معرفی ارزها

یکشنبه, 18 آبان 1399 19:24

لوم نتورک (LOOM) چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

لوم نتورک متشکل از مجموعه‌ای از محصولات مختلف از جمله ابزارهای توسعه، منابع آموزشی، بازی و مهم‌تر از همه، زنجیره‌های جانبی مقیاس پذیر است.

یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که کاربران با خیلی از مدل‌های پول دیجیتال تجربه می‌کنند، طولانی بودن زمان اجرای تراکنش است. فاصله زمانی بین تکمیل خرید و تایید آن توسط شبکه، ممکن است چند دقیقه تا چند روز باشد. به همین دلیل راهکارهایی موسوم به راهکارهای لایه دوم برای کمک به کاهش زمان اجرای تراکنش در بلاک‌چین‌های بزرگ طراحی شده اند. یکی از این راهکارها لوم نتورک است که بر روی شبکه اتریوم ساخته شده و هدف آن حل بعضی از مشکلات مقیاس پذیری بلاک‌چین است.

لوم نتورک چیست؟

زنجیره‌های جانبی بلاک‌چین‌هایی کوچکتر هستند که به یک بلاک‌چین بزرگ مثل اتریوم متصل می‌شوند. توسعه زنجیره‌های جانبی محصول اصلی لوم است که توسعه دهندگان می‌توانند در آن شبکه‌های بلاک‌چینی با تمرکز خاص و متناسب با کاربرد مورد نظرشان طراحی کنند. این زنجیره‌های جانبی به توسعه دهندگان امکان می‌دهند به جای اتکا بر امکانات اصلی اتریوم، سطوح مختلفی از امنیت، تمرکززدایی و مقیاس پذیری را تجربه کنند.

لوم یک راهکار مقیاس پذیری لایه دوم طراحی کرده که متکی بر تغییر در پروتکل پایه اتریوم نیست بلکه ساختاری بر روی اتریوم می‌سازد که امکان ساختن اپلیکیشن‌های سریع بر روی آن را فراهم می‌کند. این راهکارهای لایه دوم مبتنی بر مکانیزم اثبات سهام و زنجیره‌های جانبی هستند.

لوم چند نوع زنجیره جانبی از جمله PlasmaChain، DAppChains، GameChain و SocialChain طراحی کرده است.

چه کسی لوم نتورک را طراحی کرد؟

لوم نتورک در سال 2017 شروع به کار کرد و توسط Matthew Campbell مدیرعامل فعلی، Luke Zhang مدیر ارشد فناوری و James Duffy مدیر ارشد بازاریابی فعلی آن تاسیس شد.

آیا می‌دانستید؟

در طراحی بلاک‌چین بحثی به نام سه راهی مقیاس پذیری وجود دارد که در آن یک شبکه بلاک‌چین تنها قادر است دو مورد از این سه گزینه را به حداکثر برساند: مقیاس پذیری، تمرکززدایی یا امنیت. در حال حاضر پروتکل پایه اتریوم برای تمرکز بر امنیت و تمرکززدایی انتخاب شده چون ویژگی‌های اصلی آن به همراه مقیاس پذیری در نسخه جدید یعنی اتریوم 2 مورد توجه قرار گرفته است.

لوم نتورک این امکان را برای توسعه دهنده‌ها فراهم کرده که به جای انتظار برای عرضه اتریوم 2 همین حال مقیاس پذیری را در اختیار داشته باشند، در حالیکه بعضی از ویژگی‌های شبکه در زمینه امنیت و تمرکززدایی کاهش پیدا می‌کند.

تاریخچه‌ای مختصر از لوم نتورک

  • دسامبر 2017 – CryptoZombies منتشر شد.
  • مارس 2018 – لوم نتورک شروع به کار کرد.
  • اوایل سال 2019 – لوم از قصد خود برای فراهم کردن قابلیت تعامل پذیری PlasmaChain با EOS، TRON و Cosmos Hub خبر داد.

ویژگی خاص لوم نتورک

لوم خودش را مثل «EOS برای اتریوم» می‌داند چون EOS یک پلتفرم مقیاس پذیر یا سریع برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند است که از اثبات کار محول شده (dPOS) برای حفظ شبکه استفاده می‌کند. لوم با استفاده از dPOS به عنوان مکانیزم اجماع نظر در زنجیره‌های جانبی خودش به توسعه دهنده‌ها امکان می‌دهد اپلیکیشن‌های غیرمتمرکزی بسازند که زمان اجرای تراکنش‌های آنها کمتر از 1 ثانیه است که این زمان در زنجیره اصلی اتریوم 15 ثانیه است. بعلاوه کارمزد تراکنش‌ها هم بسیار کم و حتی صفر است.

آیا می‌دانستید؟

لوم نتورک محبوب‌ترین روش یادگیری کدنویسی Solidity به نام CryptoZombies را طراحی کرده که یک دوره آموزش کدنویسی تعاملی است. کاربران در CryptoZombies یاد می‌گیرند یک بازی جمع آوری آیتم‌های کریپتو مثل کریپتوکیتیز بسازند که در آن زامبی‌ها به جای گربه‌ها حضور دارند.

سایر ویژگی‌های خاص لوم نتورک

لوم برای تشریح ارزش و قابلیت تکنولوژی زنجیره‌های جانبی خودش، چند بازی بلاک‌چین طراحی کرده که محبوب‌ترین آن Zombie Battlegrounds است و در حال حاضر نام آن به Relentless تغییر کرده است. این بازی به بازیکنان امکان می‌دهد کارت‌های کمیابی را جمع آوری کرده و با هم رقابت کنند. استفاده از بلاک چین به نفع این بازی بوده چون آیتم‌های بازی و کارت‌ها ویژگی‌های زیر را دارند:

  • به شکل قابل اثبات، کمیاب هستند.
  • به سایر پلتفرم‌ها، اکسچنج‌ها و حساب‌ها قابل انتقال هستند.
  • کاملاً متعلق به خود کاربر هستند.

نحوه تولید توکن‌های LOOM

توکن‌های لوم، از نوع توکن ERC20 هستند که روی شبکه اتریوم ساخته شده اند. سقف تولید توکن‌های لوم ثابت و 1 میلیارد عدد است که حدود 55-65 درصد از آن در گردش است و مابقی آن به کمپانی، تیم توسعه دهنده و مشاوران تعلق گرفته است. برخلاف خیلی از تیم‌ها، تیم لوم ICO برگزار نکرد و جذب سرمایه آن به صورت خصوصی انجام شد.

نحوه تهیه توکن‌های LOOM

توکن‌های لوم در بیشتر اکسچنج‌ها قابل معامله هستند. هر والت سازگار با توکن‌های ERC20، با توکن‌های لوم هم سازگاری دارد.

کارهای قابل انجام با LOOM

مهم‌ترین کاربرد توکن‌های لوم، گروگذاری در PlasmaChain است. PlasmaChain بلاک چینی متصل به اتریوم است که از اثبات سهام استفاده می‌کند بنابراین برای ایمن سازی شبکه به جای ماینر از اعتبارسنج استفاده می‌کند. اعتبارسنج‌های PlasmaChain توکن‌های لوم را در شبکه گرو گذاشته یا قفل می‌کنند، برای پردازش تراکنش‌ها از سخت افزار و نرم افزارهایی خاص استفاده می‌کنند و به عنوان پاداش، توکن لوم دریافت می‌کنند.

در دو ماه اول پس از انتشار توکن‌های لوم، بیش از 20 درصد از موجودی در گردش لوم یا به عبارتی 10 میلیون دلار در PlasmaChain قفل شد. تیم لوم امیدوار است که این رقم به 50 درصد برسد.

آینده

هدف اصلی تیم لوم، تبدیل شدن شبکه لوم به یکی از پرکاربردترین بلاک‌چین‌های موجود از طریق پیاده سازی قابلیت تعامل پذیری است. آنها امیدوارند که PlasmaChain تبدیل به قطب اتصال بلاک چین‌های مختلف از جمله اتریوم، Cosmos، EOS و Tron شود. این تیم از طرح‌هایی برای ایجاد پلی بین این بلاک‌چین‌های محبوب رونمایی کرده و قصد دارد PlasmaChain را تبدیل به قطب اصلی اتصال آنها کند.