معرفی ارزها

شنبه, 29 آذر 1399 23:55

آشنایی با مفهوم گس GAS، اتر ETH و ERC-20

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

گس مبلغی است که شبکه اتریوم برای حفاظت از تراکنش‌ها کسر می‌کند. اتر، میزان قدرت پردازشی لازم برای اجرای یک تراکنش است. ERC-20 استاندارد قراردادهای هوشمند در شبکه اتریوم است.

برای آشنایی با طرز کار شبکه اتریوم، باید با سه مفهوم اتر، گس و ERC20 آشنا شوید. این سه در کنار هم به قدرت گرفتن شبکه و انگیزه دادن به کاربران کمک کرده و امکان ساختن توکن‌های مختلف روی بلاک‌چین اتریوم را فراهم می‌کنند.

اتر

می توان اتر را مثل بنزین دیجیتال شبکه اتریوم در نظر گرفت. برای اینکه اتومبیل شما درست کار کند نیاز به خرید سوخت دارید. برای اجرای تراکنش در شبکه اتریوم هم نیاز به خرید اتر دارید.

در اتریوم، این اتر میزان قدرت پردازشی لازم برای اجرای تراکنش‌هاست.

در مثال ماشین، می‌توان آن را میزان سوخت لازم برای کار کردن موتور و قدرت دادن به خودرو برای رسیدن به مقصد مورد نظر دانست.

در مورد بیت‌کوین، تنها 21 میلیون عدد از این کوین قابل تولید است. در رابطه با اتریوم هیچ محدودیتی درباره میزان اتر قابل تولید وجود ندارد. به عبارتی درباره میزان تولید این سوخت محدودیتی وجود ندارد.

طراحان اتریوم جهت محاسبه میزان اتر مورد نیاز برای اجرای یک تراکنش، مفهوم گس را ابداع کردند.

گس

گس، هزینه‌ای است که شبکه برای پردازش تراکنش‌ها دریافت می‌کند.

در مثال ماشین، گس هم شبیه مبلغی است که پمپ بنزین از شما برای پر کردن باک دریافت می‌کند.

اگر قصد خرج کردن اتر، کار با یک قرارداد هوشمند یا هر چیز دیگری را داشته باشید که نیاز به ثبت شدن روی بلاک‌چین دارد، باید هزینه آن را بپردازید.

این پرداخت‌ها به شکل گس صورت می‌گیرند که با اتر پرداخت می‌شوند.

در حوزه ماینینگ بیت‌کوین، درصدی از تراکنش برای اجرای آن به ماینرها تعلق می‌گیرد. در اینجا هم شرایط تقریباً مشابه است. در شبکه اتریوم هم یک طرح انگیزشی ایجاد شده تا ماینرها برای پردازش هر چه سریع تر تراکنش‌ها انگیزه داشته باشند.

قیمت گس دائماً افزایش و کاهش پیدا می‌کند و این قیمت بستگی به میزان شلوغی شبکه دارد یعنی اینکه چه تعداد تراکنش نیاز به تأیید دارند.

ERC20

با افزایش میزان محبوبیت اتریوم، مردم شروع به ساختن قراردادهای هوشمند خودشان کردند و در رابطه با نحوه برقراری ارتباط و تعامل بین آنها مشکلاتی ایجاد شد.

از آنجایی که ممکن است هر شخصی قوانین خاصی برای قراردادهای هوشمند نوشته باشد، برای تشخیص اینکه چطور بین دو قرارداد هوشمند با دو مجموعه قانون متفاوت تعامل برقرار کنید، نیاز به هوش و نبوغی خارق العاده داشتید.

راهکار این مشکل در استاندارد ERC20 قرار دارد. ERC20 یک استاندارد یا مجموعه‌ای از قوانین مختلف است که به برقراری تعامل بین دو قرارداد کمک می‌کند.

به این ترتیب توسعه دهندگان توانستند ارزهای دیجیتال خودشان را بر روی شبکه اتریوم بسازند که به آنها توکن ERC20 گفته می‌شد.

آینده

استفاده هوشمندانه اتریوم از اتر، گس و ERC20 منجر به انفجار محبوبیت آن بین توسعه دهندگان شد. این محبوبیت باعث ایجاد باگ‌ها و امکانات جدیدی شد که در مطالب آینده به آنها می‌پردازیم.