معرفی ارزها

شنبه, 01 آذر 1399 20:05

جمینی کوین (GUSD) چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

جمینی GUSD یک ارز دیجیتال است که ارزش آن معادل با ارزش دلار آمریکاست. این ارز دیجیتال راهکاری آسان برای ارسال و دریافت دلار آمریکا در سراسر جهان با کارمزدی بسیار کم فراهم کرده است. در حال حاضر ارزهای دیجیتال دیگری هم با پشتوانه دلار آمریکا وجود دارند اما جمینی بین همه آنها برجسته‌تر است.

صعود و افول چشمگیر بیت‌کوین در سال 2018 نشان داد که ارزهای دیجیتال تا چقدر می‌توانند پرنوسان باشند. این شرایط منجر به ایجاد سوالاتی شد در رابطه با اینکه آیا بیت‌کوین می‌تواند از چنین سقوطی جان سالم به در ببرد یا خیر و اگر اینطور باشد، آیا کسی تمایلی به سرمایه گذاری مجدد روی بیت‌کوین خواهد داشت؟

بازیگران بزرگ این عرصه در جریان هستند که راه بازیابی اعتبار و پذیرش گسترده، جذب موسسات مالی سنتی است.

اما این موسسات دو دغدغه اصلی دارند یعنی قانونگذاری و مدیریت. آنها می‌خواهند سرمایه گذاری‌هایشان با قوانین فدرال همخوانی داشته باشد و شفاف باشند.

اینجاست که جمینی وارد عمل می‌شود. جمینی یک ارز دیجیتال با پشتوانه دلار آمریکاست که تحت نظارت دپارتمان خدمات مالی نیویورک قرار دارد در نتیجه باعث اضافه شدن اعتبار و جذاب‌تر شدن آن برای موسسات مالی سنتی می‌شود.

جمینی چیست؟

جمینی اکسچنجی است که در آن می‌توان دلار آمریکا را با ارزهای دیجیتالی – مثل بیت‌کوین، لایت کوین، اتر و زی کش – معامله کرد. این اکسچنج یک سرویس کاستدی مجاز هم دارد یعنی می‌تواند از جانب مشتریان ارز دیجیتال نگه دارد.

چه کسی جمینی را ایجاد کرد؟

جمینی زاده افکار برادران Winklevoss است که زمانی از مارک زاکربرگ برای سرقت ایده فیسبوک شکایت کردند.

این دو قلوهای میلیاردر مقداری از جریمه دریافتی از زاکربرگ را به بیت‌کوین تبدیل کرده و ثروتمندتر شدند. در نتیجه اکسچنج خودشان را راه اندازی کردند. این دو نفر در سال 2014 متوجه شدند که موسسات آمریکایی به سرمایه گذاری در حوزه بیت‌کوین علاقمند هستند اما قوانین آمریکا مانع ورود آنها به این حوزه شده است بنابراین یک صندوق سرمایه گذاری در نیویورک راه اندازی کردند – کسب و کاری که طبق قوانین بانکداری ایالت نیویورک عمل می‌کند. به گفته آنها، قابلیتشان برای کار با ارزهای دیجیتال طبق قوانین مالی منجر به ایجاد پلی بین دنیای پولی سنتی و دنیای پولی جدید شده است.

تاریخچه‌ای مختصر

  • 2014 – پلتفرم جمینی رونمایی شد.
  • ژانویه 2015 – راه اندازی این پلتفرم در آمریکا انجام گرفت.
  • اکتبر 2015 – اجازه نامه راه اندازی صندوق سرمایه گذاری از دپارتمان خدمات مالی نیویورک دریافت شد.
  • اکتبر 2016 – تشکیلات جمینی به آسیا توسعه یافت.
  • سپتامبر 2018 – جمینی دلار راه اندازی شد.

ویژگی خاص جمینی

  • موسسات سنتی – هر چند معمولاً جمینی با اکسچنج‌هایی مثل Coinbase و Kraken مقایسه می‌شود اما موفق به جذب موسسات مالی بزرگ و معامله گرانی با حجم معاملات بالا شده است. دلیل این موفقیت پایین بودن کارمزد تراکنش‌ها بوده که برای تراکنش‌هایی با ارزش بالا، مبلغ قابل توجهی را شامل می‌شود.
  • پیروی از استانداردهای قانونی – یکی دیگر از دلایل جذابیت جمینی پیروی از مقررات و استانداردهای قانونی است. ارزهای فیات مشتریان در بانک حفظ شده و دولت آمریکا آنها را بیمه می‌کند. جمینی به عنوان یک صندوق سرمایه گذاری هم عمل می‌کند و مقید به قوانین مربوطه است. یعنی جمینی باید از استانداردهای قانونی، قوانین ضدپولشویی و مقررات ارزهای دیجیتال طبق قوانین ایالت نیویورک تبعیت کند.
  • مجوز کاستدی (حضانت) – جمینی همچنان به جذب موسسات ادامه می‌دهد چون مجوز حضانت ارزهای دیجیتال را دارد. خیلی از موسسات آمریکایی از نظر قانونی ملزم به استفاده از یک سرویس کاستدی هستند بنابراین جمینی یک گزینه مسلم برای سرمایه گذاری امن است.

یکی از معایب جمینی تعداد نسبتاً کم کشورهای مورد پشتیبانی آن است. در حال حاضر خدمات جمینی تنها در آمریکا، کانادا، هنگ کنگ، سنگاپور، کره جنوبی و بریتانیا عرضه می‌شوند و به معامله ارزهای دیجیتال مهم (بیت‌کوین، اتریوم، زی کش، لایت‌کوین و جمینی دلار) محدود می‌شود.

طرز کار جمینی

جمینی درگاهی برای معامله ارزهای دیجیتال در نظر گرفته می‌شود. مشتریان این اکسچنج می‌توانند با استفاده از انتقال وجه بانکی یا انتقال وجه بین المللی دلار آمریکا را با ارزهای دیجیتال معامله کنند. عملکرد این پلتفرم با سایر پلتفرم‌ها که فقط امکان معامله با ارزهای دیجیتال را دارند، متفاوت است.

همچنین، مشتریان می‌توانند ارزهای دیجیتال را دوباره به دلار آمریکا تبدیل کنند.

جمینی دلار چیست؟

در پاییز 2018، دوقلوهای Winklevoss از توکن جیمنی به اسم جمینی دلار (GUSD) رونمایی کردند. ارزش این توکن به ارزش دلار آمریکا میخکوب شده بنابراین همواره ارزش جمینی دلار معادل با ارزش یک دلار آمریکاست.

به این نوع از ارزهای دیجیتال، کوین باثبات گفته می‌شود. ایده کلی کوین‌های باثبات این است که نسبت به ارزهایی مثل بیت‌کوین نوسان کمتری داشته باشند چون مستقیماً به یک دارایی باثبات – مثل دلار آمریکا – گره می‌خورند. به گفته جمینی، جمینی دلار اولین کوین باثبات جهان است که تحت نظارت قانونی قرار دارد. فرمول خاص آن به صورتی است که ثبات دلار آمریکا را با فناوری بلاک‌چین ترکیب کرده و قانونمند هم هست.

این قانونمندی شامل نظارت‌های منظم است که باعث می‌شود ارزش جمینی دلار منطبق با دلار آمریکا حفظ شود. این رویکرد باعث رفع مشکل شفافیت شده که ارزهایی مثل تتر با آن روبرو هستند. این بازرسی‌های قانونی باعث حفظ اعتبار و اعتماد نسبت به جمینی می‌شوند.

همچنین، جمینی دلار با استاندارد ERC-20 هم همخوانی دارد در نتیجه می‌توان آن را با سایر توکن‌ها در شبکه اتریوم معامله کرد یا در یک والت نگه داشت.

آینده

برادران Winklevoss همچنان به تلاش برای ایجاد پلی بین سیستم پولی قدیمی و جدید ادامه می‌دهند. اضافه شدن لایت کوین به این اکسچنج نشان داد که جمینی سعی به گسترش امکانات و گزینه‌ها برای مشتریان خودش دارد. احتمالاً در آینده‌ای نزدیک بیت‌کوین کش هم به کوین‌های تحت پشتیبانی جمینی اضافه می‌شود.

شاید رویکرد بشدت قانونمند جمینی منجر به ایجاد انتقاداتی از سمت شیفتگان ارزهای دیجیتال شود اما برای مشتریانی که به دنبال امنیت و مطابقت با استانداردهای قانونی هستند، جذابیت خاصی دارد.