معرفی ارزها

دوشنبه, 28 تیر 1400 17:49

معرفی ارز دیجیتال Compound کامپاند

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

ارز دیجیتال Compound چیست ؟

پروتکل Compound یک پروتکل وام دهی DeFi است که به کاربران امکان میدهد از طریق ارزهای رمزنگاری شده ی خود و با واریز آن ها به داخل یکی از چندین استخر حمایت شده توسط پلتفرم ، سود کسب کنند .

هنگامیکه یک کاربر توکن ها را به استخر Compound واریز میکند ، در ازای آن cToken ها را دریافت مینماید . این cToken ها سهم فرد در استخر را نشان میدهند و میتوانند در هر زمان برای بازخرید ارزهای رمزنگاری شده ی پایه که در ابتدا به استخر واریز شده بودند ، مورد استفاده قرار بگیرند . به طور مثال ، در ازای واریز ETH به داخل استخر ، cETH دریافت خواهید کرد .  با گذشت زمان ، نرخ این cToken ها نسبت به ارزهای پایه افزایش می یابد که این بدین معنی است که میتوانید آن ها را برای مقدار بیشتری از دارایی پایه در مقایسه با آنچه که در ابتدا واریز کرده بودید بازخرید نمایید . این نحوه ی توزیع سود است .

وام گیرندگان میتوانند با واریز وثیقه یک وام تضمینی از هر استخر Compound بگیرند . حداکثر نسبت وام به ارزش (LTV) بر اساس دارایی وثیقه متفاوت است اما در حال حاضر بین ۵۰ تا ۷۰ درصد میباشد . نرخ سود پرداخت شده براساس دارایی وثیقه متفاوت است و وام گیرندگان در صورت سقوط وثیقه ی خود به زیر سطح یک آستانه ی نگهداری خاص ، میتوانند با یک تسویه ی خودکار روبرو گردند .

از زمان راه اندازی شبکه ی اصلی Compound در سپتامبر ۲۰۱۸ ، این پلتفرم به محبوبیت فراوانی دست پیدا کرده و اخیرا ارزش کل قفل شده ی آن به بیش از ۸۰۰ میلیون دلار رسیده است .

بنیانگذاران Compound چه کسانی هستند ؟

کامپانت  (Compound) در سال ۲۰۱۷ و توسط Robert Leshner و Geoffrey Hayes که هر دو قبلا نقش های برجسته ای در Postmates - یک سرویس آنلاین تحویل غذا - داشتند ، تاسیس گردید . این دو نفر به سمت های اجرایی در Compound Labs , Inc - شرکت توسعه ی نرم افزار پشت پروتکل Compound - ادامه دادند . در حال حاضر Leshner بعنوان مدیر عامل و Hayes بعنوان مدیر ارشد فناوری خدمت میکنند .

اگرچه هر دو بنیانگذار تجربه ی تاسیس شرکت های موفق را دارند ، Robert Leshner در کمک به رشد فضای بلاکچین به طور ویژه ای فعال بوده و به طور عمومی در پلتفرم های رمزنگاری معروف از جمله Argent Wallet ، Opyn و blockfolio سرمایه گذاری کرده است .

تیم Compound از بیش از ده نفر تشکیل شده است که تقریبا نیمی از آن ها بعنوان مهندس کار میکنند .

چه چیزی Compound را منحصر بفرد میکند ؟

طبق گفته ی Compound ، اکثریت ارزهای رمزنگاری شده در پلتفرم های صرافی بیکار مانده و برای هولدرهای خود هیچ کاری انجام نمیدهند . Compound به نظر میرسد که این وضعیت را با پلتفرم وام باز خود تغییر دهد و به کسانی که توکن های اتریومی خود را به داخل استخر واریز میکنند ، اجازه میدهد که سود موجودی خود را بدست بیاورند و یا یک وام تضمینی دریافت نمایند .

مدیریت جامعه ی Compound آن را از سایر پروتکل های مشابه جدا میکند . نگهدارندگان توکن مدیریتی و بومی این پلتفرم - COMP - میتوانند بدون دخالت اعضای تیم Compound ، تغییراتی را در پروتکل ایجاد کرده و در مورد اجرای تغییرات پیشنهادی توسط دیگران بحث و رای گیری نمایند . این تغییرات پیشنهادی میتواند شامل انتخاب ارزهای رمزپایه برای پشتیبانی ، تنظیم فاکتورهای وثیقه گذاری و ایجاد تغییر در نحوه ی توزیع توکن های COMP باشند . 

این توکن های COMP را میتوان از صرافی های شخص ثالث خریداری کرد و یا از طریق تعامل با پروتکل Compound مثل واریز دارایی ها یا گرفتن وام بدست آورد .

چه تعداد کوین Compound یا COMP در گردش وجود دارد ؟

همانند دیگر دارایی های دیجیتال ،فقط  تعداد ثابتی از توکن های COMP وجود دارد . موجودی کل آن ۱۰ میلیون COMP است که از این تعداد ، بیش از ۴.۲ میلیون توکن بین کاربران Coumpond و در طول یک بازه ی زمانی ۴ ساله توزیع خواهد شد . حدود ۲.۴ میلیون COMP نیز به سهامداران Compound Labs,Inc اختصاص داده میشود و ۲.۲ میلیون توکن بین بنیانگذاران Compound و تیم فعلی آن در یک برنامه ی زمانی ۴ ساله توزیع میشود . 

در نهایت ۷۷۵۰۰۰ توکن COMP برای انگیزه های حکومتی جامعه رزور شده و ۳۳۲۰۰۰ توکن باقیمانده نیز به اعضای آینده ی تیم اختصاص خواهد یافت .

نرخ دقیق انتشار COMP ، در طول زمان قابل تغییر است زیرا رای دهندگان میتوانند نرخ انتشار را با تصویب یک پیشنهاد و از طریق مدیریت جامعه ، افزایش یا کاهش دهند .

امنیت شبکه ی Compound به چه صورت است ؟

هر چیزی در پلتفرم Compound بطور اتوماتیک و بوسیله ی قراردادهای هوشمند ، که پس از واریز دارایی های ERC-20 و اتریوم جهت ضرب cToken ها فعالیت میکنند ، اداره میشود و به کاربران Compound اجازه میدهد که از طریق cToken ها سهام خود را بازخرید نمایند .

این پروتکل فاکتور وثیقه گذاری را برای همه ی دارایی های حمایت شده توسط پلتفرم اعمال میکند و از طریق آن اطمینان حاصل میکند که هر استخر و در هر زمانی بیش از حد وثیقه دارد .  اگر وثیقه به زیر حداقل سطح نگهداری سقوط کند ، با تخفیف ۵ درصد به تسویه کنندگان فروخته شده ، قسمتی از وام پرداخت شده و باقیمانده به یک فاکتور وثیقه گذاری قابل قبول بازمیگردد .

این تنظیم به وام گیرندگان کمک میکند تا سطوح وثیقه ی خود را حفظ نمایند ، یک شبکه ی ایمن برای وام دهندگان فراهم میکند و یک فرصت درآمد برای تسویه کنندگان ایجاد مینماید .