معرفی ارزها

سه شنبه, 30 دی 1399 06:10

اینیشیتیو کیو (Initiative Q) چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

اینیشیتیو کیو یک ارز دیجیتال نیست بلکه یک راهکار است. اینیشیتیو کیو قصد دارد با توزیع توکن‌های Q بین حداکثر تعداد افراد ممکن یک شبکه پرداخت کاملاً جدید برای رقابت با کمپانی‌های بزرگ این حوزه ایجاد کند.

سیستم‌های پرداخت در اکثر جوامع نقش بسیار مهمی دارند و بیشتر کشورها بدون وجود چنین سیستم‌هایی با معضل روبرو می‌شوند. مشکل اینجاست که معمولاً این حوزه یکی از آخرین حوزه‌هایی است که فناوری‌های جدید در آن به کار می‌رود.

تراکنش‌های مالی کند و با هزینه بالا اجرای می‌شوند، زنجیره تأمین پیچیده هم منجر به شکل گیری سرباری غیرضروری و عظیم می‌شود. ممکن است راهکارهای بالقوه برای این مسائل به واسطه منافع شرکت‌های بزرگ کنار زده شوند یا اینکه توجه لازم برای پذیرش انبوه را کسب نکنند. ارزهای دیجیتال به عنوان راهکاری برای این مسائل طراحی شدند اما این حوزه هم با مشکلات خاص خودش روبروست. در بعضی شبکه‌های بزرگتر مثل بیت‌کوین یا اتریوم، پرداخت‌ها هنوز هم کند و با هزینه بالا اجرا می‌شوند. عده‌ای نگران هستند که دنیا یک راهکار بد را جایگزین راهکار بد قبلی کرده باشد.

اما اینیشیتیو کیو سعی دارد راهکار بهتری برای این مشکلات ارائه کند.

اینیشیتیو کیو (Initiative Q) چیست؟

اینیشیتیو کیو یک شبکه پرداخت است نه یک ارز دیجیتال. این شبکه به عنوان یک آزمایش اقتصادی در سطح جهان معرفی شده تا یک راهکار پرداخت عملی و محبوب برای کاربران در سراسر جهان فراهم کند. اینیشیتیو کیو قصد دارد مردم را تشویق به ثبت نام در این پلتفرم برای دریافت توکن‌های Q کند. به گفته این پروژه اشخاصی که زودتر به این پروژه ملحق شوند نسبت به آنهایی که دیرتر به پروژه می‌پیوندند توکن‌های بیشتری دریافت خواهند کرد. بدون شک این اقدام با هدف افزایش سطح پذیرش این شبکه با جذب هر چه سریع تر کاربران صورت می‌گیرد.

چه کسی اینیشیتیو کیو را ابداع کرد؟

اینیشیتیو کیو توسط سار ویلف (Saar Wilf) طراحی شده که خودش را یک کارآفرین سریالی می‌داند. قبل از این پروژه، ویلف کمپانی به نام Fraud Sciences را تأسیس کرد. این کمپانی یک سرویس نظارت و رهگیری بر پرداخت‌ها طراحی کرده که طبق گزارش‌ها، در سال 2008 به پی‌پال فروخته شد.

هر چند در سایت این پروژه اعلام شده که این تیم متشکل از برترین کارشناسان این حوزه است، اما از فرد دیگری نام برده نشده است.

آیا می‌دانستید؟

به غیر از ویلف، تنها فرد شناخته شده دیگری که با این پروژه در ارتباط است، لرنس وایت است. لرنس وایت استاد دانشگاه جرج میسون در ویرجینیای آمریکا است.

نقشه راه و تاریخچه‌ای بسیار مختصر

  • ژوئن 2018: اینیشیتیو کیو به عنوان یک سیستم پرداخت جدید و جایگزین ابداع شد.
  • جولای 2018: کارزار استخدام پروژه شروع به کار کرد.
  • 2020: شکل گیری کمیته پولی
  • اواخر سال 2021: راه اندازی شبکه پرداخت اینیشیتیو کیو

ویژگی خاص

  • توکن‌های آزاد: اشخاصی که در اینیشیتیو کیو عضو شوند، همچنین اشخاصی که ایمیل آدرس یکی از دوستانشان را ثبت نام کرده و این پروژه را در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ کنند، توکن Q پاداش خواهند گرفت.
  • توکن Q ارز دیجیتال نیست.
  • راحتی استفاده: طبق تبلیغات این پروژه، کاربران می‌توانند به راحتی و تنها با کلیک روی کد QR کالا و خدمات بخرند.
  • پیشگیری از جعل و تقلب: به گفته اینیشیتیو کیو، می‌توان از کاربران شبکه‌های اجتماعی برای اعتبارسنجی هویت‌ها استفاده کرد. با تحلیل رفتار کاربران در شبکه‌های اجتماعی می‌توان مشخص کرد که کدام تراکنش‌ها درست و معتبر هستند. چنین داده‌هایی را می‌توانند در پیاده سازی سیستم‌های پرداخت استفاده کرد تا یک امتیاز اعتباری دقیق برای کاربران ایجاد شود.

نحوه تولید توکن‌های Q

تا امروز 2 تریلیون توکن Q تولید شده است. وقتی شبکه شروع به کار کند، این توکن‌ها بین کاربران ثبت نام شده توزیع خواهند شد. مبلغی که برای کاربران واریز می‌شود دقیقاً به زمان ثبت نام آنها بستگی خواهد داشت. کاربرانی که زودتر ثبت نام کرده باشند نسبت به کاربرانی که دیرتر این کار را انجام داده اند توکن بیشتری دریافت می‌کنند. مشخص نیست که این اطلاعات روی یک بلاک‌چین خاص ثبت و ردیابی می‌شوند یا خیر.

آیا می‌دانستید؟

اینیشیتیو کیو انتظار دارد که در صورت موفقیت آمیز بودن پروژه، حجم معاملات این شبکه بین 5 تا 20 تریلیون معامله در روز باشد.

طرز کار اینیشیتیو کیو

قرار است اینیشیتیو کیو یک شبکه پرداخت باشد. گفته شده که این شبکه به اندازه بسیاری از کمپانی‌های ارائه دهنده خدمات کارت‌های اعتباری مقیاس پذیر است اما نسبت به ابزارهای مالی فعلی در دسترس جمعیت بیشتری در سطح جهان خواهد بود. کاربران قادر به استفاده از این شبکه برای پرداخت هزینه کالاها و خدمات با توکن Q و از طریق اپلیکیشن پرداخت خواهند بود. قرار است این اپلیکیشن اواخر سال 2020 منتشر شود. در حال حاضر سقف خاصی برای تولید توکن‌های Q وجود ندارد. گفته شده که این پروژه یک کمیته مالی دارد که قرار است بیت‌کوین‌های آن را مدیریت کند. اینیشیتیو کیو سعی می‌کند نرخ تورم را در حد صفر درصد نگه دارد. این کمیته سقف تولید را مشخص کرده و اختیار حذف یا اضافه کردن توکن‌های Q از گردش را دارد.

کارهای قابل انجام با توکن‌های Q

از توکن‌های Q مثل سایر ارزها برای خرید کالاها و خدمات استفاده می‌شود. هر چند جزئیات پروژه خیلی مشخص نیست اما ظاهراً سعی بر این است که ارزش هر توکن Q معادل با یک دلار حفظ شود.

آیا می‌دانستید؟

اینیشیتیو کیو اعلام کرده که این پروژه یک طرح آزمایشی است. اگر شبکه موفق به جذب کاربر به اندازه کافی نشود، شاید ادامه دار نباشد و به صورت کامل راه اندازی نشود. در این صورت توکن‌ها توزیع نشده و اشخاصی که در این طرح ثبت نام کرده اند، هیچ حقی نسبت به پروژه نخواهند داشت.

آیا اینیشیتیو کیو یک طرح کلاهبرداری است؟

عده زیادی در این صنعت این پروژه را به دلیل جمع آوری میلیون‌ها ایمیل آدرس یک طرح هرمی می‌دانند. تا امروز هنوز پولی برای شرکت در این طرح از کاربران دریافت نشده است اما اصرار به کاربران برای عضویت در این طرح و عضو کردن دیگران، یکی از اولین نشانه‌های طرح‌های هرمی محسوب می‌شود.

آینده

طراحان اینیشیتیو کیو آن را یک آزمایش برای تکمیل ساختار سیستم‌های پرداخت فعلی می‌دانند. اما عده‌ای نسبت به این موضوع تردید دارند. جزئیات فنی زیادی درباره این پروژه در دست نیست در نتیجه به سختی می‌توان برآوردی درباره آن ارائه کرد. عده‌ای بر این باورند که تلاش برای ثبت نام حداکثر تعداد کاربران می‌تواند نشانه‌ای از یک طرح پونزی باشد.

اما اینیشیتیو کیو با اشاره به اینکه پولی از کاربران دریافت نشده، این ادعاها را رد می‌کند. با این وجود بعضی منتقدین می‌گویند شاید این اقدام تلاشی برای جمع آوری حداکثر تعداد ایمیل آدرس‌های ممکن باشد. با توجه به اینکه تا امروز بیش از 3 میلیون نفر در این پروژه ثبت نام کرده اند، این آدرس‌ها در صورت فروش به اشخاص و نهادهای مناسب می‌توانند یک منبع درآمدی بسیار خوب برای طراحان این پروژه باشند.

هنوز نمی‌توان درباره اینیشیتیو کیو قضاوت کرد. در آینده مشخص خواهد شد که این پروژه تلاشی برای راه اندازی یک شبکه پرداخت بین المللی بوده یا یک طرح هرمی.