته شدن به ترتیب زمان عبارتند از:

  • روز اول: 50 دلار
  • روز دوم: 52.25 دلار
  • روز سوم: 51.50 دلار
  • روز چهارم: 49.75 دلار
  • روز پنجم: 48.90 دلار
  • روز ششم: 51.10 دلار
  • روز هفتم: 52.40 دلار
  • روز هشتم: 54.20 دلار
  • روز نهم: 55.80 دلار
  • روز دهم: 56.50 دلار

برای محاسبه میانگین‌های متحرک، قیمت‌های بسته شدن در بازه زمانی مورد نظر را (که در اینجا 10 روز است) جمع کرده و حاصل را تقسیم بر تعداد دوره‌ها می‌کنیم.

در این مثال، حاصل جمع 10 عدد بالا 522.40 است که با تقسیم کردن آن بر عدد 10، به SMA زیر می‌رسیم:

SMA = $522.40 / 10 = $52.24

بنابراین SMA 10 روزه برای این سهام 52.24 است. این عدد نشان دهنده میانگین قیمت‌های بسته شدن طی یک دوره 10 روزه است و به شناسایی روند کلی و فرصت‌های بالقوه معامله کمک می‌کند.

از آنجایی که ما در حال محاسبه میانگین متحرک هستیم، با طی شدن هر روز معاملاتی، قدیمی‌ترین قیمت (اولین دیتا پوینت) حذف می‌شود و جدیدترین قیمت بسته شدن جایگزین آن می‌شود. مثلاً اگر قیمت بسته شدن برای روز یازدهم 57.80 دلار باشد، میانگین متحرک با حذف قدیمی‌ترین داده (نرخ روز اول یعنی 50 دلار) و اضافه شدن قیمت روز یازدهم (57.80 دلار) محاسبه می‌شود. مقدار میانگین متحرک جدید 53.02 دلار است. این به روزرسانی پیوسته اطمینان می‌دهد که SMA همواره مفهوم و ارزش خود را حفظ کرده و به تغییرات بازار واکنش نشان می‌دهد.

با محاسبه میانگین‌های متحرک ساده برای دوره‌های مختلف (مثل 20 روزه، 50 روزه یا 200 روزه) تریدرها می‌توانند درباره روند کوتاه و بلندمدت بازار اطلاعات خوبی کسب کنند که به آنها برای تصمیم گیری آگاهانه کمک می‌کند.

چگونه بر اساس میانگین متحرک ساده معامله انجام دهیم؟

معمولاً تریدرها از میانگین متحرک در ترکیب با سایر ابزارهای معاملاتی تکنیکال استفاده می‌کنند. سه استراتژی ساده برای استفاده از میانگین‌های متحرک ساده وجود دارند که عبارتند از:

  1. تعیین روند قیمت
  2. پشتیبانی و مقاومت برای مشخص کردن معکوس شدن روند کوتاه مدت
  3. کراس اور میانگین متحرک

استفاده از میانگین متحرک برای مشخص کردن روند فعلی یکی از محبوب‌ترین کاربردهای میانگین متحرک ساده است. استراتژی‌هایی که از روند تبعیت می‌کنند یا شامل تحلیل با چند تایم فریم هستند، معمولاً از میانگین متحرک به عنوان سیگنال تشخیص جهت روند استفاده می‌کنند.

مثلاً در تحلیل با چند تایم فریم، برای نمودار تایم فریم بزرگتر از یک SMA 200 دوره‌ای استفاده می‌شود تا روند آن مشخص شود. در این مثال، تریدر روزانه می‌تواند برای تشخیص روند بزرگتر، از SMA 200 دوره‌ای روی نمودار قیمت 2 ساعته استفاده کند.

مرحله بعد، فیلتر کردن معاملات است تا فقط در صورتی که نمودار قیمت به بالاتر از SMA 200 رسید وارد پوزیشن long شده و اگر نمودار قیمت به پایین SMA 200 رسید، وارد پوزیشن short شویم.

روی نمودار قیمت 30 دقیقه‌ای، از شاخص کانال کالا (CCI) استفاده کنید تا سیگنالی در جهت روند ایجاد شود. اضافه شدن CCI به شما کمک می‌کند که معاملاتتان را با جهت روند هماهنگ کرده و دقت تصمیم گیری‌های خودتان را افزایش دهید.

می‌توان از میانگین‌های متحرک به عنوان سطوح پشتیبانی و مقاومت هم استفاده کرد. به خصوص این کار برای SMA 50 و 200 روزه روی نمودارهای قیمت روزانه مفید است.

مؤسسات بزرگ از این میانگین‌های متحرک استفاده می‌کنند در نتیجه وقتی قیمت به میانگین برمی‌گردد، این مؤسسات آن را میانگین واقعی (یا قیمت منصفانه) در نظر می‌گیرند. این مؤسسات از میانگین متحرک در قالب "پشتیبانی و خرید" استفاده می‌کنند که باعث جهش قیمت می‌شود یا در قالب "مقاومت و فروش" که باعث ریزش شدید قیمت‌ها می‌شود.

در استراتژی کراس اور میانگین متحرک، از دو یا چند میانگین متحرک روی یک نمودار استفاده می‌شود. در صورت ایجاد کراس اور یا برخورد، یک سیگنال معاملاتی تولید می‌شود. این استراتژی کاربرد زیادی دارد اما باید برای استفاده از آن محتاط بود. برخلاف استراتژی‌های ذکر شده، این مورد چندان قابل اطمینان نیست و باید با دقت زیادی آن را بررسی کرده و از ریسک‌های آن باخبر شوید.

برای مثال، در نمودار بالا وقتی که میانگین متحرک 50 روز از پایین میانگین متحرک 200 روز عبور می‌کند، به آن صلیب مرگ می‌گوییم. صلیب مرگ یک سیگنال خرسی (نزولی) است که نشان می‌دهد بازار در روند نزولی قرار گرفته است اما همانطور که در شکل بالا مشاهده می‌کنید، نمودار قیمت از قبل ریزش چشمگیری داشته در نتیجه سیگنال صلیب مرگ هشدار خیلی مهمی درباره تغییر وضعیت بازار نیست.

عکس این شرایط زمانی برقرار می‌شود که SMA کوتاه مدت از بالای روند طولانی مدت عبور می‌کند که به آن صلیب طلایی گفته می‌شود و نشان دهنده صعودی شدن بازار است.

مزایا و معایب میانگین متحرک ساده

بدون شک، میانگین متحرک ساده یکی از محبوب‌ترین ابزارهای تحلیل تکنیکال مورد استفاده تریدرها و مؤسسات است. این ابزار چندین مزیت دارد اما نباید مشکلات و نقاط ضعف آن را نادیده گرفت. در ادامه به بررسی مزایا و معایب میانگین متحرک ساده می‌پردازیم.

مزایا

روان سازی نویزهای قیمت: میانگین‌های متحرک، نمودار قیمت را هموارتر می‌کنند تا با فیلتر شدن نویز و نوسانات کوتاه مدت قیمت، تریدرها راحت‌تر بتوانند روند کلی بازار را شناسایی کنند. این کار به تریدرها کمک می‌کند تا متمرکز بر جهت کلی‌تر بازار شوند و تأثیر ناهنجاری‌های موقت بازار را کاهش می‌دهد.

راحت بودن درک: محاسبه SMA نسبتاً ساده و شامل میانگین گیری از قیمت‌های بسته شدن در یک بازه زمانی خاص است. این سادگی باعث می‌شود که همه تریدرها با هر سطح تجربه‌ای از جمله افرادی که در حوزه تحلیل تکنیکال مبتدی هستند، بتوانند از این اندیکاتور استفاده کنند.

کاربرد و محبوبیت زیاد: SMA بین تریدرها محبوبیت زیادی دارد. بنابراین، تعداد زیادی از فعالان بازار آن را تحت نظر دارند در نتیجه احتمال کارایی و مناسب بودن آن به عنوان یک سطح مقاومت/پشتیبانی افزایش پیدا می‌کند.

معایب

اندیکاتور تأخیری: یکی از محدودیت‌های اصلی SMA این است که این اندیکاتور، تأخیری است. از آنجایی که این اندیکاتور متکی بر تاریخچه قیمت است، واکنش کندی به تغییرات قیمت نشان می‌دهد. در نتیجه ممکن است سیگنال‌های به موقعی برای ورود یا خروج تریدرها در هنگام حرکت شدید بازار ایجاد نکند.

وزن برابر قیمت‌ها: SMA با همه قیمت‌های یک بازه انتخابی صرف نظر از مجاورت آنها به قیمت فعلی، به صورت برابر برخورد می‌کند. این وزن دهی برابر ممکن است جو احساسی فعلی بازار را به خوبی منعکس نکند چون قیمت‌های قدیمی‌تر به اندازه قیمت‌های جدیدتر نوسان دارند.

احتمال تولید سیگنال‌های کاذب: مثل هر اندیکاتور تکنیکالی، SMA هم عاری از خطا نیست در نتیجه ممکن است سیگنال‌هایی غلط تولید کند. تریدرها باید دقت داشته باشند که SMA می‌تواند سیگنال‌های خرید یا فروشی را تولید کند که لزوماً همیشه با حرکات واقعی بازار منطبق نیستند. به همین دلیل باید از SMA در ترکیب با سایر ابزارهای تحلیل یا اندیکاتورها استفاده کرد.

مقایسه میانگین متحرک ساده و میانگین متحرک نمایی

یکی دیگر از ابزارهای تحلیل تکنیکال پرکاربرد، میانگین متحرک نمایی (EMA) است. هر دوی این اندیکاتورها کاربردهای مشابهی دارند و به شناسایی روند و تولید سیگنال‌های روند کمک می‌کنند اما تفاوت‌های مهمی بین آنها وجود دارد. درک این تفاوت‌ها، به تریدرها کمک می‌کند که تشخیص دهند چه زمانی از کدامیک استفاده کنند. در ادامه مطلب به بررسی تفاوت‌های کلیدی و تأثیرات عملی این اندیکاتورها می‌پردازیم.

روش محاسبه

مهم‌ترین تفاوت میانگین متحرک ساده و نمایی، روش محاسبه آنها است. در میانگین متحرک ساده (SMA) میانگین قیمت‌ها طی یک بازه زمانی مشخص محاسبه می‌شود اما میانگین متحرک نمایی اهمیت بیشتری برای قیمت‌های اخیر قائل است در نتیجه واکنش قوی‌تری نسبت به فعالیت‌های اخیر بازار نشان می‌دهد. در محاسبات EMA، وزن قیمت‌های قدیمی‌تر به صورت نمایی کاهش پیدا کرده و قیمت‌های جدیدتر بیشترین وزن را می‌گیرند.

واکنش به تغییرات قیمت

EMA نسبت به SMA واکنش سریع‌تری به قیمت‌های اخیر نشان می‌دهد. از آنجایی که EMA برای قیمت‌های جدیدتر اهمیت بیشتری قائل است، سریع‌تر به تغییر جو احساسی و قیمت‌ها واکنش نشان می‌دهد. این واکنش سریع باعث شده که EMA برای تریدرهایی که به دنبال تشخیص تغییرات کوتاه مدت قیمت یا استفاده از تغییرات سریع شرایط بازار هستند، انتخاب خوبی باشد.

تأثیر هموارسازی

EMA نسبت به پرایس اکشن جدیدتر حساسیت بیشتری نشان می‌دهد اما SMA خط هموارتری روی نمودار قیمت تشکیل می‌دهد. برای محاسبات SMA باید برای همه قیمت‌ها در بازه زمانی مورد نظر وزن یکسانی در نظر گرفت که این باعث ایجاد خطی با نوسان کمتر می‌شود. این ویژگی SMA می‌تواند برای تریدرهایی که به دنبال تمرکز بر روند طولانی مدت‌تر و فیلتر کردن نوسانات یا نویز کوتاه مدت هستند، مفید باشد.

برقراری موازنه بین هموارسازی و سرعت واکنش

انتخاب بین SMA و EMA بستگی به استراتژی تریدینگ و افق زمانی مد نظر تریدر دارد. تریدرهایی که با تایم فریم کوتاه‌تر کار می‌کنند، یا به دنبال استفاده از حرکات کوتاه مدت قیمت هستند، می‌توانند از EMA که سرعت واکنش بیشتری دارد استفاده کنند. در مقابل، تریدرهایی که چشم‌اندازی طولانی مدت‌تر دارند یا ترجیح می‌دهند که تحلیل را روی خط روندی هموارتر انجام دهند، می‌توانند از SMA استفاده کنند.

هر دو میانگین متحرک ساده و نمایی معمولاً برای تأیید روند کاربرد دارند. وقتی تغیییر قیمت‌ها بیشتر از میانگین متحرک باشد، این نشان دهنده روند صعودی بالقوه است و بالعکس. اما به دلیل سرعت واکنش بالای EMA، ممکن است این اندیکاتور نسبت به SMA سیگنال‌های معکوس شدن روند را سریع‌تر نشان دهد.

در نتیجه، همانطور که اشاره شد، انتخاب بین SMA و EMA بستگی به اولویت‌های تریدر، افق زمانی و استراتژی معاملاتی دارد. EMA به تغییرات جدیدتر قیمت واکنشی سریع‌تر نشان داده و مناسب ترید کردن در بازه‌های زمانی کوتاه‌تر است و SMA تحلیلی روان‌تر از روند بازار فراهم کرده و مناسب تریدینگ طولانی مدت است.

نتیجه گیری

میانگین متحرک ساده (SMA) تحلیلی روان از روند حرکت قیمت فراهم کرده و بین تریدرها محبوبیت زیادی دارد. با درک مزایا و معایب این اندیکاتورها، تریدرها می‌توانند آنها را به صورت مؤثر در تصمیمات تریدینگ و تحلیل تکنیکال خودشان استفاده کنند.