معرفی ارزها

پنج شنبه, 15 ارديبهشت 1401 06:14

ریف REEF چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

خلاصه

ریف یک بلاک‌چین لایه یک است که از فناوری Substrate شرکت Parity استفاده می‌کند. این سیستم که در سال 2019 توسط Denko Mancheski راه اندازی شد تغییرات زیادی را پشت سرگذاشته و از یک پلتفرم DeFi (اقتصاد غیرمتمرکز) تبدیل به یک بلاک‌چین کامل و تمام عیار شده است.

در این سیستم برای پردازش بلاک‌های معتبر تراکنش از اثبات سهام کاندید شده (NPoS) استفاده می‌شود. انتخاب کنندگان کاندید، REFF را به اسم اعتبارسنج‌های دلخواهشان استیک می‌کنند به این امید که آنها برای مجموعه اعتبارسنج فعال انتخاب شوند. زمانی که یک اعتبارسنج با موفقیت بلاکی را پردازش می‌کند، پاداشی بین وی و 64 شخصی که وی را انتخاب کرده اند توزیع می‌شود.

برای ارتقای شبکه، یک شورای فنی از طریق مکانیزم Proof of Commitment (اثبات تعهد یا به اختصار PoC) انتخاب می‌شود که تغییرات را پیشنهاد می‌دهد.

REEF ارز دیجیتال بومی این پلتفرم است که از آن برای مشارکت در حاکمیت پروژه و پرداخت کارمزد تراکنش‌ها استفاده می‌شود. امکان خرید ریف در بایننس هم وجود دارد.

مقدمه

ریف یک بلاک‌چین لایه یک مبتنی بر Substrate است که در سال 2019 توسط Denko Mancheski تأسیس شد. در نوامبر 2021 این پروژه نام خودش را از Reef Finance به Reef تغییر داد تا نشان دهنده تحول و تغییر آن از یک پلتفرم اقتصاد غیرمتمرکز به یک بلاک‌چین کامل باشد. مثل سایر شبکه‌ها ریف هم کاربردهایی برای توکن‌های تعویض ناپذیر، اقتصاد غیرمتمرکز، توسعه قراردادهای هوشمند و بازی دارد. همچنین ریف پل‌هایی برای انتقال توکن‌های ERC-20 بین ریف و اتریوم و همچنین انتقال توکن‌های BEP-20 بین ریف و زنجیره BNB دارد.

بلاک چین ریف

ریف با استفاده از کیت توسعه نرم‌افزار Substrate شرکت Parity طراحی شده است. همین خصوصیات باعث شده که این شبکه با زنجیره‌های موازی پولکادات تعامل پذیر باشد و به این ترتیب انتقال اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز EVM و ساخت و ساز روی این شبکه به راحتی انجام می‌شود به ویژه برای کاربرانی که تجربه کار با سالیدیتی (زبان اصلی کدنویسی اتریوم) را دارند.

بلاک‌چین ریف از مکانیزم اجماع نظر NPoS برای تولید بلاک و از اثبات تعهد (PoC) برای انتخاب اعضای شورای فنی استفاده می‌کند. ریف همه کارمزدهای شبکه (از جمله کارمزدهای قراردادهای هوشمند) را می‌سوزاند و اعتبارسنج‌ها از یک استخر پاداش ثابت مزد دریافت می‌کنند. به این ترتیب انگیزه‌های اقتصادی برای ایجاد قراردادهای ناکارآمد با کارمزد بالا که می‌توانند منجر به ایجاد تراکم در شبکه شوند از بین می‌رود.

سیستم حاکمیتی ریف چگونه کار می‌کند؟

بر خلاف بیت‌کوین و اتریوم، ریف یک مدل حاکمیتی خاص پیاده سازی کرده که روش‌های مستقیمی برای ارتقاء ایجاد می‌کنند. بیت‌کوین و اتریوم برای پذیرش آپگریدها متکی بر ماینرهای اثبات کار هستند. این روش منجر به رکود و بی میلی به ارتقای مقیاس پذیری شده و باعث ضربه زدن به سود ماینینگ می‌شود.

اما در ریف دو گروه یعنی شورای فنی و اعتبارسنج‌ها می‌توانند با هم تغییرات را پیاده سازی کنند.

شورای فنی

شورافی فنی آپدیت‌های شبکه را تأیید و بازبینی می‌کند. این اعضا از طریق مکانیزم اجماع نظر PoC انتخاب می‌شوند. PoC هم شباهت‌هایی با اثبات سهام محول شده دارد اما در این روش دوره قفل شدن طولانی تر و حداقل یک سال است. بنابراین هر شخصی که ریف را استیک می‌کند تا به اعضای شورای فنی رأی بدهد این انگیزه را دارد که اعضای شایسته و پایداری را انتخاب کند.

اعضای شورای فنی درباره اندازه بلاک، زمان بلاک، توان عملیاتی و سایر پارامترهای فنی تصمیم گیری می‌کنند. ایجاد این تغییرات در زنجیره از طریق رأی دهی اکثر اعضای شورای فنی ممکن است.

اعتبارسنج‌ها

اعتبارسنج‌ها بلاک‌های حاوی تراکنش‌های معتبر را پردازش کرده و نودهای شبکه را اداره می‌کنند. این افراد با استفاده از مکانیزم اجماع NPoS انتخاب می‌شوند. همانطور که قبلاً اشاره شد، همه کارمزدهای تراکنش‌ها در ریف سوزانده می‌شوند. این یعنی پاداش اعتبارسنج‌ها از استخر تورم سالیانه (حدود 8 درصد) پرداخت می‌شود.

اعتبارسنج‌ها توسط nominator (کاندیدکننده یا معرفی کننده) انتخاب می‌شود. اگر اعتبارسنجی رفتاری مخرب یا اشتباه داشته باشد، مبلغ استیک شده آنها مصادره می‌شود.

استیکینگ در ریف

اعتبارسنج‌ها و کاندیدکننده‌ها هر دو باید برای مشارکت در شبکه توکن REEF را استیک کنند. کاندیدکننده‌ها می‌توانند با استیک کردن ریف و انتخاب کاندید مناسب، توکن بیشتری کسب کنند. اگر اعتبارسنجی به عنوان عضو مجموعه فعال انتخاب شده و با موفقیت بلاک‌ها را پردازش کند، کاندیدکننده می‌تواند در پاداش‌های او سهیم شود. اگر اعتبارسنج رفتار اشتباه یا مخربی داشته باشد، مقداری از مبلغ استیک شده توسط نامزدکننده و همچنین اعتبارسنج مصادره می‌شود.

توکن‌های REEF استیک شده قفل می‌شوند تا وقتی که اعتبارسنج تصمیم به حذف انتخاب خودش بگیرد که این تصمیم در دور بعدی (حدوداً 24 ساعت بعد) اثربخش می‌شود. سپس کاندیدکننده باید 28 روز صبر کند تا مبلغ استیک شده به حساب او برگشت داده شود.

مجموعه اعتبارسنج معتبر و پاداش‌ها

همه اعتبارسنج‌های کاندید شده وارد مجموعه اعتبارسنج‌های فعال نمی‌شوند. در اکثر مواقع الگوریتم فقط اجازه پشتیبانی از یک اعتبارسنج را در هر دور می‌دهد. این شرایط حتی در صورتی که چند مورد از اعتبارسنج‌هایی که برای آنها استیکینگ انجام داده باشید، وارد مجموعه فعال شوند صدق می‌کند.

هر اعتبارسنجی تنها می‌تواند از 64 کاندیدکننده پشتیبانی کند. اگر اعتبارسنجی بیشتر از این رقم کاندیدکننده داشته باشد، تنها 64 کاندیدکننده ای که بیشترین مبلغ را استیک کرده اند انتخاب می‌شوند.

حتی اگر کاندیدکننده‌ها پاداشی دریافت نکنند، مبلغ استیک شده توسط آنها جزء مبلغ استیک شده برای اعتبارسنج در نظر گرفته می‌شود. مجموعه اعتبارسنج‌ها خارج از زنجیره انتخاب می‌شود و بعضی از کاندیدکننده‌ها با توجه به مبلغی که استیک کرده اند حذف می‌شوند.

اکوسیستم ریف

ریف تنها از یک بلاک‌چین تشکیل نشده بلکه اکوسیستمی متشکل از سرویس‌ها و ابزارهای مختلف دارد که لایه یک آن را تشکیل می‌دهند.

والت تحت وب ریف

والت تحت وب ریف یک والت کریپتو، اکسچنج غیرمتمرکز و توکن ساز است. می‌توانید در اینجا توکن‌ها را مبادله، ارسال و سرجمع کنید. برای استفاده از این اپلیکیشن باید افزونه مرورگر Reef را دانلود و نصب کنید.

 

 

ReefScan

ReefScan یک بلاک‌چین اکسپلورر است که کاربران می‌توانند در آن تراکنش‌ها، شناسه والت، قراردادهای هوشمند و سایر اطلاعات درون زنجیره ای را بررسی کنند. ReefScan فرمتی شبیه به Etherscan یا BscScan دارد در نتیجه استفاده از آن راحت است. می‌توانید از طریق Reefscan با قراردادهای هوشمند ریف کار کنید.

 

ReefSwap

ReefSwap یک اکسچنج غیرمتمرکز است که سرویس مبادله توکن‌های ریف را دارد. ReefSwap از مدلی شبیه به یونی سواپ نسخه 2 استفاده می‌کند و کاربران برای دسترسی به آن باید از افزونه مرورگر ریف استفاده کنند به این دلیل که ریف مبتنی بر Substrate است. همچنین کاربران می‌توانند یک آدرس والت EVM داشته باشند و آن را به حساب ریف خودشان انتساب دهند.

 

REEF چیست؟

REEF توکن بومی اکوسیستم ریف است که از آن برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها در شبکه با استفاده از سیستم گس شبکه و همچنین به عنوان یک توکن حاکمیتی درون زنجیره ای استفاده می‌شود.

REEF در ابتدا به صورت توکن ERC-20 در بلاک‌چین اتریوم و BEP-20 در بایننس اسمارت چین ساخته شد اما حالا می‌توانید آن را به توکن خود ریف تبدیل کنید.

خرید REEF

در بایننس دو روش برای خرید REEF وجود دارد یعنی خرید با کارت بانکی و همچنین ارز فیات. برای خرید وارد این صفحه شده و ارز مورد نظر را مشخص کرده و سپس REEF را از فیلد پایین انتخاب کنید.

برای تأیید خرید روی [Continue] کلیک کرده و دستورالعمل‌های مشخص شده را دنبال کنید.

 

 

امکان تبدیل ارزهای دیجیتالی مثل BUSD، BTC، USDT و TRY به REEF هم وجود دارد. برای انجام این کار وارد نمای Spot بایننس شده و در کادر جستجوی جفت ارزها کلیک کنید. به این ترتیب همه جفت ارزهای در دسترس قابل مشاهده خواهند بود.

نتیجه گیری

ریف بیشتر به خاطر بیزنس مدل DeFi اولیه خودش شناخته شده اما نسبت به آن زمان تغییرات زیادی داشته و تبدیل به اکوسیستمی کامل تر و بلاک‌چینی تمام عیار شده است. این پروژه هنوز جوان است در نتیجه پتانسیل زیادی برای افزایش تعداد قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز در این شبکه وجود دارد.