تحلیل تکنیکال و ترید

شنبه, 18 شهریور 1402 01:25

نمودار کندل: آشنایی با یکی از سلاح‌های مخفی کریپتو تریدینگ

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نکات کلیدی

  • نمودار کندل یک تصویر کلی از تغییرات قیمت یک دارایی طی یک بازه زمانی خاص ایجاد می‌کند.
  • نمودار کندل حاوی داده‌هایی مثل کمترین و بیشترین قیمت، قیمت‌های باز و بسته شدن و تغییرات کلی قیمت یک دارایی به مرور زمان است.
  • نمودارهای کندل استیک به تریدرهای کریپتو امکان می‌دهند که از شرایط کلی معاملات یک ارز دیجیتال آگاه شده و در استراتژی‌های معاملاتی خودشان از این اطلاعات استفاده کنند.

نمودار کندل یک نوع ابزار تحلیل تکنیکال است که به تریدرها کمک می‌کند تا پرایس اکشن یک دارایی خاص را به مرور زمان مصورسازی کنند. در این مطلب توضیح می‌دهیم که این نمودار چگونه می‌تواند برای استراتژی معاملاتی شما مفید باشد.

ممکن است فعالیت در دنیای ارزهای دیجیتال برای تریدرهای تازه کار با چالش‌های خاصی همراه باشد اما ابزارهایی مختلفی وجود دارند که به شما برای طی کردن این مسیر کمک می‌کنند. یکی از بهترین این ابزارها، نمودار کندل است. چنین نمودارهایی برای هر بازاری مفید هستند و بازار کریپتو هم از این قائده مستثنی نیست. در این مقاله به معرفی نمودار کندل می‌پردازیم تا شما هم بتوانید با استفاده از این نمودار استراتژی معاملاتی خودتان را طراحی کنید.

تاریخچه نمودار کندل

نمودارهای کندل (یا کندل استیک) تاریخچه‌ای غنی دارند که به قرن هجدهم میلادی برمی‌گردد. سازنده اصلی نمودار کندل یکی از تریدرهای برنج ژاپنی به نام Munehisa Homma است.

Homma متوجه شد که می‌تواند با رسم نمودار قیمت برنج به مرور زمان، الگوهایی را شناسایی کند که نشان دهنده تغییرات آینده قیمت هستند. او از سیستمی متشکل از یکسری میله برای نشان دادن تغییرات قیمت در گذر زمان استفاده کرد که طول هر میله، محدوده قیمت را طی همان بازه زمانی مشخص می‌کرد.

بعداً تریدرها با اضافه کردن تفسیرهایی از الگوهای نمودار، این تکنیک را کامل‌تر کردند. تا دهه 1990 نمودارهای کندل استیک بین تریدرها و تحلیلگران تکنیکال سطح جهان محبوبیت زیادی پیدا کردند. امروزه با فراهم شدن امکان دسترسی به داده‌های بلادرنگ از طریق اینترنت، نمودارهای کندل استیک اطلاعاتی به موقع‌تر و دقیق‌تر از همیشه ارایه می‌دهند.

در نتیجه، در همه انواع بازارها از چنین نمودارهایی استفاده می‌شود از جمله در بازارهای کریپتو.

نمودار کندل کریپتو چیست؟

نمودار کندل استیک کریپتو، یک بازنمایی بصری از فعالیت‌های معاملاتی برای یک ارز دیجیتال خاص است.

نمودارهای کندل استیک اطلاعات جامعی را ارایه می‌دهند. از جمله قیمت‌های باز و بسته شدن یک دارایی، بالاترین و پایین‌ترین قیمت و حرکات قیمت یک دارایی - در هر دو بازه بلند و کوتاه مدت.

هر نمودار، به صورت یک گراف نمایش داده می‌شود: محور عمودی نشان دهنده قیمت‌ها و محور افقی نشان دهنده بازه زمانی است. ابزارهای معاملاتی خودکار می‌توانند انبوهی از داده‌های معاملاتی را به صورت بلادرنگ تحلیل کرده و نمودار کندل استیک تولید کنند تا تریدرها بتوانند به سرعت و راحتی الگوها و تغییرات را در بازار تشخیص دهند.

در ادامه این موضوع را کامل‌تر بررسی کرده و اجزای مختلف یک نمودار کندل استیک و نحوه استفاده از این نمودارها برای کریپتو تریدینگ را تحلیل می‌کنیم.

چگونه یک نمودار کندل استیک را بخوانیم؟

بدنه واقعی کندل استیک

توضیحات را با بررسی خود کندل استیک‌ها شروع می‌کنیم. هر نمودار یا چارت شامل تعداد زیادی میله قرمز یا سبز مجزا است که به آنها کندل یا بدنه واقعی گفته می‌شود. هر بدنه نشان دهنده یک بازه زمانی خاص مثل 5 دقیقه، یک ساعت یا یک روز است.

اولین کاری که باید انجام دهید، مشخص کردن بازه زمانی است که هر کندل استیک نشان می‌دهد. مثلاً اگر شما تریدر روزانه هستید و سعی دارید در بازه‌های روزانه سود کنید، نمودارهای کندلی که نشان دهنده تغییرات قیمت طی چند دقیقه یا ساعت هستند، نسبت به نمودارهایی که تغییرات قیمت را طی یک هفته نشان می‌دهند، ارزش بیشتری برای شما خواهند داشت.

بعلاوه، خود بدنه واقعی کندل هم اطلاعات مهمی در خود دارد. بالا و پایین هر کندل نشان دهنده اولین و آخرین قیمت (قیمت باز و بسته شدن) در طی تایم فریم مورد نظر هستند.

مثلاً فرض کنید که نگاهی به کندل مربوط به ساعت 9 تا 10 صبح داریم که در اینجا قیمت باز شدن 100 دلار و قیمت بسته شدن 110 دلار است. بدنه واقعی این کندل، نشان دهنده تفاوت قیمت 10 دلاری خواهد بود. در عین حال، کندلی که نشان دهنده تفاوت قیمت 50 دلاری باشد، بدنه واقعی بلندتری خواهد داشت. طول هر کندل حاوی اطلاعاتی کلیدی است: کندل بلندتر نشان دهنده تفاوت بیشتر بین قیمت‌های باز و بسته شدن است و کندل کوتاه‌تر، تغییرات کمتر قیمت در همان بازه زمانی را نشان می‌دهد.

رنگ کندل استیک

رنگ کندل استیک هم اطلاعات مهمی را مشخص می‌کند از جمله صعودی یا نزولی بودن پرایس اکشن و غیره.

به زبان ساده، اگر قیمت یک دارایی در تایم فریم مورد نظر افزایش پیدا کرده باشد، رنگ کندل سبز (یا هر از گاهی سفید) خواهد بود. در این حالت، پایین بدنه نشان دهنده قیمت باز شدن و بالای آن نشان دهنده قیمت بسته شدن است. به چنین کندلی، کندل گاوی (صعودی) یا سبز هم گفته می‌شود. در مقابل، یک کندل قرمز (که گاهی اوقات به رنگ سیاه هم نمایش داده می‌شود) نشان دهنده کاهش قیمت در بازه زمانی مد نظر است. به چنین کندلی، کندل خرسی یا نزولی هم گفته می‌شود که بالای بدنه آن نشان دهنده قیمت باز شدن و پایین آن نشان دهنده قیمت بسته شدن است. کندل استیک خرسی نشان دهنده وجود فشار فروش طی بازه زمانی مد نظر است.

فیتیله

فیتیله که به آن دم یا سایه هم گفته می‌شود، خطوط باریکی هستند که بالا و پایین بدنه کندل استیک کشیده شده و نشان دهنده بالاترین و پایین قیمت‌ها در تایم فریم مورد نظر هستند. ممکن است یک دارایی با قیمت 100 دلار باز و با قیمت 120 دلار بسته شده باشد اما این اعداد و ارقام نشان دهنده کل محدوده قیمت‌های معامله شده در این بازه نیستند. مثلاً ممکن است قیمت یک دارایی در یک بازه زمانی حداکثر به 150 دلار و حداقل به 80 دلار برسد. در نتیجه، فیتیله‌ها تصویر جامع‌تری از فعالیت‌های معاملاتی برای دارایی مورد نظر رسم می‌کنند.

حالا که با ویژگی‌های کلی نمودارهای کندل استیک آشنا شدید، در ادامه نحوه خواندن الگوهای کندل را بررسی می‌کنیم.

آشنایی با الگوهای مهم کندل استیک

شاید تصور کنید که فعالیت‌های بازار همگی متمایز و تصادفی هستند اما الگوهای خاصی وجود دارند که به مرور زمان همواره تکرار می‌شوند. این الگوها، اطلاعات بیشتری درباره فعالیت و گرایشات بازار فراهم کرده و به تریدرها امکان می‌دهند که درباره رویدادهای پیش رو گمانه زنی کنند.

در ادامه با بعضی از مفیدترین الگوهای کندل استیک آشنا می‌شویم.

الگوهای پوشای صعودی و نزولی

الگوی پوشای نزولی یک الگوی دو کندلی و نشان دهنده تغییر لحظه‌ای وضعیت بازار از سلطه خریداران به سلطه فروشندگان است. اولین کندل، صعودی (سبز) است که افزایش قیمت نسبت به دوره اول را نشان می‌دهد و دومی نزولی (قرمز) است که ریزش شدید قیمت را نشان می‌دهد. نکته مهم اینکه، کندل دوم نسبت به اولی بزرگ‌تر است و بدنه کندل اول را می‌پوشاند. زمانی که پس از کندل نزولی، یک کندل صعودی ایجاد می‌شود، این یعنی کنترل بازار آن دارایی از خریداران به دست فروشندگان منتقل شده است.

جهت مخالف این الگو، الگوی پوشای صعودی است و همانطور که انتظار می‌رود، این الگو معکوس شدن روند بازار از حالت نزولی به صعودی را نشان می‌دهد. اولین کندل استیک، نزولی است که بعد از آن یک کندل استیک صعودی بزرگتر شکل می‌گیرد که بدنه کندل قبلی را می‌پوشاند. این الگو تغییر در جهت بازار را نشان می‌دهد و می‌تواند نشان دهنده افزایش هر چه بیشتر قیمت‌ها باشد.

ستاره عصرگاهی نزولی و ستاره صبحگاهی صعودی

ستاره عصرگاهی نزولی، یک الگوی کندل استیک سه تایی است. این الگو نشان دهنده احتمال معکوس شدن روند از حالت صعودی به نزولی است. اولین کندل استیک، یک کندل نزولی سبز بلند است که پس از آن یک کندل سبز یا قرمز کوچک قرار می‌گیرد و شکافی دارد که نشان دهنده بلاتکلیفی و تردید است. سومین کندل، یک کندل نزولی قرمز بلند است که پایین نقطه وسط بدنه کندل استیک اول بسته می‌شود. به این ترتیب، الگو زمانی شکل می‌گیرد که یک افزایش قیمت شدید وجود دارد و پس از آن یک دوره تحکیم و سپس یک ریزش شدید داریم. این الگو معمولاً در بالای یک روند صعودی مشاهده شده و نشان می‌دهد که خرس‌ها (فروشنده‌ها) کنترل بازار را در اختیار گرفته‌اند و می‌تواند منجر به ریزش بیشتر قیمت شود.

در مقابل، ستاره عصرگاهی صعودی نشان دهنده امکان معکوس شدن روند از حالت نزولی به صعودی است. این الگو زمانی شکل می‌گیرد که یک ریزش شدید در قیمت وجود دارد، پس از آن یک دوره تحکیم و سپس یک ریزش شدید داریم. به زبان ساده، این الگو نشان می‌دهد که ممکن است به زودی شاهد افزایش قیمت باشیم.

هارامی صعودی و نزولی

هارامی نزولی یک الگوی دو کندلی است. این الگو نشان دهنده احتمال معکوس شدن روند از حالت صعودی به نزولی است. کندل استیک اول، یک کندل صعودی سبز بلند است که بعد از آن یک کندل سبز یا قرمز کوچک شکل می‌گیرد که به طور کامل توسط بدنه کندل استیک اول پوشانده می‌شود. این الگو نشان می‌دهد که فروشنده‌ها کنترل بازار را در اختیار گرفته‌اند و ممکن است قیمت‌ها بیشتر ریزش کنند. این الگو که یک سیگنال معکوس شدگی قدرتمند است توسط بعضی از تریدرها به عنوان فرصتی برای ورود به پوزیشن Short در یک بازار نزولی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در مقابل، هارامی صعودی نشان دهنده معکوس شدن بازار از حالت نزولی به صعودی است. کندل اول یک کندل نزولی قرمز بلند است که پس از آن یک کندل قرمز یا سبز کوچک قرار داشته و به طور کامل توسط بدنه کندل استیک اول پوشانده می‌شود. این الگو نشان دهنده پایان روند نزولی و شروع یک روند صعودی است و نشان می‌دهد که خریداران بر بازار سلطه داشته و ممکن است شاهد صعود هر چه بیشتر قیمت‌ها باشیم.

الگوهای ابر تیره و خط نفوذگر

الگوی ابر تیره نشان دهنده احتمال معکوس شدن روند از حالت صعودی به نزولی است. کندل استیک اول، یک کندل استیک صعودی سبز طولانی است. کندل بعدی، یک کندل نزولی قرمز است. این کندل بالای اوج بدنه کندل قبلی باز شده و پایین نقطه وسط آن بسته می‌شود. نام این الگو، با الهام از این نکته انتخاب شده که کندل استیک قرمز، سود به دست آمده از کندل سبز را مثل یک ابر می‌پوشاند. این الگو در صورت رخ دادن پس از یک روند صعودی، نشان دهنده احتمال معکوس شدن روند است که می‌تواند باعث تداوم ریزش قیمت‌ها شود.

الگوی خط نفوذگر نشان دهنده احتمال معکوس شدن روند از حالت نزولی به صعودی است. اولین کندل استیک، یک کندل نزولی قرمز بلند است و بعد از آن یک کندل سبز صعودی ایجاد می‌شود که پایین کف کندل قبلی باز شده و بالای نقطه میانی بدنه کندل اول، بسته می‌شود. این الگو نشان می‌دهد که ممکن است کنترل بازار در اختیار خریداران باشد در نتیجه احتمال ریزش بیشتر قیمت‌ها وجود دارد. الگوی خط نفوذگر دقیقاً برعکس الگوی ابر تیره است.

منابع مفید برای پیدا کردن نمودارهای کندل کریپتو

چندین اکسچنج و پلتفرم آنلاین وجود دارند که می‌توانید نمودارهای کندل کریپتو را در آنها پیدا کنید از جمله:

تریدینگ ویو: تریدینگ ویو یکی از پرکاربردترین پلتفرم‌های رسم نمودار است که نمودارهای کندل استیک ارزهای مختلف را در اختیار شما قرار می‌دهد و می‌توانید برای تحلیل تغییرات قیمت، از ابزارهای تحلیل تکنیکال و نمودارهای لحظه‌ای آن استفاده کنید.

اکسچنج‌های کریپتو: پلتفرم‌های معاملاتی مثل کوین بیس و بایننس هم نمودار ارزهای دیجیتال مختلف را در اختیار شما قرار می‌دهند و می‌توانید به نمودارهای تایم فریم‌های مختلف دسترسی پیدا کرده، داده‌های مربوط به حجم معاملات را مشاهده کرده و الگوهای کندل استیک را تحلیل کنید.

تجمیع کننده‌های داده: سایت‌هایی مثل کوین مارکت کپ و CryptoCompare داده‌های مربوط به بازار ارزهای دیجیتال از جمله نمودارهای کندل استیک، شاخص ترس و طمع و غیره را برای ارزهای مختلف در اختیار شما قرار می‌دهند.

لازم به ذکر است که ممکن است پلتفرم‌های مختلف، امکانات و ابزارهای رسم نمودار متفاوتی داشته باشند در نتیجه انتخاب ابزاری که مناسب با نیازها و اولویت‌های شما باشد، اهمیت زیادی دارد.

جمع بندی

آشنایی با نمودارهای کندل زمان بر است اما برای تریدرهایی که به دنبال انتخاب تصمیماتی آگاهانه جهت خرید، فروش یا نگه داشتن یک دارایی هستند، این تلاش‌ها کاملاً ارزشمند هستند. تریدرها می‌توانند با کسب مهارت در کار با الگوهای کندل، درک بهتری از روند کلی بازار کسب کرده و استراتژی‌های معاملاتی خودشان را ارتقاء دهند.