معرفی ارزها

دوشنبه, 06 تیر 1401 17:47

توکن استخر نقدینگی liquidity-pool چیست؟

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

توکن‌های استخر نقدینگی (که گاهی اوقات به آنها توکن‌های ارایه دهنده نقدینگی هم گفته می‌شود)، به کاربران تأمین کننده نقدینگی در استخرهای نقدینگی تعلق می‌گیرند. این توکن‌ها نقش یک رسید را دارند که با استفاده از آن می‌توانید سهم اولیه خودتان و بهره تعلق گرفته به آن را اثبات کنید.

می توانید از توکن‌های LP برای ترکیب سود در فارم کشت سود، دریافت وام کریپتو یا انتقال مالکیت نقدینگی استیک شده هم استفاده کنید. اما باید توجه داشت که وقتی حضانت توکن‌های LP را واگذار کنید، مالک نقدینگی مربوطه نخواهید بود.

مقدمه

گرچه بیشتر کاربران حوزه دیفای با استخرهای نقدینگی آشنا هستند، اما عده زیادی با طرز کار و خصوصیات توکن‌های LP آشنایی ندارند. این توکن‌ها به غیر از آزاد کردن نقدینگی تأمین شده، کاربردهای دیگری هم دارند. بنابراین گرچه استفاده از توکن‌های LP در اپلیکیشن‌های دیگر با ریسک‌های خاصی همراه است اما استراتژی‌هایی عملی برای بهره برداری حداکثری از این ارزهای متمایز و منحصربفرد وجود دارد.

تأمین نقدینگی چیست؟

به طور کلی، نقدینگی به قابلیت معامله آسان یک دارایی بدون ایجاد تغییر قیمت چشمگیر گفته می‌شود. مثلاً یک ارز دیجیتال مثل بیت‌کوین نقدینگی بسیار بالایی دارد. می‌توانید این ارز دیجیتال را در هزاران اکسچنج و با هر حجمی معامله کنید بدون اینکه تأثیر چشمگیری بر قیمت آن ایجاد شود. اما همه توکن‌ها این سطح از نقدینگی را ندارند.

در حوزه اقتصاد غیرمتمرکز (دیفای) و پروژه‌های کوچکتر، ممکن است نقدینگی کم باشد. مثلاً ممکن است یک کوین تنها در یک اکسچنج موجود باشد. همچنین ممکن است پیدا کردن خریدار یا فروشنده با نرخ مورد نظر سخت باشد. مدل استخر نقدینگی (که گاهی اوقات به آن ماینینگ نقدینگی هم گفته می‌شود)، می‌تواند راهکاری برای این مسئله باشد.

استخر نقدینگی شامل دو ارز است که کاربران می‌توانند آنها را مبادله کنند. در این سیستم نیازی به سفارش گذار، سفارش بردار یا دفتر ثبت سفارش وجود ندارد و قیمت بر اساس نسبت ارزها در استخر تعیین می‌شود. کاربرانی که جفت توکن را به استخر واریز کنند تا امکان اجرای معامله را فراهم کنند، تأمین کننده نقدینگی نام دارند. این افراد از کاربرانی که با استفاده از توکن‌های آنها معامله انجام می‌دهند، مقدار کمی کارمزد دریافت می‌کنند.

بنابراین، با اینکه تأمین نقدینگی یعنی فراهم کردن ارزهای دیجیتال برای یک بازار اما ما به صورت ویژه در رابطه با توکن‌های LP در استخرهای نقدینگی دیفای صحبت می‌کنیم.

دقت داشته باشید اینکه یک استخر نقدینگی برای یک جفت ارز وجود دارد، به این معنا نیست که نقدینگی زیادی وجود داشته باشد. اما همیشه می‌توانید با استفاده از این استخر معامله انجام دهید و نیازی نیست که حتماً یک طرف دیگر مطابق با سفارش شما وجود داشته باشد.

توکن‌های استخر نقدینگی (LP) چگونه کار می‌کنند؟

پس از واریز یک جفت توکن به استخر نقدینگی، توکن LP را به عنوان رسید دریافت می‌کنید. توکن‌های LP شما نشان دهنده سهم شما از استخر هستند و با استفاده از آنها می‌توانید سپرده خودتان را به همراه سود به دست آمده بازیابی کنید. بنابراین، بخشی از ایمنی و امنیت سپرده‌های شما وابسته به نگه داشتن توکن‌های LP است چون اگر این توکن‌ها را از دست بدهید، سهمتان را از دست خواهید داد.

توکن‌های LP در والتی که هنگام تأمین نقدینگی از آن استفاده کردید قرار می‌گیرند. باید آدرس قرارداد هوشمند توکن LP را اضافه کنید تا آن را در والتتان مشاهده کنید. بیشتر توکن‌های LP در اکوسیستم دیفای، بین والت‌ها قابل جابجایی هستند در نتیجه مالکیت آنها هم جابجا می‌شود. اما باید این موضوع را درباره سرویس مورد نظرتان بررسی کنید چون همیشه این امکان وجود ندارد. ممکن است در بعضی موارد جابجایی توکن‌ها باعث از دست رفتن دائم نقدینگی تأمین شده شود.

توکن‌های نقدینگی را از کجا تهیه کنیم؟

توکن‌های LP فقط در اختیار تأمین کنندگان نقدینگی قرار می‌گیرند. برای دریافت این توکن‌ها باید از یک اپلیکیشن غیرمتمرکز دیفای مثل پنکیک سواپ یا یونی سواپ استفاده کنید. سیستم توکن LP در خیلی از پلتفرم‌های دیفای، بلاک‌چین‌ها، بازارگردان‌های خودکار (AMM) و اکسچنج‌های غیرمتمرکز وجود دارد.

اما اگر در یک اکسچنج در حوزه اقتصاد متمرکز از خدمات استخر نقدینگی استفاده کنید، احتمالاً توکن LP دریافت نخواهید کرد بلکه این توکن‌ها تحت اختیار ارایه دهنده سرویس کاستدی خواهند بود.

توکن LP معمولاً هم نام توکن‌هایی است که برای آنها تأمین نقدینگی می‌کنید. مثلاً با تأمین CAKE و BNB در یک استخر نقدینگی پنکیک سواپ، یک توکن BEP-20 به نام CAKE-BNB LP دریافت می‌کنید. در اتریوم معمولاً توکن‌های LP از نوع ERC-20 هستند.

با توکن‌های LP چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

گرچه توکن‌های LP شباهت زیادی به رسید دارند اما در دنیای دیفای می‌توان از آنها در پلتفرم‌های مختلف و سرویس‌هایی مثل لگو استفاده کرد.

استفاده به عنوان ابزاری برای انتقال وجه

می توان گفت که ساده ترین کاربرد توکن‌های LP، انتقال مالکیت نقدینگی مربوطه است. بعضی از توکن‌های LP به والت‌های خاصی گره خورده اند اما بیشتر آنها امکان انتقال وجه به صورت رایگان را فراهم می‌کنند. مثلاً می‌توانید توکن‌های LP BNB-wBNB را برای شخص دیگری ارسال کنید تا BNB و wBNB را از استخر برداشت کند.

اما محاسبه دقیق میزان توکن‌هایی که در استخر دارید کار سختی است. در این حالت می‌توانید از یک ماشین حساب دیفای برای محاسبه میزان توکن‌های استیک شده مربوط به توکن‌های LP خودتان استفاده کنید.

استفاده به عنوان وثیقه در وام

از آنجایی که توکن‌های LP نشان دهنده مالکیت ارز مربوطه هستند، می‌توان از آنها به عنوان وثیقه استفاده کرد. بعضی از پلتفرم‌ها به کاربران امکان می‌دهند که توکن‌های LP را هم مثل BNB، اتر یا بیت‌کوین به عنوان وثیقه استفاده کنند. معمولاً با این روش می‌توانید کوین باثبات یا سایر ارزهای دیجیتالی که ارزش بازار زیادی دارند را قرض بگیرید.

در این حالت، مبلغ وثیقه از وام بیشتر خواهد بود. اگر نتوانید نسبت خاصی از وثیقه را حفظ کنید، قرض دهنده از توکن‌های LP شما برای تسویه وام استفاده می‌کند.

ترکیب سود

یکی از رایج ترین کارهایی که می‌توان با توکن‌های LP انجام داد، واریز کردن آنها به یک ترکیب کننده سود (که به آن فارم سود هم گفته می‌شود) است. این سرویس‌ها، توکن‌های LP شما را دریافت کرده، پاداش‌ها را به صورت منظم برداشت کرده و مقدار بیشتری از جفت توکن مربوطه خریداری می‌کنند. سپس، ترکیب کننده دوباره این مبلغ را در استخر نقدینگی استیک می‌کند تا بتوانید سودتان را ترکیب کنید.

گرچه می‌توان این فرایند را به صورت دستی انجام داد اما در بیشتر مواقع، فارم سود نسبت به خود کاربران ترکیب را به صورت کارآمدتری انجام می‌دهد. می‌توان کارمزدهای گران تراکنش‌ها را بین کاربران به اشتراک گذاشت و بسته به استراتژی کاربر، امکان ترکیب کردن سود چند بار در روز وجود دارد.

توکن‌های LP چه ریسک‌هایی دارند؟

مثل هر توکن دیگری توکن‌های LP هم ریسک‌های خاص خودشان را دارند از جمله:

  1. گم شدن یا سرقت: اگر توکن‌های LP را از دست بدهید، سهمتان از استخر نقدینگی را از دست خواهید داد.
  2. نقص قراردادهای هوشمند: اگر استخر نقدینگی که از آن استفاده می‌کنید به دلیل نقص قرارداد هوشمند هک شود، ممکن است نتوانید با توکن‌های LP نقدینگی خودتان را برگردانید. احتمال وقوع شرایط مشابه در صورت استیک کردن توکن‌های LP در یک فارم سود یا تأمین کننده نقدینگی وجود دارد.
  3. سختی ارزیابی ارزش واقعی توکن‌ها: وقتی توکن‌های LP را بررسی می‌کنید، تقریباً غیرممکن است که ارزش دقیق آنها را حدس بزنید. اگر قیمت توکن‌ها از هم فاصله بگیرد، ضرر ناپایدار به شما تعلق می‌گیرد. همچنین باید سود را هم در نظر داشت. این عدم قطعیت باعث شده که تصمیم گیری آگاهانه درباره زمان خروج از پوزیشن کار سختی باشد.
  4. ریسک از دست دادن فرصت: با تأمین نقدینگی برای استخرها، ریسک از دست دادن فرصت ایجاد می‌شود. گاهی اوقات بهتر است توکن‌ها را در جای دیگری سرمایه گذاری کنید یا در یک فرصت متفاوت از آنها استفاده کنید.

صحبت‌های پایانی

وقتی قصد تأمین نقدینگی برای یک استخر نقدینگی را داشتید، بهتر است مزایای استفاده از توکن‌های LP را هم ارزیابی کنید. واریز وجه به یک استخر نقدینگی می‌تواند اولین بخش از یک استراتژی در دیفای باشد. بنابراین، به غیر از هولدینگ و نگه داشتن ارزهای دیجیتال، نگاهی به سایر طرح‌های سرمایه گذاری و سطح تحمل ریسک خودتان داشته باشید تا بهترین مدل سرمایه گذاری را انتخاب کنید.