معرفی ارزها

سه شنبه, 10 فروردين 1400 01:34

مروری بر ارز وی چین Vechain (VET) مدیریت زنجیره تأمین با بلاک‌چین

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

وی چین یکی از پروژه‌های بلاک‌چین با بیشترین سطح تمرکز بر زنجیره تأمین است که از هنگام راه اندازی مین‌نتش در ژوئن 2018 موفق به جلب توجه و نظرات چشمگیری شده است.

در واقع راه اندازی مین‌نت منجر به انتشار توکن‌های بومی جدید به نام VET شد و باعث شد که حجم معاملات این توکن هم در اکسچنج‌های مختلف افزایش پیدا کند. اما وی چین در عرصه مدیریت زنجیره تأمین تنها نیست و از آن زمان تا امروز چندین پروژه و کمپانی با تمرکز مشابه راه اندازی شدند.

با توجه به وجود این سطح از رقابت، می‌توان گفت که وی چین بین این گزینه‌ها ارزش در نظر گرفتن و سرمایه گذاری را دارد؟

سعی داریم در این مطلب به این سوال پاسخ دهیم. همچنین کاربردهای توکن VET و پتانسیل آن برای پذیرش انبوه را هم بررسی خواهیم کرد.

وی چین

وی چین یکی از کاربردهای جالب توجه تکنولوژی بلاک‌چین را به دنیا نشان داد. این پروژه که از سال 2015 شروع به کار کرد متمرکز بر زنجیره تأمین و به خصوص عرصه لجستیک از طریق مدیریت زنجیره تأمین است که قابلیت‌هایی مثل رهگیری محصولات، کنترل کیفیت، مدیریت موجودی و غیره را ارائه می‌کند.

مین‌نت وی چین در ژوئن 2018 راه اندازی شد و این پروژه از آن زمان تا امروز پیشرفت‌های خوبی داشته و توانسته همکاری‌های قابل توجهی برقرار کند. در واقع، به ندرت ماهی بدون اعلام یک همکاری جدید توسط وی چین یا پذیرش فناوری وی چین توسط کسب و کارها می‌گذرد.

 

وی چین به عنوان عضوی از طرح رشد استارتاپ‌ها «Price Waterhouse Cooper» در حال کار روی یک پروژه اثبات مفهوم با شرکت‌ه آی بی ام وی و رنو است و اخیراً خبر از همکاری با شرکت استرالیایی Penfolds داد و قرار است سازوکارهایی برای اثبات اصیل بودن نوشیدنی‌های این کمپانی که در چین به فروش می‌رسند، ارائه کند.

متأسفانه این همکاری‌ها تأثیر چشمگیری بر قیمت توکن VET نداشت؛ در سال 2018 این توکن کاملاً در حال سقوط بود و در سال‌های 2019 و اوایل 2020 هم نتوانست صعود چشمگیری ایجاد کند و باز هم در ماه مارس سال 2020 پس از سقوط بازارهای مالی سنتی، قیمت این توکن هم دچار ریزش شد.

یکی دیگر از دغدغه‌های این توکن هک دسامبر 2019 است که منجر به سرقت 6 و نیم میلیون دلار توکن VET شد. در ادامه این مطلب به چگونگی رخ دادن این هک و اینکه آیا هنوز هم از نظر امنیتی نگران کننده هست یا خیر می‌پردازیم.

اما پروژه وی چین همچنان به حرکت ادامه داده و همکاری‌های جدید تشکیل داده، برنامه‌های آزمایشی جدید اجرا کرده و در حوزه کسب و کار رشد و پیشرفت کرده است. البته هنوز تأثیر این پیشرفت‌ها در قیمت توکن VET مشاهده نمی‌شود اما نرخ پذیرش آن رو به گسترش است و می‌تواند در نهایت بر قیمت توکن تأثیرگذار باشد.

اثبات اعتبار 1 و 2

وی چین بر اساس یک مدل اجماع اثبات اعتبار (Proof of Authority یا به اختصار PoA) کار می‌کند که در آن هر نود باید برای شرکت در فرایند احرازهویت بلاک‌چین، تأیید اعتبار شود. وقتی اعتبار نودی تأیید شود، به استخر نودهای مجاز پیوسته و همه این نودها شانس یکسانی برای انتشار بلاک‌های جدید و دریافت پاداش دارند. در این سیستم نودهای غنی هیچ مزیت خاصی ندارند و نیازی به رقابت نودها با یکدیگر و صرف مقدار انرژی زیاد وجود ندارد.

سیستم PoA از نظر مصرف پهنای باند هم مقرون به صرفه است و توان عملیاتی شبکه را افزایش می‌دهد. این یعنی افزایش تعداد تراکنش‌های قابل اجرا در هر ثانیه و افزایش مقیاس پذیری شبکه.

گرچه اثبات اعتبار مزایای مشخصی دارد و بلاک‌چین VeChainThor همچنان به شکل امن و با بهره وری انرژی کار می‌کند اما محدودیت‌هایی هم در این روش اجماع وجود دارد. یکی از این محدودیت‌ها عدم امکان پیشگیری دستکاری کل سیستم توسط نودهایی است که حق اضافه کردن بلاک جدید را دارند.

اما راه‌هایی برای این بلاک‌چین وجود دارد تا هر گونه رفتار نادرستی را دنبال کرده و بعداً از آن به عنوان شواهدی علیه نود مخرب استفاده کند. بعلاوه، PoA که عضو خانواده روش‌های اجماع ناکاموتو است، تضمین ایمن بودن تراکنش‌ها را به شکل احتمالی ایجاد می‌کند. در نتیجه شبکه در برابر پارتیشن شدن (بخش بخش شدن) در مقیاس عظیم آسیب پذیر است.

به دلیل وجود این محدودیت‌ها، بنیاد وی چین در حال کار روی نسل جدید الگوریتم اثبات اعتبار است که به اختصار به آن PoA 2.0 گفته می‌شود. این نسخه جدید الگوریتم PoA امنیت و ثبات لازم برای پشتیبانی از کاربردهای بیزنسی روزافزون این شبکه را برای آن فراهم می‌کند. طبق آنچه در نسخه 2 مقاله سفید وی چین نوشته شده، این الگوریتم جدید قابلیت‌های زیر را خواهد داشت:

  1. نهایی شدن مطلق (یا تضمین امنیت) بلاک‌ها و تراکنش‌ها؛
  2. کاهش چشمگیر ریسک ایجاد اختلال موقتی در این پلتفرم که می‌تواند ثبات و پایداری سرویس‌های این بلاک‌چین را افزایش دهد.
  3. نهایی شدن سریع تر تراکنش‌ها که منجر به تأیید سریع تر آنها می‌شود.

در اواخر سال 2020 پروژه وی چین اعلام کرد که به زودی نسخه 2 الگوریتم Proof-of Authority بر روی تست نت این شبکه اجرا می‌شود. Peter Zhou دانشمند ارشد وی چین این توئیت را منتشر کرد:

 

توئیت دانشمند ارشد وی چین

ترجمه: "توسعه دهنده هسته وی چین و من پیشرفت‌های خوبی در پیاده سازی نسخه دوم PoA داشتیم. به زودی پیاده سازی تست نت جدید VIP-193 را خواهیم داشت که امکان تأیید هر چه سریع تر تراکنش‌ها را فراهم می‌کند. بعلاوه، خود من ایجاد نمونه اولیه VIP-200 را که امکان نهایی کردن تراکنش‌ها با الگوریتم BFT (تحمل خطای بیزانس) را فراهم می‌کند، به پایان رساندم."

VIP-193 که به آن SURFACE هم گفته می‌شود مقیاس پذیری شبکه وی چین را افزایش داده و در عین حال سرعت تأیید تراکنش‌ها را نیز بیشتر می‌کند. پیاده سازی ارتقاء یافته PoA همه نقاط قوت بلاک‌چین‌های اثبات کاری را به وی چین داده و در عین حال به دلیل وجود مکانیزم تحمل خطای بیزانس باعث می‌شود که این شبکه قوی تر شود.

Zhou هم اعلام کرده که فرایند تهیه پیش نمونه VIP-200 تکمیل شده. VIP-200 با فراهم کردن امکان انتقال پیام‌های بیشتر درباره تأیید نهایی بلاک‌ها در هر بلاک، امکان پیاده سازی الگوریتم BFT را فراهم کرده است.

سیستم حاکمیت وی چین و VeVote

اخیراً وی چین مدل حاکمیتی خودش را به روزرسانی کرده تا با نیازهای سازمان‌ها، قانونگذاران و دولت‌های بیشتری همخوانی پیدا کند و در عین حال امکان مقیاس پذیری هر چه بیشتر آن فراهم شود. سیستم جدید در 11 نوامبر 2019 منتشر شد و یک مدل حاکمیتی انعطاف پذیرتر برای وی چین ایجاد کرد که امکان پیاده سازی هر چه سریع تر تغییرات در هنگام نیاز را فراهم می‌کند.

نمونه‌ای از سیستم VeVote جدید و مروری اجمالی بر مکانیزم آن

منشور حاکمیت اصلاح شده وی چین شامل تغییرات زیر در مواد مربوط به انجمن‌ها است:

  1. مشخص شدن حوزه موضوعات بنیادی که نیاز به رأی گیری همه سهامداران دارد.
  2. تغییر دسته بندی‌های سهام داران دارای اختیار رأی دهی به عنوان نود اصلی اعتبار، نود ایکس اقتصادی و نود اقتصادی.
  3. تنظیم مدل اعتبار بر اساس دسته بندی جدید سهامداران
  4. هموارتر کردن هر چه بیشتر فرایند رأی گیری

بعلاوه، وی چین پلتفرم VeVote را به عنوان راهی برای افزایش شفافیت حاکمیت شبکه معرفی کرد. VeVote یک پلتفرم رأی دهی غیرمتمرکز است و 13 دسامبر 2019 از سوی کمیته رهبری مورد تأیید قرار گرفت. قبول پلتفرم VeVote امکان استفاده از آن توسط سهامداران را هم فراهم کرد.

وی چین VeVote را به این صورت توصیف کرده:

پلتفرم VeVote یک پلتفرم غیرمتمرکز، شفاف و تغییرناپذیر برای سهامداران است تا درباره تصمیمات مهم این پلتفرم رأی بدهند. این رأی دهی از طریق قراردادهای هوشمند VeVote انجام شده و نتیجه آن بر روی بلاک چین VeChainThor ثبت می‌شود.

تا فوریه 2021 سه پیشنهاد مطرح شد و اعضای جامعه به آن رأی دادند و کمیته راهبری هم به یک پیشنهاد رأی داده و آن را تأیید کرد. از بین سه رأی سهامداران، دو مورد رأی موافق بوده و سومی به انتخابات دوم کمیته راهبری وی چین تا 30 ژوئن 2021 به تعویق افتاد. رأی این کمیته، به روزرسانی منشور حاکمیت بنیاد وی چین بود که شامل تغییرات مهم زیر است:

  • مشخص شدن حوزه موضوعات بنیادی که نیاز به رأی گیری همه سهامداران دارد.
  • تغییر دسته بندی‌های سهام داران دارای اختیار رأی دهی به عنوان نود اصلی اعتبار، نود ایکس اقتصادی و نود اقتصادی.
  • تنظیم مدل اعتبار بر اساس دسته بندی جدید سهامداران
  • هموارتر کردن هر چه بیشتر فرایند رأی گیری

والت Sync 2

هر شخصی که برای کاربردهای تجاری، ارتباطی و سرگرمی از اینترنت استفاده کرده، در جریان هست که اپلیکیشن تحت وب چیست و به لطف توسعه مرورگرهای وب مدرن حالا این اپلیکیشن‌ها با همه سیستم عامل‌ها و دستگاه‌های سخت‌افزاری در دسترس هستند.

البته واقعیت این است که هنوز اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز بلاک‌چین به این مرحله نرسیدند. اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز بلاک‌چین نیاز به استفاده از یکسری والت یا مرورگر خاص دارند و ممکن است لازم باشد که کاربران بسته به سیستم عامل یا سخت‌افزار مورد استفاده، والت یا مرورگر خودشان را تغییر دهند که انجام این کار برای آنها چندان راحت نیست.

علاوه بر این باید نیاز به مدیریت ارزهای دیجیتال برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و پرداخت هزینه‌های گس را هم در نظر داشت و البته نباید اطلاعات فنی لازم برای استفاده از پلتفرم‌های غیرمتمرکز را هم فراموش کرد. همه این هزینه‌ها، پیچیدگی‌ها و سختی‌ها باعث شده که اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز نتوانند به پذیرش گسترده برسند.

وی چین امیدوار است با معرفی اپلیکیشن والت دیجیتال Sync 2 این شرایط را تغییر دهد. Sync 2 که اوایل ژانویه 2021 نسخه آلفای آن راه اندازی شد، ویژگی‌های لازم برای پذیرش فناوری اپلیکیشن غیرمتمرکز را به زیرساخت‌های این حوزه اضافه می‌کند.

 

انتظار می‌رود که Sync 2 در استفاده از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز تحول ایجاد کند.

Sync 2 کاربران را از محدودیت‌های مربوط به نوع مرورگر، سخت‌افزار و سیستم عامل رها کرده و باعث می‌شود که استفاده از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز به اندازه اپلیکیشن‌های تحت وب معمولی آسان و قابل درک شود. حالا با وجود این سیستم و پروتکل‌های واگذاری کارمزد وی چین، کاربران نیازی به داشتن ارز دیجیتال برای پرداخت کارمزد گس ندارند بلکه مالکان اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز یا سرویس‌های DaaS می‌توانند هزینه گس را از جانب کاربران پرداخت کنند.

Sync 2 طوری طراحی شده که با همه مرورگرهای وب مهم (کروم، سافاری، اج، فایرفاکس و غیره) کار می‌کند در نتیجه کاربران بیشتری به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز دسترسی خواهند داشت.

امکان نصب Sync 2 بر روی دستگاه‌های موبایل و کامپیوتر به صورت یک اپلیکیشن وجود دارد یا اینکه می‌توانید از آن به صورت یک اپلیکیشن تحت وب بدون نیاز به نصب استفاده کنید که تجربیات کاربری منسجمی فراهم کرده و حداکثر انعطاف پذیری را در اختیار شما قرار می‌دهد.

به زبان ساده Sync 2 ابزار گم شده‌ای بوده که یک تجربه بی وقفه و کامل برای کار با اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز فراهم کرده و مسیر را برای پذیرش انبوه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز با حذف همه موانع ورود به این عرصه هموار می‌کند. در صنعت بلاک چین این راهکار اولین گزینه در نوع خود محسوب می‌شود.

وی چین اهمیت برپایی روابطی قوی با مشتریان و کسب و کارها را درک کرده و با در نظر گرفتن این موضوع فعالانه در حال برقراری روابط جدید است. تا پایان سه ماهه دوم سال 2019 بیش از 31 طرح همکاری با وی چین در حال شکل گیری است که وی چین در حال بررسی و آزمایش آنهاست و هر یک از آنها می‌توانند منجر به پیشرفتی چشمگیر و پذیرش گسترده بلاک‌چین شوند. اضافه شدن این همکاری‌ها همچنان ادامه دارد.

از جمله این همکاری‌ها می‌توان به همکاری با والمارت چین، Price Waterhouse Cooper، LVMH Group، NTT Docomo و اخیراً شرکت استرالیاتیی Penfold’s اشاره کرد.

وی چین این همکاری با کسب و کارها و مشتریان جدید را به خوبی آغاز می‌کند چون بر اساس مدل "بلاک‌چین به صورت سرویس" کار می‌کند و همه زیرساخت‌های لازم بر مشتریان از جمله تنظیمات و سفارشی سازی‌های لازم را فراهم می‌کند. همین مدل است که به وی چین امکان داده با صنایع و کسب و کارهای مختلفی همکاری کند.

همکاری با شرکت چندملیتی بزرگ PwC به وی چین امکان داده که به شرکت‌های زیادی در چین و آسیای جنوب شرقی دسترسی پیدا کند و ارزش زیادی برای شناخته شدن وی چین داشته است 

وی چین با همکاری شرکت LVMH در حال طراحی سیستمی است که کالاهای لوکسی که تعداد محدودی دارند را پیگیری می‌کند. معمولاً سرقت چنین محصولاتی به خصوص در چین و آسیای جنوب شرقی امر بسیار متداولی است و با توجه به گستردگی محصولات لوکس ارائه شده توسط LVMH، این همکاری می‌تواند بسیار ارزشمند باشد.

وی چین همکاری‌هایی هم با DNV GL آغاز کرده تا شفافیت حرکت محصولات، از مرحله تولید در کارخانه یا مزرعه تا مرحله رسیدن به دست مصرف کننده را افزایش دهد. وی چین در این همکاری یک راهکار بیمه دیجیتال بر اساس بلاک چین به نام MyStory طراحی کرده است.

مشتریان می‌توانند با استفاده از این اپلیکیشن غیرمتمرکز کل مسیر طی شده توسط محصول از مرحله تولید تا عرضه در فروشگاه‌ها را دنبال کنند. همه این کارها به راحتی و با استفاده از اسکن یک کد QR بر روی محصول انجام می‌شود.

یکی دیگر از همکاری‌های وی چین با شرکت خودروسازی BYD است که وی چین برای این شرکت یک طرح اثبات مفهوم جهت مدیریت انتشار کربن طراحی کرده است. این دو در حال طراحی یک اپلیکیشن غیرمتمرکز هستند که میزان انتشار گاز توسط میلیون‌ها خودرو، اتوبوس، قطار و وسایل نقلیه دیگر را با استفاده از بلاک چین عمومی وی چین ثبت و پیگیری می‌کند.

اخیراً وی چین فعالانه در حال همکاری با بیمارستان‌ها و پیگیری مدیریت خطر آلودگی به بیماری کرونا بوده.

قطعاً این همکاری‌ها به رشد هر چه بیشتر وی چین کمک می‌کنند هر چند هنوز وی چین به اندازه اتریوم و EOS بزرگ نیست چون اکوسیستم اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز آنها وسیع تر و شامل بازی‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف دیگر است.

 

بنیاد وی چین مهم ترین عامل در گسترش پذیرش وی چین و توکن VET آن است که در سنگاپور تأسیس شده و بر این پروژه و پیشرفت و توسعه آن نظارت دارد. این بنیاد توسط کمیته راهبری مدیریت می‌شود که اعضای آن هر دو سال یک بار انتخاب می‌شوند و در حال حاضر بنیانگذاران پروژه در آن حضور دارند.

Sunny Lu مدیر عامل وی چین و یکی از اعضای بنیانگذار این پروژه است که قبل از وی چین مدیر ارشد فناوری در شرکت لوئیس ویتون چین بود. او بیش از یک دهه تجربه در زمینه کار در شرکت‌های عضو فهرست فورچن 500 دارد.

Jay (Jie) Zhang مدیر مالی ارشد وی چین بوده و هم‌بنیانگذار این پروژه نیز هست. به دلیل هکی که در دسامبر 2019 رخ داد و Zhang مسئولیت کامل آن را بر عهده گرفت، او از این سمت خارج شد اما هنوز در سایت وی چین به عنوان مدیر ارشد مالی پروژه ثبت شده است. او هم قبل از وی چین با شرکت Deloitte کار کرده و چندین سال سابقه کار در شرکت PwC را دارد. او مسئول طراحی فریم ورک حاکمیتی وی چین بوده.

Kevin Feng هم از همکاران وی چین و مدیر ارشد عملیات پروژه است. او هم با 12 سال سابقه کار در PwC به وی چین ملحق شد. تجریات او در حوزه امنیت سایبری و بیمه ریسک بوده و جزء عوامل توسعه خدمات بلاک‌چین PwC بوده.

Jianliang Gu مدیر ارشد فناوری وی چین است که از مرکز تحقیق و توسعه آلکاتل و TCL به وی چین پیوسته و بیش از 16 سال در زمینه توسعه نرم‌افزار و سخت‌افزار تجربه دارد. او در عرصه ارتباطات موبایلی بیش از 100 گواهی حق اختراع دارد.

اقتصاد توکن‌های VET و VTHO

وی چین یک نوع بلاک‌چین است که از یک مدل اقتصاد توکنی دو تایی استفاده می‌کند تا از افزایش هزینه تراکنش‌ها هنگام افزایش بهای توکن پیشگیری کند. در شبکه وی چین از توکن VET برای حاکمیت بلاک‌چین و معامله در اکسچنج‌ها استفاده می‌شود. همچنین از آن برای گروگذاری و تولید توکن‌های VTHO هم استفاده می‌شود.

از توکن‌های VTHO برای پرداخت هزینه تراکنش‌های شبکه استفاده می‌شود که کارمزد پیش فرض هر تراکنش 21 VTHO است (که در حال حاضر یعنی بیستم فوریه 2021 قیمت آن معادل با 0.006719 دلار است). کاربران می‌توانند برای افزایش اولویت تراکنش خودشان در شبکه، تعداد توکن VTHO بیشتری پرداخت کنند. امکان خرید توکن‌های VTHO از اکسچنج‌ها وجود دارد یا می‌توان با نگه داشتن VET در یک والت آنها را تولید کرد.


اقتصاد توکنی مورد استفاده در بلاک‌چین تور وی چین.

این دو توکن از نظر کاربرد، موجودی کل و تورم با هم تفاوت دارند.

با استفاده از چنین مدلی، کارمزدهای شبکه از نوسان احتمالی قیمت توکن VET تفکیک می‌شوند در نتیجه این بلاک‌چین برای کاربران سازمانی و بیزنسی مناسب تر خواهد بود.

کاربرانی که تصمیم به نگه داشتن VET در والت می‌گیرند، به مرور زمان توکن VTHO دریافت می‌کنند در نتیجه می‌توانند تراکنش‌ها را به شکل رایگان اجرا کنند. یکی از اثرات این روش این است که تقاضا برای توکن VET با افزایش استفاده از شبکه بیشتر می‌شود.

علاوه بر تولید مقادیر کوچک توکن VTHO با این روش، می‌توان با راه اندازی نود و پشتیبانی از عملیات شبکه، مقادیر بیشتری از این توکن تولید کرد. این نودها سه نوع هستند که راه اندازی هر یک نیاز به مقداری توکن VET دارد.

نودهای اعتباری (یا دارای اختیار)

این نودها می‌توانند به صورت مستقیم در فرایندهای اجماع نظر شرکت کنند و حداقل باید 25 میلیون توکن VET داشته باشند. بعلاوه، مالکان این نودها باید ثابت کنند که می‌توانند به اکوسیستم وی چین کمک کنند و باید مراحل احرازهویت (KYC) را طی کنند.


مزایای نودهای اعتباری در شبکه وی چین

این نودها 30 درصد از استفاده روزانه VTHO را دریافت می‌کنند.

نودهای اقتصادی

این نودها هم سه نوع دارند و هر چند در فرایند اجماع دخالتی ندارند اما به حفظ ثبات شبکه کمک می‌کنند. نودهای اقتصادی درصدی از VTHO تولید شده توسط منبعی متشکل از 15 میلیارد توکن VET که برای این کار کنار گذاشته شده را دریافت می‌کنند.

این نودها برای گرو گذاشتن توکن‌های VET هم VTHO دریافت می‌کنند. سه نوع نودهای اقتصادی عبارتند از Mjolnir Masternode (که باید 15 میلیون VET داشته باشند)، Thunder Masternode (که باید 5 میلیون VET داشته باشند) و Strength Masternode (1 میلیون VET).

نودهای اقتصادی ایکس

اینها نودهایی هستند که در اولین مراحل توسعه وی چین به آن کمک کرده اند و VTHO تولید شده توسط استخری متشکل از 5 میلیارد VET را دریافت می‌کنند. در حال حاضر دیگر امکان ساختن نودهای اقتصادی ایکس جدید وجود ندارد.

توکن VET

وی چین در 17 آگوست 2017 یک ICO راه اندازی کرده و 200 هزار اتر جمع کرد؛ قیمت هر توکن آن در آن زمان $0.0008 یا به عبارتی هر یک اتر معادل با 3500 توکن VEN بود. دقت داشته باشید که این توکن VEN بود نه VET.

توکن‌های اصلی از نوع ERC-20 بودند اما بعداً با راه اندازی مین‌نت وی چین در 30 جولای 2018 به نسبت یک به صد با توکن‌های VET معاوضه شدند. در آن زمان هر توکن VEN 1.62 دلار قیمت داشت در نتیجه توکن‌های VET هر کدام 0.0162 دلار قیمت داشتند.

اوج قیمت توکن‌های وی چین در 23 ژانویه 2018 بود که قیمت هر توکن VEN در آن زمان 8.28 دلار بود که معادل با 0.0828 دلار برای VET است. توکن VET در 13 فوریه 2021 به نقطه اوج 0.06044 دلاری رسید.

نمودار قیمت توکن VET

 

پس از اجرای فرایند معاوضه با VET قیمت این توکن دچار ریزش شده و در آگوست 2018 به 0.010 دلار رسید اما تا نوامبر 2018 دوباره کمی اوج گرفت و به 0.015 دلار هم رسید هر چند پس از آن دوباره دچار ریزش شد. اوج VET در این دوره و 0.019775 دلار بود.

قیمت توکن VET تا جولای 2020 کمتر از 0.01 دلار ماند اما در ژوئن 2019 و بعد در فوریه 2020 کمی بهبود داشت. از جولای 2020 قیمت توکن VET هم در کنار بقیه آلت کوین‌ها رو به صعود گذاشت و قیمت این توکن پس از ثبت حداقل قیمت خود ($0.001678) در 13 مارس 2020 در اواخر فوریه 2021 به 0.057 دلار رسید.

خرید و نگه داشتن VET

توکن VET در چندین اکسچنج ثبت شده در نتیجه می‌توان در بازارهای مختلفی آن را معامله کرد از جمله بایننس، VCC و LBank. حجم معاملات VET در این اکسچنج‌ها بسیار قابل توجه است و نسبت به آنچه برای توکن‌هایی با ارزش بازار مشابه دیده می‌شود، بیشتر است. هر چند حجم معاملات این توکن در دوره‌ای فقط در دو اکسچنج خاص متمرکز شده بود اما این شرایط تغییر کرده و حالا فعالانه در چند اکسچنج مختلف معامله می‌شود که این موضوع به افزایش نقدینگی آن کمک کرده است.

با نگاه به دفتر ثبت سفارش چند اکسچنج به نظر می‌رسد که عملکرد توکن‌های وی چین کاملاً خوب است. مثلاً در ادامه دفتر سفارشات بیت‌کوین / VET در اکسچنج بایننس را مشاهده می‌کنید که عمق خوبی داشته و حجم گردش روزانه آن مناسب است.

پس از خرید توکن‌های VET، بهتر است آنها را به صورت آفلاین در یک والت ذخیره کنید چون همه ما از ریسک نگه داشتن ارزهای دیجیتال در اکسچنج‌های متمرکز مطلع هستیم.

از آنجایی که این توکن‌ها مخصوص بلاک‌چین وی چین هستند گزینه‌های زیادی برای نگه داری از آنها ندارید. می‌توانید برای انتخاب گزینه مناسب از فهرست بهترین والت‌های وی چین در سایت ما استفاده کنید.

رقابت سنتی

هر چند خطر زیادی از سمت پروژه‌های بلاک‌چین وی چین را تهدید نمی‌کند اما در عرصه سنتی بازیگران مهمی هستند که می‌توانند جایگاه وی چین را تهدید کنند.

یکی از این شرکت‌ها‌ آی بی ام است که با شرکت بزرگ Maersk در حال ساخت یک پلتفرم بلاک چین برای مدیریت تحویل کالاها است. این پلتفرم موفق به جلب علاقه و توجه زیادی شده و توانسته با 100 شرکت از جمله شرکت‌های حمل و نقل، لجستیک، بنادر و غیره همکاری کند.

 آی بی ام همکاری‌هایی را هم با والمارت و یونی لور آغاز کرده تا حوزه‌های تازه‌ای از زنجیره تأمین را شناسایی کند که بلاک‌چین می‌تواند برای آنها مفید واقع شود. با توجه به برتری تکنولوژیکی‌ آی بی ام و همکاری‌ها و امکاناتی که در سطح جهان دارد، این شرکت می‌تواند رقیبی جدی برای وی چین باشد.

SAP هم در حال ورود به عرصه لجستیک بلاک‌چین است و با شرکت‌های تحویل و تولید دارو برای ایجاد یک سیستم ردیابی زنجیره تأمین بر اساس بلاک‌چین کار می‌کند. SAP هم جزء بازیگران مهم این عرصه است که مشتریان زیادی داشته و منابع زیادی در اختیار دارد.

جدیدترین رقیب وی چین شرکت بی ام وی است که جزء اولین همکاران وی چین هم محسوب می‌شود.

بی ام وی قصد دارد در سال 2020 راهکار زنجیره تأمین بلاک‌چینی خودش را راه اندازی کند که PartChain نام دارد و برای افزایش شفافیت داده‌ها و قابلیت پیگیری شدن قطعات مختلف خودرو در زنجیره تأمین طراحی می‌شود.

این سیستم برای زنجیره‌های تأمین پیچیده مورد استفاده شرکت بی ام وی مفید است چون خیلی از قطعات در این حوزه از شرکت‌های بین المللی خریداری می‌شوند. بی ام وی قصد دارد در نهایت یک پلتفرم باز بسازد که امکان مبادله و انتشار امن داده‌ها در زنجیره تأمین را فراهم کرده و به ناشناس ماندن هم کمک می‌کند. بی ام وی امیدوار است که در بلند مدت امکان دنبال کردن مسیر مواد خام مورد استفاده برای تولید قطعه را هم فراهم کند.

با وجود این رقابت‌ها در حال حاضر یعنی اوایل سال 2021 شرکت وی چین همچنان در این عرصه پیشگام است چون هنوز شاهد گزارش پیشرفت چشمگیری از سمت‌ آی بی ام، SAP یا بی ام وی نیستیم.

فرصت‌ها و تهدیدات پیش روی وی چین

گرچه وی چین بازارهای مختلف را هدف گرفته اما تمرکز اصلی آن صنعت لجستیک و زنجیره تأمین است. وی چین قابلیت اجرای قراردادهای هوشمند را طراحی کرده و به دنبال طراحی راهکارهای اینترنت اشیاء هم هست.

تمرکز بر صنعت زنجیره تأمین کاملاً معقول به نظر می‌رسد چون یک صنعت چند میلیارد دلاری انبوه است که فناوری بلاک‌چین می‌تواند برای آن مفید باشد.

وی چین همکاری‌های جدیدی با برندهای لوکس آغاز کرده تا سیستم‌های رهگیری بلاک‌چین ایجاد کند که معتبر و اصیل بودن محصولاتی مثل کیف‌های لوکس و نوشیدنی‌های گران را مشخص کرده و تاریخچه تعمیرات خودرها را ضبط می‌کند.

یکی از مهم ترین عناصر این سیستم‌های رهگیری، تراشه NFC وی چین است که می‌توان آن را در هر محصولی درج کرد تا مشتری از طریق اسکن محصول با گوشی موبایل، از اصیل بودن آن مطمئن شود. جعل اجناس لوکس جزء مشکلات مهم در سطح جهان است که طبق برآوردها هر ساله حدود 1.2 تریلیون دلار به این صنعت خسارت وارد می‌کند.

یکی دیگر از جنبه‌هایی که وی چین در آن قوی ظاهر شده، حوزه پزشکی است. در حال حاضر چند بیمارستان و تشکیلات پزشکی از تکنولوژی رهگیری وی چین استفاده می‌کنند و محصولاتی هم برای صنعت غذایی دارد که تازگی محصولات فاسد شدنی مثل غذاهای دریایی را ثابت می‌کند.

نکته عجیب اینجاست که رقبای اصلی وی چین از صنعت بلاک‌چین نیستند (هر چند در این صنعت هم رقبایی دارد) بلکه بیشتر شرکت‌های سنتی هستند.

وی چین در حوزه کریپتو با آیوتا در زمینه اینترنت اشیاء و با Waltonchain در زمینه مدیریت زنجیره تأمین رقابت دارد اما هنوز نرخ پذیرش این دو پروژه کم است و تا وقتی پروژه‌ای نداشته باشیم که بتواند به سطح کاربرد عملی عظیم برسد، بعید است که در این حوزه پیشگامی داشته باشیم.

توسعه و نقشه راه وی چین

جای تردید نیست که تیم وی چین فعالانه در حال تشکیل همکاری‌های جدید و انتشار آپدیت‌های تازه بوده اما باید بررسی کرد که چقدر کار روی کد پروژه انجام شده است.

با توجه به اپن سورس بودن پروژه می‌توان مخازن کد عمومی آن را بررسی کرد تا میزان کار انجام شده روی این پروتکل مشخص شود.

در نتیجه همانطور که در ادامه مشاهده می‌کنید، دو مورد از فعال ترین مخازن گیت‌هاب وی چین را بررسی کردیم.

در رابطه با آینده پروژه چند مورد وجود دارد که می‌توانیم به آنها امیدوار باشیم. خود پروژه نقشه راه رسمی ندارد اما در این مطلب اطلاعاتی کلی درباره مسیر آینده پروژه ارائه شده است.

مثلاً توسعه دهنده‌ها سخت مشغول افزایش قابلیت تعامل پذیری وی چین با زنجیره‌های مختلف هستند و مقدمات این کار را آماده می‌کنند. بدون شک تعامل پذیری بیشتر منجر به پذیرش و استفاده بیشتر از وی چین می‌شود.

مطالعاتی هم برای پیاده سازی سیستم تراکنش‌های ناشناس صورت گرفته که قرار است با فناوری Bulletproof که مونرو هم از آن استفاده می‌کند، پیاده سازی شود. البته در حال حاضر مهم ترین آپدیتی که برای وی چین پیش بینی می‌شود راه اندازی PoA 2.0 است.

می‌توانید از طریق وبلاگ رسمی یا اکانت توئیتر پروژه پیشرفت آن را دنبال کنید.

نتیجه گیری

شکی نیست که وی چین از نظر برقراری رابطه و همکاری با شرکت‌های بزرگ جزء موفق ترین پروژه‌های بلاک‌چین است. با توجه به اینکه طرح‌های آزمایشی مختلفی برای همکاری وی چین با شرکت‌های بزرگ در حال اجراست، بدون شک می‌توانیم امید به موفقیت هر چه بیشتر و افزایش نرخ پذیرش این پروژه داشته باشیم.

وی چین از جمله پروژه‌هایی است که خیلی خوب روی آن فکر شده و یک مدل اقتصادی منحصربفرد دارد که با در نظر گرفتن نیازهای سازمان‌های بزرگ و مشتریان سازمانی طراحی شده است. این پروژه هنوز با مشکلات متداول خیلی از پروژه‌های بلاک‌چین روبرو نشده هر چند ممکن است این مسئله ناشی از عدم پذیرش گسترده آن باشد.

وی چین توانست با موفقیت از مشکلات پس از هک دسامبر 2019 که نگرانی مهمی برای جامعه وی چین ایجاد کرده بود، عبور کند.

با وجود همه موفقیت‌های وی چین، هنوز هم این پروژه از سمت شرکت‌های سنتی بزرگ مثل‌ آی بی ام، بی ام وی و SAP با تهدیداتی جدی روبروست. سرمایه گذاران نگران هستند که این شرکت‌های بزرگ به راحتی وی چین را پشت سربگذارند. توکن VET توانست در دوره رونق آلت کوین‌های سال 2021 وارد مسیر صعودی شود اما اگر وی چین نتواند خیلی زود جایگاهی قوی در صنعت لجستیک پیدا کند، ممکن است سرمایه گذاران امیدشان را به این پروژه از دست بدهند.

سال پیش رو برای وی چین سال مهمی است و اگر بتواند PoA 2.0 را راه اندازی کند، ابزارهای لازم برای جذب مشتریان مهم و برجسته را در اختیار خواهد داشت. هنوز وی چین از بقیه رقبای سنتی خودش یک گام جلوتر است اما حفظ این پیشگامی نقش زیادی در موفقیت وی چین خواهد داشت.