تحلیل تکنیکال و ترید

یکشنبه, 29 تیر 1399 08:45

آربیتراژ Arbitrage در معاملات ارزهای دیجیتال

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

در استراتژی آربیتراژ از تفاوت قیمت یک دارایی در اکسچنج‌ها و کارگزاری‌های مختلف استفاده می‌شود چون نسبت عرضه/تقاضا در هر اکسچنج کمی متفاوت است.

معمولاً این تفاوت قیمت‌ها در اکسچنج‌های محلی مشاهده می‌شود و بستگی به شرایط اقتصادی کشوری دارند که اکسچنج مورد نظر در آنجا قرار دارد.

همچنین، اکسچنج‌ها ظرفیت پردازش متفاوتی دارند یعنی اکسچنج‌های کوچکتر همیشه از این نظر نسبت به اکسچنج‌های بزرگتر عقب تر هستند و همین می‌تواند باعث ایجاد فرصت‌هایی برای سودآوری شود.

تفاوت اصلی بین بازارهای کریپتو و بازار سنتی حجم نوسان است که در مورد مفهوم آربیتراژ هم نقش بازی می‌کند چون بازارهایی که نوسان زیادی داشته باشند، باعث ایجاد اختلاف‌هایی در قیمت‌ها می‌شوند که می‌توان از آنها برای کسب سود استفاده کرد.

نمونه‌هایی از آربیتراژ در بازار کریپتو

آربیتراژ اکسچنج

وقتی معامله گری متوجه اختلاف قیمت در اکسچنج‌های مختلف می‌شود، ممکن است از این فرصت برای خرید یک دارایی با قیمت پایین از یک اکسچنج و فروش آن در اکسچنجی دیگر با نرخ بالاتر استفاده کند. این مکانیزم به روش‌های دیگری هم کار می‌کند.

اما از آنجایی که معمولاً خیلی از معامله گران زود متوجه این موضوع می‌شوند، این اقدام باید به صورت فوری و با سرعت بالایی انجام شود چون ممکن است خیلی زود قیمت‌ها یکسان شوند. بعلاوه، باید هزینه‌های سرویس را هم در نظر داشت چون معمولاً تفاوت قیمت چندان زیاد نیست.

این شرایط باعث شده که حاشیه سود این استراتژی بسیار کم باشد و ممکن است هزینه‌های کارمزد را پوشش ندهد.

آربیتراژ اکسچنج هم به دو نوع محلی و بین مرزی تقسیم می‌شود که در اصل یک فرایند هستند با این تفاوت که مدل بین مرزی اکسچنج‌های موجود در کشورهای مختلف را هدف می‌گیرد.

آربیتراژ مثلثی

به این دلیل در نام این استراتژی از کلمه مثلث استفاده شده که الگوریتم آن شامل سه مرحله منطقی است.

فرض کنید که شما مقداری بیت‌کوین دارید. این بیت‌کوین را به ریپل می‌فروشید. سپس ریپل را به بیت‌کوین کش می‌فروشید و در نهایت دوباره بیت‌کوین کش را به بیت‌کوین تبدیل می‌کنید.

بنابراین در استراتژی مثلثی برای دستیابی به سود با فرض پایین بودن کارمزدها، معامله گران از اختلاف بین قیمت ارزهای مختلف استفاده می‌کنند که وقتی رخ می‌دهد که نرخ تبادل ارزها متفاوت باشد.

آربیتراژ اکسچنج – کارگزار

در هنگام رخ دادن تغییر قیمت‌های ناگهانی، وقتی تغییر قیمت یک دارایی بین یک کارگزاری و یک اکسچنج رخ می‌دهد، معامله گر می‌تواند همزمان از یک اکسچنج خرید کرده و در کارگزاری بفروشد یا برعکس.

توجه داشته باشید که کارگزاری در بازار کریپتو چندان زیاد نیست و وجود آن باعث کمرنگ شدن مرز بین بازارهای سنتی و بازار ارزهای دیجیتال شده و خصوصیات بازار بورس را به توکن‌های کریپتو اضافه می‌کند.

در عین حال امکان خرید و فروش ارزهای دیجیتال با کارگزاری برای اشخاصی که برایشان مهم نیست که واقعاً مالکیت ارزی که قصد معامله آن را دارند، در دست خود آنها باشد یا خیر، وجود دارد.

فرض کنید شما یک معامله گر فارکس هستید و قصد دارید سبد سهام خودتان را با ابزاری جدید تنوع ببخشید و فرصت کافی برای بررسی اکسچنج‌های کریپتو و آشنایی با آنها را ندارید و می‌خواهید از قابلیت‌های سرویس معاملاتی مورد استفاده فعلی حودتان مثل MetaTrader استفاده کنید. در این صورت می‌توانید از این استراتژی استفاده کنید.

آیا استراتژی آربیتراژ برای حوزه ارزهای دیجیتال مناسب است؟

آربیتراژ در بازار ارزهای دیجیتال فرصت خوبی برای سودآوری فراهم کرده چون در دسترس بیشتر معامله گران قرار دارد و می‌توان به خوبی آن را افزایش مقیاس داد اما معامله گر برای داشتن یک جریان سود پایدار و مستمر باید همواره اکسچنج‌ها و شرایط بازار را تحت نظر داشت باشد.

رقابت در این زمینه هم مثل سایر معاملات بالاست بنابراین نه فقط باید فرصت‌ها را بشناسید بلکه باید قبل از یکسان شدن قیمت‌ها از فرصت استفاده کنید. به همین دلیل ممکن است آربیتراژ سنتی در بازار ارزهای دیجیتال منسوخ شود اما در شرایط فعلی هنوز هم می‌توان با استفاده از مهارت‌ها و نرم‌افزارهای درست از آن بهره برد.

برای موفقیت این استراتژی باید به کارمزدهایی که برای سرویس‌های معاملاتی پرداخت می‌کنید هم توجه داشته باشید.

قابلیت نقد کردن بعضی کوین‌ها کمتر است در نتیجه به سختی می‌توان همزمان آنها را خرید و فروش کرد بخصوص با توجه به اینکه ممکن است همزمان معامله گران مختلفی قصد انجام این کار را داشته باشند.

با وجود چالش‌های آربیتراژ هنوز هم این استراتژی محبوبیت زیادی در بازار ارزهای دیجیتال دارد و سرویس‌های نظیر به نظیر جدیدی برای برقراری ارتباط بین معامله گران ارزهای دیجیتال از کشورهای مختلف جهت اجرای هر چه آسان تر معاملات بین مرزی تشکیل شده اند.