معرفی ارزها

جمعه, 19 شهریور 1400 19:47

کوییک سواپ quick swap چیست و چطور کار می‌کند؟

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

خلاصه مطلب

کوییک سواپ یک بازارگردان خودکار روی شبکه پلی گان است. کوییک سواپ یک کپی از یونی سواپ است و همان مدل نقدینگی را دارد. کاربران جفت توکن‌های دلخواه را به استخرهای نقدینگی اضافه کرده و از سایر کاربرانی که توکن‌های خودشان را با استفاده از این استخرها مبادله می‌کنند، کارمزد تراکنش دریافت می‌کنند.

کوییک سواپ به دلیل داشتن کارمزد کم و سرعت بالا که به لطف استفاده از شبکه پلی گان به دست آمده، محببویت زیادی کسب کرده است. همچنین کوییک سواپ با بلاک‌چین اتریوم سازگار است و امکان مبادله توکن‌های ERC-20 را برای کاربران فراهم می‌کند. اما همیشه خطر از دست رفتن دائم دارایی‌ها وجود دارد.

کوین کوییک سواپ، QUICK نام دارد که می‌توانید به راحتی آن را در بایننس خرید و فروش کنید. همچنین می‌توانید سایر توکن‌ها را با استفاده از استخرهای نقدینگی کوییک سواپ با QUICK معاوضه کنید.

مقدمه

بازار گردان‌های خودکار (AMM) مثل کوییک سواپ محبوبیت زیادی در اقتصاد غیرمتمرکز دارند. مدل یونی سواپ در بلاک‌چین‌ها و پلتفرم‌های لایه 2 مختلف تبدیل به یک استاندارد شده است. کوییک سواپ هم قابلیت‌های یونی سواپ را دارد اما به جای اتریوم بر اساس شبکه پلی گان ساخته شده است. گرچه کوییک سواپ یک انشعاب از یونی سواپ است اما تفاوت‌های مهم این دو باعث شده که هر کدام از آنها بین یک گروه از کاربران محبوبیت پیدا کند.

کوییک سواپ چیست؟

کوییک سواپ یک انشعاب از یونی سواپ است که توسط Nick Mudge و Sameep Singhania روی پلتفرم بلاک‌چین پلی گان ساخته شد. کوییک سواپ با استفاده از مدل بازار گردان خودکار که امکان مبادله توکن‌ها را برای کاربران فراهم می‌کند، تجربه کار با اکسچنج غیرمتمرکز را برای آنها فراهم می‌کند. کوییک سواپ هیچ دفتر ثبت سفارشی ندارد چون کاربران از طریق استخرهای توکنی موسوم به استخر نقدینگی به مبادله توکن می‌پردازند.

کاربران می‌توانند پلی برای توکن‌های ERC-20 از اتریوم روی پلی گان ایجاد کرده و هر جفت ارز دلخواه را از طریق کوییک سواپ مبادله کنند به این شرط که یک استخر نقدینگی برای آن وجود داشته باشد. همه می‌توانند با تأمین یک جفت توکن جهت دریافت کارمزد از سایر کاربران، یک استخر نقدینگی جدید ایجاد کنند.

ظاهر، حس و حال و تجربه کار با کوییک سواپ کاملاً به یونی سواپ شبیه است. کاربران می‌توانند توکن‌های خودشان را بدون امضا یا طی کردن مراحل KYC مبادله کنند. کافیست یک والت داشته باشید تا به این پلتفرم متصل کنید و همچنین توکن MATIC برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها. کوییک سواپ اپن سورس است و از کدهای بازرسی شده یونی سواپ برای ایجاد امنیت و اعتماد استفاده می‌کند.

پلی گان (MATIC) چیست؟

پلی گان (که قبلاً به آن MATIC گفته می‌شد) زیرساختی برای ایجاد شبکه‌های سازگار با اتریوم است. این بلاک‌چین‌ها می‌توانند با هم تعامل برقرار کنند و به این ترتیب یک اکوسیستم لایه دوم از بلاک‌چین‌های به هم پیوسته ایجاد می‌شود. شبکه پلی گان زنجیره جانبی رسمی این پروژه است که با مکانیزم اجماع اثبات سهام کار می‌کند.

محبوبیت شبکه پلی گان ناشی از سرعت آن به عنوان یک راهکار مقیاس پذیری و کارمزدهای ارزان گس آن است. کارمزد تراکنش‌های این شبکه با توکن MATIC پرداخت می‌شود. از آنجایی که این شبکه با ماشین مجازی اتریوم سازگار است، توسعه دهندگان می‌توانند اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز کنونی مثل یونی سواپ را به زنجیره جانبی منشعب کنند.

چرا به جای یونی سواپ از کوییک سواپ استفاده کنیم؟

کاربران زیادی پلی گان را به دلیل سرعت بالای اجرای تراکنش‌ها و کارمزد نسبتاً پایین ترجیح می‌دهند. تأمین کنندگان نقدینگی و مبادله کنندگان توکن می‌توانند از کد بازرسی شده یونی سواپ که مزایایی مثل پشتیبانی از توکن‌های ERC-20 را دارد استفاده کنند. یکی از مزایای مهم این سیستم امکان مبادله توکن‌های ERC-20 با استفاده از یک پل ساده است که کارمزدهای سنگین اتریوم را حذف می‌کند. در نتیجه کوییک سواپ توازن خوبی بین قابلیت‌های سازگاری اتریوم، راحتی استفاده و مقرون به صرفه بودن برقرار می‌کند.

کوییک سواپ چگونه کار می‌کند؟

کوییک سواپ برای ایجاد استخرهای نقدینگی از مدل AMM استفاده می‌کند که کاربران می‌توانند برای مبادله توکن از آن استفاده کنند. کاربران به عنوان سفارش گذار یا سفارش بردار کار نمی‌کنند بلکه با یک قرارداد هوشمند تعامل دارند. همه می‌توانند با واریز یک جفت توکن با ارزش برابر نقدینگی تأمین کنند.

در مقابل، تأمین کنندگان نقدینگی توکن‌های LP (استخر نقدینگی) دریافت می‌کنند که نقش رسید پولی که در اختیار استخر قرار داده اند را بازی می‌کند. این توکن‌های LP وقتی قصد دریافت توکن‌های خودتان را داشته باشید، سوزانده می‌شوند. می‌توانید این توکن‌ها را در اختیار یک شخص ثالث هم قرار دهید تا در کشت سود استفاده شود که در آن کارمزد شما دائماً در استخر سرمایه گذاری مجدد می‌شود تا نرخ سود شما افزایش پیدا کند.

مدل AMM به تأمین کنندگان نقدینگی با 0.3 درصد کارمزدی که متناسب با نقدینگی تأمین شده در اختیارشان قرار می‌گیرد، به آنها پاداش می‌دهد. قیمت توکن‌ها از طریق دفتر سفارش مشخص نمی‌شود بلکه از طریق فرمولی موسوم به بازارگردان محصول ثابت مشخص می‌شود.

برای نمونه استخر ETH/DAI را در نظر می‌گیریم. ما در اینجا اتر را با x و DAI را با y نشان می‌دهیم. با فرمول بازارگردان محصول ثابت، x و y در هم ضرب شده و ثابتی به اسم k تشکیل می‌دهند که قابل تغییر نیست.

x * y = k

استخر نقدینگی یک نرخ تبدیل عرضه می‌کند که در مثال ما سه هزار DAI (y) به ازای هر یک اتر (x) است. وقتی 3 هزار DAI برای استخر تأمین کنید و 1 اتر برداشت کنید، موجودی DAI استخر افزایش و موجودی اتر آن کاهش پیدا می‌کند. این کار باعث می‌شود که قیمت اتر افزایش پیدا کند چون k همیشه ثابت است. به عبارت دیگر شما از DAI خودتان برای خرید اتر استفاده می‌کنید. وقتی اتر بیشتری از استخر خارج شود، قیمت آن در مقایسه با DAI بیشتر می‌شود. نمودار زیر رابطه بین مقدار این دو توکن را نشان می‌دهد.

 

ضرر ناپایدار چیست؟

ضرر ناپایدار به ریسک محتمل برای اشخاصی گفته می‌شود که برای استخر نقدینگی تأمین نقدینگی می‌کنند. اگر قیمت توکن‌ها نسبت به زمانی که آنها را اضافه کردید تغییر کنند ممکن است در هنگام برداشت ارزش دلاری آنها کمتر شود. البته این اتفاق در صورت افزایش یا سقوط قیمت‌ها رخ می‌دهد. این ضرر ناپایدار است چون تنها وقتی که وجه را از استخر نقدینگی حذف کنید محقق می‌شود.

اگر قیمت‌ها نسبت به مبلغ اصلی با نسبت عکس تغییر کنند، در این صورت ضرر ناپایدار هم معکوس می‌شود. همچنین ممکن است به نقطه‌ای برسید که در آن کارمزدها از ضرر ناپایدار پیشی بگیرند.

کوییک سواپ چگونه کسب درآمد می‌کند؟

بر خلاف اکسچنج‌های متمرکز، کوییک سواپ با دریافت کارمزد از کاربران درآمدزایی نمی‌کند. در واقع کارمزد تراکنش‌ها به تأمین کنندگان نقدینگی تعلق می‌گیرد. درست مثل یونی سواپ، برای هر گونه مبادله‌ای که با استفاده از یک استخر نقدینگی انجام می‌شود، یک کارمزد 0.3 درصدی در نظر گرفته می‌شود. هر زمان که خواستید می‌توانید کارمزد به دست آمده از تراکنش‌ها را دریافت و حتی آنها را سرمایه گذاری مجدد کنید. به این ترتیب کارمزدی متناسب با سهم خودتان از نقدینگی کلی به دست می‌آورید.

چگونه از کوییک سواپ استفاده کنیم؟

می توانید با موبایل یا مرورگر کامپیوتری به کوییک سواپ دسترسی پیدا کنید. همیشه مطمئن شوید که برای دسترسی به این پلتفرم از لینک درست یعنی quickswap.exchange استفاده می‌کنید. می‌توانید کوین‌های خودتان را به راحتی و با پرداخت یک کارمزد از یک استخر نقدینگی جابجا کنید.

  1. با مرورگر کامپیوتر یا موبایل به سایت exchange بروید.
  2. والت خودتان را فعال کنید. برای انجام این کار نیاز به اپلیکیشن والت موبایلی یا افزونه مرورگر آن دارید. متامسک و تراست والت هر دو گزینه‌های خوبی هستند. والت شما باید از شبکه پلی گان هم پشتیبانی کند.
  3. برای شروع مبادله توکن‌ها وارد تب Swap شوید.
  4. توکن مورد نظر برای مبادله و توکن دریافتی را انتخاب کنید. ما در این مثال MATIC را با PBNB مبادله می‌کنیم.

 

  1. روی Swap کلیک کنید.
  2. تراکنش را در پنجره باز شده مشاهده کرده و درخواستتان را از طریق والت تأیید کنید.

توکن کوییک سواپ (QUICK)

QUICK یک نوع توکن ERC-20 است که در فوریه 2021 رونمایی شد و نقش یک توکن حاکمیتی را دارد. 90 درصد از موجودی کل توکن‌ها به عنوان پاداش بین ماینرهای نقدینگی توزیع می‌شود و به این ترتیب این افراد تبدیل به سهامداران این پلتفرم می‌شوند. مدل حاکمیتی کوییک سواپ در سایر پروژه‌های DeFi مثل یونی سواپ و پنکیک سواپ هم متداول است. دارندگان توکن QUICK می‌توانند پیشنهاداتی درباره اضافه کردن امکانات جدید یا تغییر پلتفرم ایجاد کرده و به آنها رأی دهند.

نحوه خرید QUICK در بایننس

کوییک یکی از توکن‌های تحت پشتیبانی در اکسچنج بایننس است. در حال حاضر امکان خرید QUICK با کارت بانکی در بایننس وجود ندارد و فقط می‌توان آن را با یک ارز دیجیتال معاوضه کرد. بایننس امکان خرید QUICK را با BNB، BTC، BUSD و USDT برای کاربرانش فراهم کرده است.

 

اگر ارز دیجیتالی برای معاوضه با QUICK ندارید، می‌توانید برای خرید آن از سرویس [Credit/Debit Card] در تب [Buy Crypto] از صفحه اصلی بایننس استفاده کنید.

پس از خرید BNB، BTC یا BUSD به تب Classic از صفحه اکسچنج رفته و جفت ارز معاملاتی مورد نظر را از گوشه سمت چپ بالای صفحه انتخاب کنید. برای محدود کردن جستجو می‌توانید از قابلیت جستجوی بایننس استفاده کنید.

ما در این مثال از QUICK/BUSD استفاده می‌کنیم. در سمت راست صفحه، مبلغ مورد نظر برای خرید را بر حسب BUSD وارد کنید. سریع ترین روش خرید QUICK استفاده از سفارش بازار در بازار نقدی است. با این روش می‌توانید QUICK را با قیمت جاری بازار بخرید.

در نهایت برای ثبت سفارش روی Buy QUICK کلیک کرده و جزئیات را بررسی و تأیید کنید.

نحوه فروش QUICK در بایننس

فروش QUICK هم به میزان زیادی شامل مراحل راهنمای بالا است. توکن‌های QUICK شما باید در والت بازار نقدی بایننس شما قرار داشته باشند بنابراین اگر این توکن‌ها در یک والت خارجی هستند آنها را به این والت منتقل کنید. می‌توانید برای انجام این کار به بخش Fiat and Spot رفته و روی گزینه Deposit کنار QUICK در بخش Crypto Balance کلیک کنید.

 

به صفحه Classic رفته و جفت ارز مورد نظر را از گوشه سمت چپ بالا انتخاب کنید. برای محدود کردن جستجو می‌توانید از قابلیت جستجوی بایننس استفاده کنید. ما در این مثال از QUICK/BUS استفاده می‌کنیم.

 

سریع ترین گزینه، فروش QUICK با قیمت جاری بازار و با استفاده از یک سفارش بازار است. در سمت راست صفحه، بررسی کنید که در تب Spot قرار دارید و گزینه Market را برای نوع سفارش انتخاب کرده باشید. مقدار QUICK مورد نظر برای فروش را انتخاب کرده و روی Sell Quick کلیک کنید.

 

صحبت‌های پایانی

کوییک سواپ هم یک گزینه دیگر برای معامله توکن‌ها به روش غیرمتمرکز است. با داشتن یک آدرس پلی گان و مقداری توکن MATIC می‌توانید توکن‌های ERC-20 را با سرعت بیشتر و هزینه‌ای کمتر از یونی سواپ یا سایر بازارگردان‌های خودکار شبکه اتریوم معامله کنید اما ممکن است این قابلیت جذاب چندان ماندگار نباشد. ممکن است با انتشار نسخه دوم اتریوم، کوییک سواپ قابلیت رقابت خودش از نظر سرعت و کارمزدها را از دست بدهد.