معرفی ارزها

یکشنبه, 27 مهر 1399 20:42

OKEx چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

OKEx یکی از برترین اکسچنج‌های جهان از نظر حجم معاملات است. OKEx اکسچنج خواهر OKCoin است اما بیشتر مخصوص سرمایه گذاران حرفه‌ای طراحی شده است.

OKEx یک اکسچنج محبوب – هر چند بحث برانگیز – با تاکید بر محصولات مشتقه مثل معاملات آتی است. همچنین، این اکسچنج توکن خاص خود OKB را دارد. در ادامه در رابطه با OKEx و نحوه شروع به کار آن صحبت می‌کنیم.

در سال 2013، سرمایه گذاری به نام Star Xu اکسچنج OKCoin را مخصوص بازار چین راه اندازی کرد. وی در سال 2014 OKEx را راه اندازی کرد که برای معامله گران حرفه‌ای تر طراحی شده بود. با توجه به موضع سرسختانه چین در مقابل اکسچنج‌ها – که همین تازگی کمی آرام تر شد – OKEx به کشور اروپایی مالت منتقل شد که مقررات سختگیرانه آن کمتر بود. اما این کمپانی رسماً در سیشل ثبت شده است.

OKEx چیست؟

OKEx یک اکسچنج پیشرو با حجم معاملات روزانه بیشتر از 1 میلیارد دلار است. OKEx به غیر از معامله توکن‌های معمولی، محصولات مشتقه مختلفی مثل معاملات آتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

چه کسی OKEx را تاسیس کرد؟

OKEx در سال 2014 توسط Star Xu در چین تاسیس شد. وی سابقه فعالیت در حوزه برنامه نویسی را دارد و قبل از تاسیس OKEx در شرکت‌های یاهو و علی بابا مسئولیت‌هایی داشت. همچنین او بنیانگذار اکسچنج OKCoin نیز هست.

تاریخچه‌ای مختصر

  • ژانویه 2014 – Star Xu، اکسچنج OKEx را تاسیس کرد.
  • می  2017 – Chris Lee سمت مدیرعاملی این اکسچنج را در اختیار می‌گیرد.
  • آوریل 2018 – OKEx توکن کاربردی خودش به نام OKB را راه اندازی می‌کند.
  • می  2018 – Chris Lee مدیر عامل این اکسچنج آن را ترک می‌کند تا به اکسچنج Huobi Global بپیوندد.
  • می  2018 – این اکسچنج از نظر درآمد گزارش شده، تبدیل به بزرگترین اکسچنج جهان شد.
  • جولای 2018 – اکسچنج OKEx یک سرمایه گذار را به دلیل فراتر رفتن پوزیشن بیت کوینی آن از مبلغ صندوق بیمه این اکسچنج، مجبور به تسویه پوزیشن کرد.
  • ژانویه 2020 – مدیر ارشد عملیات این اکسچنج Andy Cheung برای راه اندازی یک شرکت مشاوره بلاک‌چین استعفا می‌دهد.

آیا می‌دانستید؟

OKEx در مراسم اهدای جوایز بلاک‌چین مالت در سال 2018، با پشت سر گذاشتن اکسچنج‌های Binance و BitBay جایزه «اکسچنج برتر سال» را از آن خود کرد.

ویژگی خاص OKEx

  • فیات به کریپتو – در بعضی از اکسچنج‌ها تنها در صورتی که از قبل ارز دیجیتال داشته باشید امکان معامله را دارید. اما در OKEx شرایط متفاوت است. می‌توانید در این پلتفرم ارزهای دولتی (مثل یورو) را با ارزهای دیجیتال مبادله کنید.
  • نقدینگی – در حال حاضر OKEx سومین اکسچنج بزرگ جهان از نظر حجم معاملات است و با این حجم از معاملات، انتظار می‌رود که فروش ارزهای دیجیتال در این پلتفرم به راحتی انجام شود.
  • جفت ارزهای معاملاتی – OKEx قابلیت معامله با بیشتر از 100 نوع توکن مختلف را فراهم کرده است.
  • حذف از لیست – OKEx ادعا می‌کند که اولین اکسچنجی است که قابلیت حذف از لیست را ارائه کرده تا کاربران را از توکن‌های بی فایده خلاص کند.
  • مقررات – OKEx کاملاً از مقررات آگاه است و سعی دارد از نارضایتی دولت‌ها پیشگیری کند. به همین دلیل کاربران 13 کشور از جمله آمریکا و هنگ کنگ به این پلتفرم دسترسی ندارند.

نحوه تولید OKB

OKEx یک توکن کاربردی به نام OKB دارد. در مجموع 1 میلیارد توکن OKB قابل تولید است. این کمپانی اعلام کرده 60 درصد از این توکن‌ها به کاربران OKEx و "برای انجمن سازی از طریق کمپین‌های بازاریابی" تعلق می‌گیرد. هر جمعه نیمی از کارمزدهای جمع آوری شده به عنوان پاداش به دارندگان توکن OKB تعلق می‌گیرد. قرار است این طرح "جمعه شاد" حداقل 2 سال ادامه داشته باشد.

از بین OKB باقیمانده، 10 درصد برای عملیات، 10 درصد برای سرمایه گذاران اولیه و 20 درصد برای تیم مسئول پروژه کنار گذاشته می‌شود.

OKB چطور کار می‌کند؟

OKB یک توکن کاربردی است که بیشتر در پلتفرم OKEx مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کمپانی قصد دارد با قرار دادن این توکن در سایر اکسچنج‌ها در آینده‌ای نزدیک، کاربرد آن را گسترش دهد. این توکن قبلاً جز توکن‌های اتریوم بود اما در سال 2020 به بلاک‌چین خودش منتقل شد.

نحوه تهیه OKB

اگر از OKB برای معامله در پلتفرم OKEx استفاده کنید، می‌توانید برای کارمزد تراکنش‌ها تخفیف دریافت کنید. همچنین داشتن OKB باعث می‌شود که حق رای دهی هم پیدا کنید. هر چقدر OKB بیشتری داشته باشید، رای شما ارزش بیشتری خواهد داشت.

آینده

در حال حاضر OKEx اعتبار و شهرت خوبی دارد. در حال حاضر این اکسچنج از نظر حجم معاملات رتبه دوم – پس از بایننس – را در اختیار دارد.

با این حال این اکسچنج در سال 2018 متهم به یکسری اعمال مشکوک شد. یکی از این اتهامات این بود که 90 درصد از حجم معاملات این اکسچنج غیرواقعی است و توسط اعمالی مثل معامله شویی افزایش پیدا می‌کند. در //medium.com/@sylvainartplayribes/chasing-fake-volume-a-crypto-plague-ea1a3c1e0b5e">این مقاله که توسط سرمایه گذار و نویسنده‌ای به نام Sylvain Ribes نوشته شده، OKEx تنها مقصر این شرایط تلقی نشده اما مهم ترین مقصر دانسته می‌شود.

همچنین OKEx به دلیل تسویه زودهنگام قراردادهای بیت کوین کش متهم به دستکاری بازار و تقلب شد. این تسویه پیش از تقسیم بیت کوین کش به دو ارز مختلف صورت گرفت و بعضی تریدرها ادعا می‌کنند که این اقدام باعث شده هزاران دلار ضرر کنند. OKEx ارتکاب هر گونه اقدام نادرستی را تکذیب می‌کند.

امسال شرایط برای این کسب و کار بهتر به نظر می‌رسد. به این دلیل که موفق شد نسخه غیرمتمرکز این اکسچنج (DEX) را بر روی بلاک‌چین خودش به نام OKChain را راه اندازی کند که از توکن OKB برای اجرای تراکنش‌ها استفاده می‌کند.