معرفی ارزها

جمعه, 05 دی 1399 07:02

پلی‌مت Polymath چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

پلی‌مت Polymath  یا به اختصار POLY یک پلتفرم بلاک‌چین و یک راهکار ساده و آسان برای عرضه توکن‌های اوراق بهادار توسط کسب و کارهاست.

پدیده عرضه اولیه کوین توجه همه را به خود جلب کرد. پروژه‌ها می‌توانستند ظرف چند روز، یا حتی چند ساعت با فروش توکن اوراق بهادار میلیون‌ها دلار سرمایه جذب کنند. گاهی اوقات بازده این سرمایه گذاری هم برای سرمایه گذاران فوق العاده چشمگیر بود.

اما قانونگذاران خیلی زود به این تحول واکنش نشان دادند. به خصوص در آمریکا پروژه‌های ICO متهم به فروش بدون مجوز اوراق بهادار شدند. بعضی از آنها طبق حکم قانونگذاران ملزم به برگرداندن وجه سرمایه گذاران شدند.

نامشخص بودن شرایط و قوانین مربوط به فروش توکن‌ها باعث حرکت به سمت توکن‌های اوراق بهادار شد. مزیت اصلی این توکن‌ها این است که با قوانین مالی موجود سازگاری دارند. اجرای طرح عرضه اولیه توکن اوراق بهادار به صورت قانونی کار ساده تری است. به این ترتیب پلتفرم‌ها و توکن‌های جدیدی شکل گرفتند که پلی‌مت یکی از آنهاست.

در ادامه مطلب شما را با این پلتفرم آشنا می‌کنیم.

پلی‌مت چیست؟

پلی‌مت، اتریومِ توکن‌های اوراق بهادار است. این پلتفرم عرضه توکن، پایه‌ها و ابزارهای تکنولوژیکی لازم برای ایجاد سهام توکنیزه شده را فراهم می‌کند. کمپانی‌ها می‌توانند برای سرمایه گذاران در بلاک‌چین توکن اوراق بهادار تولید و عرضه کنند.

اما پلی‌مت برای همه ساخته نشده و سرمایه گذاران باید برای استفاده از این پلتفرم، مراحل بررسی قانونی را طی کنند از جمله احراز هویت و کنترل‌های ضدپولشویی.

چه کسی پلی‌مت را ساخت؟

پلی‌مت توسط دو کانادایی به نام‌های Trevor Koverko و Chris Housser تأسیس شد. Koverko قبل از حرکت به حوزه ارزهای دیجیتال در سال 2015، در کمپانی‌های مختلفی در حوزه فین تک فعالیت داشت. Housser چهار سال در تورنتو در حوزه قوانین استخدام و اقتصادی فعالیت داشت.

آیا می‌دانستید؟

Koverko مدت‌ها قبل از شروع کار روی پلی‌مت یک بازیکن هاکی حرفه‌ای بود. او عضو تیم هاکی نیویورک رنجرز بود و حتی در مسابقات ملی هم بازی کرده بود. Housser هم مربی ارتش کانادا بود.

تاریخچه‌ای مختصر

جولای 2017: بنیانگذاران Polymath Inc این شرکت را در کشور باربادوس تأسیس کردند.

ژانویه 2018: ICO پلی‌مت موفق به جذب 59 میلیون دلار سرمایه شد.

آگوست 2018: مین نت پلی‌مت به همراه 5 طرح اول عرضه توکن بهادار آن شروع به کار کرد.

نوامبر 2018: پلی‌مت امکان پشتیبانی از توکن‌های اوراق بهادار با دلار آمریکا را فراهم کرد.

ویژگی خاص پلی‌مت

مشخص بودن وضعیت قانونی: فروش توکن‌های اوراق بهادار باید طبق قوانین اقتصادی آمریکا انجام شود که جزء سخت‌ترین قوانین در این حوزه است. شرکت‌ها می‌توانند از این پلتفرم برای ثبت فروش توکن‌ها در کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا و ارسال اسناد قانونی مربوطه استفاده کنند. سرمایه گذاران باید برای شرکت در فروش پروتکل‌های ضدپولشویی و احرازهویت را طی کنند.

دسترس پذیری: این پلتفرم طوری طراحی شده که استفاده از آن راحت باشد. کار با این پلتفرم نیاز به دانش خاصی درباره بلاک‌چین ندارد. این یعنی کمپانی‌ها می‌توانند متمرکز بر فروش سهام شوند. عرضه کنندگان توکن‌ها هم می‌توانند از اپلیکیشن wizard استفاده کنند که قادر است اوراق بهادار را ظرف چند دقیقه تولید کند.

حذف واسطه‌ها: فروش اوراق بهادار به روش سنتی فرایندی پیچیده و طولانی است. شرکت‌هایی که از پلی‌مت استفاده می‌کنند می‌تواند سهامشان را به صورت مستقیم به سرمایه گذاران بفروشند. به این ترتیب هزینه‌های سربار کاهش یافته و این فرایند با سرعت بیشتری طی می‌شود.

استاندارد: پلی‌مت استاندارد توکن ST-20 را طراحی کرد. این استاندارد هم مثل استاندارد ERC-20 باعث می‌شود که اوراق بهادار عرضه شده در این پلتفرم از نظر فنی مشابه بوده و بتوانند با هم ارتباط برقرار کنند.

آیا می‌دانستید؟

پلی‌مت در کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا ثبت شده و ICO آن کاملاً منطبق با قوانین مالی بود. توکن‌ها به شکل خصوصی و برای سرمایه گذاران معتبر عرضه شدند.

نحوه تولید توکن‌های POLY

توکن‌های POLY یکسری توکن ERC-20 در بلاک‌چین اتریوم هستند. این توکن‌ها که مجموع آنها به یک میلیارد عدد می‌رسد، از قبل ماین شده‌اند. فقط یک چهارم آنها در ICO فروخته شد. پلی‌مت مبلغ باقیمانده را به شکل رزرو نگه می‌دارد.

طرز کار پلی‌مت

قراردادهای هوشمند: سرمایه گذارانی که به دنبال خرید سهام هستند، وجه لازم را در حساب امانی نگه می‌دارند. صادر کننده و سرمایه گذار هر دو باید شرایط لازم را داشته باشند تا وجوه و توکن‌ها توسط قرارداد هوشمند آزاد شود.

شناسایی: سرمایه گذاران باید برای مشارکت در STO (عرضه توکن اوراق بهادار) هویت و محل اقامت خودشان را مشخص کنند. همچنین باید به عنوان سرمایه گذار معتبر ثبت شده باشند. شرکت کنندگان باید برای طرح فروش توکن در لیست سفید قرار داشته باشند. قرار داشتن در لیست سفید برای یک طرح خاص لزوماً به معنای مجاز بودن برای شرکت در طرح‌های دیگر نیست.

دروه قفل شدن سهم – طبق قوانین آمریکا، اوراق بهادار باید قبل از عرضه برای شرکت کنندگان برای مدتی قفل شوند. به این ترتیب سرمایه گذاران نمی‌توانند بلافاصله وارد بازار باز شده و با این اقدام باعث افت قیمت‌ها شوند. پلی‌مت بررسی‌های خاصی در شبکه خودش دارد. سرمایه گذاران معتبر باید 90 روز منتظر بمانند و سرمایه گذاران شخصی و معمولی باید یک سال منتظر بمانند تا بتوانند از توکن‌های خودشان استفاده کنند.

کارهای قابل انجام با توکن‌های POLY

توکن‌های POLY، جزء توکن‌های اوراق بهادار هستند. این توکن‌ها به اجرای تراکنش‌های داخلی در بلاک چین پلی‌مت کمک می‌کنند. همچنین از آنها برای پرداخت هزینه ساختن توکن، بررسی‌های قانونی و حفظ و نگهداری شبکه استفاده می‌شود.

طبق آنچه در سایت پلی‌مت نوشته شده: "کاری که اتریوم برای توکن‌ها انجام داد، پلی‌مت برای اوراق بهادار انجام خواهد داد."

آینده

در حالیکه ICOها مجموهاً بیش از 4 میلیارد دلار سرمایه جذب کردند، پلی‌مت پیش بینی می‌کند که بازار توکن‌های اوراق بهادار تا سال 2020، 10 تریلیون دلار ارزش خواهد داشت. حتی اگر نیمی از این پیش بینی محقق شود، باز هم آینده پلی‌مت درخشان به نظر می‌رسد.