معرفی ارزها

شنبه, 31 ارديبهشت 1401 05:01

شبکه وو WOO چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

خلاصه

شبکه وو، یک شبکه نقدینگی عمیق است که سرمایه تأسیس آن توسط Kronos Research تأمین شد. این پلتفرم اکسچنج‌ها، مؤسسات مالی و سایر پلتفرم‌های دیفای را به هم متصل کرده و امکان دسترسی به نقدینگی، بهترین مدل اجرای تراکنش و استراتژی‌های تولید بازده را با هزینه کم یا بدون هزینه برای کاربران فراهم می‌کند.

در شبکه وو به عنوان یک شبکه نقدینگی هم اکسچنج متمرکز و هم اکسچنج غیرمتمرکز وجود دارد. وو ایکس (اکسچنج متمرکز وو) معاملات کم هزینه، فضاهای کاری قابل تنظیم و نقدینگی عمیق را برای کاربران فراهم می‌کند. وو فای (اکسچنج غیرمتمرکز وو) یک مدل بازارگردان جدید دارد که طرز کار دفتر ثبت سفارش اکسچنج‌های سنتی را شبیه سازی می‌کند. کاربران این پلتفرم می‌توانند WOO که توکن بومی پروژه است را مبادله کرده، به دست آورده و استیک کنند. می‌توانید در بایننس با پرداخت پول نقد یا سایر ارزهای دیجیتال، WOO را تهیه کنید. امکان استیک کردن وو هم در WOOFi وجود دارد.

مقدمه

از زمان شکل گیری بیت‌کوین، فضای بلاک‌چین دائماً با سرعت زیادی در حال رشد و توسعه بوده و امروزه شاهد اهمیت بسیار زیاد اکسچنج‌های ارزهای دیجیتال هستیم. اما اگر به سال 2016 برگردیم، گزینه‌های موجود در آن زمان بسیار محدود بودند. بایننس در جولای 2017 تأسیس شد و در آن زمان یونی سواپ یا سایر بازارگردان‌های خودکار وجود نداشتند. خیلی از کاربران، بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال را مستقیماً از دیگران و از طریق بازارهای نظیر به نظیر یا معاملات فرابورس تهیه می‌کردند.

حالا صدها (یا حتی هزاران) اکسچنج کریپتو وجود دارد که می‌توان بهترین گزینه را از بین آنها انتخاب کرد. شبکه وو بخشی از این اکوسیستم است اما امکانات خاصی دارد که فراتر از مدل اکسچنج‌های سنتی هستند.

شبکه وو چیست؟

شبکه وو یک شبکه نقدینگی عمیق است که تریدرها، اکسچنج‌ها، مؤسسات و پلتفرم‌های دیفای را به هم متصل می‌کند. این شبکه دسترسی به نقدینگی بازار، امکان اجرای معامله و استراتژی‌های تولید بازده را با هزینه کم و حتی بدون هیچ هزینه‌ای در اختیار تریدرها قرار می‌دهد.

شبکه وو در سال 2019 توسط Kronos Research تأسیس شد، یک شرکت اجرای معاملات کمی (quantitative trading) که مدتهاست بین همه اکسچنج‌های بزرگ، پیشگام است و هر روزه 5 تا 10 میلیارد دلار حجم معاملات دارد. تیم Kronos با داشتن سال‌ها تجربه در حوزه کریپتو، متوجه یک کمبود در این بازار شد - یعنی ناکافی بودن و مناسب نبودن نقدینگی در خیلی از اکسچنج‌های کریپتو، چه متمرکز و چه غیرمتمرکز.

به این ترتیب، Kronos به راه اندازی شبکه وو کمک کرد که حالا دارای مجموعه محصولاتی است که نقدینگی بهتر را همراه کارمزدهای کمتر یا حتی بدون کارمزد در اختیار کاربران قرار می‌دهد. دور جذب سرمایه A+ شبکه وو توسط Binance Labs انجام شد که منجر به جمع آوری 12 میلیون دلار سرمایه در ژانویه 2022 شد.

بیشتر سرویس‌های شبکه وو بین WOO X (اکسچنج متمرکز)، WOOFi (اکسچنج غیرمتمرکز) و پلتفرم استیکینگ آن تقسیم شده اند. شبکه وو سیستم WOO Trade را برای مشتریان سازمانی عرضه کرده و اکسچنج‌های همکار آن می‌توانند نقدینگی شبکه وو را از طریق API در سرویس‌های خودشان ادغام کنند.

شبکه وو چطور کار می‌کند؟

شبکه وو با همکاری Kronos Research و با استفاده از استراتژی‌های پوششی و معاملات کمی، نقدینگی را تجمیع و یکپارچه سازی می‌کند. نقدینگی از بعضی از برجسته ترین پلتفرم‌های معاملات سازمانی و متمرکز جمع آوری شده و به تازگی برای انجام این کار از شبکه‌های دیفای مثل اتریوم، زنجیره BNB، پلی گان و اولنچ هم استفاده می‌شود. کلاینت‌ها مستقیماً از طریق API یا رابط کاربری گرافیکی اکسچنج‌های وو به شبکه متصل می‌شوند. همچنین امکان اتصال غیرمستقیم از طریق پلتفرم‌های دیفای مثل 1inch، 0x یا Paraswap هم وجود دارد.

بازارگردان‌های پلتفرم‌های دیگر مثل dYdX هم می‌توانند از شبکه وو به عنوان درگاهی برای پوشش ریسک استفاده کنند. مدل فاقد کارمزد و شرایط مناسب این سیستم برای سفارش گذار و سفارش برداران هم امکان پوشش هزینه‌ها را فراهم می‌کنند.

ویژگی خاص شبکه وو چیست؟

تیم شبکه وو تجربیات فنی و اقتصادی زیادی در شرکت‌های مختلف دارد مثل Citadel، Virtu، Allston، Deutsche Bank و BNP Paribas. همچنین محصولات شبکه وو عبارتند از:

  • شبکه وو: درگاهی برای مشتریان سازمانی جهت ارتقای دفتر ثبت سفارشات آنها.
  • WOO X یک پلتفرم معاملاتی با کارمزد صفر یا حتی منفی است که بهترین مدل نقدینگی و اجرای معامله را در اختیار تریدرهای سازمانی و حرفه‌ای قرار می‌دهد. این پلتفرم ماژول‌های کاملاً قابل سفارشی سازی برای تنظیم فضاهای کاری دارد.
  • WOOFi شامل مجموعه محصولاتی است که به دنبال توسعه شبکه نقدینگی وو برای دیفای است و به کاربران دیفای کمک می‌کند تا به بهترین قیمت‌ها، کمترین اختلاف بین قیمت درخواستی و پیشنهادی و فرصت‌های کسب سود امن دسترسی پیدا کنند.
  • WOO Ventures بخش سرمایه گذاری شبکه وو است که به دنبال ایجاد همکاری‌های استراتژیک با پروژه‌ها و اکوسیستم‌های مختلف است. 50 درصد از بازده همه سرمایه گذاری‌ها، به دارندگان توکن WOO برگشت داده می‌شوند.

WOO X چیست؟

WOO X محصول اصلی شبکه وو است که سرویس معاملاتی اقتصاد متمرکز را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این اکسچنج کارمزد کم، نقدینگی عمیق و فضاهای کاری قابل تنظیم و سفارشی سازی دارد.

معامله با کارمزد کم

برای هر معامله گری، هنگام انتخاب پلتفرم معاملاتی کارمزدها اهمیت زیادی دارند. کاربرانی که به صورت دستی (بدون استفاده از API) در WOO X معامله انجام دهند، با رسیدن به سطح Tier 2 کارمزدهای سفارش گذار و سفارش بردار کمتری را پرداخت می‌کنند. کاربرانی وارد این سطح می‌شوند که 1800 توکن WOO در WOO X استیک کنند و گاهی اوقات مزایای دیگری هم در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

نقدینگی عمیق

کلید موفقیت هر اکسچنجی فراهم کردن امکان تکمیل سریع سفارشات برای خریداران و فروشندگان است. در حالت ایده ال، اسلیپیج سفارشات بزرگ باید در کمترین حالت ممکن بوده و اختلاف قیمت پیشنهادی - درخواستی کم باشد که این امر تنها با سیستم نقدینگی عمیق ممکن است. این یعنی افراد زیادی پیشنهاد خرید و فروش ثبت می‌کنند و اکسچنج می‌تواند به راحتی درخواست‌ها را اجرا کند.

نقدینگی شبکه وو از تریدرهایی تأمین می‌شود که از این پلتفرم استفاده می‌کنند همچنین تأمین کنندگان نقدینگی حرفه ای، اکسچنج‌ها، بازارگردان‌ها و مؤسسات مالی. مهم ترین ارایه دهنده در WOO X، شرکت معاملاتی Kronos Research است که در حوزه بازارگردانی فعالیت دارد. به این ترتیب WOO X قدرت جذب نزدیکی بیشتر را برای شبکه فراهم می‌کند.

فضاهای کاری قابل تنظیم

WOO X به کاربران امکان داده که نمای معاملاتی را با تنظیم ویجت‌ها، نمودارها و سایر عناصر شخصی سازی کنند. برای کاربران مجرب تر، این قابلیت امکان دسترسی به ابزارها و اطلاعات مورد نیاز را فراهم می‌کند. TradingView هم ابزارهای ترسیم نمودار پیشرفته‌ای برای ساختن اندیکاتور جهت تحلیل تکنیکال دارد.

 

WOOFi چیست؟

WOOFi یک بازارگردان خودکار طراحی شده بر پایه BSC است که برای تعیین قیمت‌ها از مدل بازارگردان Synthetic Proactive (sPMM) استفاده می‌کند. اکثر بازارگردان‌های معمولی از مدل کلاسیک ساده تر Constant Product (CPMM) استفاده می‌کنند. WOOFi سه ویژگی اصلی دارد:

  1. مبادله: کاربران می‌توانند در استخرهای نقدینگی ووفای جفت توکن‌های مختلف را مبادله کنند. مدل sPMM بیشتر شباهت به دفتر ثبت سفارش اکسچنج‌های سنتی دارد تا بازارگردان‌هایی مثل یونی سواپ. sPMM برای اسکن قیمت دفتر سفارش از اکسچنج‌های متمرکزی مثل بایننس و محاسبه قیمت مناسب معامله، متکی بر اوراکل‌های داده بازار شبکه وو است.

در این سیستم، نقدینگی از استخرهای تک توکن به دست می‌آید نه سیستم سنتی استخر نقدینگی دو ارزی. WOOFi با ایجاد انگیزه برای سرمایه گذارانی که برای این استخرها تأمین ارز می‌کنند، این دارایی‌ها را مدیریت و تعدیل می‌کند.

  1. درآمدزایی: کاربران می‌توانند توکن‌های تأمین نقدینگی و داریی‌های مختلف را از اکسچنج‌های غیرمتمرکز دیگر به این سیستم واریز کنند تا با آنها کشت سود کنند. این والت‌ها به صورت خودکار و کارآمد سودها را دوباره سرمایه گذاری می‌کنند تا بازده کاربران قابل ترکیب باشد.
  2. استیکینگ: دارندگان توکن WOO می‌توانند توکن‌های خودشان را استیک کنند و به این روش درآمدزایی داشته باشند.

توکن WOO

WOO توکن بومی شبکه وو است که نقش آن متحد کردن نیروی همه سرویس‌ها و محصولات اقتصاد غیرمتمرکز و متمرکز این اکوسیستم است. سقف تولید این توکن 3 میلیارد عدد است که به تدریج با سوزاندن توکن ماهیانه کاهش پیدا می‌کند تا زمانی که 50 درصد از آن سوزانده شود.

WOO یک توکن کاربردی است که از طریق پل‌هایی مثل BNB Chain، اتریوم، اولنچ، پلی گان، سولانا، آربیتروم، فانتوم و نیر روی چند بلاک‌چین در دسترس است. این توکن در اکسچنج‌های غیرمتمرکز زنجیره‌های مختلف ادغام شده است از جمله، بنکور، سوشی سواپ، یونی سواپ، پنکیک سواپ، کوئیک سواپ و اسپوکی سواپ.

توکن وو امکان دسترسی به معاملات بدون کارمزد WOO X، تخفیف‌های معاملاتی، استیکینگ، ایردراپ‌های WOO Ventures و کاربردهای حاکمیتی را فراهم می‌کند. در ادامه نگاهی به کاربردهای فعلی و آینده این توکن خواهیم داشت.

  1. حاکمیت: استیک کننده‌های WOO در هر دو اکسچنج متمرکز و غیرمتمرکز وو و همچنین افرادی که حداقل 1800 توکن وو در یک والت درون زنجیره‌ای داشته باشند می‌توانند با ایجاد پیشنهاد یا رأی دادن در سازمان مستقل غیرمتمرکز وو، در فرایندهای حاکمیتی آن مشارکت کنند.
  2. استیکینگ: می‌توانید با استیک کردن توکن وو کارمزدهای معاملاتی را کاهش دهید و از معاملات بدون کارمزد در WOO X لذت ببرید. تریدرهایی که حجم معاملات زیادی در WOO X دارند هم می‌توانند برای کمتر کردن محدودیت معامله و کارمزد معاملات، توکن وو را استیک کنند.
  3. توزیع بازده: بخشی از توکن‌های به دست آمده از سرمایه گذاری‌های WOO Ventures به کاربرانی که توکن وو را در WOO X استیک کنند، پرداخت می‌شود. می‌توانید توکن‌های وو را در WOOFi هم استیک کرده و از دو مدل محصولSwap و Earn بازده به دست آورید.
  4. تأمین نقدینگی و کشت سود: می‌توانید از توکن‌های وو برای ورود به استخرها و فارم‌های نقدینگی در اکسچنج‌هایی مثل سوشی سواپ، یونی سواپ، پنکیک سواپ و غیره استفاده کنید. به این ترتیب به فرصت‌های مختلف در چند بلاک‌چین دسترسی خواهید داشت.
  5. وام دهی و قرض گرفتن: می‌توانید از وو به عنوان وثیقه وام‌های کریپتو استفاده کرده و آن را به دیگران قرض بدهید.
  6. معاملات اجتماعی: در آینده کاربرانی که وو را استیک کنند می‌توانند استراتژی‌های معاملاتی بسیار حرفه‌ای تریدرهای برتر را تقلید کنند.
  7. سوزاندن توکن وو: شبکه وو از 50 درصد درآمد خودش برای بازخرید و سوزاندن توکن‌های وو در هر ماه استفاده می‌کند.

خرید توکن وو

خرید توکن وو از بایننس به دو روش انجام می‌شود. روش اول کارت اعتباری و ارز فیات است. برای انجام این کار به صفحه [Buy Crypto with Debit/Credit Card] بایننس رفته، ارز مورد نظر را انتخاب کرده و از فیلد پایین صفحه توکن WOO را انتخاب می‌کنید. در نهایت برای تأیید روی Continue کلیک کرده و مراحل نهایی را طی می‌کنید.

 

می‌توانید ارزهای دیجیتالی مثل BUSD و BNB را هم با وو معاوضه کنید. برای انجام این کار وارد نمای Exchange شده و WOO را در فیلد جستجوی جفت ارزهای معاملاتی تایپ کنید تا فهرست آنها را مشاهده کنید.

 

 

چگونه توکن‌های وو را در ووفای استیک کنیم؟

می‌توانید توکن‌های وو را در پلتفرم ووفای BNB Smart Chain استیک کرده و کشت سود انجام دهید. پس از استیک کردن، توکن xWOO را به عنوان رسید سهم خودتان از استخر دریافت می‌کنید. کارمزدهای سواپ در ووفای با استخر به اشتراک گذاشته می‌شوند. پس از حذف مبلغ استیک شده هم xWOO سوزانده شده و مبلغ واریزی اولیه به همراه سود به دست آمده را دریافت می‌کنید. برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها هم به BNB BEP-20 نیاز دارید.

  1. برای شروع، با کلیک روی [Connect Wallet] والتی حاوی توکن وو را به پلتفرم ووفای متصل کنید.

 

  1. مبلغ مورد نظر را وارد کرده و روی [APPROVE] کلیک کنید.

 

لازم به ذکر است که یک دوره قفل 7 روزه با جریمه 5 درصدی در صورت برداشت توکن‌ها پیش از این دوره وجود دارد.

نکات پایانی

شبکه وو برای افرادی که به دنبال امنیت اکسچنج‌های غیرمتمرکز و دسترسی به توکن‌های لیست نشده در پلتفرم‌های دیفای هستند، یک گزینه بسیار خوب است. تمرکز این پلتفرم بر تأمین نقدینگی، برای کاربرانی که به دنبال پیشگیری از هزینه‌های اسلیپیج هستند بسیار مفید است. در مجموع این پروژه جزء گزینه‌های محدود است که سرویس‌های متمرکز و غیرمتمرکز را با هم ارایه می‌دهند.

با رشد نقدینگی شبکه وو در هر دو حوزه متمرکز و غیرمتمرکز، کاربرد این توکن هم بیشتر می‌شود. ترکیب تیم قوی، پشتیبانی شرکت‌های برجسته مثل بایننس و مجموعه محصولات ضروری باعث شده که این پلتفرم امروزه به جایگاه بسیار خوبی برسد. شبکه وو قصد دارد برای ادامه این مسیرِ رشد، مجموعه محصولات، امکانات و طرح‌های همکاری خودش را توسعه دهد.