معرفی ارزها

جمعه, 14 خرداد 1400 17:37

اتریوم چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

این مورد را ارزیابی کنید
(3 رای‌ها)

اتریوم، یکی از ارزهای بسیار محبوب در میان کاربران ارزهای دیجیتالی است. اگر در دنیای رمزارزهای دیجیتال، فعالیت می کنید و یا فقط دورادور، از آن باخبر هستید، حتما حداقل یک بار اسم اتریوم به گوشتان خورده است. ارزی بسیار دوست داشتنی و پرکاربرد.

اتریوم، آمده است تا خیلی از واسطه ها را از بسیاری از عرصه های زندگی ما حذف کند. برای مثال، بیت کوین، یک سیستم پرداخت است و هدف آن، حذف واسطه ها از بین پرداخت های ما بوده است. یعنی که ما بتوانیم، بدون وجود بانکی و بدون نظارت و دخالت سازمانی بر روی آن، پرداختی را انجام دهیم. اما اتریوم، علاوه بر یک سیستم پرداخت، در اکثر زمینه های دیگر بسیار بسیار مهم زندگی مان، آمده است تا این واسطه ها را از بین ببرد. مثلا اتریوم با قراردادهای هوشمندی که بر روی بستر بلاک چین خود پیاده سازی کرده است، کمک های بسیار فراوانی به ما کرده است.

اتریوم، بلاک چین اختصاصی خود را دارد و به عبارتی به بلاک چین نسل دوم نیز معروف است که بسیار بسیار پیشرفته نیز هست. روی بستر بلاک چین اتریوم، قراردادهای هوشمند یا همان Smart Contract ها پیاده سازی می شود.

قراردادهای هوشمند، قراردادهایی هستند که به شکل کدنویسی شده، بین دو شخص نوشته می شود و این دو شخص نمی توانند در مفاد این قرارداد، دخالتی داشته باشند و یا تقلبی صورت دهند. این قرارداد به صورت خودکار انجام می شود و در این میان، هیچ کس متضرر نمی گردد. این قراردادهای هوشمند در زمینه املاک، رای گیری و خیلی موارد دیگر به کمک ما آمده اند و همه ی این ها روی بلاک چین اختصاصی اتریوم پیاده سازی می گردد.

برنامه های غیرمتمرکز یا Decentralized Applications، برنامه هایی هستند که در حین کار با آن ها، بسیار راحت تر خواهیم بود اما چرا؟ مثلا اینستاگرام، به راحتی می تواند پستی از شما را حذف کند یا اکانت شما را مسدود سازد و یا اختیاراتی از این دست. ولی در یک شبکه اجتماعی غیرمتمرکز یا یک برنامه غیرمتمرکز، این امکانات به سازندگان آن برنامه داده نشده است و آن ها فقط بوجود آورندگان آن برنامه هستند. پس اتریوم در این زمینه نیز به ما خیلی کمک کرده است.

تفاوت اتریوم با اتر چیست؟ اتریوم یک سیستم است و اسم ارز دیجیتال اتریوم، تتر نام دارد. اتریوم توسط یک جوان روسی به نام ویتالیک بوترین، به وجود آمده است که وی در اوایل به وجود آمدن ارزهای دیجیتال، با توجه به علاقه خود، مطالعاتی را انجام داده و علاقه ای شدید به بیت کوین داشته است. اما با پیش روی در این زمینه، خودش این ایده را پیاده سازی کرد و بعد از به وجود آوردن اتریوم، رشد بسیار خوبی به سرمایه گذاران خود داد و ما امروزه، آن را به عنوان یک ارز بسیار محبوب می شناسیم.