معرفی ارزها

چهارشنبه, 28 ارديبهشت 1401 01:57

لوپ رینگ (Loopring) چیست؟ معرفی یکی از ابزارهای اتریوم به روش غیرمتمرکز

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

لوپ رینگ ابزارهای لازم برای ساختن اکسچنج‌های غیرمتمرکز را در اختیار توسعه دهندگان قرار می‌دهد.

اگر در حوزه دیفای اتریوم جستجو کرده باشید، احتمالاً با کلماتی مثل دانش صفر، لایه 2 و رولاپ‌ها برخورد داشته اید. در حوزه اتریوم این واژگان معمولاً نشان دهنده پروژه‌هایی هستند که به مشکلاتی مثل هزینه‌های بالا و سرعت پایین اجرای تراکنش در زنجیره اصلی اتریوم می‌پردازند.

لوپ رینگ هم یکی از این پروژه‌ها است که پس از افزایش بهای چشمگیر آن در نوامبر 2021 خبرساز شد. گرچه محبوبیت لوپ رینگ به تازگی افزایش یافته اما در اصل یکی از پروژه‌های قدیمی و باسابقه است که در سال 2017 راه اندازی شد.

لوپ رینگ همزمان نام یک شرکت، یک پروتکل، یک اکسچنج غیرمتمرکز و یک توکن (LRC) است. اما تمرکز اصلی این مطلب پروتکل لوپ رینگ است. در این مطلب به شما خواهیم گفت که لوپ رینگ چیست، چطور کار می‌کند و چه امکانات برجسته‌ای دارد.

لوپ رینگ چیست؟

لوپ رینگ که توسط یکی از مهندسان نرم‌افزار سابق گوگل یعنی Daniel Wang طراحی شده سعی دارد اجرای تراکنش در اتریوم را سریع تر و کم هزینه تر کند بدون اینکه باعث لطمه زدن به امنیت شود.

در واقع لوپ رینگ پروتکلی برای ساختن اکسچنج‌های غیرمتمرکز غیرکاستدی و مبتنی بر دفتر ثبت سفارش در اتریوم است. لوپ رینگ معاملات را مسیریابی و پردازش کرده، خریداران و فروشندگان را با نرخ بازار و بدون نیاز به تصاحب موجودی خریدار یا فروشنده، به هم ارتباط می‌دهد. این پروتکل با اکسچنج‌های متمرکزی که در آنها تریدرها باید به حساب اکسچنج واریز انجام دهند تا اکسچنج از جانب آنها معامله اجرا کند، متفاوت است.

لوپ رینگ یک پروتکل لایه 2 است یعنی بر روی زنجیره اصلی (لایه 1) اتریوم ساخته شده است. در مقابل پروژه‌های اکسچنج غیرمتمرکزی مثل یونی سواپ یا سوشی سواپ هم وجود دارند که مستقیماً بر روی لایه یک ساخته شده اند.

هر دو مدل مزایا و معایب خاصی دارند. مهم ترین مزیت راهکارهای لایه دوم دیفای این است که بخش عمده‌ای از امنیت لایه یک را به ارث می‌برند و در عین حال اجرای تراکنش بر روی آنها با سرعت بیشتر و هزینه کمتر انجام می‌شود. در بخش بعدی نگاه دقیق تری به طرز کار لوپ رینگ خواهیم داشت.

لوپ رینگ چگونه کار می‌کند؟

هزینه اجرای تراکنشی که مستقیماً بر روی اتریوم (لایه یک) اجرا می‌شود، بستگی به حجم داده‌های آن تراکنش دارد. پردازش تراکنش‌های بزرگتر (از نظر حجم داده) نیاز به قدرت رایانشی بیشتری داشته و به همین دلیل پرهزینه تر هستند. راهکارهای لایه دو سعی دارند با اجرای تراکنش‌ها خارج از لایه یک، این مشکل را حل کنند.

لوپ رینگ یک لایه 2 است که از یک فناوری رمزنگاری به اسم zkRollups استفاده می‌کند.

رولاپ به نوعی مثل سرویس‌های اشتراک خودرو است. فرض کنید که شما و سه همکارنتان هر روز یک مسیر مشابه را طی می‌کنید. مسیری که عوارض عبور از آن به ازای هر خودرو 10 دلار است. اگر این مسیر را به تنهایی طی کنید، هر کدام از شما باید 10 دلار پرداخت کنید اما در صورت استفاده از سرویس اشتراک خودرو، هر کدام 2.5 دلار هزینه می‌کنید.

در حوزه بلاک‌چین، رولاپ‌ها تراکنش‌ها را دسته بندی کرده و خارج از لایه یک اجرا می‌کنند. سپس داده‌های تراکنش برای اجماع نظر به لایه یک ارسال می‌شود. این دسته بندی باعث کاهش هزینه‌های اجرای تراکنش در لایه 2 می‌شود.

در zkRollup حروف zk مخفف zero knowledge به معنای دانش صفر هستند. اثبات دانش صفر یک روش رمزنگاری است که با استفاده از آن دو طرف می‌توانند برای هم ثابت کنند که یک جمله درست است بدون اینکه اطلاعاتی درباره آن افشا کنند.

ویژگی خاص لوپ رینگ چیست؟

تیم پروتکل لوپ رینگ همان تیم اکسچنج لوپ رینگ است که اولین اکسچنج zkRollup ساخته شده بر روی اتریوم به صورت عمومی را طراحی کرد. این مسئله امکان پذیری این پروتکل و تکنولوژی مورد استفاده در آن را نشان می‌دهد.

همچنین لوپ رینگ از این نظر که بر اساس دفتر ثبت سفارش کار می‌کند با سایر تکنولوژی‌های معاملاتی در حوزه دیفای تفاوت دارد. تجربه اجرای معامله در یک اکسچنج غیرمتمرکز مبتنی بر لوپ رینگ، شبیه به اجرای معامله در اکسچنج‌های متمرکز است که تقریباً همگی بر اساس دفتر ثبت سفارش کار می‌کنند. در مقابل، اکسچنج‌های غیرمتمرکزی وجود دارند که از تکنولوژی بازار گردان خودکار استفاده می‌کنند. این تکنولوژی به شدت وابسته به نقدینگی تأمین شده توسط کاربران است.

همانطور که قبلاً اشاره شد، لوپ رینگ قادر است 200 تراکنش در ثانیه اجرا کند یعنی با سرعتی تقریباً 10 برابر اتریوم.

آیا می‌دانستید؟

لوپ رینگ اولین پروتکل اکسچنج غیرمتمرکز مبتنی بر اتریوم بود.

سایر امکانات لوپ رینگ

فهرست کامل محصولات ارایه شده توسط لوپ رینگ به این شرح است:

  • پروتکل لوپ رینگ: یک پروتکل zkRollup برای ساختن اکسچنج‌های غیرمتمرکز در اتریوم.
  • Loopring Relayer: بک اندی که پروتکل لوپ رینگ بر اساس آن کار می‌کند.
  • اکسچنج لوپ رینگ (یا اپلیکیشن لایه 2 لوپ رینگ): یک اکسچنج غیرمتمرکز طراحی شده توسط تیم لوپ رینگ با استفاده از پروتکل لوپ رینگ.
  • والت لوپ رینگ: یک والت موبایلی کاربرپسند غیرکاستدی.

توکن لوپ رینگ چیست؟

توکن بومی لوپ رینگ LRC است. دارندگان این توکن می‌توانند در حاکمیت لوپ رینگ مشارکت کنند و واجد شرایط ماینینگ نقدینگی و طرح VIP لوپ رینگ هستند.

LRC یک توکن ERC-20 است و می‌توان آن را از طریق اکسچنج لوپ رینگ و همه اکسچنج‌های متمرکز و غیرمتمرکز تهیه کرد.

آینده لوپ رینگ

لوپ رینگ از زمان رونمایی در دسامبر 2017 دو آپگرید مهم داشته که یکی دسامبر 2018 و دیگری در دسامبر 2019 اجرا شد. آپگرید اول متمرکز بر اجرای بهتر معاملات، مدل‌های جدید کارمزد و انعطاف پذیری بیشتر برای اجرای تراکنش‌ها بود. در آپگرید دوم راه اندازی اکسچنج لوپ رینگ و اولین پروتکل اکسچنج غیرمتمرکز zkRollup مهم بر روی اتریوم انجام شد.

انتظار می‌رود با افزایش رقابت در حوزه راهکارهای لایه دوم شاهد اضافه شدن امکانات و آپگریدهای جدید باشیم. لوپ رینگ برای سال 2022 طرح‌های جذابی در پیش دارد از جمله طرح Loopring Earn، پشتیبانی از NFT و یکسری آپگرید مهم دیگر.