معرفی ارزها

جمعه, 23 آبان 1399 16:07

گولم (GNT) چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

گولم همچون AirBnB برای دنیای کامپیوترهاست. گولم منابع بی استفاده سیستم‌های موجود در شبکه خودش را ترکیب کرده تا یک ابرکامپیوتر غیرمتمرکز بسازد. به این ترتیب کاربران می‌توانند در یک بازار جهانی قدرت پردازشی اجاره کرده یا به دیگران اجاره دهند.

گولم سعی دارد صنعت 411 میلیارد دلاری کلود را با فراهم کردن راهکار جایگزینی که از بلاک‌چین قدرت می‌گیرد، تصاحب کند اما آیا آنچه گولم عرضه کرده نسبت به راهکارهای فعلی بهتر است؟

گولم چیست؟

گولم یک پلتفرم کامپیوتری غیرمتمرکز است که توان پردازشی را بین کاربران توزیع می‌کند تا بتوانند به صورت رایگان به آن دسترسی پیدا کنند. این پلتفرم به شما امکان می‌دهد منابع کامپیوتری بی استفاده خودتان را با اشخاصی که برای انجام کارها و محاسبات پیچیده به آن نیاز دارند به اشتراک بگذارید تا به جای استفاده از سرویس‌های مبتنی بر کلود مثل آمازون و گوگل از آن استفاده کنند.

آیا می‌دانستید؟

نام گولم بر اساس یک موجود افسانه‌ای یهودی به نام گولم انتخاب شده است.

کارهای قابل انجام با گولم

در حال حاضر گولم در صنعت CGI (تصاویر تولیدشده توسط کامپیوتر) فعالیت دارد. طراحان بازی‌ها و دیگران به دلیل بالا بودن قدرت پردازشی مورد نیازشان، آن را اجرا می‌کنند. گولم بر این باور است که می‌تواند جایگزین بهتری ارائه کند. به گفته گولم در آینده می‌توان برای یادگیری ماشینی و سایر کارهای پردازشی سنگین از قدرت پردازشی شبکه گولم استفاده کرد.

طرز کار گولم

گولم به کاربران امکان می‌دهد قدرت پردازشی سی‌پی‌یو یا جی‌پی‌یوی کامپیوتر خودشان را به سایر کاربران این شبکه اجاره بدهند.

ابر کامپیوتر گولم متشکل از قدرت پردازشی همه کاربرانی است که در این شبکه عضو هستند. کاربرانی که نیاز به انجام کارهای سنگینی دارند و سخت‌افزارهای خودشان توان انجام این کارها را ندارند، می‌توانند از این شبکه کمک بگیرند. این شبکه با توکن‌های شبکه گولم به کاربران انگیزه می‌دهد تا سخت‌افزارهای خودشان را در اختیار دیگران قرار دهند.

آیا می‌دانستید؟

گولم در ICO نوامبر 2016 خودش تنها در عرض 29 دقیقه، 8.6 میلیون دلار سرمایه جذب کرد.

ویژگی خاص گولم

هر شخصی که نیاز به قدرت پردازشی زیادی دارد – توسعه دهندگان بازی‌های ویدیویی، فیلم سازانی که بودجه کمی دارند، محققان، هنرمندان – هر زمان نیاز داشته باشند به این شبکه دسترسی دارند. گولم می‌تواند کاری کند که استفاده از یک ابرکامپیوتر به راحتیِ لاگین کردن به یک شبکه اجتماعی باشد.

معایب گولم

مثل هر تکنولوژی جدیدی، گولم هم چالش‌های خاصی پیش رو دارد. اولین چالش، تامین تعداد کافی عرضه کننده قدرت پردازشی است تا شبکه بتواند حجم تقاضای روزافزون کاربران را مدیریت کند. مورد دوم بحث رقابت است. هر چند تعداد رقبای گولم که از بلاک‌چین استفاده می‌کنند کم هستند اما این شرکت باید با غول‌های بزرگی همچون گوگل، مایکروسافت، آمازون و آی‌بی‌ام رقابت کند که بسیار عظیم بوده و برندهایی شناخته شده هستند و حتی می‌توانند برای رقابت با راهکارهایی مثل گولم محصولات خودشان را با قیمتی کمتر عرضه کنند.

همچنین از این پروژه به دلیل سرعت محتاطانه کار توسعه دهندگان هم انتقاد می‌شود.

اهداف گولم

شبکه گولم سعی دارد تبدیل به اولین ابرکامپیوتر جهان شده و روزی غول‌های رایانش کلود مثل گوگل، مایکروسافت، آمازون و آی‌بی‌ام را به چالش بکشد.

سایر پروژه‌های این حوزه

چندین پروژه دیگر هم در حال کار روی راهکارهای رایانش ابری هستند. هر چند این پروژه‌ها کاملاً رقیب گولم نیستند اما پروژه‌هایی مثل iExec، Gridcoin و SONM نقاط مشترکی با گولم دارند.

آیا می‌دانستید؟

Julian Zawistowski، بنیانگذار گولم فارغ التحصیل دانشکده اقتصاد ورشو است و قبل از کارآفرینی در بانک ملی لهستان کار می‌کرد.

آینده

در اکتبر 2018، گولم نسخه جی‌پی‌یوی بازار غیرمتمرکز خودش را راه اندازی کرد. با حرکت ارزهای دیجیتال و بلاک‌چین‌ها به سمت مکانیزم‌های کم مصرف تری مثل اثبات سهام، جی‌پی‌یوهای مورد استفاده در این حوزه آزاد می‌شوند و گولم امیدوار است بتواند از آنها استفاده کند.

شاید گولم فاصله زیادی با ارائه راهکارهای جایگزین مایکروسافت و آمازون داشته باشد اما این پروژه هنوز در اولین فازهای خود قرار دارد بنابراین تاثیر آن بر بازار هنوز کاملاً مشخص نیست.