ورود

ثبت نام



معرفی ارزها

دوشنبه, 21 مهر 1399 21:51

انیگما (Enigma) چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

انیگما در حال ساخت یک پروتکل اپن سورس غیرمتمرکز است که به گفته این کمپانی باعث تقویت حریم خصوصی در قراردادهای هوشمند و بلاک‌چین‌های عمومی می‌شود.

خلاصه

  • انیگما بلاک‌چینی است که برای تقویت حریم خصوصی طراحی شده است.
  • این سیستم در ابتدا روی اتریوم طراحی شده بود اما بعد از آن جابجا شد و به سمت بلاک‌چین مستقل خود حرکت کرد.
  • ویژگی کلیدی انیگما قابلیت آن برای تقسیم تراکنش‌ها به پیمانه‌هایی است که به صورت مجزا توسط نودهای مختلف اعتبارسنجی می‌شوند و این ویژگی مانع از جاسوسی دیگران برای به دست آوردن اطلاعات تراکنش‌ها خواهد شد.

بلاک‌چین‌های معمولی هنوز هم مشکلاتی دارند. راهکارهای لایه دوم – پروتکل‌هایی که بر روی بلاک‌چین‌های موجود طراحی می‌شوند – سعی دارند بعضی از این مشکلات را رفع کنند. پروتکل‌هایی مثل شبکه لایتنینگ که بر روی بلاک‌چین بیت‌کوین طراحی شده متمرکز بر ویژگی مقیاس پذیری هستند. تمرکز انیگما حریم خصوصی است. در ادامه در رابطه با انیگما، طرز کار آن و برنامه‌های آن برای حمایت از حریم خصوصی در بلاک‌چین‌ها صحبت خواهیم کرد.

انیگما چیست؟

انیگما در حال طراحی یک پروتکل اپن سورس غیرمتمرکز است که به گفته این کمپانی منجر به تقویت حریم خصوصی در قراردادهای هوشمند و بلاک‌چین‌های عمومی می‌شود.

پروتکل انیگما در ابتدا شبکه تقویت کننده حریم خصوصی خود را بر روی بلاک‌چین اتریوم طراحی کرد اما در فوریه 2020 این کمپانی خبر از راه اندازی مین نت خود داد که جایگزین اتریوم به عنوان لایه اجماع خواهد شد. با این حال، به گفته طراحان انیگما هنوز هم این پروژه قادر به کار با اتریوم است. این شبکه با دریافت داده‌ها، بخش بندی، رمزنگاری و توزیع آنها روی شبکه‌ای متشکل از نودهای رمزی کار می‌کند تا به مخفی ماندن داده‌ها کمک کند. اگر قرار بود از انیگما روی یک بلاک‌چین عمومی مثل اتریوم استفاده شود، این ارتباطات مخفی خارج از زنجیره اصلی اتریوم رخ می‌دادند اما تاییدهای عمومی، اجماع نظر و پرداخت‌ها بر روی خود زنجیره اتریوم اتفاق می‌افتادند. انیگما سعی دارد با ایجاد یک لایه حریم خصوصی که با بلاک‌چین‌های عمومی مثل اتریوم ترکیب می‌شود، زیرساخت‌هایی اساسی برای Web3 ایجاد کند.

چه کسی انیگما را ابداع کرد؟

پروژه انیگما اولین بار در سال 2015 و در دانشگاه MIT ابداع شد. Guy Zyskind و Can Kisagun بنیانگذاران این پروژه در حال حاضر مدیرعامل و مدیر ارشد تولیدات این پلتفرم هستند.

ویژگی خاص انیگما چیست؟

انیگما بر پایه قراردادهای سری، نودهای سری و حالات سری کار می‌کند. قراردادهای سری انیگما شبیه قراردادهای هوشمند هستند با این فرق که داده‌های آنها عمومی نیستند و مخفیانه و خصوصی نگه داشته می‌شوند. قراردادهای سری با اتریوم سازگاری دارند بنابراین توسعه دهندگان این قراردادها می‌توانند از بهترین ویژگی‌های هر دو سیستم استفاده کنند. همچنین قراردادهای هوشمند انیگما به دلیل استفاده از اتریوم برای ذخیره داده‌های عمومی مثل موجودی کاربران و استفاده از انیگما برای پردازش داده‌های خصوصی مثل تراکنش‌های مخفی، نسبت به قراردادهای هوشمند معمولی مقیاس پذیری بیشتری دارند.

در قراردادهای سری انیگما از محاسبات امن استفاده می‌شود – یک نوع رمزنگاری که محاسبات را بدون افشا کردن اطلاعات انجام می‌دهد. به طور ویژه انیگما از Multi-Party Computation (MPC) استفاده می‌کند که از طریق فرایندی به نام به اشتراک گذاری سری (secret sharing) پیاده سازی می‌شود که داده‌ها را تقسیم بندی، رمزنگاری و روی نودهای مختلف در شبکه توزیع می‌کند. این داده‌ها به صورت مجزا و در قالب قطعاتی مجزا پردازش می‌شوند بنابراین هیچ نود یا نهاد خاصی همزمان به همه داده‌ها دسترسی نخواهد داشت. هر نود یک تکه از یک پازل را در اختیار دارد اما هیچ وقت همه قطعات را با هم نخواهد داشت.

آیا می‌دانستید؟

یکی از شناخته شده ترین انواع محاسبات امن، پروتکل‌های اثبات دانایی صفر هستند که در ارزهای دیجیتال محبوبی مثل زی‌کش استفاده می‌شوند.

سایر ویژگی‌های متفاوت انیگما

انیگما برای حفظ پروتکل لایه دوم خود از شبکه‌ای متشکل از نودهای سری استفاده می‌کند. نودهای سری شبیه اعتبارسنج‌ها در شبکه‌های اثبات سهامی عمل می‌کنند اما محاسبات را بر روی داده‌های رمزنگاری شده و بدون مشخص شدن این داده‌ها – حتی برای خودشان – اجرا می‌کنند. نودهای سری از سخت‌افزارهای فوق العاده امنی به نام Trusted Execution Environments یا محیط‌های اجرای قابل اعتماد استفاده می‌کنند که در شبکه‌هایی مثل چین لینک هم از آنها استفاده می‌شود.

نحوه تولید توکن‌های ENG

ENG یک نوع توکن ERC-20 است که از طریق ICO پروژه انیگما در سال 2017 تولید شد. ENG توکن بومی مورد استفاده در پروژه انیگما است و کار اصلی آن انگیزه بخشیدن به نودهای سری است. اما با راه اندازی مین نت این شبکه یک توکن بومی به نام SCRT تولید شد و حالا برای گرو گذاری، حاکمیت و پرداخت کارمزد تراکنش‌های شبکه از آن استفاده می‌شود. در حالیکه انیگما در فضای ارزهای دیجیتال در گردش است، کاربرد اصلی توکن SCRT استفاده از آن به عنوان یک ابزار کاربردی است یعنی تنها اشخاصی که در این شبکه نود دارند می‌توانند از SCRT برای مشارکت در عملکرد شبکه استفاده کنند. در حال حاضر تیم این پروژه در حال کار بر روی امکان پذیری مبادله توکن‌های ENG و SCRT است.

آیا می‌دانستید؟

انیگما در فوریه 2020 درگیر یک پرونده قانونی با کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در رابطه با وجوهی که طی ICO جمع آوری کرده بود شد.

نحوه تهیه توکن‌های ENG

توکن‌های انیگما در اکسچنج‌هایی مثل Binance و Huobi قابل خرید هستند. قرار نیست برای نودهای فعال در شبکه انیگما به عنوان پاداش یا کارمزد توکن ENG منتشر شود اما با راه اندازی مین نت، پاداش و کارمزدها در قالب SCRT پرداخت خواهد شد.

کارهای قابل انجام با انیگما

در نهایت همه قادر به راه اندازی یک نود سری و به دست آوردن پاداش خواهند بود اما در ابتدا تعداد این نودها به 50 نود جنسیس محدود است. اگر شما جزء این 50 نود نباشید باز هم می‌توانید با محول کردن نمایندگی نودهای خودتان به یکی از این 50 نود، در این شبکه مشارکت داشته باشید.

آینده

انیگما امیدوار است که با راه اندازی مین نت مخصوص خودش بتواند قراردادهای سری را روی شبکه مخصوص خود اجرا کند و با بلاک‌چین‌های دیگر مثل اتریوم ترکیب شود. هدف این است که انیگما بتواند یک لایه حریم خصوصی روی هر بلاک‌چینی ایجاد کند.

با این وجود ممکن است پس از صدور حکم کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا درباره ICO انیگما، دستیابی به این هدف تا زمان رفع موانع قانونی به تعویق بیفتد.