معرفی ارزها

جمعه, 26 شهریور 1400 06:42

معرفی کوین کاردانو Cardano – Cardano Blockchain

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

ارز دیجیتال کاردانو نیز از جمله ارزهای بسیار خوب و محبوب در مارکت ارزهای دیجیتال محسوب می شود که می خواهیم در این مقاله به معرفی این رمزارز بپردازیم.

کوین کاردانو (ADA) چیست؟

کوین کاردانو یک شبکه ی بلاک چینی است که هدف و شعار اصلی آن نیز از همان ابتدا تاکنون این بوده است که خود را به عنوان ارزهای دیجیتال نسل سوم معرفی نماید. می دانیم که بیت کوین، شبکه ی ارزهای دیجیتال نسل اول معرفی می شود که دارای مشکلات بسیار فراوانی بوده است اعم از مقیاس پذیری بسیار پایین که برخلاف آن، کوین کاردانو دارای مقیاس پذیری بسیار بالایی می باشد. اتریوم نیز شبکه ی ارزهای دیجیتال نسل دوم محسوب می شود که آن نیز دارای مشکلاتی اعم از Smart Contract ها یا همان قراردادهای هوشمند بوده و نیز از لحاظ سرعت، شبکه ی بلاک چینی کاردانو مشکلات مربوط به آن را حل نموده است. شبکه ی بلاک چینی کاردانو خود را یکی از بی عیب و نقص ترین شبکه های بلاک چینی قلمداد می کند که در ادامه نیز در مورد آن توضیح بیش تری خواهیم داد.

تاریخچه ی کاردانو Cardano

آقای چارلز هاسکینسون که در تصویر زیر مشاهده می نمایید، خالق کاردانو می باشد که پیش از ایجاد این کوین در شرکت اتریوم و نزد ویتالیک بوترین فعالیت می کرده است. وی در سال 2015 از شرکت اتریوم خارج شده و نزدیک به 2 سال بر روی اشکالات اتریوم کار می کرده است تا با برطرف نمودن این مشکلات از جمله قراردادهای هوشمند، مقیاس پذیری و سرعت بتواند ارزی جدید و قدرتمندتر ایجاد نموده که سرانجام در سال 2017 کاردانو را عرضه نمود. صرافی بیترکس اولین صرافی بود که عرضه ی اولیه ی این کوین را ارائه نمود.

کاردانو Cardano چگونه کار می کند؟

هر شبکه ای صرف نظر از این که یک شبکه ی بلاک چینی باشد و یا نباشد و یا یک شبکه ی متمرکز است یا خیر، نیازمند سرورهایی می باشد که همگی به یک شکل هستند. حال اگر این شبکه متمرکز باشد که می توان هرگونه دخالتی را بر روی آن انجام داده و کسی نظاره گر آن نیست ولی در شبکه های بلاک چینی این گونه نیست. شبکه ی بلاک چینی نیازمند سروری می باشد که به صورت متمرکز نیست بلکه نودهای شبکه را بین اعضای شبکه تقسیم می نمایند و این سیستم پخش کردن نودهای شبکه به شکل متفاوت است. مثلا در شبکه ی بیت کوین به روش اثبات کار، شبکه را راه اندازی کرده و تائید تراکنش ها و روشن بودن شبکه به اثبات کار در این شبکه مرتبط است.

تفاوت های روش اثبات کار و اثبات سهام چیست؟

در روش اثبات کار نحوه ی عملکرد بدین گونه است که:

ظرفیت استخراج به قدرت محاسباتی بستگی دارد یعنی شما هر مقدار که بخواهید استخراج نمایید، باید ماینرها و پردازش گرهای قوی داشته تا بتوانید استخراج بهتری داشته باشید.

ماینرها با قدرت پردازش سخت افزارهای خود به حفظ امنیت شبکه کمک کرده و پاداش بلاک دریافت می کنند. این کار با استفاده از دستگاه های ماینر با قدرت پردازش بسیار بالا انجام می گیرد.

هکرها برای انجام حمله، غلبه بر شبکه و انجام عملیات های خرابکاری باید حداقل 51 درصد از قدرت محاسباتی شبکه را در اختیار بگیرند.

در روش اثبات سهام نحوه ی عملکرد بدین گونه است که:

ظرفیت اعتبارسنجی به میزان دارایی که در اختیار شبکه گذاشته شده است بستگی دارد.

اعتبارسنج ها پاداش بلاک دریافت نمی کنند بلکه به جای آن، کارمزد تراکنش ها به آن ها تعلق می گیرد.

هکرها برای انجام حمله باید 51 درصد از تمام ارزهای دیجیتال موجود در شبکه را داشته باشند که در عمل غیرممکن است.

در شبکه ی بلاک چین کاردانو از روش اثبات سهام استفاده می شود. سهام همان کوین های کاردانو هستند یعنی همان نماد اختصاری ADA. اگر ما ارز کاردانو را خریداری نماییم و آن را در کیف پول خود نگه داری کنیم به ما پاداشی داده می شود که در شبکه ی بیت کوین، این پاداش بیت کوین استخراج شده ای است که داخل کیف پول منتقل می شود و در شبکه ی کاردانو، این پاداش سود می باشد بابت نگه داری سهام یعنی همان کوین های کاردانوی نگه داری شده در کیف پول مثل شبکه ی تزوس.

کیف پول های قابل پشتیبانی کوین کاردانو Cardano

کیف پول های بسیاری به مانند Atomic، Tezor، Ledger، YOROI، Deadalus Wallet از کوین کاردانو پشتیبانی می نمایند.

در سایت مرجع coinmarketcap اطلاعات مربوط به کوین کاردانو قابل مشاهده می باشد. این کوین هم اینک در رده ی 3 ام این سایت قرار گرفته است. این کوین در ابتدا که از سال 2017 به مارکت ارزهای دیجیتال وارد گردید دارای رتبه ی بسیار پایینی بود. قیمت این کوین در حال حاضر حدود 2 دلار می باشد. اطلاعاتی نظیر حجم کل بازار، تغییرات 24 ساعت گذشته و سایر اطلاعات مربوط به این کوین نیز در این وب سایت قابل مشاهده است.

وب سایت کوین کاردانو به آدرس cardano.org می باشد.