معرفی ارزها

پنج شنبه, 12 آبان 1401 02:56

معرفی کالکشن NFT نانس Nouns

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

NFTهای پیکسلی پدیده جدیدی نیستند. اولین کالکشن از این گروه کریپتو پانکس بود که پیشگام سبک هنری پیکسلی 8 بیتی شد. اما نانس با استفاده از یک روش توزیع مدرن و آی‌پی‌های اپن سورس منجر به تحول این حوزه شده و مشخصات محصولات مختلف از قوطی نوشیدنی گرفته تا فیلم‌ها را در قالب امضای پیکسلی نمایش می‌دهد.

در این مطلب با طرز کار نانس و اینکه چطور منجر به شکل گیری یک برند چند میلیون دلاری شد، آشنا می‌شوید.

نانس چیست؟

نانس (جمعِ کلمه نان) یک کالکشن NFT است که مالکان آن عضو سازمان غیرمتمرکز مستقل Nouns DAO هستند.

توکن‌های تعویض ناپذیر، توکن‌هایی با ویژگی‌های منحصربفرد هستند که می‌توانند نشان دهنده مالکیت فرد بر یک اثر هنری باشند. نانس یک نمونه از کالکشن‌های عکس پروفایل است. چنین کالکشن‌هایی یک مجموعه NFT هستند که معمولاً کاربران از آنها به عنوان عکس پروفایل در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

نانس به نوعی یک آزمایش خلاقانه بر روی بستر اتریوم محسوب می‌شود که با هدف ارتقای تعاملات درون زنجیره‌ای طراحی شده است. سازمان مستقل غیرمتمرکز نانس از خزانه خودش برای تولید و حمایت از کالاهای عمومی استفاده می‌کند.

از زمان رونمایی از اولین NFT نانس در یک رویداد حراجی در اتریوم، کمی بیشتر از یک سال می‌گذرد. از آن زمان تا به امروز، سازمان نانس رشدی پایدار و منسجم داشته و حالا بیشتر از 29 هزار اتر (حدود 45 میلیون دلار) در خزانه خودش دارد - این سازمان یک خزانه مخصوص دارد که از آن برای تأمین بودجه انواع طرح‌های مختلف استفاده می‌کند.

چه کسی نانس را ایجاد کرد؟

مفهوم نانس بر اساس درخواست یکی از سرمایه گذاران ناشناس این پروژه با حساب توئیتری Punk 4156 ابداع شد. پس از افزایش توجه و علاقه به این ایده، او یک مجموعه توئیت منتشر کرد که در آن فریم ورکی که در نهایت تبدیل به نانس شد را تشریح کرد.

مدتی بعد، یک گروه متشکل از 10 فرد از جمله Dom Hofmann شروع به همکاری روی این پروژه کرده و این سازمان مستقل غیرمتمرکز را بر اساس راهنمای مشخص شده توسط Punk 4156 تأسیس کردند.

ویژگی خاص نانس چیست؟

هر NFT نان یک عکس کوچک شبیه به انسان است که با الگوریتم تولید می‌شود و بعد در قالب یک عکس 32 در 32 پیکسلی روی بلاک‌چین اتریوم به تصویر کشیده می‌شود.

این که توکن‌های نانس مستقیماً روی فضای کمیاب اتریوم ذخیره می‌شوند نه به صورت لینک تصویری که در محلی دیگر ذخیره شود، یکی از تفاوت‌های اصلی بین نانس و سایر پروژه‌های NFT است. الگوریتم مورد استفاده نانس این NFTها را بر اساس ترکیبات تصادفی از پس زمینه، نوع بدن و لباس تولید می‌کند.

Nouns Playground ابزاری است که در آن می‌توانید ترکیبات مختلف خصوصیات را بررسی و امتحان کنید.

برخلاف سقف عرضه نامحدود و ماهیت انحصاری توکن‌هایی مثل کریپتو پانکس و باشگاه میمون‌های کسل، هر 24 ساعت یک بار یک نان جدید به صورت تصادفی ایجاد شده و به حراج گذاشته می‌شود. پس از بسته شدن حراجی، یک نان متفاوت دیگر (بر اساس خصوصیات از پیش تعیین شده) ایجاد شده و این فرایند تا ابد تکرار می‌شود. قرارداد هوشمند نانس به صورت خودکار کل درآمد حاصل از این فرایند را به خزانه سازمان DAO نانس واریز می‌کند.

سازمان مستقل غیرمتمرکز نانس (Nouns DAO) چیست؟

مالکان نانس می‌توانند عضو Nouns DAO شوند تا در تعیین مسیر آینده آن نقش آفرینی کنند. این سازمان که بر اساس انشعابی از مدل حاکمیتی کامپاند کار می‌کند، به ازای هر NFT نانس یک حق رأی به افراد می‌دهد.

گرچه سقفی از نظر تعداد توکن‌های نانسی که یک نفر می‌تواند داشته باشد وجود ندارد اما برای ثبت پیشنهاد حداقل باید 2 نانس داشته باشید. اعضای سرمایه گذار هم پاداش خودشان را در قالب نانس دریافت می‌کنند (10 درصد از موجودی کل یا هر 10 نان برای پنج سال اول).

مالک نانس می‌تواند برای پیشنهادات دیگران اسپانسر شود. ایده این است که هر چقدر پروژه‌ها جذاب تر و متمایزتر باشند، آگاهی از برند نانس بیشتر می‌شود در نتیجه افراد بیشتری به پیوستن به پروژه تمایل پیدا می‌کنند.

تا به امروز، سازمان مستقل غیرمتمرکز نانس برای پیشنهادات مختلفی تأمین سرمایه کرده است از جمله پروژه نانس کافی. این پروژه توسط تیمی طراحی شده که در صنعت قهوه جهانی فعالیت دارد. نانس کافی 105 اتر را برای سرمایه گذاری به منظور تولید اولین برند مصرفی نانس در نظر گرفته است. پروژه‌ای دیگر موفق به جمع آوری 609 اتر برای ساخت یک فیلم کمدی درباره تلاش‌های سازمان نانس جهت شرکت در مراسم رژه گل رز شده است.

چگونه توکن‌های نانس را بخریم؟

نانس در قالب یک حراجی در سایت نانس ارایه شده و هر 24 ساعت یک نان جدید ایجاد شده و عرضه می‌شود. این توکن‌ها در بازارهای ثانوی مثل OpenSea و Rarible هم قابل خرید هستند.

در حال حاضر یعنی 30 اکتبر 2022 حداقل قیمت توکن‌های نانس بیش از 60 اتر (حدود 93 هزار دلار) است. یکی از دلایل قیمت بسیار بالای این توکن‌ها محدودیت عرضه نانس است چون هر روز فقط یک توکن نانس تولید می‌شود. این در حالیست که کالکشن‌های NFT مثل میمون‌های کسل و کریپتو پانکس معمولاً شامل هزاران توکن هستند اما در حال حاضر فقط 491 توکن نانس وجود دارد.

آیا می‌دانستید؟

با وجود قیمت کف بالای نانس، این پروژه با 23.3 میلیون دلار در بازارهای ثانویه، بین پروژه‌های NFT رتبه 232 را به خود اختصاص داده است. این در حالیست که اکسی اینفینیتی که بزرگترین پروژه NFT است، حدود 4 میلیارد دلار در بازارهای ثانویه درآمد ایجاد کرده است.

نانس و ماهیت اپن سورس آن

نانس اپن سورس است و تحت عنوان No Rights Reserved عرضه شده است. این یعنی همه می‌توانند از تصاویر و نام نانس برای تولید هر چیزی استفاده کنند چون مالکیت آن به عموم تعلق دارد.

حتی اگر مالک NFT نانس نباشید باز هم می‌توانید اجناسی با این نام تولید کنید. در حال حاضر هم عده‌ای محصولاتی مثل نانس سه بعدی و نان پانکس را تولید کرده اند.

همچنین می‌توانید برای توکن‌های نانس آینده خودتان خصوصیاتی جدید اضافه کنید. تنها مشکل این است که کدبیس نانس از جمله آثار هنری درون آن تحت حاکمیت Nouns DAO قرار دارد که درباره خصوصیاتی که در هر کالکشن می‌توانند وجود داشته باشند، رأی می‌دهند. این سازمان همه اترهای مورد استفاده برای خرید نانس را دریافت می‌کند.

در حال حاضر این خزانه حدود 45 میلیون دلار سرمایه دارد. از این پول برای رشد و پیشرفت بلندمدت پروژه نانس استفاده می‌شود. دارندگان نانس می‌توانند درباره پیشنهادات ثبت شده توسط دیگران رأی بدهند.

بحث و گفتگو درباره نانس در دیسکورد و سایت انجمن آن Discourse انجام می‌شود که در این پلتفرم گفتگوهای داغی درباره حاکمیت پروتکل انجام می‌شود.

از جمله پیشنهاداتی که موفق به کسب اکثریت آرا شده‌اند، حضور این برند در برزیل و طراحی و توزیع یک کمیک ماهیانه نانس در آمریکا هستند. Nouns DAO یکی از حامیان فیلم Calladita هم هست که گفته شده اولین پیشنهاد تأمین سرمایه برای یک فیلم بلند است. طبق این قرارداد یک توکن نانس روی تصویر فیلم نمایش داده می‌شود.

آینده نانس

با وجود اسم Nouns DAO این سازمان هنوز کاملاً غیرمتمرکز نیست. بنیاد نانس که یک شرکت بدون مالک در جزایر کیمن است، قابلیت وتو کردن پیشنهاداتی که مورد پسند آن نیست را دارد مثل آنهایی که به نوعی برای بنیاد نانس یا Nouns DAO خطر ایجاد می‌کنند از جمله حمله به خزانه، رشوه، آپدیت‌های ناخواسته در قراردادهای هوشمند نانس یا تلاش برای کنترل فرایندهای مزایده نانس با هدف دستیابی به اکثریت آرا.

اما تا به امروز NFTهای نانس تبدیل به یکی از اعضای موفق اکوسیستم NFT شده اند و ساختار حاکمیتی نانس هم خیلی خوب کار کرده است.