معرفی ارزها

دوشنبه, 30 خرداد 1401 01:57

Stepn چیست؟ معرفی اپلیکشنی که برای پیاده روی به شما پاداش می‌دهد

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

Stepn به کاربران برای ورزش کردن ارز دیجیتال می‌دهد  با دویدن سریع، آهسته و پیاده روی امتیاز کسب می‌کنید اما گیم پلی این سیستم کمی پیچیده است.

خلاصه

  • اپلیکیشن Stepn که به سبک Move-to-earn (بازی و درآمدزایی) است به کاربران امکان می‌دهد با پیاده روی و دویدن ارز دیجیتال به دست آورند.
  • کاربران باید برای شرکت در این سیستم کفش‌های NFT مخصوصی بخرند که میزان پاداش هر کدام متفاوت است و بعضی از آنها به قیمت هزاران دلار فروخته می‌شود.

Stepn تکامل دو مفهوم است که چند سالیست توجه زیادی به خود جلب کرده اند یعنی بازی‌های واقعیت افزوده و سبک بازی و درآمدزایی. بازی‌های واقعیت افزوده معمولاً شامل یک دنیای مجازی هستند که مثل یک لایه بر روی دنیای واقعی قرار می‌گیرد. این مفهوم در سال 2015 با بازی پوکمون گو اوج گرفت که یکسری موجودی مجازی را در نقشه‌های دنیای واقعی قرار می‌داد و بازیکنان می‌توانستند آنها را با کمک جی‌پی‌اس دنبال کرده و جمع آوری کنند.

Stepn همین عناصر را در نظر گرفته - کسب امتیاز بر اساس پیشرفت‌های صورت گرفته، از طریق جی‌پی‌اس - و یک مدل جدیدتر play-to-earn (بازی برای درآمدزایی) به آن اضافه می‌کند که بازی‌هایی مثل اکسی اینفینیتی پیشگام آن بودند. در این سبک کاربران با استفاده از توکن‌های کریپتو پاداش دریافت می‌کنند. نتیجه این سبک ایجاد بازی است که فعالیت‌های کاربران را دنبال کرده و به آنها ارز دیجیتال پاداش می‌دهد.

بنابراین، این بازی یک نوع بازی به سبک move-to-earn (حرکت کردن برای درآمدزایی) بر اساس جی‌پی‌اس است مثل ترکیب فیت بیت با پوکمون گو و اکسی اینفینیتی.

Stepn چیست؟

Stepn که بر روی پلتفرم رقیب اتریوم یعنی سولانا و توسط توسعه دهنده اپلیکیشن FindSatoshi Lab طراحی شده، یک اپلیکیشن مخصوص گوشی‌های هوشمند است که به کاربران امکان می‌دهد با پیاده روی، دوی آهسته یا سریع برای یک بازه زمانی مشخص که هر 24 ساعت یک بار نوسازی می‌شود، پاداش کسب کنند.

پاداش این فعالیت‌ها در قالب ارز دیجیتال بومی Stepn ارایه می‌شود یعنی توکن ساتوشی سبز یا به اختصار GST. این پاداش‌ها به والتی که درون بازی یا خارج از آن ساخته شده و به بازی وارد می‌شود واریز می‌شوند. بازیکنان باید کار را با خرید یک کفش NFT شروع کنند و می‌توانند با ارتقای کفش خودشان، مقدار GST به دست آمده را افزایش دهند. این کفش‌ها که به صورت توکن تعویض ناپذیر (NFT) هستند در بازارهای ثانویه قابل معامله هستند و با قیمت بالای به فروش می‌رسند مثلاً از 400 تا 100 هزار دلار.

Stepn چگونه کار می‌کند؟

دو خصوصیت در درک نحوه کار Stepn اهمیت دارند. اولی، کفش‌های مخصوصی است که نقش زیادی در میزان درآمد یک کاربر داشته و نشان می‌دهد که چرا بعضی از این توکن‌های NFT قیمت نجومی دارند.

مثل بازی‌های نقش آفرینی که در آنها می‌توانید سلاح‌ها را ارتقاء دهید تا در برابر حملاتی خاص مقاوم شوید، در Stepn هم می‌توانید کفش‌ها را ارتقاء دهید تا یک یا چند مورد از این خصوصیات را به حداکثر برسانید: میزان مقاومت که احتمال فرسودگی و پارگی را کاهش می‌دهد؛ شانس که احتمال دریافت پاداش‌های تصادفی را در یک سشن افزایش می‌دهد؛ راحتی که باعث افزایش مصرف یک توکن دیگر به اسم GMT می‌شود که مربوط به امور حاکمیتی است. بهره وری که حجم تولید GST به ازای هر میزان انرژی مصرف شده را افزایش می‌دهد.

به این ترتیب به یک خصوصیت مهم دیگر به اسم انرژی می‌رسیم. در Stepn، انرژی واحد زمانی است که به یک بازیکن برای یک سشن move-to-earn تعلق می‌گیرد؛ هر واحد معادل با 5 دقیقه است. هر پلیر بازی را با 2 واحد انرژی شروع می‌کند که هر 24 ساعت یک بار نوسازی می‌شود یعنی افراد تازه کار تنها 10 دقیقه در هر روز برای جمع آوری GST فرصت دارند (اپلیکیشن اطمینان حاصل می‌کند که با توجه به نوع کفشتان، با سرعت مناسب حرکت می‌کنید).

برای کسب انرژی بیشتر باید کفش‌های بیشتری بخرید که این کار هزینه زیادی دارد و بازیکن باید به شکل ماهرانه‌ای هزینه خرید اسلات‌های انرژی جدید را با سودی که می‌تواند از سشن‌های طولانی تر به دست آورد، تعدیل کند (همچنین باید نوسان را هم در نظر داشت - قیمت GST در یک بازه زمانی کوتاه از 52 سنت به 2.30 دلار افزایش یافته است). اما گزارشات مختلف نشان می‌دهند که بازیکنانی با رتبه 400 دلار در روز وجود داشته اند که این کار را با 5 دلار شروع کرده اند.

همکاران طرح Stepn

  • Alchemy Pay: یک توسعه دهنده تراکنش‌های کریپتو - فیات که اخیراً قابلیت پشتیبانی از GMT را پیدا کرد؛
  • ASICS: اخیراً این برند ورزشی محبوب یک کالکشن از کفش‌های NFT مخصوص خودش به کاتالوگ Stepn اضافه است.

توکن Stepn چیست؟

برای موفقیت در Stepn به سه توکن نیاز است: SOL که توکن بومی شبکه سولانا است و از آن برای خرید کفش‌های جدید استفاده می‌شود (می‌توان این کار را با بایننس کوین هم انجام داد اما کفش‌های NFT در سولانا هستند)؛ GST توکنی که از طریق دویدن و پیاده روی به دست می‌آید و برای خرید آپگریدهای جدید کاربرد دارد و GMT که توکن حاکمیتی Stepn است و خریداران آن می‌توانند درباره آینده این پلتفرم رأی بدهند.

GST موجودی محدودی دارد. سقف تولید GMT 6 میلیارد عدد است و فقط به کاربرانی که سطح کفش آنها از 30 عبور کند تعلق پیدا می‌کند.

توکن‌های Stepn را از کجا بخریم؟

هر دو توکن Stepn یعنی GMT و GST در اکسچنج‌های کریپتو مثل بایننس، OKX، Bybit، CoinTiger و FTX موجود هستند.

آینده Stepn

گرچه Stepn در ابتدا به موفقیت چشمگیری رسید اما پس از آشفتگی بازار کریپتو در سال 2022 دچار مشکل شد.

این ریزش که در کل صنعت ایجاد شد - به همراه قوانین مخصوص چین که ذخیره اطلاعات جی‌پی‌اس کاربران را ممنوع کرده - منجر به ایجاد مشکلاتی شد که در نهایت Stepn را مجبور به مسدود کردن آی‌پی کاربران چینی کرد. بسته به قوانین حفاظت از داده‌های هر کشور و نگرش آن نسبت به ارزهای دیجیتال، احتمال ایجاد شرایط مشابه در سایر کشورها هم وجود دارد.

همچنین این پلتفرم چند ماه پس از راه اندازی هدف حملات محروم سازی از سرویس گسترده قرار گرفت که باعث شد به کاربران اعلام کند ممکن است در زمان نگهداری و تعمیر سیستم، اطلاعات حرکات آنها ثبت نشود.

اگر Stepn بتواند بر این موانع غلبه کند، حوزه "حرکت برای درآمدزایی" می‌تواند تبدیل به یکی از بخش‌های پررونق دنیای کریپتو شود و اگر انگیزه‌های اقتصادی آن باعث شود که کاربران شروع به ورزش و تحرک کنند، قطعاً می‌توان آن را یک محصول خوب دانست.